Selkäkipu + Panacod-mikä sen jälkeen?

Työtapaturman jälkeen selässä välilevyn pullistumia ja repeämiä. Lääkkeenä ollut lähes 4 kk Panacod ja lihasrelaksantti. Ja hyvät olot. Nyt vasta lähete fysiatrille ja fysiatri lopetti codin siihen paikkaan ja määräsi Cymbaltia. Ja ei kiitos! Olen päässyt vasta eroon edellisestä masennuslääkkeestä, enkä tod. halua sotkea elämääni uudella. Tiedän kyllä Panacodin haitat ym, niistä ei kannata avautua. Olen useasti vuosien aikoina kyseistä lääkettä saanut erinäisiin kiputiloihin. Nyt sitten pohdintaan, että mitä seuraavaksi?
Fysioterapia alkaa toivottavasti pian mutta siihen asti, millä sinnitellä? Toivottavasti myös mukavia muita vaikutuksia kun kivunleivitys. Tramal joskus ollut kokeilussa nuorempana mutta en osaa sanoa oliko se hyvä vai huono kokeilu.
Tuntuu, että nykyään lääkäreillekin pitäisi todistella vointiaan ja kivunlievityksen tarvetta ja vakavuutta. Toki tahdon ensimmäisenä prioriteettina sen kivunlievityksen mutta toki, täällä olokin sen todistaa, että se hyvän olon tunne tulee myös toisena. Buprea tuskin uskaltaakaan mainita mutta onko jotain, mitä uskaltaa ääneen sanoa? :slight_smile:

Kaverilla aivoveren vuoto ja nyt hirveät kivut oikeassa jalassa, saanut punasella lapulla lääkkeitä mutta ei tykkää sivu vaikutuksista. Käskin pyytää kipulaastaria niin ei koska niihin jää koukkuun, jaa mä sitten olen fentanyyli koukussa kuten pami koukussa, mitä väliä kun hoitoa ei ole vain kipua pitää lieventää. Kumpikaan meistä ei parane koskaan, joten puheet riippuvuudesta on paskaa.

En tiedä miten toimii kipuun, mutta pullollinen Resilaria (DXM 600mg) vie aika tehokkaasti toisiin maailmoihin, ja auttaa mahdollisesti relaamaan rankaa sängyllä pötkötellen. Ämpäri tosin tarvittaneen kun joutunee välillä istumaan pöntöllä suolihuuhtelusta nauttien ja samalla oksentaen. Ei siis välttämättä maailman hauskinta puuhaa jos on selkä rikki. Ketamiini toiminee kanssa, mutta sepäs onkin sitten jo laitonta… :wink:

^ Tai sitten ressun voi erotella laillisin keinoin. :laughing: Ketamiini kyllä oikeesti auttaa kipuihin, koska sehän on anestesialääke, mutta en mä nyt sitä tokikaan suosittele kipuihin hankkimaan. Ehkä haitat ois suurempia kuin hyöty, saa meinaan tolla kamalla virtsarakkonsa paskaksi.

Hehheh, joo onhan nuita yskänlääkkeitäkin tullut kiskottua. Aiemmin ei tarvinnut ravata vessassa vaan nytpä saa jo puolikkaan pullon jälkeen olla sellaisella vesipaskalla, että ei hirveästi tee mieli juoda toiste. Mustaparran yskis on sellaista, että siitä ei tule, koska siinä ei taida olla ollenkaan sorbitolia. Join joskus sellaisen pullon kokonaan, jossa oli varmaan eniten sorbitolia markkinoilla olevista ja siitä se eka vesipaska tulikin. Ei hauskaa… :smiley:
Kiinnostaisi Resilarin erottelu mutta en asu yksin, joten en kehtaa alkaa kotikemistiksi jos en ole yksin. ;b

Mutta onko kellään mitään ideaa tai muuta ehdotusta, mitä voisi lääkäriltä pyytää? Tai sitten kokemusta jostain lääkkeestä, mistä ainakin kieltäytyä lääkärin mainitessa? Yksi hänen ehdottama oli myös Triptyl, josta tiesin jo kieltäytyä.

