Raittiuteni voi taas vähän paremmin. Mielikuvissa ei enää kimmellä viinilasi, vaan useimmiten kahvi- tai teekuppi. Ajoittain alkoholi luikahtaa mieleen, mutta ei varteenotettavana vaihtoehtona. No, ollaan rehellisiä: tuleehan se mieleen usein, mutta juomisen tarve ei ole pakottava. En haaveile käytöstä, koska seurauksissa ei ole mitään kivaa. Joskus huonosti nukutun yön jälkeen herään kuin krapulaan ja säikähdän. Helvetisti.
Pystyn ihan hyvin viettämään iltaa juovassa seurassa. Luultavasti monikaan ei huomaa raittiuttani silloin, sillä en ole hiljaisimmasta päästä selvinpäinkään. Mutta se on mukavaa, että raittiuden myötä 99 % morkkiksistani on kadonnut, nyt kun muistan ihmisten rektiot, ja mihin jokin juttu on liittynyt.
Jotkut suhtautuvat juomattomuuteeni kuin urotyöhön. “Mikä tahdonvoima!” Höpöhöpö. Minua ohjaa ennen kaikkea pelko. Jos jatkan juomista, menetän kaiken hallinnan ja sen myötä kaiken sen hyvän, joka elämässäni on. Ja oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka osaa käyttää alkoholia, mutta niillä on eri geenit. Ne on niitä, jotka voi lähteä rehellisesti yhdelle ja on tyytyväisiä siihen. No mä en olis!
Alussa paino kipitti alaspäin, mutta hyvin sitä on tullut takaisinkin. Mietin tässä just yhtenä päivänä, että valokuvista voi aina ihailla kuinka hoikassa kunnossa oli 6v. sitten, tai aikaisemmin. Mutta enhän mä silloinkaan itseäni hoikkana pitänyt! Eikö vois olla joskus itselleen armollinen ja hyväksyä ettei ole täydellinen? Mä olen nyt sentään selvä ja lievästi ylipainoinen. Mä voisin olla myös läski juoppo jos valitsisin toisin…
Kotona menee kohtalaisesti. Parempaan suuntaan. Raittiuden alussa mun mieheni juominen väheni, mutta sitten se lisääntyi ja sai ikäviä piirteitä. Se ajoi kännissä, mitä se ei ole tehnyt koskaan ennen. Ärsyttävää! Vaikka kyseessä on pienehkö mökkitien matka, sen olis voinut kävellä, mennä taksilla tai jäädä tuttuun kyläpaikkaan yöksi. Jotain mielenosoittamisentapaista on ollut menneinä kuukausina ilmassa. Rivakkaa arkijuomista ja ärtyilyä. Myönnän että olen varmaan muuttunut ja siinä on sulattelemista. TAi parempi sanoa, että olen muuttumassa. Pidän kiinni enemmän sellaisista asioista, kuinka perheessämme kohdellan muita, kuka tekee mitäkin ja olen ottanut omaa tilaa.
Asioita ei helpota se, että olen syönyt mielialalääkkeitä jo vuosia. Sain ne aluksi voimakkaisiin PMS oireisiin. Kun aloitin käytön, huomasin, että olisn varmaankin tarvinnut ne jo 15v. sitten. Luulin että itseinho, alakulo ja kauhuskenaarioilla mässäily olivat luonteenpiirteitäni. Lääkkeen avulla “normalisoiduin”. Tai no, mikä lie hyöty kun join myös ahkerasti…
Puolisokin on sitä mieltä, että lääke on hyvä mun päälle, mutta se sivuvaikutus: seksi ei huvita. Etenkään kun tuntuu, etten vietä puolison kanssa yhteistä aikaa juuri lainkaan. Tulen näkyväksi kun panettaa. Ja tämä se taitaa ollakin villakoiran ydin, kun en enää suostu morkkispäissäni siihen vanhaan, seksiin vaikka halut on nollassa. Sitä savottaa tehtiin vuosia, nyt sais puhaltaa uudet tuulet. Ehkä vähän puhalteleekin!