Ruokavalio raittiuden tukena

Mullahan on myös tuo ViSiblin-kuitua ihan reseptillä. Tuntuis ehkä auttavan rauhattomaan suolistoon, joka möyryää ja kuplii. Haittavaikutuksena on ollut “niiskutusta” ja nenän vuotamista, mitkä löytyy mahdollisten haittojen listalta pakkausselosteessakin. Toivottavasti en ole tai tule sillekin allergiseksi, kun tosiaan vaikuttais auttavan vatsaan. Mullahan ei ole ripulia, eikä oikein ummetustakaan vaan muuten saatanallinen show menossa vatsassa koko ajan. :mrgreen:

Hupaisaa sinänsä, että tuttuni, joka näki tuon suuren paketin tuumasi: “Hmm, paketin koosta päätellen voi kestää, ennenkuin vatsasi rauhoittuu…” :laughing:

Olen syönyt hyviä rasvoja; kylmäpuristettua camelinaöljyä ja pellavansiemenöljyä. Useinhan hyvistä rasvoista on puutetta ja ruokavaliot liiankin rasvattomia. Kalaöljyt kalana tai kapseleina todennäköisesti auttaa mielialaan ja oloon muutenkin. Aivot on suurelta osin rasvaa. :slight_smile: Oma mahani tuntuis kestävän myös mustikoita ja puolukoita aika hyvin kohtuullisina määrinä. Ja hedelmiä.

Hyvä kun perustit tällasen asiaketjun, kiitos Lintuanna. Aion napostella tätä tulevina aikoina enempi, sillä en oo vielä perehtynyt kirjoituksiin tarpeeksi… Syömingillä on merkitystä, itse olen päässyt irti todella karmivasta valmis-shittiteollisesta mätöstä, mutta paljon on opeteltavaa safkaamisen saralta, vaikka ainekset ovatkin terveellisimpiä.

…itsellä säännöllisyys on toivottua muinakin toimintoina ja rutiineja meillä diggaillaan, kunhan toistettavat asiat ovat mielekkäitä ja niillä on pointtinsa. ja aterioina kolmet-neljät päivässä ja deadline n. klo 16, eikä iltamässyi kuin harvinaisena keissinä pitää olon kepeenä iltaisin ja aamuisin ja painon hallussa, ettei homeri-kaudet palaudu.
ne kyl johtui kohdallani pitkälti mirtatsapiini-nesteenkeräysmyrkystä 10 v sitten. ja siitä iltaisesta mättämisestä,
epäsäännöllisyydestä ja kun ei ollut mitään suunnitelmaa tai ohjelmaa. jotkut kaltaiseni tarvitsevat puolisotilaallisen systeemin, jotta saa asioita tehtyä. oon ollut myös niukasti alle 60 kiloinen tuulessa heilunut keiju kun olin 30 v ja 5 v siitä lähes satakiloinen tynnyri. eikä se kaikki ole vain sitä painojutskaa, vaan yleistä parempaa vointia unen ja muun päiväntäytteen kanssa, kun dokaaminen on jäänyt ja jossain siellä siintää se omanlainen balanssi…

silmät auki ja kahvia ja täysjyväleipää lisukkeineen, joita en rajoita. lounas klo 11-13 itse sulatettua pakastesettiä,
johon lisään possulehmää, sipulia, paprikaa, tunaa, jotain salaattia ja pari leipää. ip pari leipää ja siinä se.
yleensä joka päivä, ruoka-ainekset vaihtelevat. heviä oli vuoden joka päivä, nyt joudun ponnistelemaan saadakseni
takaisin päivittäisen omenan/appelsiinin/punaisen paprikan/viinirypäletertun tai jonkin muun tuotteen.
blenderikuviot ei vaan lähde skulaamaan, tarviin kipinän, vaikka ohjeita on runsaasti. mehui en juo, vissyä paljon
koko päivän ja teetä kunnolla haudutettuna ja kahvii ehkä kolmesti päivässä: aamulla ja sitten vasta illansuussa ennen ja jälkeen iltalenkin. no more kaputsiinoa tai kermaa tai ylenmääräisesti sokeroitua settiä, ei pullaa koskaan tai lidlin sämpylöitä, ovat melko sama asia - siis en käytä enää.

