Ruokavalio raittiuden tukena

Perustin tämän Ruokavalio raittiuden tukena-ketjun, sillä oman mielenkiintoni lisäksi olen huomannut monen muunkin raitistumiseen tähtäävän tai jo raittiina elelevän pohtivan ja kehittävän myös ravitsemustaan terveellisempään ja raittiutta tukevaan muotoon. Olen myös huomannut täällä monella olevan paljon arvokasta tietoa ravitsemuksesta. Se kaikki vain tuntuu joskus hukkuvan kasvavien ketjujen sekaan ja ainakin itseni on joskus jälkeenpäin haastavaa muistaa missä ketjussa, ja kuka, puhui jostain mielenkiintoisesta ravitsemuksellisesta pointista taikka vinkkasi suoraan vaikka smoothien ohjeen tai muuta.

Ajatuksena on, että tässä ketjussa kukin aiheesta kiinnostunut voisi kysellä, pohdiskella, ideoida, jakaa tietoa, antaa vinkkejä ja muuta, minkä on mahdollisesti itse jo huomannut tukevan raittiuttaan. Tai vaikkapa auttaneen akuuteissa juomahimoissa! Tervetullutta on myös tutkittu tieto, vaikka “totuudet” tuntuvatkin vuosien varrella muuttuvan. Ajankohtaisasiat kiinnostavat kuitenkin aina!

Pitemmittä puheitta, arvon Plinkkiläiset, sana on vapaa :slight_smile:.

Aloitan pelin heti parilla jedivinkillä

Parantava ruoka
Taija Somppi, Jani Somppi
sidottu , suomi, 2015

Biohakkerin käsikirja/ Ravinto
Kirjoittajat: lääkäri Olli Sovijärvi, teknologia-asiantuntija Teemu Arina ja ravintoasiantuntija Jaakko Halmetoja 2015

Kiitos vinkistä Soikannel! :slight_smile:

Sellainen tärkeä huomio on muuten myös mainitsemisen arvoinen, että aika moni raitistuva tai juomisen kanssa kamppaileva täällä tuntuu kärsivän vatsavaivoista!

Yksi nopea maininta omasta kokemuksestani, miten sain osittain vatsavaivojani helpottamaan (siis tietty sen juomisen lopettamisen ohessa :mrgreen: ) on se, että luovuin vuoden alussa kaikista valmiiksi marinoiduista tuotteista, vähensin huomattavasti erilaisten liemikuutioiden käyttöä ja teen levitteen leivän päälle itse -esim. 200g luomuvoita, 2,5dl auringonkukka- tai muuta öljyä ja sauvasekoittimella levitteeksi, jos jotain kiinnostaa :slight_smile:.

Vielä olis omassa ruokavaliossa ainakin parantamisen varaa… Eettinen ruoka kiinnostais mm. myös.

Mäpäs vielä jatkan, kun sain “lisäaikaa” täällä omassa arjessani… Soikannel, minkä tyylisiä kirjoja noi on, haluaisitko vähän avata? Ja sulla kuulemma olis jotain hyviä smoothie-vinkkejä? Muistan jonkun maininneen jossain ketjussa jotain :laughing: .

Lisäks kiinnostaisi minkälaisia marinadeja vois itse tehdä, kun on valmiista luopunut, sillä alkaa vähän kyllästyttää pelkkä merisuola-mustapippurikombo :laughing: . No, juu nettikin on täynnä reseptejä, mutta jos täällä nyt fokus olis vatsavaivaiset raitistelijat? :smiley:
(Ruususuolaa muuten yleensä kyllä käytän ja Bimin arvokkaasta neuvosta huolehdin sen vuoksi lisäks jodin saannista :slight_smile: )

Nopea, sekava viesti, mutta matalalla kynnyksellä mennään! Ei tartte kirjoitella pitkiä perusteltuja pätkiä omasta ruokavaliostaan muittenkaan :laughing: . Mitä mieleen millonkin tulee :slight_smile: .

Syön tänäpäivänä terveellisesti mutta en liian terveellisesti. Eli kaikki ekoodimutaatiomössöt minimiin ja perusterveellistä ruokaa. Mutta ei mene vati nurin jos kerran viikossa sen herkkupäivän pitää. Suklaasta ja lakritsista tykkään.

Pähkinät on tosi ravintorikkaita jos jotain kiinnostaa.

Pätevintä ja tuoreinta tietoa ravitsemuksesta.

