Selväpäisyyttä savolaisella kierteellä ✨

Me savolaiset sanotaan että ”se on kovvoo hommoo tuo juominen”
Minun alkoholismissa on ollut monia vaiheita mutta ehdottomasti vaikeinta oli vuodet 2014-2016 silloin tuli niitä tölkkejäkin laskettua ja kävin ruokajonossa hakemassa ruokaa että rahat riitti kaljaan ja tupakkaan. Koiran kyllä pidin ruoassa ja olen siitä iloinen ettei daniel ole ikinä nähnyt nälkää minun juomisen takia. Nyt 21 kk jälkeen olen huomannut ettei daniel enää vaihda huonetta kun pepsi tölkki sihahtaa auki. Toinen ei tykännyt yhtään minun kaljottelusta. Onneksi vein tuolloin sen äidille yöksi kun lähdin ravintolaan riekkumaan

1 tykkäys

Siihen se uuvahti illalla. Pää mahan päällä :blue_heart: mietin tässä etten lähde hapanjuurella yrittämään vielä vaaleiden leipien tekoa. Tuntuu olevan sellainen taiteenlaji että homma menee perseelleen. Se mulla oli alunperin tarkoituksena kun tein Elmon. Äiti on puhunut koko ajan ruisleivän teosta ja on ollut jotenkin koko ajan siinä käsityksessä että ruisleipäähän minä teen ja näyttää odottavan innoissaan että pääsee maistamaan itse tehtyä ruisleipää joten mennään sitten sillä.
Tänään illalla pitäisi juuri joko kääntää vehnäjuureksi tai jatkaa ruisjauhoilla jolloin tulee ruisjuuri. Ruisleivästä on itsellä aikaisempaa kokemusta pienesti ja on suoraviivaisempaa tekemistä ilman taitteluita ja kylmäkohotuksia ja kohotuskoreja. Kun vaan raski onnistuu ja sen tekee rauhassa ilman kiirettä niin tullee hyvät leivät elmon avittamana. Mulla on kaksi leipävuokaa ja mietin tekeväni niihin leivät.

Tuossa kuva Elmon tilanteesta tänä aamuna. Ruokin sen eilen illalla. Elämää on ja illalla muuttaa pienempään purkkiin ja loput menee buojätteeseen.

Tästä tulloo hyvä päivä.

5 tykkäystä

Elmo voi hyvin. Eilen otin 100 g elmoa pienempään purkkiin ja ruokin sen. Tänään otan Elmoa 40 g ja lisään 80g vettä ja 80g ruisjauhoja. Huomenna pääsen valmistamaan raskin ja lauantaina olis tarkoitus kokeilla leivän valmistusta. Elmo tuoksuu raikkaan hapokkaalle.

Alkaa olla aamut valoisia niihin aikoihin kun käytän danielin ulkona ensimmäisen kerran. Huomaan lisääntyvän valon piristävän mielialaa. On kevyempi fiilis kuin mitä oli vielä tammikuusssa. Valon määrä kyllä vaikuttaa minun mielialaan.

S marketissa alkoi remontti ja ilmeen päivitys viime kuussa ja se on edennyt rivakasti. Uusi palvelutiski ja fazerin myymälä leipomo on otettu jo käyttöön.

Uusi supermarket näyttää melko oranssilta :crazy_face: jännä nähdä sit minkälainen siitä tullee kun valmistuu. Mitä olen uusissa supermarketeissa käynyt niin näyttävät olevan melko tummia sisustukseltaan. Siihen suuntaan näyttää meidän s marketkin menevän. Tuotteet kyllä erottuu selvemmin mustaa taustaa vasten.

Klo 10 on jälleen pöpipiikin vuoro. Sit ei ole loppupäivänä ehkä mitään menoa ellei sit pidetä tuumaustaukoa naapurin kanssa.
Aamut ja aamupäivät on minulla kaikista kiireisintä aikoo ja yleensä sit päiväkahvin jälkeen jää aikaa lukemiseen ja pelaamiseen.

Verkkoryhmiin en ole muistanut ja kerennyt osallistua mutta jos tässä jokin päivä taas palaset loksahtaisi paikoilleen niin voisin osallistua. Iltaryhmiin en edes suunnittele osallistuvani koska silloin minun iltarytmini menisi ihan sekaisin enkä todennäköisesti saisi unta.

Edessä raitis päivä

4 tykkäystä

@Fincoco huomenta sinne Savoon. Mikä ihme on pöpipiikki?!

@kaaosteoria66 minun antipsykootti lääkeinjektio :laughing: se on neljän viikon välein

1 tykkäys

Ahaa. Kiitos selvityksestä :gem:ja soljuvaa päivää sinne.

1 tykkäys

Elmo on temppuillut ja olin liian hätäinen. Ensimmäinen leivän raski ei onnistunut kun minun olisi pitänyt jaksaa odottaa kauemmin. Yritin tehdä leipää voimattomalla raskilla. Nyt on uusi yritys ja annan raskin tekeytyä ainakin vuorokauden. Kiireellä ei tule kuin heikkopäisiä lapsia.
Ongelma on siinä että tarvittava tieto on ripoteltu pitkin nettiä ja on joutunut kokoamaan tietoa sieltä täältä. Jos onnistun leivän teossa kokoan kaiken tietoni yhteen paikkaan selvästi hyödynnettäväksi. Esimerkiksi ruisjuuren tekoon löytyy muutama video youtubesta yhdeltä tekijältä mutta hänkin kääntää juuren vehnäjuureksi. Toinen löytämäni ohje on vajaa ja siinä oletetaan juuren valmistuvan neljässä päivässä vaikka siinä on suuria heittoja asunnon lämpötilan ja käytettyjen jauhojen suhteen. Toisissa ohjeissa lähdetään siitä olettamuksesta että leivän tekijällä on tietenkin leipätiinu jossa on jo valmiina kuivunutta juurta reunoilla… ja tietenkin että leipää tehdään 10 kg taikina

Saatoin tehdä tänään jo yhden virheen mutta se selviää huomenna olenko sössinyt kuinka vakavasti. Kuivatin yhden annoksen juurta ja elmo on vielä tallessa jos satun jälleen epäonnistumaan. Huomenna olen viisaampi. Tämä on oppimista eikä opi jos ei tee virheitä. Tarvittaessa aloitan alusta.