Olen mitä syön. No… enpä ihan heti usko olevani kana tai possulehmä tai punajuurisalaatti.

tärkeää lienee myös, että syö elääkseen, eikä elä syödäkseen.

Kiva, kun tekin osallistutte Mariam.ja Mick! :slight_smile:

Kysymys Mariamille; saako noita öljyjä tavallisista ruokamarketeista? Mulla olis varmaan vielä tekemistä noiden rasvojen suhteen. Pellavansiemenrouhetta käytän kyllä esim.puurossa ja turkkilaisessa jogurtissa, mutta ajaako samaa asiaa. Meilläkin on lapsen kanssa visibliniä reseptillä! Kiitos syksyisen lääkärin :slight_smile:.

Mick, munkin viimeinen syöminen on usein päivällinen noin klo.17.00. Tässä tavassa, millä lailla säkin syöt, on se tosi iso plussa, että maksa saa joka vuorokausi “lepoa” pitkän pätkän, ehkä tiesitkin :slight_smile:. Jostain oon senkin lukenut, että ajoittain pitäis pitääkin sellaisia pikkupaastoja, että maksa saa “levätä”. Sama kai se vatsankin siinä levätä sitten :slight_smile:.
Mäkin oon luopunut Lidlin sämpylöistä suurimmaks osaks, en edes muista koska viimeks ostettiin, tais olla kesällä. Mulla on ollut haastetta luopua kokonaan valkoisista vehnäpöperöistä. Joskus opiskeluaikoina tovin elin melkein patongilla, pullalla ja kahvilla. Uhmasin jatkavani sitä eläkkeellä :laughing: . Kamala olo silloin loppupeleissä kyllä oli.
Joskus kyllä sallin vielä itselleni patonkia tai pullaa. Yleensä ottaen kuitenkin syön leipää max.2 palaa päivässä, jos sitäkään. Yleensä se on kuivatettua ruisleipää (nam!), koska vatsavaivat, tai näkkäriä.

Ihan ensimmäinen asia muuten aamulla, mitä oon tehnyt jo vuosia vanhan mummini opastettua, on veden juonti, noin 0,5l, tyhjään vatsaan. Suosittelen! Siitäkin oli tehty aika vastikään oikein tutkimuskin, koitan sen etsiä tänne, mutta siinä suositus oli, että vesi olis parasta juoda 45minuuttia ennen aamupalaa, jotta “eniten” terveydellisiä vaikutuksia. Se ei mulla kyllä onnistu.

Aika suosittuja kirjoja muuten nuo Kanteleen ja Missiksen vinkkaamat Parantava ruoka ja Parantavat rasvat. Varauslistalle jouduin niitä odottelemaan. No, tänään saan vihdoin vasta Ikzun vinkkaaman Vapaudu riippuvuudesta-kirjan ja opiskelumatskujakin pitäs malttaa lukea :laughing:.

En nyt löytänyt ihan sitä vedenjuontiin liittyvää tutkimusartikkelia, mitä etsin, mutta tässä näyttäs ainakin äkkisiltään olevan jotain…

dailynutritionnews.com/drink … ly-waking/

Jos jotain kiinnostaa :smiley:.

• noh, ei nyt sit ihan just siitä sit kuitenkaan, mutta vedenjuonnista sairauksien hoidossa :laughing: . Jatkan myöhemmin vielä sen tutkimuksen etsimistä :stuck_out_tongue:

Otsikkoon liittyen raittiutta ilmeisesti auttaa paljon hiilihydraattia sisältävä ruokavalio. Verensokeri ei saa laskea alas, tai muuten alkaa masentaa ja ahdistaa ja vapisuttaa jne… Tosin paljon hiilareita sisältävä ruokavalio on siitä paha, että sillä tuppaa lihomaan.

Mulla taas nimenomaan paljon hiilareita sisältävä ruokavalio saa aikaan ahdistusta, väsymystä yms. Luulen, että parhaiten itselleni toimii vähähiilarinen, mutta säännöllisellä rytmityksellä ja juurikin siks, ettei se verensokeri oo alhaalla. Sillon todellakin on suurempi riski retkahtamiseen ja se on koettukin joskus.

Joo. Ei kaikille sovi samat asiat. Mutta kunhan se sokeri ei tosiaan laske sinne vapina ja ahistusasteelle, niin ei herää ruoka- tai juomahimot.

