Selkäkipu + Panacod-mikä sen jälkeen?

W, mähän kirjoitin ettei Gabapentiini ainakaan mulla auta polvi tai selkäsärkyyn vaikka selässähän on vikana nimenomaan hermosärky kun luutuneen nivelen kohdalla hermoradat tekee mutkan ja nivel painaa hermoon. Mun kipu on sellaista pistelyä jalanpohjissa ja sormissa, no on sitä muuallakin ja siihen auttaa. Muut kivut muilla tropeilla mutta selkäkivun lievitykseen en usko vaikka söisin koko purkin, kipulaastari olkaan jolloin vaikutus tasainen ja ei nekään heti auta, pikkusen pamia joka rentouttaa paremmin kuin Sirdalud joka väsyttääkin.

Jms:lle vielä siitä lausuntoasiasta: Totta kai saman katon alla olevat lääkärit näkevät kaiken sieltä ko. putiikin yhteisestä rekisteristä, mutta jos siinä lääkäritalossa nyt sitten pitää jöötä tämä yksi lääkäri ja muut ovat sen alaisuudessa, niin turhaa siellä silloin on enempää päätään hakata seinään kipulääkkeiden toivossa.

Kaikille edellisille.

Gabapentiini ei auta kipuihin eikä tuo oloja. Ja olen vain rukka vastaanotolla, joka vaan toivoo kunnon kipulääkitystä, joka auttaa. Olen kaikkea muuta kun sitä, että haluan vain oloja ja minusta näkisi päällepäin mitään. Näytän oikeasti varmaan 17-vuotiaalta kuin 27-vuotiaalta.

Yritin tuossa lueskella, että mitä sitten jos Tramalkin lopetetaan… Kipu vaihtelee niin päivästä toiseen mutta sen tiedän, etten voi mihinkää buranaan siirtyä.
Onko kukaan kokeillut Neurosonic hoitoa?
Ja kipulääkkeenä ihan uusi nimi minulle Indalgin…? Millainen lääke, mihin auttaa? En ole ikinä koskaan kuulukkaan kun vahingossa nyt hain kylkiluun murtumaan käytettäviä lääkkeitä ja tuli tuo eteen. Voisko siitä olla avuksi…? “Myrkkyä” sekin kuulosti olevan, että tuskin sitäkään ihan helposti määrätään.

Ja tiedän kyllä, että lääkäritalossa yleisesti kaikki lausunnot näkyvissä. Kipulääkäri kuulosti olevan sellainen yleis- ja erikoislääkäreiden bossi, että se itsekin sanoi, että sitä kyllä kuunnellaan. Onneksi tämä ihana päivystävä ei ole ehtinyt perehtyä lausuntoon tai sitten vain kuuntelee oikeasti potilasta, ja määräsi ne Tramalit. Kertoi kyllä, että ei niitä aina välttämättä uusi. Ens viikolla olisi viimeinen satsi haettavissa. Se lääkäri on harvoin edes paikalla, että pahoin pelkään, että uusinta menee jollain tavalla mönkään…

Winston-84
Juu tuota minulle ne hokee jatkuvasti, siis että oppimiskyky menee jne…
Ihan puppua. Varsinkin jos ne itse höpöttää, että ei se kipu kauaa enää jatku niin ei kai se parin kuukauden Panacod, Tramal tai mikä tahansa lääke, aiheuta mitään peruuttamatonta kykyjen menettämistä! Jotkuthan syö melkein lopun ikää vaikka Tramalista ja ihan fiksuja ne on silti.
Turhaa pelottelua ja lääkkeiden pimittämistä.
Itse olen aina ollut sellainen, että kartan kaikkia lääkkeitä. Varsinkin kuumeessa en halua edes koskea särkylääkkeisiin.
Nyy kun on oikea kipu kyseessä niin kiitos kaikki vaan tänne!

