Kiitos, kun vastasit, vaikka tämä punkkukeskustelu on tabu. Noita saa myös hedelmistä ja mehuista, niin ei tarvitse alkaa holitonta punkkua ostamaan, ehkä jouluksi vois ostaa yhden holittoman punkun.
Munkit ja nunnat ovat paljonkin kehitelleet alkoholijuomia historian aikana, ja myös nauttineet niitä, joten on erikoista että raittius joskus miellettään kulkevan käsi kädessä kristillisyyden kanssa. No, meidän uskomattomien ei onneksi tarvitse ajatella minkään aineen olevan erityisesti henkimaailman siunaamaa, vaan punkkua se on ehtoollisviini siinä missä Alkon ns. kyykkyviinitkin*.
Skepsis ry:n facebook-ryhmässä joku kyseli juuri, että mikähän se onkaan se ihanteellinen proteiinin määrä ihmiselle, kun on ristiriitaista tietoa liikkeellä. Vegaanit sanovat että proteiinin tarvetta liioitellaan kaikkialla, En ole samaa mieltä, mutta sitä mieltä kylläkin, että yksittäinen makroravinne on kohotettu turhankin ylimaalliseen asemaan: on tarjolla kaikenlaista runsasproteiinista tuotetta.
Rasvaa ei sinänsä onneksi pidetä enää pahiksena, vaan keskustellaan hyvistä ja ns, huonoista rasvoista. Rasvan puute sinänsä on ikävä ilmiö, ja olen kokenut sen vahingossa. Liian vähän rasvaa syötyä iho muuttui kuivaksi hiekkapaperiksi. ![]()
Rasva on myös soluja suojaava, ja muiden ravintoaineiden imeytymistä tehostava ravinne.
Ihanteellinen ruokavalio ja ravintoainejakauma on kuitenkin, kuten todettua, hyvin yksilöllinen. On eroja siinä, mitä haittoja eri ruoka-aineet kullekin voi aiheuttaa, ja millaisella ruokavaliolla kukin tuntee hyvin voivansa.
Tietysti yletön roskaruuan syöminen alkaa pidemmän päälle aiheuttaa haittoja jokaiselle, ja joskus voi olla tarpeen vierottaa itseään jostain haitallisesta. Sokerilla esimerkiksi on pirullinen taipumus uskotella olevansa ihmiselle tarpeellinen aine, sillä makean maistamisesta tulee ihmiselle hyvä mieli. Aistimuksella on tarkoituksensa evoluutiossa, sillä makeat maut luonnossa viittaavat siihen ettei marja tai hedelmä ole myrkyllinen. Esihistoriassa mieltymyksemme makeaan on siis ollut hyödyksi, nykyaikana siitä on tullut vitsaus.
[size=85]
- Kyykkyviini = Alkon hyllyssä alimmalle hyllylle sijoitettu halpa viini, jonka poimimiseksi joutuu kyykistymään.[/size]
Ahaa! Mullahan on kuiva iho eikä pintakosteutus auta. Muutenkin oon miettinyt, että saankohan tarpeeksi rasvoja. Pitääpä satsata niihin rasvoihin nyt.
Ostin muuten eilen ekan kerran sellaisen välipala-proteiini-rahkan. Enkä osta toiste
. Jotenkin niistä ollut sellaisen kaupallisen huijauksen maku aina eikä edes maistunut syötävältä
. Taidan mieluummin alkaa taas ostaa turkkilaista jogurttia vaikka.
Siinä olen samaa mieltä, että monet lisäravinteet ja luontaistuotteet on ihan vaan bisnestä. Tottakai, voittoa tavoittelevia yhtiöitä, eikä hyväntekeväisyyslaitoksia. Tietysti, JOS ruuansulatus on huonolla tolalla ja imeytyminen ym vajaata, niin silloin nämä tukihoitona toipumisessa on ehkä paikallaan, että keho saa ravinteita ja pääsee toipumaan. Miten se korjaa itseään, jos ei mikään oikein imeydy… Tyhjästä on paha nyhjästä. Erinäiset syyt, mm dokaaminen on saattanut ajaa kehon puutostiloihin, jotka korjaantuu buustaamalla nopeammin kuin pelkällä ravinnolla.
Kärsimys lyhenee. Luulen että omat rautavarastoni ei ikinä täyttyisi pelkällä ruualla, jos tabletteinakin siihen menee 3-6kk.
Juu en tarkoittanutkaan etteikö lisäravinteille voi olla ihan oikeaakin tarvetta. Kuten mainitsin itsekin syön toisinaan erilaisia lisäravinteita kun on syytä olettaa etten ole saanut tarpeeksi jotakin. Mä vaan luulen että monet ihmiset nykyisin (ja menneisyydessä) hoitavat itsensä sairaaksi. Jo ihan terveetkin innostuvat itsensä hoitamisesta vähän liikaa ja sitten kaikki menee häränpyllyä. Tai jostakin pikkuviasta kehitellään elämään suurempi ongelma jota aletaan hoitaa ylimitoitetusti. Muistan kun kävin joskus 16v kosmetologilla ensimmäistä (ja toistaiseksi viimeistä) kertaa ja olisin halunnut alkaa käyttämään jotain ihania ihonhoitotuotteita. Petyin kun kosmetologi sanoi että koska iho on ennenstään hyvässä kunnossa älä missään nimessä ala hoitamaan sitä. Perusperiaate on että jos olet terve, se on sen merkki että olet tähän mennessä toiminut oikein joten ei ole syytä alkaa muuttaa toimintatapoja. Enpäs ole sen jälkeen käynyt kosmetologeilla ja ihmettelen lähinnä hänen rehellisyyttään kun yleensähän tuollaiset yrittäjät haluavat tyrkyttää mahdollisimman monia kalliita tuotteita. Mutta olen mä silti myöhemmin päätynyt käyttämään ihonhoitotuotteita ja olenkin ollut silmänympärysvoideriippuvainen jo vuosia. ![]()
Kasviksissahan värit liittyvät niiden sisältämiin ravintoaineisiin. Vois siis sanoa että mitä värikkäämpi on kasvislautanen sitä monipuolisempi määrä ravintoaineita. Soi kanteleella oli muuten ihanannäköisiä smoothieita pari sivua taaksepäin. Tulipas oikein motivaatio alkaa taas käyttämään tuota pölyttynyttä tehistä. ![]()
Ostin muuten eilen ekan kerran sellaisen välipala-proteiini-rahkan. Enkä osta toiste
. Jotenkin niistä ollut sellaisen kaupallisen huijauksen maku aina eikä edes maistunut syötävältä
. Taidan mieluummin alkaa taas ostaa turkkilaista jogurttia vaikka.
Juu, vaikka makuasia pitkälle.
Itse tykkään siitä rahkajogurtista, jota on muutamallakin valmistajalla, ja jossa nimensä mukaisesti rahkan ja jogun hyvät puolet. Laitan sekaan sitten niitä siemeniä.
Turkkilainen jogu ihanan tuttu käsite. :Karppaus-piireissä kutsuttiin “partikseksi” tai “partaäijä.joguksi”, johtuen pakkauksen kuvasta. ![]()
Edit: no kappas!
Oho!! Mukavat eläkeläispäivät miehellä tiedossa
.
Siis mitä eroa ees on kreikkalaisella ja turkkilaisella jogurtilla? Voisiko joku ystävällinen sielu kertoa
.
Mietin tossa rahkakritiikkini jälkeen, että eipä se turkkilainen jogurttikaan mitenkään hyvän makuista ole
. Rahka-jogurttisekoitusta en oo maistanutkaan. Yleensä ottaen maitotuotteet on hyvin vähissä määrin osa mun ruokavaliota, kun vatsa ei kestä. Kesällä hoksasin voivani tota turkkilaista syödä. Siitäkin tekee hyvää lähinnä ne marjat tm.mitä siihen sekoitan. Chia-kookosvanukasta tein jossain vaiheessa, mutta kyllästyminen iski.