Tämän päivän Kanteleen 1.5l smoothie:
Mansikoita, mustaherukoita, manteleita, saksanpähkinöitä, kokoosöljyä, chian ja seesamin-siemeniä, hunajaa, chorellaa, spiruliinaa, camucamua, passionhedelmiä, puolikas banaani, omena, puntti salaattia ja vettä.

Valoa kohti!

Adi L Hasla - Solero ft. Kube
youtube.com/watch?v=tkkmNVdym2U

Onko muilla samaa probleemaa joka seuraa jo muutaman päivän terveellisestä ruokavaliosta plus liikunnasta: energiaa kertyy liikaa päähän, keho ja mieli käy ylikierroksilla ja yöunet joko katoaa tai unesta tulee pinnallista? Sitten olet päivästä toiseen sellaisessa ylienergisessä väsymystilassa etkä tiedä mihin sitä energia purkaisi. Ja kun purat sitä vaikka sitten liikunnalla niin energiaa tulee vain lisää ja lisää.

Kunnes lopulta juot terveellisten elämäntapojen nollauskännin jonka jälkeen uni tulee varmasti. :unamused:

Mä en ole vielä ratkaissut tätä dilemmaa.

Edit. Ja sitten kun ajattelee että no syönpäs sitten vähän epäterveellisemmin ja pidän pari liikkumatonta päivää ja sitten vetää jotain hesemättöä tai pizzaa niin tulee raskas ja elähtänyt olo. Mielessä pyörii kuvat umpeen tukkeutuneista verisuonistoista ja kuona- aineista joita kertyy kehoon roskaruoasta. Josta seuraa ajatus että no pari viinilasillista desinfioi mukavasti sisältäpäin ja eikö punaviinin antioksidantit avaa muutenkin verisuonia?

Oli ongelma mikä tahansa, känni tuntuu olevan ratkaisu joka asiaan.

Kyllä tuo lievää vakavampi ylienergisyys on viime aikoina tullut tutuksi. Olen esim. lähtenyt kävelylenkille klo 22 kun energiaa on pitänyt johonkin purkaa… Nollauskänniä en halua edes kokeilla :smiley:

Ruuasta: Olin nuorena pyöreämpi ja ihoni oli huonokuntoisempi, kun uskoin kaikenlaiseen kevyttuotehölynpölyyn. Nykyään syön rennolla otteella, mutta oikeaa ruokaa: lihaa, kalaa, äyriäisiä, kasviksia - kaikenlaisia ja kaikin tavoin valmistettuina - todella paljon. Sisäelimetkin ovat herkkua ja margariineihin tai muihin kevyttuotteisiin en vapaaehtoisesti koske. Voi, kerma, kookosöljy, pähkinät. Käytän.

En minäkään herneitä vedä nenään jos kyläpaikassa on kevytlevitettä ja yritän olla paasaamatta muille ajatuksistani. Mutta kun kerran kysytään… :mrgreen:

PS. Kirjoista:

Taija Somppi: Parantavat rasvat
Mary Enig: Syö rasvaa ja laihdu
Michael Pollan. Oikean ruuan puolesta
Andreas Enfeldt: Ruokavallankumous

Näistä ajatuksista diggailen.

Joan Mathews Larson on kirjoittanut kirjan Raittiiksi seitsemässä viikossa ja se tapahtuu noudattamalla kirjan ehdottamaa ruokavaliota.
Luin kirjan niin kauan sitten, että en muista, ehdottiko hän ensin alkoholin jättämistä pois vai tehoaako ruokailutottumusten muuttaminen vähitellen seitsemän viikon aikana niin, että alkoholi jää pois.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Mulla on harmaa muistikuva, että tästä kirjasta on puhuttu aiemminkin täällä foorumilla. Anyways, tuli kerran itsekin lainattua tämä opus. Mieleen jäi, että jotain hyödyllistä ja käyttökelpoista siinä oli liittyen hivenaineisiin tms. Mutta ohjeet, mitä oli ruokaan liittyen sisälsi niin ihmeellisiä ainesosia, etten muista suomalaisessa kaupassa nähneeni. En mitenkään kannesta kanteen lukenut, mutta jotenkin sieltä paistoi amerikkalaisuus kovin läpi. Ja mitä lisäaineisiin tulee, niitä oli monessa ohjeessa (muistaakseni).

e: Jotain muutakin on puhuttu, mutta esim:
pallokala kirjoitti tämän linkin ketjussa 30.5.2014
“Lueskelin joku aika sitten kirjaa (Raittiiksi 7 viikossa tmv), jonka perusajatuksena oli erilaisten lisäravinteiden käyttäminen osana alkoholismista toipumista. Kestäänhän ei tietenkään tule jenkkityyliin “raitista” muutamassa viikossa, mutta kirjassa oli mielenkiintoisia näkökulmia ja havaintoja esim. eri alkoholistityypeistä ja heidän tyypillisistä aivokemioistaan. Omien aivojen rääkkääminen on alkanut tuntua kirjan myötä entistä kummallisemmalta.”