^^ Indalginissa on etyylimorfiinia ja indometasiinia(tulehduskipulääke) ja IMO se on aivan turha lääke, olipa kyse sitten kivunhoidosta tai olojen hakemisesta. Etyylimorfiini on helkkarin mietoa ja heikkotehoista tavaraa ja indometasiini voi käydä erittäin pahasti vatsan päälle, jos tuota menee vähänkin liikaa rouskimaan. Tietty joku saattaa tuostakin lääkkeestä hyötyä. Luulin(Joku parempi tietäjä korjatkoon, jos olen taas väärässä), ettei Indalginia nykyisin edes juuri määrättäisi juuri sen vuoksi, että haitat siitä olivat ihan yleisesti suuremmat, kuin hyödyt, ja nämä tehokkaammat ja hieman vähähaittaisemmat kodeiinivalmisteet, eli Panacod ja Ardinex, olisivat korvanneet sen käytön lähes tyystin :confused: .

Panacodin jälkeen saa yleensä Tramalia. Ja senhän olitkin jo saanut. Itse olen maistanut muutaman kerran oksycontteja särkyyn niin mielestäni tramalit toimii paremmin kuin oksyt kipuihin. Mielestäni Oxycontit ovat yli mainostettuja eikä lääkärit niitä helposti kirjoita. Tramali annokset ovat kohdallani 2x 100mg pureskeltuna ja 2x100mg kokonaisina nieltynä.
Sen takia pureskelen ekat kaksi, että kivunlievitys alkaa nopeammin ja ne kaksi kokonaisina pitävät kivut sitten pidempään poissa. Tuo määrä on siis minun doseni eikä sitä pidä kokemattoman vetää. 500mg-600mg on jo määrä josta voi saada epileptisenkohtauksen.

tramal tulee seuraavaksi selkävaivoihin, ja sitten usein norspan kipulaastari tai temcesig 0,2mg. itse olen käyttänyt vähän sitä sun tätä… fentanyyli ja norspan laastareita liuotellut. osaan tehdä homman sillai että yhtään alkoholia ei jää valmiiseen liuokseen. morffiiniakin tullu tykitettyä ränniin viimeaikoina, kun tuntuu, että mikään ei riitä parantamaan selän rappeumaa ja hermokanavassa olevan tyrän aiheuttamaa kipua, johon kuuluu vielä iskias. opiaattien ongelma on minun kohdallani toleranssin huima nousu viikon käytön jälkeen… fentanyyliä alkoi esim. mennä päivittäin milligrammoja, vaikka joku voi kuolla jo vaikka 300 mikrogrammaan! älkää ikinä ketään lähtekö ainakaan fentanyylin i.v. käyttäjiksi. se voi koitua monelle kuolettavaksi “leikiksi” vähän kuin venäläinen ruletti… aina joku porukasta putoo!!! yks tuttu just hiljattain kuoli fentanyyliin… kannattaa aina tarkistaa annostelu jostakin luotettavasta lähteestä… tämän alkuperäisen tekstin kirjoittaja nyt kaiketi haluaa tietää miten lääkäreiden tyypillinen toimintamalli vaihdettaessa vahvempaan menee… vastasin alussa tähän kysymykseen, ja lisäsin vähän varoituksen sanaa!!! :unamused: nyt oon sairaalassa typerän vahingon takia… ei oo yhtään kivaa, ei! eikä varmasti oo ihan lyhyt keikka tämä :unamused:

itsellä meni aikanaan 6000mg. tramalia päivässä, eikä tullut yhtään epilepsiakohtausta… lyricasta sain niin pahan epilepso kohtauksen, et en oo enää pariin vuoteen kajonnut siihen sontaan! :imp: dolcontin hakkaa oxyt mennen tullen, koska siinä on morfiinia, eikä tasan pidä paikkaansa väittämä, että oxanest olisi pitkävaikutteista, morfiinin veroista tavaraa… :laughing: oon nyt typerän vahingon takia sairaalassa, ja taisivat iskee petidiiniä täyden ruutan hanuriin. läpilyöntikipuihin tulee näin yölläkin oxynormia, mut ei se paljoo tehoo, kun on hiljattain ottanu morfiinia :open_mouth:

Mistä ne tietävät kipupolilla että on päihdetaustaa?