Paljon hiilareita nimenomaan saa verensokerin romahtamaan, kun tulee ensin piikki, sitten romahdus. Jos hiilaria on maltillisemmin tai ne on hitaasti verensokeria nostavia, verensokeri pysyy tasaisempana, eikä dramaattisia laskuja tule.

En tarkoittanut, että ne hiilarit tulisi syödä kerralla, vaan paljon hiilareita, mutta pitkin päivää. Se toimii toisilla. Ei me olla kaikki samanlaisia, vaikka niin jotkut voi väittää.

.

Jos sinulla toimii paasto, niin se on silloin sinun kannalta hyvä ruokavalio. Lenkin ja treenin jälkeen kannattaisi varmaan harkita jokin palauttava urheilijan ruokatapa, joista luultavasti löytyy netistä tietoa. Itse tulin juuri tunnin pyörälenkiltä ja oli pakko juoda tuopillinen… tuoremenhua, niin heti helpotti, mutta kuten tuossa äsken aiemmin kirjoitin, niin me ei olla samanlaisia kaikki ja pitää etsiä itselle sopiva ruokavalio.

^ Juurikin se omanlainen systeemi tai miksi sitä haluaa kutsuakin.

Mä aloitin todellisen muutoksen keväällä 2014 ja hitaasti kääntyy vanhan myllyn kivi, joka ei sentään kaulassain roiku. Totuttelua vaati itselleni eniten se, että skruudaaminen todellakin loppuu iltapäivällä !! Siinä vaaditaan aika kovaa sitkeyttä, mutta muutaman kuukauden tai puolen vuoden jälkeen se alkoi sujua luontevammin ja kun itsellä on pakko tehdä koiralenkkejä joka päivä ja on siis se tukieläinetu, niin iltarundia voi pidentää ja kun tulee himaan ysiltä tai myöhemminkin, niin siihen kohtaan mä vedän kolmiolääkkeet esiin: kahvi, tee ja vissytölkki. saskiaa ja näitä muita mineraalivesiä on ihan okei dokata pitkin päivää ja pyrkiä heti aamusta ottamaan sitä huikkaa isosti.
kraanavesi ei ihan täytä mun käsitystä elistisenä eliksiirinä tai eksistentiaalisen jelppaavana liemenä…
mut puoli kympiltä illalla on aika dorkaa alkaa vääntämään yhtään mitään kiinteetä mahantäytettä…

aamu tulee ja armahtaa ja on oikeesti nälkä. mistään hiilihydraateista en kauheesti ees tiiä.
reenin jälkeen on parasta syyä, jotta lihakset saavat ravintoa ja aivot happea tupakin sijaan.
mähän en pyri mitään rantaleijonakuntoa saamaan, kun en harrasta sellasta biitsipullistelua.
jaksaminen kaikessa mitä tekeekin on sidoksissa lepoon, ravintoon ja fyysisiin harrasteisiin.
sitten henkinen ja oma pääoma on mitä on mitä on. ja elämäntilanteet. yksinkin voi elää.

joten ite se sopivin sapluuna on ruuvattava. joskus takavuosina pudotin painoa muutaman kilon kahdeksan viikon tositylyllä kuurilla ja olin sitten 77.7 kg muutaman illan ja kohta likemmäs 90 kg. Nyt 80+ ja 176 cm, jos näin lukemin jotain hakee tai tarvii ilmaista ja mä olen kunnossa ja seuraan painoa, mutta se ei ole se ykkösjuttu mulle, vaan että tää rutinoitunut puolisotilaallinen ohjelmani tuntuu mulle sopivalta. on vaan vaikea sanoa, että mikä minkäkin väsymyksen tai muun aiheuttaa ja kaikkee tarvii tietääkään. mä en ole tyhmä, vaan aika laiska perehtymään äärimmäisen tarkasti ruokavalion pienen pieniin yksityiskohtiin.