Tuplat

Onkin puhe ruokavaliosta. Kyllä. Monipuolinen terveellinen ruokavalio. Proteiineista tyrosiini, tauriini ja kaikki muutkin. Kaikkea kohtuudella. Kohtuus, taas. Toistan. Kohtuudella. Jos kohtuus ei onnistu, niin sitten ei ollenkaan. Tämä dieetti onkin ainoa, joka varmasti tepsii (alkoholissa; muuten saattaa kuolla nälkään).

Terapiasta ja toipumisesta yleensä:

Aika toimii itsestään tehokkaana terapeuttina.

Halutessaan korjata oman rauniokasansa uudelleen, ei missään vaiheessa saa heittää toivoa, sillä mikään ei kuitenkaan ole toivotonta. Alkaessaan tekemään kaikkea uutta ja näiden myötä kokemaan tyydytyksen tunnetta ilman pelkoja, väistyy epätyydyttävä elämä. Määrätietoisesti ponnistellaan kohti menestystä. Tämän uuden toivon ansiosta pystymme menestymään ilman, että kantaisimme ainaisia pelkoja.

Edit: Syö terveelliseti! Älä juo liikaa; etenkään alkoholia Älä pelkää. Menesty!

Helpoin tapa raitistua on varmaankin tajuta, että juomisen suhteen tehdyt valinnat vaikuttavat muiden ja omaan hyvinvointiin. Ihannetapauksessa ihminen hoksaa voivansa vaikuttaa muillakin valinnoilla muiden ja omaan hyvinvointiin. Hyvät valinnat lisäävät hyvinvointia, hyvinvointi tekee hyvin valitsemisesta entistä helpompaa.

Ruoka, johon liittyy riistoa, vaikuttaa hyvinvointiin heikentävästi ja ruoka, johon liittyy mahdollisimman vähän riistoa, vaikuttaa hyvinvointiin kohentavasti. → kinkku on jonkun kankku, jättäkää se kauppaan.

Entiselle suklaanarkkarille ja pulla-addiktille ruokavaliokin liittyy yllättävän kiinteästi tähän riippuvuusteemaan. Tämä ketju on siis varsin tervetullut ja kohdalleen osuva minusta.

Olen taas viime aikoina rajoittanut hiilihydraattien syöpöttelyä, mutta en enää höyrähdä rääkkäämään itseäni ylikuntoon (ylirasitustilaan) samanaikaisella karppaamisella ja tiukalla treeniohjelmalla.
Salipäivinä niitä hiilareitakin kuitenkin tarvitsee; kohtuudella. (Kohtuus on muutenkin ihana sana).

Ihanteellinen ruokavalio on hyvin yksilöllinen asia, ja se mikä sopii yhdelle hyvin, ei välttämättä sovi yhtä hyvin toiselle.

Omalla kohdalla huomaan kuitenkin jälleen, että keskimääräistä vähähiilarisempi, ja etenkin viljaton, ruokavalio tekee minulle oikein hyvää. Parempi olo, parempi iho, parempi mieli.
Yletöntä lihansyöntiäkin vältän, ja pyrin valitsemaan aina mieluummin kalaa proteiiniksi, Hyvää rasvaa tulee kalan lisäksi siemenistä, pähkinöistä ym. Siemenet (pinja, auringonkukka ym.) maustamattoman rahkajogurtin seassa ovat nykyinen lempiherkkuni, joka on iso muutos hyvään suuntaan entiselle suklaakeksien pupeltajalle.