^ No, esim. siitä voivat saada ronkittua asian tietoonsa, jos menee julkisesti ilmoittelemaan päihdetaustastaan ja -riippuvuudestaan esim. A-klinikalle :wink: .

Iso W, siis asiat vuotaa AA:sta. Kirjaako ne kaikki yleiseen kantaan. Itse jouduin syyttömänä putkaan ja en saanut lääkkeitäni, jälistäpäin tuli lappu potilas tuotu katkolta ja sai flimmerin. Hienoa kun en ole koskaan ollut katkolla enkä edes tiedä missä se on. Asiaa ei kuulemma voi korjata vaan nyt jos sairastun niin katsotaan et katkon kavereitahan tämä on. Pitäis mennä katkolle ja pyytää et katkaiskaa inho Teitä kohtaan, muuten pärjään hyvin. Pelkään tuota merkintää seuraavan aselupahakemuksen yhteydessä, ambulanssi puhallutti ja alle 0.2 promillea, mitä kolmesta isosta oluesta tulee satakiloiselle ukolle. Vaimolla on punaviinin tissuttelu hieman karannu mutta ei näköjään kannata AA:ta suositella ettei mene työura kiville.

^ Mä nyt lähinnä vittuilin Latelle tuossa ylemmässä tekstissäni, kun meni hermo sen riehumiseen. Älä siitä välitä.

Sä nyt ilmeisesti sekoitat AA:n ja A-klinikan. AA:ssa ei kirjata mitään ylös minnekään Kantoihin tai muihin virallisiin rekistereihin ja jos siellä joku sekopää pitääkin kirjaa ja levittelee niitä tietoja ympäriinsä, niin eipä sillä pitäisi mitään vaikutusta olla mihinkään, ts. menee ihan ko. hörhön oman sekoilun piikkiin. Sitä paitsi, AA:ssahan ollaan anonyymejä, eli nimeään ei tarvitse kertoa, joten miten siinä mihinkään virallisiin tietoihin päätyisikään se, että henkilö Se ja se on käynyt siellä avautumassa. Toki sitä voi itse vähän miettiä, kuinka paljon ja mitä asioita itsestään paljastaa, jos AA:han meneekin.

A-klinikalla taas kirjataan tietoja ylös ihan samalla tavoin, kuin muutenkin lääkärillä, sairaanhoitajalla tmv. käydessä, mutta noilla on kai oma rekisterinsä, joka ei ainakaan vielä ole yhteyksissä Kantaan tai muihinkaan laajempiin potilastietojärjestelmiin :question: . A-klinikalla pitäisi olla myös vaitiolovelvollisuus, mutta sen voi rikkoa joissakin tapauksissa, eli lähinnä kai lastensuojeluasioissa voivat ilmoittaa sossuun. Ja onhan näitä tapauksia, että esim. kuljetusalalla työskentelevistä on pistetty eteenpäin viestiä, että kortti pitäisi ottaa pois, kun henkilöllä on niin paha päihdeongelma. Näitä siis on tapahtunut ihan tavallisella TK-lekurilla ja miksei mahdollisesti myös yksityisellä lekurilla asioinnin yhteydessä. Joissakin tapauksissa voi olla hyväkin juttu, jos se päihdeongelma tosissaan vaarantaa liikenneturvallisuuden.

Pitkästä aikaa!

Tramalilla ollaan menty mutta lääkäri alkoi laskemaan annostusta yhteen per päivä, joka ei tod. riitä.
Mutta ihana ihana ihana työterveyslääkäri itse ehdotti Norspania ja sillä ollaan nyt menty. 5 oli ensin testissä ja nyt 10 mg.
Välillä tulee huulen alle laiteuttua. :unamused:

Tänään tuli pikku säikähdys. Sain yskään Codesan Compia ja imeskelin sitä ennen laastaria. Otin Codesania ehkä sen verran, että kodeiinia tuli 130-150 mg tyhjään mahaan. Olen aiemminkin kodeiinin kanssa ollut tekemisissä, niin kuin keskustelusta tulee ilmi, että tolea jonkun verran löytyy. :slight_smile:
Jonkun ajan päästä pukkasi aivan järkyttävän kylmän hien, valui ihan kunnolla! Sitten tuli heikotus, heitti päässä ja hyvä, ettei laatta lentänyt. Nyt alkaa olla menossa ohi mutta nukahtaa meinaa ja kylmät raajat. Kesti melkein 1.5h.
Mikähän tuli? Yhteisvaikutus? Liikaa morfiinia? (50kg painoa) Ei löytynyt kotoa hiiltä ja nyt taitaa jo olla myöhäistä.
En taida toiste ottaa yhdessä… Sen verran ikävä tilanne ja tunne oli.

