Setämiehen päiväkirja

Tasainen arki jatkuu. Maanantaina olisi labraan meno edessä ja aika kiva päästä näkemään, millainen vaikutus 10 viikon raittiudella onkaan ollut kehoon.
Kuuntelin vähän podcastia tänään ja siinä ollut ajatus, että aletaan elämään raittiutta ja keskitytään kaikkeen siihen mitä siihen kuuluu, eikä kiinnitetä huomiota siihen että ei saisi juoda resonoi oikein hyvin.
Aika outoa vielä toisaalta tämä täysi alkoholittomuus, mutta mielenkiinnolla vain eteenpäin. Varmasti sitä keksii aina jotain järkevämpää tekemistä kuin juominen, oli se sitten vaikka korttelin ympäri kävely.

2 tykkäystä

Toivottavasti saat positiivista palautetta myös verikokeiden tuloksissa.
Tasainen arki on tavallaan tylsää,mutta juuri sitä elämää mitä meidän pitääkin tavoitella.
Mukavaa alkanutta viikkoa.

1 tykkäys

Ihan mahtavan ihana kirjoitus👍Kaunistelematon ja rehti.

1 tykkäys

Ootko kokeillut kuunnella hiljaisuutta?:blush:
Se on aika hyvä juttu👍

1 tykkäys

Hiljaisuuden kuuntelussa olisi vielä vähän opeteltavaa, meditaatiossa kun on niin kovin paljon hyvää. :slightly_smiling_face:
Tänään on alko ollut mielessä entistä vähemmän ja olotila on ihan hyvä. Tosin tästä hyvästä olosta on tulossa myös se uusi normaali ja toivottavasti koskaan ei pääse unohtumaan se, että alkoholin ollessa kuvioissa mukana tilanne on aivan erilainen.

3 tykkäystä

Huomenta. Tänne on tosiaan minunkin mielestä hyvä kirjoitella omaa juomishistoriaa pelkäämättä että joku tuttu ehkä tunnistaa ja joutuu häpeämään kirjoituksiaan. kauan sitten kun eka kerran kirjoitin tänne niin pelkäsin että joku tunnistaa ja hävetti ajatuskin. Mutta sitten tajusin että kait enemmän häpesin sitä kun olin usein tolkuttomassa humalassa ja mongersin puhelimessa outoja. Kun en kirjoita omalla nimellä enkä kasvoilla, enkä kerro paikkakuntaa niin eiköhän ihmisten jotka juo liikaa tarinat ole jokseenkin samalaisia, kuitenkin jokaisella oma tarina.
Sehän se onkin parantavaa kun tajuaa ettei ole yksin ja on keino parantua alkoholismista (jos sen tunnustaa itselleen).
Olen kuunnellut tuota “syvällä” podcasteja ja kuinka en ole ainoa jolla tunne-elämä on melko repaleista ja ailahtelevaa, silti voin elää ihan hyvää elämää kunhan tajuan etten aina mene jonkin tunteen mukaan. laita väliä poikki ihmisten kanssa kun “tuntuu” siltä, pelottaa, ahdistaa tai ärsyttää. Olen ollut sitä mieltä ettei tunne-elämäni ole ailahtelevaa, vaan olen järkevä ja en ole sellaisten seurassa jotka aiheuttavat epämiellyttäviä tunteita… mutta nyt olen miettinyt että onkohan siinä perää että “se mikä toisissa ärsyttää, niin se on minussakin”? Että jos syytän toista, osoitan sormella niin neljä sormea osoittaa samalla itseäni?

Hiljaisuuttaa on minulla liikaakin ympärillä, yksin kun elän, mutta sitähän se hiljaisuus ei varmaan tarkoita, vaan mieleen voisin kyllä välillä hiljaisuutta toivoa. Nytkin sauhuaa monta asiaa kerralla päässä. Mutta olen tällainen. Hyväksyn itseni just tällaisena, Luojan luomana otuksena. Muutun vain jos on pakko, kait…

3 tykkäystä

Hyvää naistenpäivää kaikille naisille! Ja oikein mukavaa ja toivottavasti raitista viikonloppua aivan kaikille lopettajille! :slightly_smiling_face:
Kiva kun on viikonloppu edessä, alan nauttimaan näistä nyt aivan uudella tavalla, kun ei ole itsensä myrkyttäminen tällä hetkellä kuvioissa mukana.
Näköjään katsoin väärin ajan labraan kontrollia varten, ja se onkin vasta huhtikuussa.
Osuukin sopivasti suunnilleen 100 päivän kohdalle ja pääsee näkemään mitä siinä ajassa keholle kerkeää tapahtua. Ihan vain uteliaisuuden vuoksikin kynnys juoda ennen tuota päivää nousee entisestään.