Kyllä buprea saattaa saada melko helpostikin pitkälliseen kipuun, mutta mieluiten Norspanina, eli laastarimuodossa. Se kun vaikuttaa tasaisesti, eikä sen pitäisi aiheuttaa pahemmin oloja. Toki tuo jossakin tuntuu, siis muutenkin, kuin kipua lievittävänä, jos on tyystin toleton, mutta sekin vaikutus tasaantunee nopeasti pois, ja sähän et edes mikään toleton ole. Voihan Norspaninsakin väärinkäyttää, mutta se siitä… Enpä lähde neuvomaan, kun säännöt kieltävät :wink: ja turhaa moinen muutenkin on, jos lääkettä tosiaan kipuun tarvitsee. Mihinkään järkyttävän pahoihin kipuihin Norspan(yleensä bupre) ei usein kovinkaan hyvin auta, mutta jos olet silkalla Panacod+lihasrelaksanttikombolla tähänkin asti hyvin pärjännyt(?), niin luulisin Norspanista jotakin hyötyä olevan :confused: . Yksilöllistä toki tuokin.

Virosta saanee apteekista reseptivapaasti gelcapseja tai jauhetta, joiden pitäisi sisältää puhdasta DXM:ää. Parempi vaihtoehto tuliaiseksi kuin laukut täynnä pirtua… :wink:

Multa pisteet norspam laastarille, kauheaa aikaa kun teemuja kielenalla liotti, tuli nousut ja laskut useasti päivässä. Toki mulla on erityyppisiä apulääkkeitä mutta laastarin tasaisuus on hyvä, jos jotain pahaa pitää sanoa niin viikolla ei voi saunoa. Aluksi tili pientä ihotumaa mutta sain jotain litkua jota ensin ja laastari päälle, meillä miehillä ei niin hirveästi noita karvattomia paikkoja ole. Kuulemma sydämen yläpuolelle pitäis laittaa, mitään vaaraa riippuvuudesta ei ole.

Joo en ihan toleton ole mutta noilla peruslääkkeillä tähän asti menty. Panacodin annostusta tosin on pitänyt omatoimisesti lisätä, ilmeisesti pitkäaikaiskäytössä aika tavallista ja yleistä. Siksi varmaan muutenkin olisi hyvä vaihtaa johonkin toiseen ennen kun alkaa mennä liuska tolkulla. Ei ole enää sen parasetamolinkaan kannalta terveellistä.
Tuntuu, että nykyisin kaikkien buranaa ja panadolia vahvempien lääkkeiden pyytäminen omatoimisesti leimaa heti joksikin “narkiksi” ja kaikkien muiden lääkkeiden nimet on kirosanoja lääkäreiden korviin. Toivottavasti se kipuun erikoistunut lääkäri ymmärtäisi “hädän” ja tarjoaisi jotain toimivaa vaihtoehtoa, joka ei ole mikään mielialalääke.

Luin juuri kipulääkkeistä terve.fi sivustolta, joka oli hyvinkin myönteisesti ottanut aiheen käsittelyyn. Tramalia lähes kehuttiin. :smiley: En tiedä olisiko se vaikka sitten seuraava vaihtoehto kumminkin. Olen tainnut aikoinaan tolettomana syödä sitä ehkä liian isolla annostuksella, josta näitä huonoja kokemuksia tuli. En esim. saanut unta vaan möllötin silmät auki liikkumattomana sängyssä, ihmeen tyytyväisenä. Paitsi aamulla ei enää naurattanut. Mikäs sen Tramalin annostus muuten nyt sitten kannattaisi olla? Vahvuuksia taisi olla useita erejä mutta näin yleisesti? Pienikokoinen olen.

Mikäs on sen laastarin jälkeen, kun mainitsit, ettei erittäin kovaan kipuun sitten enää toimikaan, on seuraava askel?

^ Tramadolissa on tosiaan se vittumainen puoli, että monia ihmisiä se piristää/valvottaa aivan liikaa. Itse alan ko. roippeesta päristä sen verran, että saan heittää hyvästit yöunille ja sen vuoksi en ole tuota koskaan käyttänytkään parin päivän kuureja pidempään(Ihan viihteeseen/mielialan nostatukseen olen siis tuota lähinnä vetänyt. Mulla harvemmin on niin kovia kipuja, että tarvitsisin oppareita niihin, ainakaan pitkiä aikoja). Eipä se tosiaan liioin jaksa naurattaa, jos lääke tepsii hyvin kipuun, mutta sitten onkin ihan invalidi sen vuoksi, ettei saa nukuttua :frowning: . Säännöllisessä käytössä tramadolin valvottava vaikutus tosin saattaa lieventyä, eli ehkä sellainen konsti voisi toimia kohdallasi, että alkuun käyttäisit Tramal-unettomuuteen jotakin unilääkettä ja katsoisit sitten, miten homma jatkossa menee. Voi tosin olla, että tramadolin vaikutus kaataa ihan noiden kevyimpien unilääkkeiden(esim. tematsepaami tai zolpideemi) vaikutuksenkin :confused: . Ainakin Tramalin ottaminen kannattaa ajoittaa aamuun, jos kivut sen suinkin sallivat.

