Ruokavalio raittiuden tukena

Sitä en minä ainakaan lukenut, mutta onko ne terveysvaikutukset myös alkoholittomassa punaviinissä? Kerro toki, vaikka nyt en uskalla alkoholillista punaviiniä juoda.

Fernetti, minusta ruoka ei niin kovin kallista ole. Täytyy vaan käyttää kauden kasviksia. Nyt punajuuri. porkkana, sipulit, peruna ja kaali on erittäin halpoja. Uunissa hauduttamalla tai miten vaan saa hyvää ruokaa. Ruisleipä kans, kun ostaa ison taikinajuurella hapatetun limpun ja pakastaa osan. TAi leipoo täysjyväluomusämpylöitä itse. Aiemmin mainitsemani kylmäpuristetut öljyt ei kukkaroa kaada. Pavut ja linssit voi ostaa kuivattuna ja keittää itse ja pakastaa annospusseina. Silakkafileet on hyvä kalavaihtoehto. Pähkinöitä ei tarvitse montaa syödä per päivä ja perään tahinia lusikallinen. Se on seesaminsiementahna, jossa on paljon kalsiumiakin. Maitotuotteita jos käyttää, niin piimästä saa monta smoothieta marjojen kanssa. Itse keräsin ämpärillisen puolukkaa ja toisen mustikkaa. Mulla menee vähän ohi, jos joku valittaa kallista ruokaa. :wink: Sehän riippuu siitä, mitä ostaa ja onko “pakko” syödä esim tomaatteja ympäri vuoden vai voiko vaihtaa johonkin kulloisenakin vuodenaikaan edulliseen juttuun. Hedelmissäkin on isoja hinta- ja saatavuuseroja suhteessa vuodenaikaan. Olen kerännyt myös mustaviinimarjoja ja pihlajanmarjoja joinakin vuosina. Mehustus on vähän out ja moni antaa luvan kerätä turhat ja runsaat viinimarjasadot, jos kysyy. Viherjauheita voi tehdä kuivaamalla lehtikaalista ja nokkosesta…

Ehkä ennemminkin ongelma on se, malttaako vastustaa mielitekoja, kun joka tuutista tyrkytetään halpaa limsaa, karkkia, keksejä, kekseiksi naamioituja karkkeja omantunnon rauhoittamiseksi… :laughing: Siis näitä kismet/marianne ym juttuja, jotka on sijoitettu keksihyllyyn, vaikka sopisivat makeispuolellekin yhtä lailla…

Siinä olen samaa mieltä, että monet lisäravinteet ja luontaistuotteet on ihan vaan bisnestä. Tottakai, voittoa tavoittelevia yhtiöitä, eikä hyväntekeväisyyslaitoksia. Tietysti, JOS ruuansulatus on huonolla tolalla ja imeytyminen ym vajaata, niin silloin nämä tukihoitona toipumisessa on ehkä paikallaan, että keho saa ravinteita ja pääsee toipumaan. Miten se korjaa itseään, jos ei mikään oikein imeydy… Tyhjästä on paha nyhjästä. Erinäiset syyt, mm dokaaminen on saattanut ajaa kehon puutostiloihin, jotka korjaantuu buustaamalla nopeammin kuin pelkällä ravinnolla. :slight_smile: Kärsimys lyhenee. Luulen että omat rautavarastoni ei ikinä täyttyisi pelkällä ruualla, jos tabletteinakin siihen menee 3-6kk.

Hyvin kiteytetty MM ajattelen paljon samoilla taajuuksilla!
Mä myös marjastin, sienestin ja mies kalasti pakastimeen täytettä,
Muutoin elämä on tarjoushaukkailua ja siinä Saksalaiskaupassa teen ostokset pääasiassa.

Ärtyneen oikullisen vatsan tukihoidoksi voi kokeilla precosa, l-glutamiini, maitohappobakteeri-kuuria.
Antibioottikuurin jälkeen vatsa kiukutteli oikein kiusallisesti ja sain apua tuosta yhdistelmästä.

Työssäni olen nähnyt muuten erittäin hankalan antibioottiripulin rauhoittuneen Vi-Siblinillä.

Kaikkea juolahtaa mieleen kun näitä lueskelee!

Niimpä. Kuulin jostain, että karkkivalmistajat alkoi satsata keksien kehittelyyn, koska kekseistä ei kuulemma tarvitse maksaa makeisveroa. Sen vuoksi keksihyllyissä siis olisi nykyisin kaikenlaisia karkkikeksejä. Kuulostaa loogiselta.

