No minä en tiedä ovatko nämä edes tippaakaan hauskoja. En nyt saa adjektiivista kiinni, mitä haen. Miehen selityksiä siis juomiselleen.
Juon/join koska:
Et jättänyt minulle pizzaa
Olen yksinäinen
Ei ole muuta tekemistä
On liikaa tekemistä
Työt stressaa
Työttömyys stressaa
Perhe-elämä stressaa
Minä stressaan
Olen niin kauhea kotka
Näitähän riittää, varmaan olen puolet unohtanut. Sitten se perinteinen “mitään en oo juonu, ihan varmana, minä lupaan!” röytäys, horjahdus, lemahdus ja silmien haritus
Ja sokerina pohjalla: omasta mielestään hän on TÄYDELLINEN. Ei petä, ei jätä, on luotettava ja rehellinen. “Sisältä kultaa” on ilmaus, jota hän itsestään käyttää. Minä olen kuulemma se mielenvikainen, jonka syytä kaikki on. Melkein sai jo minut tähän uskomaankin, onneksi mielenpohjalla säilyi se hento epäilys, jota vaalimalla pääsin lopulta näkemään tilanteen sellaisena kuin se on.
Se pitsattomuuskin. Kyllähän jotain ravintoa on saatava ja jos pitsa loppuu niin sen voi korvata oluella. Täähän on vaan ihan loogista!
Meillä juotiin, koska kotona ei saanut p*llua.
No, kun ollaan kännissä, ei sitä tipukaan.
Joten juotiin, koska oltiin ilman.
Ja juotiin, koska joutui hoitamaan naisenpuutteensa omin neuvoin.
Kun se niin hävetti.
ja sekin hävetti, kun koneelle tuli tauteja. Muistakaa turvaseksi myös verkossa! (Varsinkin, jos ette osaa itse poistaa virusta vaan vaimo pitää ottaa siihen parantamaan)
Kas kun oli somaa, ajattelin. Mies on halunnut varautua tyttäremme tulevaan syksyy, täällä on tiedosto “schoolgirls”. Ja onkohan sillä vauvakuume, kun on käynyt jossain “pregnants” -sivustoilla. Ja kato, on se ajatellut sitäkin että mä en ehkä enää halua olla raskaana ja pohtinut adoptiota, ainakin sen perusteella että virus oli tullut myös aihepiirien “brazilian bebes” ja “asian girls” alta.
Kenties surkuhupaisa oli se adjektiivi, jota illalla tuohon hain.
Kyllä se niin on, että juopottelun syyt ovat niin järjettömiä, vaikka juopolle itselleen ne ilmeisesti on hyvinkin järkeenkäyviä. Pizzasta lähteneelle juopottelulle koko tarina oli se, että olin ostanut pizzan jonka itse söin. Mies tuli yöllä töistä ja löysi tyhjän pahvikuoren. Heräsin mölinään, kun känniääliö kaakattaa puhelimessa, ja kaakatuksen perusteella löysin sen vierashuoneen nurkasta kännäämästä. Se oli hetki, kun en oikeasti uskonut silmiäni, koska mies oli pariterapiassa tehnyt lupauksen olla juomatta kotona. Selitys oli, että olen niin kamala ihminen, kun en ollut jättänyt pizzaa sille ja sitä harmitti minun käytökseni niin kovasti, että oli pakko juoda. Muhhahhaa!
Läheisen mieltä virkistää välillä myös, kun vain nauraa noille mussukoille; silloin kun pystyy. Nostanpa siis tämän ketjun taas päivänvaloon.
Tässä eräänä lauantaina miehellä oli suomi-viinaa, ja kaverilla pikku taskumatti virolaista. Kurkkasin putelin kyljestä paljonko siinä on prosentteja, ja sanoin myöhemmin miehelle: se kaverin virolainen viina oli aika vahvaa. Mies: “No ei siinä ole kuin 40 prosentia, ja siinä suomiviinassa mitä minä juon on 32, ei se virolainenkaan nyt niin kovin vahvaa ole.”
No, eipä toki kun noin perustelee. 32 - 40, ei ole suuri ero, Light-versioita kumpikin
Miehen join koska selityksiä…
Vähän lipsahti (mitä lie tarkoittaa?)
Vitutti kun ei ole rahaa
Ei ollut tekemistä
Sulla oli kaveri kylässä nii ei voinut tulla kotiin nii piti mennä juomaan
ei saanut p*llua
join vain 12 kaljaa, hetken päästä sanoo ettei juonut yhtään, kohta sanoo taas join vain 12 kaljaa… täh
ei viittinyt 24 päckiin jättää paria kaljaa pohjalle… joo nehän menis pilalle siitä?
ja kaikkista käytetyin: en ole humalassa vaan tosi väsynyt! heräsin niin aikasin
hah ja tänään, mä miks täällä haisee kalja, mies no ei voi haista. mä kyllä mulla on hajuaisti tallella. mies kääntää selän ja nauraa. sit sanoo kohta et en oo juonut oikeesti ja mä katon kiukus päälle. Mies sitten no okei, yhden join! mut ei sitä voi laskea…
Naapurin kuoltua, ryyppyputken päätteeksi, kuvittelin miehen pelästyvän ja alkavan ajatella omaa kohtaloaan. Sanoinkin, että alkoholi aiheuttaa elimistölle monenlaista vahinkoa. Mies totesi, että se on suurkuluttajien ongelma. (Hänhän juo vain yhden pullon viinaa päivässä, tai alkon ollessa kiinni, korillisen ruokakaupasta ostettua keskikaljaa. Minä luulin häntä jo alkoholistiksi, mutta hän ei ole mielestään edes suurkuluttaja).