Mut täs 4femmana on alettava tekemään valintoja, kun on diabetesriskiä ja kaikkee sepelvaltimotautia ja pyritään
tietenkin raittiina arkkuun ja ilman suurempia määriä tarpeettomia lisäaineita. mut herkutella holtittomasti saatan
kuitenkin toisinaan tehdä. omavointi on kyllä omissa käsissä, ellei ole tilaansa perustavasti vaikuttavia sairauksia. ne onkin asiat erikseen, kuten crohnin tauti, joka todellakin on eri asia kuin ärtyneen suolen oireyhtymä jned. ärtyneen rapula-aamuhörhön syndrooman mä muistan itsestäni.

kaikki vaikuttaa. mä oon kuitenkin melko paljon aina harrastanut ja vähintään liikkunut tai jotain ploosua potkinut, mutta kokenut myös totaalisen löysäilyn tuoman turhautumisen ja paniikkihäiriöt ja masennukset ja kun kännimurtumien takia tuli taukoo harrasteista jopa kolme vuotta. ruoka, lepo, harrasteet. ja joillain vielä se perhe ja vaativat duunit. en aina tiiä, miten ihmiset jaksaa. mut valintoja on tehtävä. enkä haluu saarnata, :smiley:

kovalla duunilla se raittiuskin tulee - ja toiset pääsee siinäkin vähemmällä vai pääseekö ? oomme tosiaan yksilöitä.
onneksi on niin ja asioita voi hoitaa monella tapaa ja nähdä eri merkityksiä jossain jne, ja valioita kohden kuljetaan :laughing:

Heipä hei lintuanna!
Olen tilannut öljyjä nettiekokaupoista, mutta löysin myös viimeksi citymarketin tai prisman ruokaöljyhyllystä noita molempia lasipullossa, 0,25 litraa, hintaan n.6e/kpl. Eli ei ole kallistakaan ja riittää aika pitkään, kun ottaa pari lusikallista päivittäin. Hamppuöljyäkin olen kokeillut; siinä on erittäin hyvä rasvahappokoostumus, maku hiukan voimakas. Ja ei- kyse ei ole huumehampusta, vaan öljyhampusta, joka on eri lajike, laillinen, eikä nouse nuppiin. :mrgreen:

Pellavansiemenrouhetta olen käyttänyt itsekin, mutta nyt taitaa olla liian tujua jotenkin, kun tulin aika kipeäksi… Tai sit syynä oli joku muu sen yhteydessä nautittu ainesosa. :wink: Ehkäpä keitän kokonaisista siemenistä pellavansiemenlimaa, minkä luulisi…etenevän ongelmitta sisuksissani. :open_mouth: (masentavaa sinänsä, kun aiemmin oli todellinen teräsvatsa)

Mulla on nyt lainassa kirja “Vapaaksi masennuksesta…” ym ja tilauksessa se “Vapaaksi riippuvuudesta…”. :wink: Onhan tämä tilanne otettava jotenkin haltuun. :laughing:

Mick tosiaan elämä on valintoja… Lähteekö lenkille vai kattooko telkkua-tyyppisistä lähtien. Minä vannon hyötyliikunnan nimiin ja liikun järkevän mittaiset siirtymät jalan tai pyörällä. Lihaskuntoa voi treenata kämpässäänkkin voimistellen. Olen nyt semmonen letkukäsi, että yritän treenata tyttöpunnerruksia (polvet maassa) ja saan vedettyä ihan hyvin muutamn 10 sarjan ja huilitauot välissä. Säännöllisyys on avainsana. Lihashuolto ja venyttely on myös tärkeitä. :slight_smile:

Toinen jedivinkki seesam-öljyllä

Oil pulling
en.wikipedia.org/wiki/Oil_pulling

:mrgreen:

Tiedän henkilön joka kärsi vuosikausia erilaisista vatsaongelmista ja yritti varmasti kaikkia markkinoilla olevia vatsalääkkeitä ja kuituvalmisteita niin että peräsuoli roikkui suurinpiirtein polvissa. Kunnes keksi eräänä päivänä kokeilla kaikista valmisteista luopumista ja päätti yrittää korjata asian ihan vain säännöllisellä monipuolisella ruokavaliolla ja syömisrytmillä ja sopivalla määrällä liikuntaa sekä unta. Kuinka ollakaan vatsaongelmat korjaantuivat pienen köhimisen jälkeen niin hyvin että esimerkiksi maitotuotteita kuten AB jogurtteja hän pystyy sanojensa mukaan syömään ihan hyvin vaikka ennen maitotuottet olivat pannassa väitetyn laktoosi- intoleranssin vuoksi. Diagnooseja etsittiin keliakioista ja crohnin taudeista. Lopulta ongelma olivatkin vain ne vatsavalmisteet itse joista eroon päästyään hän iloitsi ettei onneksi saanut aiheutettua peruuttamattomia vaurioita suolistolleen. Suolisto rauhoittuu kyllä itse kunhan sen annetaan olla rauhassa. Erilaiset vatsavalmisteet stimuloivat suolistoa keinotekoisesti ja ethän sinä itsekään voi olla rauhassa jos joku koko ajan häiritsee rauhaasi. Vatsaongelmakierre alkoi jo kouluikäisenä kun ummetusta yritettiin lääkitä laksatiiveilla. Siitä seurasi laksatiiviriippuvuus (jota jotkut pitävät yhtenä syömishäiriön muotona) ja vuosikausia kestänyt erilaisten valmisteiden käyttö.