4 tykkäystä

Päivä 69 ja fiilis on ollut eilisestä illasta lähtien vähän alavireinen ilman mitään erityistä syytä. Aivan normaalia elämässä, mutta tällaisina hetkinä on ennen haettu hyvin pikaisesti iloa viinistä. Tällä kertaa annan fiiliksen vain olla ja katson uteliaana mitä sille oikein tapahtuu. Ruokahalu pomppasi samalla kattoon, vaikka olen syönyt tarpeeksi ja terveellisesti eilen koko päivän, eikä varsinaista nälkää pitäisi edes olla.
Katsotaan nyt ihan rauhassa, että paljastuuko alkoholin alta jotain muuta ongelmaa, jolle pitäisi ehkä vähän tehdä jotain.
Kaikki tuollaiset häiriöt syömisessä olisi aina mennyt silmääkään räpäyttämättä alkon piikkiin. Olo on alakulosta huolimatta todella kiitollinen, että tämä on minun ongelmani tällä hetkellä, eikä enää ne synkimmät ja epätoivoisimmat hetket, mitä alkoholin pyörittäessä kaikkea joutui kokemaan.

4 tykkäystä

Annan tunteen tulla,niin se myös menee. Yksinkertainen neuvo.mutta itselleni ainakin tuossa on opeteltavaa. Ettei lähde hakemaan sitä nopeaa helpotusta,pakene mihinkään omia tunteita.
Tsemppiä sinne tunteiden keskelle,olet vahvempi luulet

3 tykkäystä

Itselläkin tässä opeteltavaa. Aina ei ymmärrä sitä tunnetta mikä se on, mutta tärkeintä on antaa sille tilaa tulla, olla ja mennä. Yleensä ne himotkin siitä helpottuu, kun päästää sen tunteen kehosta pois.

3 tykkäystä

Niin se ikävä tunne on sitten pikkuhiljaa tässä kadonnut ja saan tänään tasan 10 viikkoa raittiutta mittariin. Kiitän tästä suorituksesta itseäni, mutta edelleen tuntuu siltä, että eihän tässä ole päässyt kunnolla edes alkuun. 100 päivänkin tipattomuus tuntuu nyt todella lyhyeltä ajalta. Mutta ei tässä ole mitään syytä hätään, saa raittiutta jatkaa sen jälkeenkin. :slightly_smiling_face:
Eilen kun tuli käytyä lounaalla ja tilattiin joku sellainen maistelu menu, niin siihen kuuluikin yllättäen drinkkejä ja kun ne pamahti pöytään, niin vaistonvarainen ajatus oli heti se, että ne on juotava. Koskaan en ole antanut alkoholin mennä “hukkaan” ja kun ne oli jo laseissa, niin viemäriinhän ne joutuu, jos niitä ei juo.
Hyvin nopeasti kuitenkin järki voitti, että sinne ne saa joutuakin ennemmin kuin minun kehooni. Vaikka muu seurue ne joi lopulta pois, niin tuossa oli oikein hyvä opetus siitä, että vaikka kuinka olisi joskus avattu tölkki, eikä kukaan sitä juomassa, niin siitäkään huolimatta en kehooni etanolia halua.

4 tykkäystä

Uusi viikko alkanut ihan hyvissä fiiliksissä. Kuuntelin vähän podcastia, mutta noin muuten ei ole käynyt alkoholi paljoakaan mielessä, paitsi että kollega kertoi menevänsä suoraan töistä baariin tissuttelemaan ja ehkä pieni kateus iski heti ensiksi. Mutta taas kun asiaa ajatteli järjellä, niin ei ole mitään syytä kadehtia. Ajanvietto ystävien kanssa on kuitenkin se juttu, mikä tekee siitä baarissa istumisesta seurassa mukavaa ja mikään ei estä minua menemästä baariin juomaan alkotonta olutta ja seurustelemaan. Sen kun oivalsin ja punnitsin hetken asiaa, niin alkoi kotisohva kuitenkin houkuttelemaan sen verran enemmän, että jätän baareilun muille. Jännä kuitenkin nähdä, kuinka syvälle se halu ja riemun tunne on pesiytynyt, kun on päättänyt lähteä juomaan ja se triggeröityy edelleen heti ensimmäisenä, ennen kuin mitään kerkeää edes miettimään.

1 tykkäys

Täällä suunnalla ei ole ollut tänään mitään erikoisempaa, arki pyörii ja alkoholia ei ole tullut paljoakaan ajateltua. Ehkä tässä on pientä kevät väsymystä ilmassa, kun on olo taas hiukan laimea. Täytyykin ottaa aiheesta vähän selvää, niin voi tarvittaessa ehkä tehdäkin tilanteelle jotain. Yöunetkin ovat nyt jääneet vähän lyhyiksi, sekin saattaa riittää syyksi. Tänään siis ajoissa sänkyyn, niin ainakin on ajallisesti mahdollisuus saada nukuttua tarpeeksi.

2 tykkäystä

Hyvin arkinen päivä takana, ja alkoholia on tullut mietittyä entistä vähemmän. Hyvin siis menee ja katse jo tiukasti 100 päivän merkkipaalussa. Motivaatio on kova sen saavuttamiseksi.