No joo, pakko myöntää että viljattomuuden miinuspuolena on ummetus. Ummetus onkin ainoa haitta, jonka alkoholijuomilla on saanut korjattua tehokkaasti. Tehokkain ummetuslääke ehdottomasti oli olut, jota en tosin ole voinut sietää enää pitkiin aikoihin.
Railakas viikonloppu alkoholijuomien parissa, niin johan sai viihtyä pöntöllä pitkälle seuraavaan viikkoon. :bulb:

Puolukka ja mustikka täydentävät terveellisesti piimääni ja jogurttia. Marjoista olen saanut tietoa Arja Lindqvist-Niemelän kirjasta Elämän eliksiirit, Arktiset marjat & yrtit tervytesi ylläpitoon.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Tää on hyvä aihe! Kiitos aloituksesta :slight_smile:

Mulla on ollut tässä raittiuden alkutaipaleella ollut ongelmana se ettei ruoka oikein maistu.
Vatsa ollut oikukas juomisen seurauksena. Paljon rauhoittunut mutta mietin että alitajuisestikohan sitä passaa syömistä vai kuuluuko vaan asiaan.
Oon yrittänyt pitää ruokailun säännöllisenä vuorotyöstä huolimatta ja ostin Elivo- ruoansulatusentsyymiä joka tuntuu tuoneen apua syömisen jälkeiseen pingotukseen.

Meidän ruokavaliossa tämä riisto- ym asiat on hyvin otettu huomioon. Halutessani pääsen noutamaan perunat pellosta taloyhtiön kellariin tai voin käydä ne tilalta hakemassa paperisäkkiin pakattuna ja suuremmissa erissä. Lihat saan lähikaupan lihatiskistä ostettuna ja paperiin käärittynä. Lihatkin kyllä saa isommissa erissä tilateurastamolta. Valmiiksi pakattuja tuotteita ostan mahdollisimman vähän. Jalosteita ja valmista ruokaa ei meillä osteta. Lisäksi tuontitavaraa ei osteta! Kuljetushommeleissa tuleepi perkeleellinen hiilijalanjälki. Tosin täällä maaseudulla voi tätä hiilijalanjälkeä lyhentää merkittävästi paremmin kuin kaupungissa.Tuontitavarana tulee kahvi, tee, mausteet, sitrushedelmät sekä tomaatti ja oliivit. - Kyllähän sitä tulee kotimaistakin riistoa harrastettua kun ostaa käsittelemätöntä, kuljettamatonta ja pakkaamatonta ruokaa. Vaikuttaa monen ihmisen työtä vähentävästi, joka on asian ikävä puoli. Mutta näin eläkeläisenä on aikaa puljata tällaisten ruokaostosasioiden tiimoilta.

Jaa-a, päinvastoinpäivänä on pakkausmateriaalin vähäisyys synti, mutta eläin ei tule riistetyksi lihantuotannossa. Annapa kun arvaan, kaupunkilaiset on vaan luannosta vieraantuneita. :unamused:
No, eipä lajienvälistä myötätuntoa saa sarkasmilla herätetyksi. Lompsimpa tästä hippeilemään muuanne sen sijaan että tuhlaan aikaa nettivääntöön.

Wau täällähän onkin jo paljon viestejä :slight_smile: . Mä ehdin eilen jo ajatella, että näinköhän tämä saa tuulta alleen. Hyvä näin!

Oma ruokavalioni oli jo hmm… varmaan 2008 alkaen vähähiilarinen. Sain siihen suosituksen yhdeltä Atkinsiin “hurahtaneelta”, koska olin aina väsynyt. Parissa viikossa auttoi siihen (alkuun särki hitosti päätä, mutta se meni ohi), lisäks iho ja vatsavaivat parani. Harmikseni en burnoutin takia jaksanut enää pitää siitä oikein kiinni ja edelleen mulla menee kausittain siten, että välillä sujuu hyvinkin tasaisesti sen suhteen ja ruokavalio on mallillaan, mutta sitten taas iskee joku juttu (pms, kiire tai muu), jollon tulee näitä “repsahtamisia”. En silti siis usko mihinkään dieetteihin enkä totaalisiin kieltäytymisiin, joustoa pitää ja voi olla. Mulla vain syy, miksi näen nämä omat ns.repsahtelut huonona, on että jollain lailla siihen liittyy samaa problematiikkaa, mikä ajoi mut juomaankin. Samalla lailla kuin juomalla, teen itselleni sillä paljon hallaa (no ei tietenkään silti yhtä vakavaa), että vedän niitä hiilareita ajoittain, jotenkin niilläkin vaan saa sen mielenkin alkuun rauhallisemmaksi. :blush: :unamused:
Lisäks, kun mulla sittemmin todettiin vielä paha ibs, on ihan selkeä terveydellinenkin vaade tietylle ruokavaliolle. Tuota FODMAP- ruokavaliota mä siis yritän nyt taas vaihteeks paremmin valjastaa arkeeni, vaikka toki hyödynnänkin sitä jo paljon. Yksi syy myös varmasti, miksi mun on vaikea pitää siitä kiinni, on se, että ruokaideat loppuu kesken. Ideoiden, kun pitäis olla sellaisia, että ne uppoo myös lapselle :unamused: . Haaste on myös välillä pitää ruokavalio tarpeeks monipuolisena. Kunnan ravitsemusterapeutille ei täällä pääse eikä tällä hetkellä ainakaan ole ikein itse varaa maksaa. En käytä maitotuotteitakaan (lukuunottamatta voita, juustoa ja ajoittaista turkkilaista jogurttia). Tulee sitten mietittyä, että täyttyyköhän mulla ees kaikki ravitsemukselliset tarpeet silloinkaan, kun ruokavalio on itse toteutettu fodmap.