Sama tyyppi kärsi myös aamuherätysten aiheuttamasta aineenvaihdunnan säikähtämisestä kuin minäkin. Kun aamu- uninen joutuu säännöllisesti herättämään itsensä kesken unien se vaikuttaa myös aineenvaihduntaan. Onneksi nyt jo Oxfordin yliopiston tohtori Paul Kelleykin on ilmoittanut että liian aikaiset aamuherätykset ovat useimmille ihmisille kidutusta ja aiheuttavat monenlaisia terveyshaittoja. Tämäkin tyyppi josta kerroin vaihtoi alaa ja perusti toiminimen joka mahdollistaa aamuisin tarpeeksi pitkän unen ja kertoi tämän olevan yksi tärkeimmistä tekijöistä siinä että hän pääsi eroon vastaongelmistaan.

Potilas parantunut hoidosta huolimatta. Eipä taida olla ainoa probleema jossa hoito itse aiheuttaa ongelman. Ilman hoitoa ei olisi ollut ongelmaakaan. :mrgreen:

terve.fi/tyokyvyn-yllapito/8 … ihin-vasta

telegraph.co.uk/news/science … ation.html

Tuosta aamuherätyskidutuksestakin pitäisi jo pikkuhiljaa päästä eroon. Ei ole mitään syytä sille miksi yhteiskunnan pitäisi vieläkin herätä kukonlaulun aikaan vain siksi koska niin on aina tehty. Varsinkin luontaisesti aamu- uniselle säännöllinen unien keskeytyminen aiheuttaa tosi paljon terveysongelmia. Ihan turhaan.

^ mielenkiintoinen tarina sikäli tai siis voipi antaa pontta pohtia asioita ihan terveellisemmän tavan kautta tai jotain.

Käytin agiocuria ehkä joitain vuosia, mutta enpä todellakaan tarvii enää… ehkä siitä oli jotain apua, mutta
toisaalta siinä oli niitä kaljalla voimallisesti liuotettuja vuosia ja sehän laittaa myös pytyn sekaisin ja valmissafkat…

mullei oo energioita ollut perehtyä näihin juttuihin niinkään, joten oon aika tietämätön, mutta jos
voin tänäänkin enimmäkseen hyvin, se riittänee… ja ei sitä tiiä vaikka alkais jotain uutta käyttämään…

Fernetti joo. Tuo ViSiblin on ns. bulkkilaksatiivi eli lisää vaan massaa suolistoon, isapagulansiemenkuorijauheesta. Mulla meni tää maha p*skaksi tuossa keväällä/kesällä valvomisen ja kaiken hirveyden kanssa, sitä ennen ei ryypätessäkään pitempiaikaisia ongelmia. Aikomukseni on siitä luopua, kunhan saan tämän koneen nyt jotenkin vetämään ja oikeat bakteerit takaisin suolistoon. Stressi ja unettomuus on myrkkyä. Liikuntakin kuulemma jollain kumman tavalla edesauttaa parempaa bakteeristoa.

Omalla kohdalla olen aika varma, että kunhan tilanne tässä rauhoittuu, niin pystyn sitten syömään ihan vanhaan malliin. Ja odotan sitä. Toisaalla sanotaan, että stressivatsalla ei kannat paastota, toisaalla, että paasto rauhottais pötsin ja sit sisuksiinsa sais oikeat pöpöt hapankaalilla ja maitohappobakteerivalmisteilla… Venäläinen vesipaasto? En oikein tiedä mitä tässä teen. Henkeä uhkaava tilanne ei ole… Vielä ainakaan. Hirveän olon sain kyllä tunkemalla mehulinkoon porkkanoiden sekaan palan kaalia, että vaikea on tietää työnnänkö kitaani pelkkiä mehuja vaiko luotan siihen, että pidän koko systeemin pyörimässä syömällä väkisin enemmän ja kärsin sitten, mitä seuraakaan. :mrgreen: Mikä vaan vaikka parin viikon kärsimys kävis, JOS siitä olis apua. Paasto, turvotus, pinkeys ihan mikä vaan, kun tietäis vaan mitä kannatais tehdä. :smiley:

Lukekaapa vatsavaivaiset ulosteensiirrosta oikein pahoissa tapauksissa… Aikalailla äklöttävä ajatuksen tasolla kyllä… Mutta ollut vaikeissa suolistosairauksissa joillekin avuksi. Ketään lähipiirin juoppoa ei varmaan kannata luovuttajaksi kenenkään pyytää. Tuskin ainakaan paremmaksi pöpökanta muuttuisi. :mrgreen:

Diabeetikon ruokarytmin pääperiaatehan on vain pieniä aterioita lyhyin aikavälein pitkin päivää. Esim parin tunnin välein sellaista ruokaa jossa on hyviä hitaasti liukenevia hiilareita jotka pitävät verensokerin tasaisena pitkään. Siis periaatteessa ihan kaikille sopiva terveellinen ruokarytmi mitä suositellaan yleensä kaikille. Mutta eläväthän monissa maissa ihmiset ihan erilaisella ruokarytmilä. Sääilmastoltaan kuumissa maissa on yleensä tapana syödä kunnolla ja pitkään lumivalkoista pitaleipää ja makaroonia vasta illalla viileän tultua ja ei ne kai kovin paljoa meitä sairaampia ole. :slight_smile: Kai se on osaksi myös tottumuskysymys. Ehkä tärkeintä onkin ettei liikaa muuttele koko aikaa ruokailutapojaan ja kokeile koko aikaa uusia juttuja. Keho joutuu sopeutumaan koko ajan uusiin tilanteisiin. Mutta omalla kohdalla tuo verensokerin tasaisena pitäminen vaikuttais olevan aika tärkeä juttu.

Mulla on nykyisin periaate että sitä mitä ei saa ruoasta sitä ei ihminen tarvitse. Keho parantaa parhaiten itse itsensä kunhan sille annetaan siihen rauha ja mahdollisuus. Ja mahdollisuuden se saa ihan vain niillä peruselämäntavoilla jotka kaikki länkkärit tietää. Perusperiaatte on nykyisi myös se että life is simple. Jos yksinkertaisista ihmiselämään liittyvistä asioista vaikuttaa tulevan kovin monimutkaista rakettitiedettä asiat tulee menemään todennäköisesti pieleen. Tietysti jos sattuu olemaan esim. tuon em. kertomuksen henkilö niin peruselämäntapoihin totuttelu voi olla aluksi hankalaa jos on lapsesta asti tottunut elämään ranskanperunoiden ja lisäravinteiden sekä lääkinnällisten valmisteiden varassa. Mutta loppujen lopuksi kyllä ne on aika yksinkertaisia perusperiaatteita joilla pääsee pitkälle. Minäkin olen popsinut ja posin välillä vieläkin kaikenlaisia luonnollisia luontaistuotteita suoraan purkista pillerimuodossa mutta pistän ne kyllä medikalisaation ja rahastuksen piikkiin. Meillä on ainakin toistaiseksi näillä lakeuksilla vielä mahdollista saada kaikki tarvittava ruoasta. Ainoa ongelma on ruoan hinta joten silloin minäkin turvaudun lisäravinteisiin ja vitamiineihin kun sekä jääkaappi että lompakko ovat tyhjiä. Mun on vaikea tajuta varsinkin kasvisten hintoja Suomessa. Siis joku rehu maksaa aivan tolkuttomasti varsinkin silloin kun se on tuotettu lähellä.

Fernetillä tulee nyt niin fiksua normaalia tekstiä, että ihan saa olla ihmeissään, että onko kyseessä edes sama Fernetti kuin tuolla vähentäjissä, jossa jutut menee minulla välillä yli. Ehkä ne on sitten vaan minulle liian fiksuja juttuja.

Olen samaa mieltä, että lisäraviteet ja roskaruoka ei ole ihmisen luonnollista ravintoa.

Kerroinko jo punaviinin terveysvaikutuksista? :unamused: