Ihan varmana tuolta keski- ja eteläeuroopasta löytyy vaikka mitä, kodeiiniakin reseptivapaasti, mut en mä silti kyllä suosittele roudaamaan Suomeen asti. Tullilla kun on niitä korkean riskin matkustusmaita, jotka taitaa olla Saksa, Hollanti, Belgia, Kreikka ja Turkki ainakin, joita valvovat suht usein kun palaa Suomeen, just kun niistä tulee paljon huumausaineita. Ainakin mun mielestä siinä ohjelmassakin parit steroidit kärähti ja kokkelitkin jopa.
Saksasta kun oon itse palannut, niin joka fakin kerta ne on koiran kanssa vastassa. Sit mua aina kuumottaa ne, vaikka en tee mitään laitonta, niin multa on kyselty esim. luontaistuotteista ja Tramaleista + pameista sun muista respoja. Luontaistuotteista ei siis toki respoja oo penätty, mutta kyselty sisältöä ja tarkoitusta. Tai sit mulla on ollut huonoa tuuria, että just silloin ovat olleet vastassa. Italiasta ja Itävallasta palattaessa ei olleet ikinä.
Ei toki varmasti kukaan haluakkaan, ainakaan en itse sitä tarkoittanut, että ostaisin tai toisin jotain antibiootteja Mutta kuulin vaan, että siellä ne on paljon vahvempia, että syödään puolet vähemmän aikaa. Tämä siis on aiheuttanut kummastusta matkaajissa.
Minulla on kyllä siis esim. Tramal resepti, mutta pitääkö sillä respalla olla lääkkeitä jäljellä, että Kreikasta niitä saisi? (varmaankin täysin tyhmä kysymys) Entä jos lääkäri tosiaan esim. määrää sitä lisää, periaatteessa uusii reseptin taikka määrää omalla vastaavalla mikä Suomesta kirjoitettu, niin saako ne lääkkeet tuoda? Kuinka tarkkaan sitä muutenkaan syynätään kentällä? Ei ainakaan kukaan ole aiemmin tutkinut lääkkeitä tai reseptejä lennoilla.
^ Pitää pyytää EU-resepti, jos mielii saada Tramalia sieltä suomalaisella respalla niin, että sen tuominen takaisinkin on laillista. Toki sä voit Kreikassa hakeutua lääkäriin ja sieltä saatavalla respalla syödä matkasi ajan mitä nyt respalla saatkaan, mut jos kyse on pkv- tai huumausaineesta, niin et voi tuoda sitä Suomeen, jos sulla ei ole Suomessa voimassaolevaa reseptiä. Ei voimassaoloon tarvi olla reseptillä jäljellä enää lääkettä, ne on vuoden voimassa pkv- ja huumausaineiden kohdalla. Muissa lääkkeissä 2v.
Juu, mä olen lentänyt lähemmäksi 100 kertaa varmasti elämäni aikana, ja vaan 2-3 kertaa noita on kyselty ja sekin tyyliin kun terroriuhka on ollut korkealla ja syynäys muutenkin suurempaa. Tai sitten olen itse kuumotteluilla saanut itsestäni epäilyttävän näköisen. :mrgreen:
Kreikassa tosin niitä ei oo koskaan ihan liikaa kiinnostanut se perus turvatarkastuskaan mun kokemuksen mukaan… Olenpa päässyt Lontooseen lentäen saksien kanssa, vaikka pitäis olla ehdottoman kiellettyä ja ne sakset oli ihan vahingossa käsimatkatavarassa. Frankfurtissa taasen on nillitetty tyhjästä rasvapurkista, koska skannerin mukaan siellä oli vielä nestettä. Lontoosta takaisin päin tultaessa sai melkeen riisuutua alasti. Silloin siellä oli kolme turvatarkastusta, yks suppeampi heti Heathrown ovilla, sit se normaali, jossa kyllä sai koko omaisuutensa esitellä ja kaupanpäällisiksi riisua kaiken mahdollisen yltään, jos toki ei ihan ilkosilleen. Sen jälkeen oli vielä kolmas tarkastus ennen koneeseen menoa. Tosta kyllä on aikaa melko kauan, oiskohan ollut niiden metroiskujen jälkeen. Varmaankin sekin vaikuttaa, miten korkeaksi terroriuhat sun muu rikollisuus on milloin missäkin arvioitu. Onhan noi maa- ja tapauskohtaisia silti, mutten siitä huolimatta suosittele toki koittamaan laittomuuksia. :mrgreen:
Mua ihmetyttää, että olet nnaana edes joutunut Tullin syynäämäksi lääkkeiden takia!