Punaviinin terveysvaikutuksiin suhtaudun hieman skeptisesti, koska meikäläisillä (=plinkkiläisillä, heh : ) olisi varmaan taipumusta maistella punaviiniäkin sen verran runsaasti, että haitat ylittäisivät hyödyt jo heti kättelyssä. Itse jossain määrin inhoan koko punkkua ja sen löyhkää, joten valitsen kernaasti mieluummin jonkun alkoholittoman terveysjuoman. Mutta onkohan omenasiiderillä terveysvaikutuksia, kun tiedämmehän mitä sananlasku sanoo omenasta ja lääkäristä… :question: Nevermind, ei kuulu ketjun otsikkooon.

Mutta tulikin mieleen, että nythän pukkaa jo pikkujoulukautta, joka altistaa monet mässäilyn vaaroille. Itse näkisin, että pieni “repsahdus” epäterveellisiin herkkuihin ei ei ole vaarallista silloin tällöin, kunhan suurimman osan ajasta pysyy oikeassa linjassa.
Omalla työpaikallanikin suunnitellaan jo nyyttäri-tyylisiä pikkujouluja. Minä aion viedä sinne valikoiman erilaisia pähkinöitä.

Omaan ruokafilosofiaani on vaikuttanut paljon madame nimeltä Varpu Tavi. varputavi.com/
Varpulta kysyttiin kerran, onko hänellä mitään “paheita” ruokavaliossaan, niin hän vastasi ettei oikeastaan jaottele ruokia pahiksiin ja hyviksiin, vaan ainoastaan harvemmin syötäviin ja useammin syötäviin. :bulb:

Minua kiinnostaisi tietää niistä punkun terveysvaikutuksista, jos niitä on myös alkoholittomassa punkussa. Fernetti katosi eilen jonnekin ja jätti kertomatta.

Minua kiinnostaisi tietää niistä punkun terveysvaikutuksista, jos niitä on myös alkoholittomassa punkussa.

V: Vähän kuin öljytön bensa. tai vesi, jossa on vain kuplia. eihän punaviini ilman alkoholia ole terveysvaikutteinen.
Siis sillähän hoidetaan raittiutta poijes, ja vähän juomalla erotellaan ongelmattomat tämän palstan juopoista.

lienee toki jossain taas uutta tutkimusmateriaalia, että punaviini sittenkin parantaa ruokavaliota. ehkä myös hoitaa samalla alkoholiriippuvuutta. ja itse suosittelen. jotain, vaikka miettimään, että kuinka paljon viina eli hermomyrkky eli aivoliuotin eri muodoissaan jeesaa “ruokavalio raittiuden tukena”-ketjussa ketäkin, :laughing:

joo… on näin aikaisin päivästä vähän vaikee ymmärtää ihan kaikkien keloja…

tokkopa tuo on laitonta. liekköpä se haittaa, jos ei ole pähdeongelmaa tai alkoholisti voi ottaa silleen rennosti punasta ja vaikka valkoista viiniä ilman juopottelua… onhan se ihan kiinni siitä, että päättää vaan ottaa iha vaa sopivasti.eikös se selviä parhaiten juomalla pullo punkkua. sitten ei oo väliä mitä ahtaa sinne leipäläpeensä. rentouttaa. ja pitää myös muistaa punaviinilaatikon tuoman rapulan terveysvaikutuksen, olen siitä melko vaikuttunut. :laughing:

noniin - mennään taas ja huomenta vaan kaikille ja vaikut(tajat) korvissa(mme).

Ei kuulu otsikkon alle mutta ilmiselvästi siellä päässä rullataan oikeilla koodeilla.

Itse suosin tätä sananlaskua:

Ei toki. Mutta ilmeisesti suomalaisista aika suuri osa on hieman hiilariherkkiä, mutta sitten on sellainenkin osa, joka sietää hiilaria hyvinkin. Mä olin ennen semmoinen, että mun piti syödä vähän väliä jotain, koska muuten tuli ärtymys ja huono olo. Sitten kun vähensin hiilaria ja lisäsin rasvaa ja proteiinia, ja aloin syödä isompia annoksia, ei verensokerin isoja laskuja tulekaan. Luin silloin jostain, että haimallekin on hyvä, jos sen ei tarvitse vähän väliä puskea insuliinia, siksi isommat ja vähemmän verensokeria nostattavat annokset, koska syömisvälit ovat sitten vähän pidemmät. Tällä hetkellä tärkeenä pidän, että söisin aamupalan, sitä en ole ennen tehnyt. Nyt painotan syömisiä aamulle ja päivälle, iltamässäilyn tarvetta ei näköjään silloin niin tule.

Perunamuussilla olen kyllä parit juomahalut selättänyt. Se taitaa johtua siitä, että vedin sillä semmoiset hiilariväsykoomapöhnät, että ei jaksanut enää ajatella juomista. :smiley:

Lisäravinteita lakkasin ottamasta jossain vaiheessa, mutta sitten kilppari rupesi kiukuttelemaan ja tuli monenlaista jaksamisongelmaa. Alhaiset d-vitamiinitasot ja raudan puutetta jne. Taivuin siihen, että en vaan saa ruuasta tarpeeksi. En syö synteettisiä vitamiineja vaan ostan sellaisia food based vitskuja. Nyt alkaa pikkuhiljaa taas olo parantua, kun koneessa on tarpeeksi ravinteita.