Äsken tein itse tomaattisosetta huomista ruokaa varten, saas nähdä mitä tulee
.
Ihan syötävää tuli. Kiitos koheltajaiselle kvinoa-vinkistä! Meillä siirrytään kans (vihdoinkin
) siihen. ![]()
Ja jaxille (anteeksi viive) omasta puolestani vastaus paastoista, että nimenomaan pikkupaastoja aina vähintään silloin tällöin, jos ei säännöllisesti, kannatan. Maksan kannalta. Itse en ole niin paljon tutustunut pitkien paastojen teoriaan, saati käytäntöön, että kannattais niihin ottaa kantaa, mutta sisätautilääkäri mulle aikoinaan sanoi, että niiden terveydelliset hyödyt on liioiteltuja ja, että ihminen ei tarvitse mitään pitkiä paastoja. Suolisto puhdistaa itse itseään kuten maksakin. Lisäksi neuvoi välttämään alkoholia, rasvaisia ja einesruokia, lisäaineita, luontaistuotteita ja tuoremehujen liikaa juomista: esim.appelsiinituoremehu on kuulemma maksalle aika pommi, jos sitä liikaa juo. Lasi aamuisin, jos tarvitsee, ei enempää. Itse en käytä mehuja lainkaan. Tai no mustaherukkamehua ehkä kamalassa flunssassa.
esim.appelsiinituoremehu on kuulemma maksalle aika pommi, jos sitä liikaa juo.
Täh? Eli myös appelsiinien liikasyöminen rasittaa maksaa? Entä muut sitrushedelmät? Mikä niissä rasittaa maksaa?
Ei appelsiinien syöminen, vaan appelsiinituoremehun liika juominen. En osaa sanoa mikä pointti on, pitäisi ehkäpä tutkailla asiaa. Kyseisen lääkärin tapaamisesta on kauan, en häneltäkään enää voi kysyä
.
Sitruunan taas sanotaan sopivissa määrin jopa auttavan maksan toimintaa, kohtuus varmasti senkin käytössä tärkeää.
Veikko Huovinen tämän aikoinaan kiteytti hyvin:
”Tärkeintä juopottelijan terveydenhoidossa on huolehtia riittävästä ravinnosta ja vitamiineista. Sopiva määrä liikuntoa ja askartelua ei ole pahitteeksi. Myös häiriintymätön, luottavainen mieliala takaa juopottelijalle onnentäyteisen elämän.”
Onpas tosiaan hyvin kiteyttänyt Veikko! Tossahan löytyy oikeastaan kaikki olennainen
. Lisäisinpä vielä terveet ja myönteiset ihmissuhteet, niitä itsekin tässä haikailee
.
Terveellisistä elämäntavoista luistaminen voi joskus olla tervettä
hs.fi/ruoka/a1448245781666?r … age_ruoka1
“Kaipa olen jälleen hurahtanut uuteen ruokavalioon. Sen nimi on kohtuus kaikessa.”
Minä taas olen alkanut kokeilla gluteiinitonta ruokavaliota,pääsääntöisesti,en orjallisesti kuitenkaan…toistaiseksi on ainakin mahan möyryäminen vähentynyt…laktoositon olikin jo ennestään,ja suht vähän hiilarinen,karppausbuumista jäänyt jotain pysyvästi omaksuttua ![]()
Löysin itseltäni tuon Raittiiksi seitsemässä viikossa -kirjan,hirveät määrät lisäravinteita siinä kehoitettiin ottamaan päivittäin,no,ostin minä sitten E-epaa,karnosiinia ja b-vitamiinia entisten lisäksi kirjan innoittamana.