Tramalin annostus riippuu tietenkin siitä, kuinka hyvin siitä saa vastetta kipuun, mutta tuon ehdoton max. vuorokausiannos on 400 mg, koska korkeammilla annoksilla on suuri riski saada vaarallinen tajuttomuus-kouristuskohtaus. Kyllä tuota ihan lääkärin määräyksestäkin joillain saattaa mennä isommalla annoksella, mutta se vaatii sitten kylkiäisiksi benzolääkityksen noiden kohtausten ehkäisemiseksi. Jotkut kramppiherkät voivat kouristaa Tramalista tuota 400 mg:tä pienemmälläkin annoksella. Tramalin kanssa voi siis tulla eteen se ikävä homma, että sen sivuoireita voidaan joutua lääkitsemään toisella, erittäin koukuttavalla lääkkeellä, vaikka se kivunhoitoon olisi jollakulla mitä mainioin roipe :confused: .

Jollei bupre auta, niin käytännössä tässä maassa kait seuraava vaihtoehto on oksikodoni(?), joka onkin sitten jo vahvaa tavaraa. Totta kai senkin kanssa annostus on olennainen, eli jos aloittelee tolettomana ihan miniannoksista(5-10 mg), niin eipä siinä aivan pöllyssä pitäisi olla ja nostovaraa riittää, jos kivut pahenevat/toleranssi kasvaa.

Kiitos vastauksesta! :slight_smile:

Sillä olen miettinyt tuota buprea, kun siitä on ollut niin paljon “päihdekeskustelua”, että uskaltaako sitä kysyä, ettei leimaannu nimenomaan sellaiseksi, joka sitä pyytää vaan sen euforisesta vaikutuksesta. (toki, sekin on hyvin toivottavaa) Tuntuu itsestä, jos menee asiantuntevana vastaantotolle ja ehdottaa jotain, että lääkäri ajattelee, että olen oikein kunnolla tutustunut asiaan, siinä huonossa mielessä… Olen joskus aloittanut lääkkeiden käytön siinä huonossa mielessä ja nykyään kun oikeasti jotain tarvitsee, tulee itselle se mielikuva, että tässä nimenomaan sitä varten sitä pyydän ja lääkäri huomaa, vaikka oikeasti lääke on tarpeeseen.
Tänään yritin tk:ssa uusittaa näitä Panacod ja Zirdalud lääkkeitä, ja sieltä ei tullut mitään apua. " Syö buranaa ja panadolia", oli ainut vaihtoehto. Istuin 4 ja puolituntia tuollaisen vastauksen takia. Alkaa ihan pikkuisen kiskittämään!! Minulla oli kaikki yksityisen lääkärin lausunnot ja magneettikuvien lausunnot ja silti sellainen kohtelu! :imp:
Noh, tässä sitten jätin soittopyynnön yksityiselle mutta suurella todennäköisyydellä kukaan ei edes soita. Viikonlopuksi pitäisi lähteä reissuun ja lääkkeet loppuu tänään. Ei paljon naurata jos joutuu olemaan ilman mitään koko viikonlopun. Se kipu on sellaista, ettei tee enää mieli nousta sängystä, kun kaikki sattuu. Pakko varmaan lähteä käymään paikan päällä vielä iltapäivystyksessä, jos kukaan ei tunnin sisällä soita.
Alkaahan tässä mielenterveyskin rakoilla kun joutuu jatkuvasti todistelemaan kipulääkityksen tarvetta, vaikka magneettikuvien löydöksien pitäisi jo selittää kaikki kivut ja niiden vakavuuden/suuruuden.

Tramalin kanssa ilmeisesti kannattaisi syödä myös jotain muuta käsikauppatavaran särkylääkettä…? Am I right?
1 g Panadolia on määrätty, kun määrättiin tätä Cymbaltaa, jota en suostu aloittamaan.
Stressaan tästä kipuasiasta ihan mielettömästi, kun ensi viikolla on tämä kipuspesialisti lääkärin aika, ja pelottaa, että sekin vaan tarjoaa näitä mielialalääkkeitä kipuun. Tuntuu, että jään sitten ihan tyhjän päälle jos kipulääkäri on sitä mieltä, ettei muuta ala määräämään, Ehkä nämäkin tuntemukset on sieltä peräisin, että niin monta kertaa on vaan “heitetty” vastaanotolta pois ja todettu, että syö buranaa/nuku/ym ym, muuta et saa. Alkaa jo tulla mieleen, että testaako ne potilasta kuinka tosissaan siinä ollaan, tullaanko heti seuraavana päivänä uudestaan.