Niinkö luulet?

Minä luulin, että siinä voisi olla joitakin muita aineosasia, joista ne Fernetin vihjaamat terveysvaikutukset tulee kuin alkoholi.

^ ainiinpätietenki. nokyl kai siinä punkus o ja paljo onki. ne vaa o ni salasii terveysaineosii, ettei kato moni tiiä, hä

Tämmöinen höyrypää kun minäkin olen, voi saada tästä ruokavalion tarkkailustakin jonkunlaisen elämää suuremman ongelman aikaan. :smiley: Sen takia kohtuus tässä terveellisyyshommassakin, näin olen parhaaksi havainnut. Ihan jokaista terveystutkimusta ei tarvitse lukea.

Niinpä niin. Olen niin rikki, kun vasta olen lopettanut juomisen tai siis yritän sitä. En kohta uskalla kirjoitella, kun tekstini ymmärretään väärin helposti ja en jaksa riidellä. En minä dokaamista halua tällä hetkellä ollenkaan. Holitonta punkkua voisin juoda, jos se on jokin terveyspommi, siksi tästä aiheesta innostuin. Dissaamisesta en pidä kyllä ollenkaan anonyymillä keskustelupalstalla, kun helppo sitä on nimimerkin takaa huudella.

Kiitos Mariam.ja Fernetti vastauksista!

Joo, sama mulla kuin ikzulla, että kohtuudesta on tässäkin asiassa pidettävä kiinni. Meillä on suvussakin syömishäiriötä kolmessa sukupolvessa isoäidistäni isälleni ja sitten minulle asti. Itse asiassa isoäidilläni tais dg olla “ortoreksia”. Anyway, itse tavoittelen tasapainoa. Nyt tunnun heiluvan ääripäästä toiseen, että joko huolehdin tai sitten en ja sekään ei oo hyvä. Tosin joustamaton en ole enää siinä terveellisessä ääripäässäkään ts. nautintoja saa elämässä olla eli herkuttelu sallittu. Sekin kohtuudella.
Tutkimuksia itse luen, kun silmiin mielenkiintoisia osuu. Eipä niitä sitten enää jälkeenpäin yleensä ees muista mistä, koska vedenjuontiin liittyvääkään tutkimusta en sit löytänyt, mutta sillä nyt mitään väliäkään ole :slight_smile: .

Ps. Ja joo, ei pliis tässä ketjussa mitään alkoholin tai kannabiksen hyöty-juttuja :unamused: .

Ikzun kanssa olen samaa mieltä asiasta. - Kokemusta on sairaalassaoloajalta säännöllisestä ruokailusta, pienistä annoksista sekä vähäsokerisesta, -suolaisesta ja - rasvaisesta ruoasta. Liikuntaa en juurikaan harrastanut siellä mutta laihduin noin kaksikymmentä kiloa. - Vatsavaivoja se ei kuitenkaan parantanut. Toisinaan ruoka oli niin pahaa, ettei sitä tullut syötyä kuin nimeksi. Kun ei tehnyt mieli edes kävellä, niin ei tullut kaupasta herkkujakaan tilalle ostettua. - Paino on nyt noussut kymmenisen kiloa. - Nyt alkaa tää raittius oleen kohdillaan niin olen pikkuhiljaa saanut lopetettua jäätelön ja suklaan, ja hillomunkit (nam). Annoskokoa sapuskoissa kyllä voisi reippaasti pienentää. Joku fiksu tähän toteaa, että korvaa se vihanneksilla ja hedelmillä jne. Mun pitää olla tarkka mitä vihanneksia ja hedelmiä syö, koska niistä menee vatsa aivan järkyttävään kuntoon. Ja kaiken pitää olla hyvin valmistettua, eikä mitään raakasapuskaa. - Nuorempana jyrsin iltaisin lanttuja ym iltapalaksi. Nyt kun lanttua söisi niin seuraukset olisi kamalat.

^^^ No, sydärikö - siinä oli hieman ilkeää ironismia meikän taholta. elä ota itteesi ja tsemppii toki vanhalta juopolta sulle ja tiiän todella, millaista on se alusta aloittaminen… se epävarmuus ja nollasta ponnistaminen ei ole herkkua. Mut meikä hieman provoilee välillä, ei pahalla… ja sitä fakin punkkua ei tarvii kukaan juoppo. holittomissa en näe järkeä, varmaan makuasia. mut sori vaan, meikä on hieman vilkkaammalla päällä liian vähäisten unien jälkeen…

Faktana ruoka on ainoa veden ohella tarvitsemamme aine. ehkä myös hengityskelpoinen ilma.
rakkaus on hyvä mauste ja lisädouppi ja rakkaudettomastikin voipi olla olemassa ja elää ja
oon ollut tän nykyisen elämän aikana “melko” kauan yksinkin ilman safkaseuraa -
ja emmä mitään toisten elämistä tiiä ja loppujen lopuksi en oo varma tarviiko ihminen mitään.
onko toisen menu parempi ja miksi jotkut näyttää onnistuvan ruokaostosvalinnoissaan nappiin.