2 tykkäystä

Tänäänkään ei ole mitään erityistä sanottavaa, mutta pidän kuitenkin kiinni tästä joka päiväisestä merkkaamisesta. Huomenna on sitten päivä 75 ja 3/4 tuosta 100 päivän tavoitteesta kasassa. Nopeasti on aika mennyt, saa kohta alkaa jo miettimään seuraavaa tavoitetta.

4 tykkäystä

Onnittelut 75 päivästä! On tosi hyvä, miten sulla on vähentynyt alkoholiin liittyvät ajatuksetkin. Sitä odotellessa.

1 tykkäys

Kiitos Lintuanna. Onhan tässä tämän eteen tehtykin jo aika monta vuotta pikkuhiljaa ihan tietoisia tekoja, ja se on tosiaankin kannattanut, kun on tänne asti päästy.
Ehkä voisi joku päivä kirjata ylös, mitkä kaikki keinot ovat omalla kohdallani olleet niitä kaikkein oleellisimpia.

Tänään olen todistanut vierestä kuinka tuulista elämä saattaa välillä olla ja kun laitoin itseni kyseisen ihmisen asemaan, niin mietin että olisin itse saattanut samassa tilanteessa ratketa ryyppäämään. Ajatus siitä, että korkki ei enää aukeaisi edes sellaisena hetkenä, kun elämässä mikään ei tunnu hetkeen miltään tuntuu vielä aika kaukaiselta. Tarkoittaa siis sitä, että tässä on vielä työtä tehtävänä.

Oikein hyvää ja raitista viikonloppua kaikille!

Se olisi sitten taas lauantai edessä ja fiilis oikein hyvä. Ohjelmassa olisi vähän liikuntaa ja sen jälkeen pientä juhlimista lounaan muodossa. Ei enää edes pelota, että tuleeko haluja juoda. Jotenkin on jo niin luottavainen, että tilaan kyseisessä seurassa sen alkoholittoman oluen, kun kysytään montako viinilasia tarvitaan. Mutta pysytään silti vielä valppaana, ei siitä mitään haittaakaan pitäisi olla.

1 tykkäys

Tervehdys Setämies ja kivaa lauantaita. Päivä 77 menossa minun raittiuspolullani. Lukiessani kirjoituksiasi, huomasin sinulla olevan oikeastaan samanlaisia fiiliksiä kuin minullakin. Myös minä kärsin selittämättömistä alakuloista vaikka kaikki on oikeastaan ihan hienosti omassa elämässäni. Nyt on viimeisen viikon aikana tullut aika usein todella kurja fiilis ja samalla päähän ilmestyy ajatuksia, että viinalla tämä saadaan hoidettua. En kuitenkaan ole antanut omille ajatuksilleni periksi.
Todella pelottavaa on kun omat vanhat tottumukset yrittävät päästä niskan päälle. En osaa selittää, mistä tällainen kummallinen tilanne oikein kumpuaa, kun raittiuteni on muuten sujunut kohtalaisen hienosti. Mietin sitä, että onkohan tällaiset tuntemukset osa toipumisprosessia, missä aivokemia koittaa mukautua vallitsevaan tilanteeseen. Olen kuitenkin vuosikymmeniä aina ratkaissut huonoja fiiliksiä ja arjen tylsyyttä alkoholilla.

4 tykkäystä

Moikka Huimaa!
Me taidettiinkin lopettaa samoihin aikoihin, täällä oli päivä 77 tänään jos ihan oikein olen laskenut. :slight_smile:
Olen myös miettinyt, että kuinka pitkään tässä voikaan ilmestyä vielä noita yllättäviä mielihaluja ja ajatus juomisesta ratkaisuksi johonkin ongelmaan. Ei se auta kun katsella ihan rauhassa, että kuinka pitkään noita tässä vielä tulee. Ehkä joku pidempään raittiina ollut osaisi tähän jotain sanoa.

Täällä on taas yksi raitis viikko takana ja toivottavasti monta vielä edessä. Eilinen iltapäivä meni ravintoloissa istuen oikein pitkän kaavan mukaan ja sinällään minulla oli ihan mukavaakin. Mutta sain vahvituksen siitä, että tuollainen meluisassa ravintolassa istuminen tuntia pidempään isommassa seurassa ei ole oikeasti minun juttuni, vaan koen sen aika väsyttävänä. Alkoholin voimalla sekin on ollut aina ennen “kivaa”, mutta nyt jos saan valita, niin keksin varmasti parempaakin tekemistä. Nyt kun tämän tiedän, niin kyseessä saa olla tulevaisuudessa hyvin tärkeä tilanne taikka ihminen, että alan muutamaa tuntia pidemmäksi aikaa itseäni tuollaiseen tilanteeseen enää laittamaan. :slight_smile:

1 tykkäys