Missä muodossa tätä buprea yleensä määrätään?

Ai niin ja piti mainita, että Tenoxia on käytössä, onko se liian kevyt näihin mahdollisiin Tramal vireystiloihin?
Somnoria meni aikoinaan ja sen itse pyysin vaihdettavan Tenoxiin. Pieni mahdollisuus, että sitä voisi kerta reseptin saada vielä tarpeeseen mutta en mene vannomaan…

^ Mulla Tramal yhdistettynä johonkin unilääkkeeseen ei taatusti nukuta, meen vaan “mukavasti” sekaisin. Saattaahan siinä joksikin aikaa torkahtaa, mutta mulle ainakin Tramal + Stilnoct on aika vitun härö yhdistelmä. Tenoxista en muista, vaikka todnäk. olen sitäkin käyttänyt samaan aikaan. Stilkkarit yhdistettynä Tramaliin on vaan jäänyt mieleen, mutta eihän se kaikilla noin toimi kuin mulla. Yksilöllistä sekin, kuten kaikki muutkin lääkkeisiin liittyvät jutut.

Mun mielestä Tramal on oikein hyvä selkäkipuihin, etenkin jos siihen liittyy jotain hermosärkyä. Toki, jos kivut ovat jostain suuremmastakin vammasta aiheutuneet, niin voi olla, ettei Tramal jeesaakaan. Tosin, mistäs mä tiedän, ettei Tramal vie kipua vain siksi, koska tulee niin iloiseksi. :laughing: Ei siihen aina tarvitse mitään muuta kipulääkettä yhdistää. Se selviää testaamalla. Mulla on kylkiäisiksi määrätty myöskin Panadol 1g, mutten mä sitä aina tarvitse lisäksi. Toisaalta jos käytän reseptin mukaan, niin se on ihan eri vaivaankin, mutta olen mä sillä selkäkipujanikin lääkinnyt.

Mutta joo. Myötätuntoni sulle. En väitä kärsiväni samassa mittakaavassa säryistä, mutta tiedän silti, mitä on tapella saadakseen kivunhoitoa. En tiedä, onko sulla millainen päihdetausta. Omalla kohdallani ihan varmasti mt-ongelmat ja päihteidenkäyttö vaikeuttaa hoidon saamista, mutta helvettiä se on silti. Kipua kun ei näe päällepäin kaikista. Esim. mua täytyy sattua ihan äärimmäisen paljon, että alan itkemään edes.

^^^ Riippuu ihan lekurista, mitä se tuumii, jos itse menee ehdottamaan itselleen lääkitystä. Oma kokemukseni on se, että on niitä lekureita, jotka alkavat huutaa, että tämä ei sitten mikään narkin karkkiautomaatti ole ennen kuin on saanut edes suutaan auki, mutta sitten on niitä, jotka ovat lähinnä tyytyväisiä, että on itse vaivautunut ottamaan selvää, mikä lääke voisi olla hyvä, eikä tarvitse siellä vastaanotolla sen enempää arpoa respojen kirjoittamisen kanssa. Totta hemmetissä kannattaa itse ottaa lääkitysasia puheeksi, meni syteen tai saveen, jollei lääkäri sitä itse tee, koska muutenhan saa istua kädet ristissä loppuikänsä odottamassa, että jotakin tapahtuisi ja lääkäri alkaisi lukea ajatuksia(Hih, olisipa muuten hirveää :laughing: ), mutta tosiaan perustella, miksi lääke X voisi olla hyvä, siis muuten, kuin että tykkää niin hitosti kuosata sillä :mrgreen: , eikä nyt muutenkaan ilmoittaa heti kättelyssä, että kirjoita respa siihen ja siihen, vaan toki muutenkin käydä sitä kipuasiaa läpi.

Ikävää, että sulle kävi noin TK:n kanssa. Toivottavasti yksityisen kanssa menee paremmin ja saat asiasi jotenkin järjestykseen. Tsemppiä :slight_smile: .

Joo, mulla on norspanit ja temgesicit käytössä. Huomannut kans nousu ja lasku meiningit.

Veikkaan ettei yleisesti bubrea lekureilta ihan helposti saa puhumattakaan Oksikodonista. Mutta voihan siinä jotain ohimennen mainita :wink:
Tramaleita voi määrää 100mg depottei ehkä.