Luonnollisesti juomisen lopettamisen jälkeen mullakin helpottui vatsavaivat jonkun verran. Kortisonilääkityksen vielä aloitettuani menivät tavallaan ihan toiseen ääripäähän ja oonkin käyttänyt nyt syksyllä Visiblin-kuitua säännöllisesti (vinkki Valtiomiehelle, jos et ole vielä kokeillut :slight_smile: ).
Kerro, koheltajainen, onko elivosta sitten millaisia hyötyjä!

Soikanteleelle kiitos ihanalta kuulostavasta reseptistä! Miten kauan tuo 1.5l satsi suurinpiirtein säilyy? Ikzulle kiitos pähkinä-muistutuksesta! :slight_smile: Nekin on jostain syystä tipahtaneet mielestäni nyt syksyllä :unamused: . E-koodeja mäkin vältän. Siemeniä syön aina salaatin kanssa ja hurahdin tänä vuonna gluteenittomaan siemennäkkäriinkin. Mä en ookaan keksinyt sekoitella niitä vielä vaikka siihen turkkilaiseen jogurttiin, toimiskohan… ehkä mäkin voisin eka kokeilla pystysinkö syömään rahkaa. Kiitos vinkistä Valtiomiehelle.

Kiitos Missikselle ja lomapuistollekin kirjavinkeistä! :slight_smile: Missiksen tavoin mäkään en usko mihkään kevyttuotteisiin enkä niitä käytä. Kookosöljyä ostin joku aika sitten ja ilmeisesti se nyt sitten on edelleen hyvä tuote… Joku taho sitä tänä vuonna soimasi, mutta muistaakseni joku uusi tutkimus sen jo kumosi. Yllätys :smiley: .

Fernetille vielä asiaa: ensinnäkin kiva, kun kirjoitat tännekin! :slight_smile: Luen ketjuasi. Mullahan kävi ton ylimääräisen energian kanssa niin, että olin alkuun pulassa sen kanssa. Joskus aikoinaan mietin jo hypomaniankin mahdollisuutta! Mäkin koin saavani sen sit rauhoitettua lopulta parhaiten juomalla. Mun tää tän hetkinen reilun kolmen kuukauden raitisjakso onnistuikin vain (okei toki ison määrän opitun tiedon, pähkäilyn ja vertaistuen lisäks) etsimällä kanavat, mitä kautta saan purettua sen energian. Mulla parhaat avut siihen on olleet plinkki, opiskelu, luonto(ja hortoilu) ja liikunta. Loppuskesästäkin haahuilin metässä tuntikaupalla, kävelin paljon, koska sen lisäksi, että siitä tuli tosi hyvä olo, koin juomisriskin olevan pienin silloin, kun olin saanut väsytettyä itseni niin, että maltoin olla kotonakin tekemättä erityisesti mitään. En jaksanut tehdä enkä ajatellakaan tekemistä, se oli hyvä. En jaksanut enkä halunnut siis ajatella juomistakaan. Toi energialisä on sinänsä eriskummallinen juttu, mulla ainakin, koska toisaalta oli ihanaa olla yhtäkkiä taas useimmiten niin energinen (kun oli luullut välillä jo menettäneensä pelin ikuiselle väsymykselle), mutta samaan aikaan se oli aika ahdistavaakin, koska usein en tiennyt miten päin olla, miten rauhoittua. Etenkin silloin, kun ei saanut tehtyä tai ei huvittanut tehdä mitään, missä se energia purkautuisi. Huolestunutläheinen muistaakseni kirjoitti hyvän lausahduksen siitä, jotenkin että toimeton mieli on pirun temmellyskenttä tai jotain, ja mulla se ainakin piti hyvin kutinsa ennenkuin löysin puuhaa ja kehityin itsesäätelyssäkin. Ehkä tämä ruokavalio, ravitsemus on nyt myös yks alue, mihin saan sitä psyykkistä energiaa sidottua, kun en fyysisesti jaksa tai voi tehdä mitään :stuck_out_tongue:. Mutta viime viikolla huomasin saman, mihin aiemmin oon törmännyt ja mihin viittasit kai sinäkin, että kun on syönyt paljon jotajn roskaa, alkaa mieli kääntyä juomiseenkin. Mulla oli hiilarimättöviikon päätteeksi perjantaina ihan kamalat juomishalut pitkästä aikaa ja oon varma, että toi hiilariroska ja sen aiheuttamat seuraukset vaikutti myös siihen.