^ Mä vähän luulen, että tuossa hommassa sulle teki huonon olon se efedriini, jota Codesan Compissa on ja kodeiini ei vaikuttanut tippaakaan bupren lävitse. Efedriinillä on käyttötarkoituksensa, mutta huumeena se on täyttä paskaa ja jos on vähänkin yliherkkä stimulanteille, niin efedriini saattaa jo pienempinäkin annoksina aiheuttaa varsin ikävän olon :wink: . Mä nyt en ylipäätäänkään ymmärrä yskänlääkkeiden litkimistä(Ohjeen mukaiselle annoksella yskään toki, mutten päihtymystarkoituksessa), mutta mikäli kodeiininsa tahtoo yskänlääkkeestä kiskoa, niin Codesan Comp on ehkä paskin vaihtoehto juuri tuon efedriinin tähden ja mieluummin kannattaa valita jokin niistä apteekin reseptivapaista paskatus-oksetus -litkuistakin :wink: .

^ Jep tosiaan se sen varmaan teki, koska tässä joku aika takaperin tuli myös aika ikävä olo ja itseasiassa hirveä ahdistuskin siihen. Luin sitten lisää efedriinistä ja siinähän se syyllinen oli! Codesan on ihan kiva tapaus kun sitä osaa ottaa oikein… Ja on yskä.

Edelleen tosiaan menee 10mg Norspan ja Tramal vaihdettu Tramal retardiin 100mg. Aiemmin olikin jollain puhe, että rouskuttaa ensin 2 ja sitten ohjeen mukaan, eli suoraan napaan. :smiley: On kyllä niin pahan makuisia, että jos itse valitsen, että täytyy saada nopeasti vaikutus niin puren vain kerran, että tyyliin halkeaa ja sitten äkkiä alas! Tällä ollaan nyt menty jonkun aikaa. Vähän pelottaa taas vaihteeksi kun lähete on vihdoin tullut fysiatrin polille mutta sehän on kunnallinen ja niistä on ollut pelkkää harmia tässä asiassa. Veikkaan, että sieltä teilataan kaikki tämän hetken lääkkeet ja yritetään tuputtaa niitä masennuskipulääkkeitä, joita en tod. halua!
Onko kellään kokemusta fysiatrian polista? Minulla mennyt jo vuosi kun todettu välilevyn pullistuma. Tuskin leikataan, enkä uskaltaisi lähteä siihen. Välillä menee oikeinkin hyvin mutta sitten tulee pahenemisvaihe ja uutena oireena pahenemisvaiheen jälkeen tunnottomuutta persuksissa.

Täytyy myöntää, että tuli alkuun leikittyä laastarin liuottamisella ja hihaan. Säikähdin ihan piristi, että tukehdun tai katkeaa päästä verisuoni! Alkoi kiristää kaulalla ja tuntui, että silmät pullistuu päästä, ihan se tunne kun roikkuu kauan pää alaspäin. Mistähän moinen reaktio?
Kerran uskalsin sen jälkeen vielä kokeilla mutta varmistin, että tulee vain tosi pieni annos ja se ei sitten oikein tuntunut missään. Parempi siis vaan ihan lätkiä iholle kuten tarkoitetti tai laittaa huuleen. Työpäiväkin kulkee paremmin. :unamused:

^ Mulle tuli mieleen, josko sait jonkinmoiset horkat, kun tööttäsit itseesi jotakin paskaa siitä laastarista :confused: . En tosin tiedä, kuinka pitkään tuo huonovointisuutesi kesti. Itselläni on ainakin mennyt horkissa aina 10-12 h ennen kuin on alkanut helpottaa ja sen on kyllä huomannut, kun on tärissyt, palellut ja kuumeillut peiton alla, eikä sitten paljoa muuta saanutkaan aikaan, kuin potea ne pois.