Tänään heräsin vaille kuusi ja sit lähdinkin seiskan bussilla kauppaan. Tänään syödään järvikala pihvejä ja kasviksia. Perunamuusin teen kylkeen.
Tarkoitus olisi vähentää somen käyttöä ja keskittyä enemmän lukemiseen. Some vie helposti paljon aikaa ja huomaan ahdistuvani jatkuvasta skrollauksesta. Sukulaiset ei päivitä muuta kuin kuvia lapin laskettelu reissuista viinilasi kädessä tai jostain gaaloista joihin ovat osallistuneet mutta yhä vielä odotan että sinne tulisi jokin normaalista arjesta kertova päivitys joltakin ilman glumeruuleja ja hienouksia. Pitkään olen jaksanut odottaa. Itsehän olen ihan erilainen ja päivittelen melko aktiivisesti arjestani. Se johtuu siitä että olen kai ykdinäinen ja kerron kaiken vähänkin itsestä mielenkiintoisen😝

Ylihuomenna tupsahtaa 21 kk raittiutta

6 tykkäystä

Moi, Fincoco.
Hieno harrastus sinulla tuo hapanjuuri. Itse aloin tekemään ruisleipää vuoden 2017 syksyllä. Siihen ei ollut syynä valtaisa innostus, vaan rahojen totaalinen loppuminen.
Nyt olen talven kiireiden jälkeen tekemässä leipää.

3 tykkäystä

Moro
Hapanjuurileivonta on hieno laji ja mahtavia makuja. Vaatinee hieman aikaa ja kärsivällisyyttä, että oppii. Mikähän multa puuttuu :rofl:

Oletko saanut käsiisi Leipävallankumous -nimistä kirjaa? Siinä lienee hyvää perustietoa.

T. Puuhapete

2 tykkäystä

Se on varattuna meidän kirjastossa niin en ole päässyt tutustumaan siihen. On pitänyt etsiä netistä tietoa

4 tykkäystä

Välillä päivitystä videomuodossa. Kivaa ja raitista päivää

7 tykkäystä

Kiitos mukavasta aamutervehdyksestä. Video on kyllä kiva idea eikä haittaa jos jaksat niitä jatkaa.

Panimolakkoa olen itsekin pohtinut vieno hymynkare suupielessä. Aiemmin olisin varmasti ollut aika huolestunut. Vaikka alkoholi tuskin ihan heti loppuu, kulutus muuttaa vain vähän tilavuusprosenttimuotoaan.

2 tykkäystä

Koen jo nyt onnistuneeni vaikka tulis kohokuorista leipee. Näin pitkälle olen päässyt netistä sieltä täältä etsittyjen ohjeiden avulla. Sit vaan uuniin.

7 tykkäystä

Mahtavaa @Fincoco - odotan innolla tuloksia. Itselläni on tuollaisia pitkiä leipävuokia ja voisin kans kokeilla. Toki savolaisittain tuollainen pitkulainen limppu on kauhistus!!

Muutama kaverini on innostunut hapanjuurileivonnasta. Ei tosiaan ole hätäisen ihmisen hommaa mutta lopputulos palkitsee. Yrityksen ja erehdyksen kautta.
Leivän tekemisessä on jotain primitiivisen kaunista.

2 tykkäystä

@Olga Torilla on leivänmyyjiä välillä ja minua ärsyttää kun ovat poikkeuksetta limppuja. Väittäisin että vuokaleipä ja reissarit revittäis käsistä. Milleniaalit ja sitä nuoremmat taitaa kaivata helposti leikattavaa leipää. Itse möisin vuokaleipää ja reissareita ihan surutta savon mammojen katsoessa nenän vartta pitkin :crazy_face:

Leipä taisi onnistua

4 tykkäystä

Ooh, wow! Laitatko vielä kuvan leikkauspinnasta niin saamme ihastella.

Savolainen isäni ja sisarensa olivat perinteisen kiinteän ruislimpun ystäviä. Palaleipiä tmv. eivät kelpuuttaneet ollenkaan. Itse aina hermostuin leivän leikkaamiseen (no heiltä se sujui).

Mistä tuli mieleen… Maistelin taannoin Pielisen savumuikkua, jota myydään säilykkeenä pikkupurkeissa. Maku on sama kuin kalakukossa. Tuote on hintava mutta maku niin kuin pitää.

1 tykkäys

@olga laittelen kuvaa leikkauspinnasta iltapäivällä. Nyt leivän pitää tasaantua ja jäähtyä muutaman tunnin. Polttelis niin avata jo leipä mutta ei kertois totuutta. Vähän jännittää että onko sisus taikinamainen ja tuliko kohokuori. En nimittäin muistellut pistellä leipää mutta eräs jo rauhoitteli että hän ei ikinä pistele ja toiminut niinkin.

Pysyn kuulolla siis.

Jotkut taitaa viillellä partaterällä kuvioita leipien pintaan.

1 tykkäys

:yum: nam, maistuisi!

1 tykkäys