Joo ajattelin poiketa Lopettelijoissa piiitkästä aikaa kurkkaamassa. En o käynyt täällä aikoihin. :slight_smile: Faktahan on että jo muutaman päivän ja varsinkin viikon terveellisten elämäntapojen jatkumo tekee ihmeen olotiloissa. Tavallaan saa välillä nauttia jopa seesteisestä mielestä ja hermoston toipumisen tuomasta hyvästä olosta mikä voi sekin johtaa tietynlaiseen epämukavuuden tunteeseen koska ei ole tottunut hyvää olotilaan. Silti voi kohdata maailman vähän valmistautuneempana ja voimakkaampana.

Mutta vaikka en koskaan ole ollut mikään himoliikkuja, silti tässä samassa paketissa tulee tuo ylienergiaongelma. Ja se on sellaista ärsyttävää KAAOSenergiaa jota ei pysty fokusoimaan mihinkään järkevään. Se ei ole sitä että sulla on energiaa puurtaa jotain järkevää juttua vaikka koko yön ja saada aikaan tosi paljon kaikkea hyödyllistä. Se on sitä ettei saa edes ajatuksiaan järkevään muotoon kun se energia saa aikaan päässä ja ruumiissa sellaisen ilotulitusten väriloiston ettei tiedä miten päin kiemurrella ja mitä edes ajatella mistäkin asiasta.

Ruokavaliosta olen huomannut myös sen että myös syömisrytmi on vähintään yhtä tärkeää kuin se mitä syö. Sellainen diabeetikon ruokarytmi on hyvä mielen tasaisuuden ja energioiden kannalta. Mutta sekään ei auta tähän juttuun.

Miten musta tuntuu että alkoholiriippuvaisilla on taipumus olla pakkomielteisiä kaikesta suuhun menevästä. Alkoholiriippuvaiset ovat jääneet johonkin oraaliseen kehitysvaiheeseen jumiin kun kaikki mikä menee suusta sisään on kaiken elämän keskus. :unamused:

No hyvä, että tulit :slight_smile:. Kannattaahan täälläkin välillä vähintään piipahdella.

Millainen se diabeetikon ruokarytmi on? Mulle eräs asiaan perehtynyt tuttuni sanoi tuossa jokin aika sitten, että syön aivan liian harvoin. Nyt oon oikein opettelemalla opetellut syömään neljä kertaa päivässä, mutta usein se ontuu.

Mulla tuli myös mieleen oraalinen vaihe. Oon miettinyt sitä aikaisemminkin joskus. Siihenhän voi liittyä paljon sitoutumatonta häpeääkin, jos kehitystehtävät on mennyt vinksalleen. Ja se häpeä sitten toistuu (ylen)syömisessä ja -juomisessa.

Voi olla, etten saanut sitten ihan kiinni tosta energiasta. Sellaista mulla on kyllä, edelleenkin välillä, että väsyneenäkään pää ei hiljene. Ja sitä oli vielä paljon enemmän esim. vuos sit syksyllä, kun aloin kirjoitella tänne. Sellainen ahdistava tila, missä ei tosiaan saa mistään ajatuksesta saati tekemisestä oikein kiinni. “Pyörii” vaan. Oliskohan se sitä… Siihen tilaan, jos menee, ei enää pysty ees suuntaamaan itseään johonkin toimintaan, oli se sitten lenkille lähtö tai piirtäminen. Noita ennakoiden yritänkin puuhata jo aika säännöllisesti ja etukäteen, tavallaan aikataulutettuna, etten ees mee sellaiseksi. Eräs tuttu terapeutti kerran sanoi kyllä, että joskus sellanen esim.ylitsepääsemättömältä tuntuva ahdistus voi olla merkki siitä, että jokin asia alitajunnasta on nousemassa pintaan.