Sekään ei varmaan mitään kovin epätodennäköistä ole, vaikka oiskin tullut horkka. Pahin olo meni kyllä nopeasti ohi mutta taisi loppu päivä/ilta olla aika kaamea. Sellainen, ettei tehnyt mieli kokeilla uudestaan kovin pian. Mutta selvästi aivot unohti kun kuitenkin menin kokeilemaan uudestaan myöhemmin. Silloin ei tullut vastaavaa mutta tein asiat aikalailla samalla tavalla, paljon pienemmällä palalla laastaria, oisko ollut jopa imeskelty tapaus ja pikkiriikkinen pala uutta. Tapoja on monia ja täällä nyt ei saa mainita sen enempää miten sitä erotteli, mutta sillä mahd. yksinkertaisella tavalla kumminkin. :wink:
Aikoinaan sain aikaiseksi itselleni 40 asteen kuumeen lähes heti Somnorin pistämisestä. Sitä tapahtui vähän liiankin usein. Oli sitä kyllä tyhmä täytyy sanoa :blush: Edelleen saa aina verikoetta ottaessa sepostaa, miksi taipeet parhaimmista paikasta kalkkeutuneet ja kovat. Onneksi pahimmat on lähteneet kun ei moista ole enää tehnyt vuosiin…

En aloita heti uutta keskustelua jos sellainen sattuisi jo olemaan.
Saatan päästä matkoille Kreikkaan ja kysynkin, että tietääkö kukaan myydäänkö siellä mitä lääkkeitä reseptivapaasti? Jossain oli maininta, että lähes kaikkea muuta mutta “huumaavia” ei. Mitkä lasketaan huumaaviksi?
Saisinko ostettua jotain “hyödyllistä” kotia asti, että säästäisin rahassa? Esim. saako vaikka voimassa olevalla reseptillä lääkkeitä, vaikka reseptissä olisi jäljellä esim. yksi pakkaus, niin enemmänkin…? Ei ole mitään hajua kun en ole matkustellut saatika tuonut koskaan lääkkeitä. :laughing:

Olisikohan tuolla helpompi saada jotain tujumpaa lääkitystä jos käyn lääkärissä? Luin, että esim. antibiootit on paljon vahvempia kun Suomenssa mutta niitä syödään puolet vähemmän aikaa… Ken sitten tietää.

^ Et saa tuoda lääkkeitä, ellei sulla ole Suomessa voimassa olevaa reseptiä. Jotain antibiootteja joo, jos sulla on kohdemaasta resepti, ilman minkäänlaista reseptiä et niitäkään. PKV- ja huumausaineet ei käy tuotaviksi, vaikka Kreikasta saisitkin respan. Niiden respa pitää olla aina kirjoitettu pääasiallisessa kotimaassa.

Mutta antibiooteista, niin miksi ihmeessä joku niitä edes haluaisi tuoda, koska ne kuitenkin kuuluu lääkärin määrättäväksi, eivätkä Suomessakaan maksa paljoa. Enemmän se Kreikkaan matkustaminen maksaa, ellei joku sit sponsoroi. Just kun ihmiset olettaa, että antibiootit on “vaan” antibiootteja ja syö niitä miten sattuu, niin syntyy resistenttejä bakteerikantoja. :unamused: Sit on vielä allergisia ihmisiä, joille ei käy mikä vaan antibiootti, niin onpa vitun kivaa niitä kohtaan sit kehitellä antibioottiresistenttejä bakteerikantoja.

Tiedän henkilöitä, jotka ovat heittäneet useamman kuukauden roinalomia Kreikassa. Eli anaboleja ja stimulantteja saa ainakin tiskin alta oikeaan hintaan. Varmasti kaikkea muutakin. Ilman paikallisia kontakteja voi tietysti olla hakuammuntaa.