Hah,löytyi myös joskus tilaamani kirja:"Vapaudu masennuksesta luonnon keinoin"Poista ahdistus,epätoivo,viha ja väsymys elämästäsi 7-viikossa…nyt kun sitä luen ,se sisältääkin tosi paljon tietoa ruokavalion vaikutuksesta mielialaan ja myös alkoholin ja tupakanhimoon…jaa,tryptofaania pitää näköjään vielä hommata,se tuottaa serotoniinia,ja ehkä glutamiinia varalta(vähentää alkoholin himoa)
Kirjassa kerrotaan myös veriryhmän vaikutuksesta ruokavalioon…itse olen B eli paimentolainen eli viljojen pitäisikin sopia??No tuskin siihen paimentolaisaikaan on suomalaisia viljoja viljelty
eli jatkan gluteenitonta…mutta turkkilainen jogurtti,oliivit,oliiviöljy ja fetajuusto on kuulemma paimentolaisille must,ja ne ovat suurta herkkuani.Ja onhan minulla kaksi lammasta ja paimenkoirakin ![]()
Tähän veriryhmäjuttuun taidan vähän uskoa ![]()
Olipas kiva kirjoitus lukea näin heti aamutuimaan
.
Oon just miettinyt pitäskö syödä kuuri jotain vitskua vaikka näin pimeiden tultua. Mistä sitä maallikko tietää saako niitä tarpeeksi omasta takaa
. Deetä nyt pitäiskin jo lisätä.
Kirjassa kerrotaan myös veriryhmän vaikutuksesta ruokavalioon…itse olen B eli paimentolainen
Huomenta, et kerkiäisi vilaisemaan mitä O-veriryhmästä sanotaan? Olisin tiedosta kiitollinen.
Huomenta Helisee!
O-ihmiset on tulleet ensimmäisenä jolloin ei ole vielä ollut maanviljelystä,eli gluteiiniton?Runsaasti valkuaista:kala,liha siipikarja.Ei maitotuotteita…paleo?
Taipumus myös kilpirauhasen vajaatoimintaan…tai jodin saanti turvattava…liikuntaa ja voimakkaat B-vitskut suositellaan…nämä näin äkkiä,palaan illalla asiaan enemmän ![]()
Huomenta Helisee!
O-ihmiset on tulleet ensimmäisenä jolloin ei ole vielä ollut maanviljelystä,eli gluteiiniton?Runsaasti valkuaista:kala,liha siipikarja.Ei maitotuotteita…paleo?
Taipumus myös kilpirauhasen vajaatoimintaan…tai jodin saanti turvattava…liikuntaa ja voimakkaat B-vitskut suositellaan…nämä näin äkkiä,palaan illalla asiaan enemmän
Olenko siis alkuihmisten jälkeläinen, kun olen O? Onko tuo veriryhmä muuten perinnöllinen? En ole kysynyt iskältä ja äiskältä heidän veriryhmiään.
Tsägällä syön muuten B-vitamiinia lisäravinteena.
Perinnöllisyydestä en tiedä mutta niin täällä sanotaan että ensimmäiset ihmiset olivat O-tyyppiä…he eivät altistuneet maitotuotteille tai viljalle joten nämä ruuansulatusentsyymit puuttuvat nykyisiltä O-tyypeiltä.
Enemmänkin tietoa löytyy kirjasta :Syö oikein oman tyyppisi mukaan.
Tämä perustuu siihen että kaikki kehon solut on samaa tyyppiä kuin veri,ja siksi myös ruan pitäisi olla sopiva sille verityypille.
Seuraavaksi on kehittyneet A-tyypit,kun villiriista hupeni ja maanviljelys alkoi.
Heille sopii vihannekset,munat,hedelmät,pähkinät,siemenet.Proteiini sulaa huonosti ja maitotuotteiden kanssa on vaikeuksia,vehnä ei myöskään sovi.
Sitten B ja sitten vielä AB,joille taitaa sopia kasvispainotteinen ruoka parhaiten.
Japanilaisillehan veriryhmä on paljon tärkeämpi tieto kuin esim.horoskooppimerkki ja siitä pystyy myös päättelemään tiettyjä luonteenpiirteitä…O;lle kumppaniksi sopii parhaiten B,sen muistan lukeneeni kun olen B ja hellu on O ![]()