Mulla on käytössä bentsoja, vahvoja opioideja ja concerta ja n. 30 edestakaista lentomatkaa tein pelkästään viime vuonna, eikä yksikään koira ole merkannut mua. Suomen päässä ovat useampaan kertaan laittaneet matkustajat kulkemaan koiran ohi, samoin muualla on koiria mennyt vierestä ohi, eikä mua siis ole merkattu, enkä ole joutunut mitään selittämään. Matkustan sekä Euroopassa että moniin “tarkkoihin” maihin kuten USA:an, ja kaikkialla sama juttu: koiria näkyy, mutta eivät ole musta kiinnostuneita.
Johtuisikohan ehkä siitä, etten polta pilveä, ja ehkäpä ne koirat haistaa sen parhaiten?
En mäkään tupakoi tai polta pilveä. En tiedä, haistaaks ne koirat edes lääkkeitä vai mitä niiden nenä on treenattu haistamaan? Varsinaisen tullin syynäämäksi tai koiran merkkaamaksi en oo joutunut, paitsi toki sillon on ollut pakko, kun on matkustanut EU:n ulkopuolelle. Turvatarkastuksessa multa on kysytty siinä yhteydessä, kun tavaraa on pengottu, että mihin tarkotukseen lääkkeet on ja, onko esittää todistuksia, että luvat on kunnossa. Mut tosiaan vaan Saksassa ja Iso-Britanniassa. Muualla ei.
Pitääpä siis varmaan lääkärin puheilla käydä asiasta ennen lähtöä. Ahdistaa ajatus, että lääkkeistä joutuisi matkalla stressaamaan.
Mutta siis tarkennan, minulla on voimassa olevat respat kaikkiin käyttämiini lääkkeisiin. Jos Kreikassa lääkäri kirjoittaa vastaavia niin saan tuoda ne Suomeen?
^ Käsittääkseni kyllä. Mut en tiedä, miten kalliita noi on ja miten korvaussysteemit menee. Sen verran tiedän, että joissain maissa täytyy täyttää paperi, ettei ole vartavasten tullut saamaan terveydenhuollon palveluita ja selvitys, miksei vaivaa ole hoidettu kotimaassa. Kreikassa tuskin ihan hirveen tarkkaa hommaa. Tosin siellä en oo käynyt lääkärissä.
EU-respalla saat ne lääkkeet sen kohdemaan hintaan juu. Siitä en tiedä, voiko niistäKIN hakea Kelakorvausta Suomen päässä vai miten homma menee. En ole koskaan käyttänyt omaani, vaan pitänyt lähinnä ylimääräisenä todisteena mukana. Tarkotin, että lääkäriin meno muualla kuin Suomessa, että uusivat sun suomalaisen respan, voi olla kallista/työlästä ja maasta riippuen sun pitää selvittää, mikset ole hoitanut sitä hommaa Suomessa. Kreikan terveydenhuollon systeemistä mulla ei ole hajuakaan, tuskin kovin kallista tai byrokraattista, mut joissain muissa maissa noin. Tai mistäs mä Kreikasta tiedän, kun en ole siellä lääkärissä käynyt. :mrgreen:
Itselläni on sama ongelma kuin HJ:llä. Mitä tulee vastaan sitten kun ei enää saa apua pannareista yms.
Gaba on mun mielestä helppo lääke kun se toimii aika pitkään, eikä siitä saa oloja tai refloja.
Mutta tramal ei sopinut ollenkaan, ei myöskään lyrica.
Venla aiheutti mulle tajunnanalenemista ja totaalisen sekoilun. Eli sain serotoniinimyrkytyksen. Vaikka se ei todellakaan mennyt maksimi annoksella.
Eiköhän lääkäri hoida tämän kuntoon, ettei tarvitse stressata ainakaan siitä, että lääkkeet loppuisi. Kunhan ei vaan laukkua nyysitä kädestä.
Ajattelin vaan, että voisi matkakohteesta hyötyä muutenkin mutta reseptivapaasti ei ihan samanlaisia lääkkeitä irtoa kuten vaikka thaikuissa.
Näköjään todella yksilöllistä, sillä oman kokemukseni mukaan etyylimorfiini on näistä miedoista opioideista ehdoton ykkönen, kun taas kodeiini (eli metyylimorfiini) ei ole toiminut oikein koskaan toivotulla tavalla. Objektiivisesti arvioitunakin etyylimorfiini on kodeiinia 1,5-2 kertaa potentimpaa.
Tuo indometasiini tosiaan on aikamoista myrkkyä, eikä yli viittä kappaletta kannatakaan sellaisenaan syödä. Jos osaa ottaa parasetamolin pois Panacodista, osaa ottaa indometasiinin pois Indalginista.
Tosiaan siis pienellä toleranssillakin (lue 30mg-40mg oksikodonia) tuosta etyylimorfiinista sai erittäin mukavat olot, mutta silloin annoksenkin piti olla reilu 200mg. Myöskään kattoannosta en ei ainakaan tuolla toleranssilla tullut vastaan.