Yritin peesata, että kohtuus kaikessa olisi hyvästä. Mihin mies, että kyllähän isot määrät on epäterveellisiä, vaikka vaan vettä joisi 10 litraa niin liikaahan se on! Tähän sanoin, niin, kun juo korin kaljaa sehän on 8 litraa päivässä, paljolta sekin minusta vaikuttaa.
Vielä yritin sanoa, että alkoholi vahingoittaa jatkuvasti käytettynä elimistöä vähän kerrallaan. Mies totesi, niin myrkkyähän se on, mutta toisilla on autotallin nurkassa virolaista pirtua, hän on aina juonut kaikkein miedoimpia juomia. Niinpä niin, hänhän juo päivittäin 32-prosenttista suomi-viinaa, anteeksi tyhmyyteni, se olikin vain mietoa ruokajuomaa
Miehellä ei tällä logiikalla ole ongelmaa. Hän kun ei juo paljoa, ja senkin vähän mietoja
Kaikki kyllä niin tuttuja,mitä olette kirjoittaneet. Uusimpina tässä kun oli ottanut illalla kaljan ja " jäi kiinni " totesi,että -päätä särkee ja piti ottaa lääkkeet.- Niitähän ei voi ottaa veden kanssa.
Toisena kun keskusteltiin jouluviikon alkomääristä (7 koria kaljaa + rommia,viiniä,viskiä,viskilikööriä ja yrttilikööriä) eikä mieletään ampunut yli kuin yhtenä pävänä kehotin miettimään olisko jotain mätää,jos ei edes tunnu missään ja että pakkohan sun on myötää että olet juoppo niin mies totesi,että joo,mutta tuurijuoppo, rappiojuopot tappaa itsensä viinaan.
Tietysti myös kaikki kliseet “voisin lopettaa,jos haluaisin,mutta en halua” “ilo ilman viinaa on teeskentelyä” “olen ajokunnossa,jos juon yhden oluen tunnissa,olen laskenut” jne.
Jaa se on taas Kalsari-Kallekin herännyt, muistan nähneeni sut täällä ennenkin antamassa “vertaistukea”
Sulla taitaa olla vaikeeta, koita pärjätä ensin itsesi kanssa, kyl se siit sitten
Kaivetaanpa tämä hauska ketju tähän juhannuksen piristeeksi
Mies meni alkoon torstaiaamuna, kertoi aikeensakin reilusti: Pitää ostaa kirkkaita, kun kaveri tulee juhannuksena. Mulle jäi vaan hämäräksi, miten ne kaksi asiaa liittyvät yhteen. Ennen kuin oli päästy perjantain, juhannusaaton puolelle, oli mies yksinään juonut ne ostamansa 2 kolmen vartin suomiviina-pulloa ja melkein korillisen keskikaljaa. So what? Niin kaverihan tulee sitten perjantai-iltana… Miesten logiikkaa
Tuo juoppomiehen julkaisu oli mainio! Olisinpa huomannut sen juhannuspyhinä Ei sen puoleen, varmaan ei olisi myöhäistä lainata juttua vielä nytkin, koska eiköhän monessa huushollissa olla vasta selviämässä juhannuksen juhlinnasta.
Sorry, että nauran asialle, joka on tosiaan monen perheen ja parisuhteen murheenkryyni
Minäkin käväisin lauantaiaamuna pikipäin tietokoneella, ja nauroin tuolle juhannustaialle. Kerroin sen miehellenikin. Ja kerroin sen sunnuntaina uudestaan, kun epäilin lauantain muistin nollautuneen Mies nauroi molemmilla kerroilla, ja vaikka kerroin sen tyyliin että netissä oli hyvä vitsi, taisi hän ymmärtää, että tuossa jutussa on tosiaan jotain “taikaa” tai totuuden poikasta. Alkoi sitten nimittäin sunnuntaina puhumaan, ettei hänen touhuissaan ole mitään järkeä, että hän haluaa ensi kesänäkin tulla mökille omin jaloin eikä rullatuolissa, joten nyt ei osteta enää yhtään kaljaa. Totesin nalkuttamatta, että nyt olisi tosiaan korkea aika muuttaa elämäntapoja, muuten käy huonosti. Menee henki.
Muutama tunti myöhemmin hän ehdotti että mennään huoltikselle kahville. Ja sanoi ujosti, että vaikka hän lupasi, ettei enää osta kaljaa, niin JOSPA hän kuitenkin samalla vielä ostaisi vielä 12 kaljan pakkauksen. Myymälän puolella sitten saavuin omine ruokaostoksineni miehen luo kaljahyllylle. Sen enempää numeroa tekemättä laskin kädessään olevan pakkauksen kyljestä:4-8-12-16-20… Mies sanoi: Täällä ei ole 12 kaljan pakkauksia! Pakko ottaa tämä. (Oli siellä kyllä 6-kaljan pakkauksia, mutta kaksi sellaista ei tietenkään tullut kyseeseen…) Voi miesraukkaa kun piti uhrautua. Ensin ostaa isompi pakki kuin oli tarkoitus, ja sitten vielä juoda ne pois etteivät ala pilaantumaan
Pystyisikö Rinaldan kuvailema mies lopettamaan ilman ulkopuolista apua. Ihan vain päätöksellä, että nyt en enää juo.
Hae säkin Rinalda jo perheen ulkopuolelta…al-anon, päihdehoitajat tms apua, niin saat parempia keinoja kun miehelläs on muutos ajatus ilmassa, olis heti jotain konkreettista …Ei juoppo noin vaan sitä juomista pysty lopettamaan, kun se on riippuvuus.
Kai miehesi on kuullut Aa-sta? tutustupa nettisivuihin.
Hae apua ainakin itsellesi, suosittelen. Hyvää kesää.