Olen melkein liikuttunut teidän tsemistä! :slight_smile:

Kävin sitten to tk failin jälkeen taas yksityisellä pillittämässä ja se oikeasti kuunteli. Nyt on Tramalit määrätty, tosin ensin vaan nyt niitä 50mg x 40 kpl. En tiedä mitä kipulääkäri on mieltä mutta sen näkee sitten ens vklla ja tässä ehtii testaamaan Tramalin vaikutusta. En ole uskaltanut kokeilla ennen kun nyt tänään ja ehkä tosi huonoon aikaankin kun kello alkaa olemaan 01.30 yöllä ja unikin tekisi terää kun viime yönä se katosi tyystin kivun kanssa tapellessa. Ja lisäksi olen ottanut alkoa… Tiedän! Tyhmä minä, ei ainakaan ehkä ensimmäistä pilleriä olisi kannattanut ottaa_just_nyt. Mutta kohtahan sen näkee tekeekö se mitään vai nuokuttaako/piristääkö.
Tuo on kapselimuodossa, onko kannatusta nauttia sitä muulla tavalla? Joskus aikoinaan kauuuan aikaa sitten taisin nokittaa eri muodossa olevia ja eihän se hyvältä nenässä tuntunut. Ja murska + joku neste, ei hyvä maku. Mutta silloin ne oli sellaisia samanlaisia kun esim Panacodit rakenteeltaan. Mitä olen siis nauttinut, hitaita?

Minua myös alkaa kovasti kiinnostamaan, jos niitä kipulaastareita satutaan määräämään, satunnainen niiden liuotus… Uskallankohan edes mainita moista täällä … :unamused:

Kuitti nyt taas hetkeksi. Vaikutusta odotellessa, en tiedä uskaltaisinko ottaa toisenkin. Olen malttamaton. :stuck_out_tongue:

Otin toisenkin… Ei mainittavia vaikutuksia ollut yhdellä kapselilla 40 minuuttiin vielä… Ehkä olen liian malttamaton tai tolet on jo kaikesta muusta kasvaneet sen verran, ettei yhdellä 50 mgllä tapahdu vielä mitään.

Pakko mainita, että on aika surkuhupaisaa katsoa Nurse Jackieta samaan aikaan kun napsii itse kipulääkkeitä. :smiley: (lyhyesti sanottuna, niille, jotka ei tiedä kyseisestä sarjasta : sairaanhoitaja, jolla paha kipulääkeriippuvuus)

^^/^ Ei täällä saa neuvoa tuollaisia väärinkäyttöhommeleita. Mode tulee ja suuttuu :wink: . Tramalin nokittamisessa en kyllä henkilökohtaisestikaan mitään iloa näe. Toimii syötynä aivan mainiosti ja nokkimisesta tulee vain suotta nenä kipeäksi, kun ei tuosta sillä tavoin mitään parempaa vaikutusta irtoa.

Auttoiko se Tramal yhtään kipuun? Se kai sen pääasiallinen vaikutus kuuluisi olla :wink: . Tramadoli on vähän sellainen aine, että moni, joka tykkää hitaista, siis nimenomaan oikeista hitaista, ei saa siitä irti mitään kiksejä, ellei kivunlievitystä lasketa, ja päinvastoin taas; moni sellainen, joka ei pidä tavanomaisten oppareiden vaikutuksesta lainkaan, tykkää tramadolista silti paljonkin.

Sitten tuo alkoholi voi peittää vaikutusta alleen varsin tehokkaasti. Enhän mä tiedä, paljonko olet juonut, eli tuskinpa 1 kalja tekee yhtään mitään, mutta itselläni silloin, kun sain kodeiinista vielä joitakin oloja, niin alkoholin vaikutus peitti ne hyvinkin tehokkaasti, vaikka olisin juonut vain muutaman annoksen, jotka eivät juurikaan olisi tuntuneet edes missään muuten, kuin kevyenä nousuna. Tramalin kanssa mulla taas menee usein niin, että jos sitä on ottanut ennen, kuin on juonut vielä mitään, niin se piristää ja parantaa mielialaa sen verran, että on mukavampi ryhtyä dokaamaan, jos on sattunut nukkumaan vähän huonommin, mutta sitten, kun korkki on kunnolla auki, niin ihan turhaa siihen on mitään Tramalia kiskoa sekaan, kun ei se sen kännin lävitse missään tunnu. Kipuun ovat molemmat toki auttaneet alkoholin kanssakin, vaikka kyllä se alkoholi itsessäänkin tietty kipua turruttaa.

^ Ne Tramalkapselit ei toimi yhtään paremmin mitenkään muutoin nautittuna. Rakeet sulaa samointein mahassa, joten ei ole mitään järkeä tunkea niitä nenäänsä tai minnekään muualle, minne ne ei kuulu. Kipulaastarien imeskely sitävastoin on taasen hengenvaarallista ja tyhmää.