Muonana tänään mustaa makkaraa, jota voin suositella, kun ei anna ulkonäön hämätä.
verimakkaraa on muussakin muodossa ja terveyshaittoja ei pitäisi olla, muttei sitä jaksa
joka päivä kiskoa naamariin, paitsi ehkä noi torin vanhat kuminaamarit. kerran ostin
kuppahallista satsin, enkä koskaan oo niin huonoa ja suolatonta vesimakkaraa saanut.
ei sekään oo mistään kotosin, että vetää jotain mautonta tai syöpi kynsiä ja pölyä.
eilen alkoi kuitenkin tykkääminen raejuustosta, joka voi kehittyä tuttavalliseksi suhteeksi ja
siitä vielä leimahtaa oikeaksi palavan rakeiseksi ja juustoisen tahmeaksi rakkaudeksi, diggaan.

Ostin myös megapussin grillisipsei penttilästä ja pari pientä cocistölkkiä ja kaksi suklaapatukkaa, lokerossa
on litrainen suklaabanaanijäätelö. joten en esitä parempaa, olen edelleen holtiton sokerinarkki. ja vaarallinen.

Mut aamupuntarissa 81.50 ja parin timman rundin jälkeen kartsalla 81.10 kg ja mulle sanotaan, että oon laihtunut.
jopa se eilinen ilta-sanomien toimittajagubbe viittasi tähän ja osoitti kynällään puuttuvaa homerin pelastusrengasta meikän vyötäisiltä.

Parempaa jatkova syöminkivalintoihin, mutta siis: muistakaa ainakin jotain syyä ettei iske HALT-tila
= hungry, angry, lonely, tired. syöden ja eläen maltilla, kohtuudella ja joskus mässyttäen tai
tiukasti oman valinnan mukaan. oma elämähän se lienee ihan jokaisella.

prkl heitti äsken koko netistä pihalle asti mut tämä plinkki, mikähän tässä mättää vai onko modet kiukkusii…
taitavat nälissään hääriä siellä omassa nihkeessä kalustamattomassa kopissaan, joku vois viiä niille vaik hodarin :smiley:

Ok, sovinto tehty. Minulla mieliala heittelee laidasta laitaan parhaillaan. Nyt ulkoilun jälkeen on jo parempi mieli onneksi kuin oli eilen ja aamulla.

EDIT klo 21:44 sama päivä. Luin 1970 ketjusi Kadonnut balanssi ekan viestisi. Nyt alkoi jo hävettää. Kyllä sinun taustallasi saakin hiukan provoilla. Kyllä se viinikeskustelu täällä lopettajissa on turhaa.

Huomenia tännekin!

Eilisestä hesarista vinkki iltapäivän väsymykseen; lounaalla kannataa ensin syödä salaatti/kasvikset, sitten proteiinin lähteet ja vikaksi vasta hiilarit! Mulle ainakin uusi juttu. En ehtinyt koko juttua lukea, mutta liittyi eilen julkaistuun kirjaan ja Reijo Laatikainen ainakin yksi tämän vinkin ja kirjan takana olevista. Niin, ja lisäksi siinä vinkattiin, että kahvi kannattais juoda heti lounaan jälkeen ja 14-16 (riippuen tietty rytmistä) joku välipala, mistä en nyt kirjoita sen enempää, koska siihen pätkäs mun artikkelin luku :laughing: .

Tässä se Hesarin juttu, mihin viittasin ^ :

hs.fi/m/ura/a1447904239066?j … mobilesite

^ Kyllä tossa voi olla jotain perääkin.

Ton Laatikaisen vinkistä opettelin syömään quinoaa ja se on aika ykköslisuke nykyään.

Flavonoidit, ystäväiseni, flavonoidit. Ne estää pahoja rasvoja tukkeuttamasta verisuonia ja pitää verisuoniston kunnossa. Ja ne ovat hyviä antioksidantteja myöskin. Ja jägermeifterissa on jotain yli viiskyt yrttiä ja se on luostarimunkkien vai oliko se nunnien kehittämä eliksiiri, joten sen täytyy olla vähintäänkin taivaanvaltojen siunaama tehotuote kun sairauksia aiheuttavien mikrobien leviämistä ja kasvua ehkäistään.