Jatkan vielä vähän offina noista EU-respoista: mun mielestä on hölmöä, ettei esim. vahvempia opioideja saa sille EU-respalle. Eli käytännössä jos olen ulkomailla joutunut hankkimaan lisää lääkkeitä, kuten jokin aika sitten unohdettuani lääkepaketin vahingossa himaan, jouduin menemään Schengen-todistuksen ja englanninkielisen lääkärintodistuksen kanssa paikalliselle lääkärille, joka sitten kirjoitti sen minimimäärän, koska monissa maissa vahvempia lääkkeitä ei saa ulkomaalaisille kirjoittaa kuin sen pienimmän pakkauskoon. Jos olisin ollut matkalla pidempään, olisin joutunut ramppaamaan lääkärillä muutaman päivän välein, koska reseptiin pystyi kirjoittamaan kerralla vain sen yhden paketin eikä reseptejä saanut kerralla mukaan kuin yhden. Lisäksi monissa maissa on säädöksiä siitä, minkä alan lääkäri ko lääkettä saa määrätä ja millaiselle reseptille, jolloin lääkkeen saaminen voi olla käytännössä todella vaikeaa, jopa mahdotonta. Toki olisi pitänyt itse olla viimeksi tarkempi pakatessa lääkkeitä mukaan, mutta joskus voi joutua hankalaan tilanteeseen ulkopuolisten syiden takia (esim. lentojen peruuntumiset, tuhkapilvet jne.).
Juu ittel auttaa tramal mitä ny sen aikaa syöny et menee toi lääkärin ohjeistus aikalail yli. Mut selkään auttaa tramal ja polviin panacod. Mut ikävä puoli o et aikas monta vuotta joutunu heti aamul ottaa tramalii eikä selkäkipuun todellakaan. Tramal kyl hyvä mut tarvis pysyy homma hanskas, jos jotai depottei alkas vetelee. Ja 50mg saa vedel pari tunni välei. Mut ku ei se homma oo ikinä pysyny hanskas. Loppu elämä tramaleit vai…lopettanu kyl mut aina jotenki kummallisesti niit alkaa vetelee udestaa
Mulla vaihdettiin nyt Panacod Norspan-kipulaastariin (vaikuttava aine bupre). Harmittaa ettei tätä ole aikaisemmin tehty.
Mulle ei Tramal käynyt, eikä lyrica. Venlaflaxiinista ja gabasta on vähän apua itse hermokipuun. Muttei ns oheiskipuihin.
Tämä tuntuu näiden laastareiden kanssa oikein hyvältä, tilanne on mennyt paljon parempaan suuntaan.
Panacod auttoi vain hetkeksi kerrallaan ja laskut olivat hyvin ahdistavia. Tästä ei tule laskuja lainkaan vaan vaikutus on tasainen. Ei varmasti kaikilla toimi näin. Hermokivun meinaa kestää jos muuten on parempi olo.
Minä kans ihmettelin aikoinaan, että miten kauan syötettiin jotain Panacodia ennen kun vaihdettiin laastariin. Aina kaikki lääkärit oli niin kaikkia lääkkeitä vastaan ja miettivät väärin käyttöä tms. ja laastarihan nimenomaan olisi se turvallisin kun vaikutus on tasainen ja väärinkäyttökin, noh, vaatii kaikenlaista vaivaa. No sitten toki sain sen laastarin ja se oli ok mutta sitten selkä paheni ja jouduin syömään lisäksi Tramalia ja lopulta lääkäri oli sitä mieltä, että lopetetaan koko laastari kun sen vaste ei ollut yhtä hyvä kun Tramalilla ja ei ole tarkoituksen mukaista käyttää kahta. Mutta olen nyt tyytyväinen, Tramal on sopinut hyvin tähän asti ja määrä vielä ihan siellä hyvän rajoissa, että ei ole tarvinnut nostaa kun joinain päivinä pystyy olemaan ilman niin se tottuminenkaan ei vielä pääse hiipimään.
Nyt tosin pelkään, että mitähän magneetissa tulee näkymään kun se vuosi sitten otettiin ja nyt otettiin toinen. Mitä jos lausunnossa ei ole enää mitään minkä pitäisi kipua aiheuttaa!? Sitten leimataan vaan feikkaajaksi.
Tosin hermoja on jollain tavalla pinteessä tai sitten lukuisat kipupiikit osuneet joku kerta iskiashermoon ja aiheuttaneet jotain. Muistan nimittäin puutumisen pahetuneen yhden sellaisen yhteydessä. Olisi tosi huono tuuri jos oikeasti olisi osunut mutta tuntuu olevan huono tuuri anyways. 19 päivä lääkäri soittaa kuvasta…