Raisu Mojito ja raitis elämä

Tämä oli kyllä piristävä kommentti, ei trippi parhaasta päästä, sananmukaisesti! :joy:

Vanhan sanonnan mukaan ei kannata antaa pirulle pikkusormea. Se on herkästi menoa sitten.
Tsemppiä raittiuteen!

Viikko mökillä ilman alkoholia. Alku oli kyllä paha mutta kyllä se siitä. Näitä pitää olla varmaan vähän läjässä että voi sanoa muodostaneen uuden rutiinin vanhan tilalle. Törmäsin tuossa ajellessa hienoon biisiin epuilta. Kyllä puhutteli tuo uhma, puolison katse ja se ainoa ratkaisu joka ongelmaan:

2 tykkäystä

@Raisumojito mitä kuuluu?

Kiitos @Lintuanna kysymästä, kohtuullista sanoisin! Aika tiukilla mennään tätä syksyä remonttihommissa, harvassa lomapäivät kesän jälkeen ja ainakin jouluun jatkuu.

Alkoholittomia kuluu, kehuin puolisolle yhtä viiniä, hän kysyi olisiko mahdollista että en enää muista miltä normaali viini maistuu :joy:, pidän tätä ihan mahdollisena. Muutenkin aika hyvin tämän alkoholittomuuden kanssa. En edes kaipaa alkoholia, sitä kyllä että saisi vetää joskus nupit sekaisin, on se ihme…

Miten @Lintuanna sulla? Olen laiminlyönyt ketjujen lukemista mutta täytyykin aktivoitua!

1 tykkäys

Kiitos vastauksestasi ja voimia remonttihommiin! Sinulle ilmeisimmin sopii nuo alkoholittomat, mietin jo pitäisiköhän minunkin kokeilla. Ja hyvin sulla sujuu juomattomuus ja impulssien vastustaminen! Kateeksi käy. :blush: Minulla menee samaa rataa, ei mitään kummempaa kuin, että tänään aloitan tauon jälkeen I am soberin seurannan. Tsemppi päällä. :sweat_smile:

1 tykkäys

Jaa-has se olisi taas viikonloppu! Huomaan lähenevän perjantai-illan kihelevän, niin kuin vielä juodessa. Silloin saattoi tossu olla suorastaan kevyt pitkäripaiseen mennessä. Tähän hetkeen on vaikea keksiä mitää yhtä hyvää… pitäisi olla jotain mitä todella odottaa ja joka katkaisisi työpäivän viikonlopusta. Pitäisi kokeilla ottaa sulkapallovuoro tähän tai rutiinilla ystävien kanssa lenkille tai savusaunaan…

Joka tapauksessa, kihelmöinti on ehkä vähentynyt. Juomisesta alkaa olla jonkun verran aikaa ja ehkä sitä on tottunut tylsään ja yllätyksettömään perjantai-iltaan.

Pian on ajankohtainen poikien mökkiviikonloppu. Siinä sitä onkin kestämistä. Olen ehkä pelännyt tätä kaikista eniten juomattomuudesta mutta alkusyksyn ulkomaankaupan jälkeen tämä tulee olemaan leikkiä.

Mukavaa ja raitista viikonloppua kaikille!

Oispa kiva just joku sulkapallo tai savusauna tai molemmat perjantai-iltana

Eikö joskus @Raisumojito järkätä savusaunareissu vielä? Vaikka siinä 6kk haminoilla?

T. Puuhapete

Mikäs siinä! Tällä foorumilla on kuulemmma joskus f2f tapaamisia järjestetty , ei ilmeisesti kauhealla menestyksellä tosin (jostakin sivulauseesta jäi sellainen kuva).

Taitaa olla 6kk parin viikon takana, eikä vissiin @Puuhapete sullakaan kaukana…?

Muutama tunti kauan odotettuun poikien mökkiviikonloppuun! Auton kontti ladattu alkoholittomilla, niitä on varmaan yhtä paljon kuin aitoja aikanaan, mutta kaikki apu tulee nyt tarpeen. Kävin jopa hakemassa alkoholittoman ginin!

En suoraan sanottuna pelkää ollenkaan että alkaisin juomaan, enemmän pelkään että olen huonoa seuraa tai että en jaksa katsella sitä touhua. Syksyn ulkomaankeikka meni kyllä hyvin, joten eiköhän tästäkin selvitä!

3 tykkäystä

Aivan varmasti se tulee hyvin menemään @Raisumojito!
Ei muuta kun oikein rentouttavaa viikonloppua!
Nyt sinä saat nautiskella siitä kuitenkin aivan uudella fiiliksellä, kun ei ole krapulat sun muut alkoholin ikävät puolet kiusaamassa.

1 tykkäys

hyvää viikonloppua :muscle:

1 tykkäys

Eka ilta selätetty ja on kyllä ollut mukavaa! Vaikka tämä mun linja oli jo syksyllä esillä niin nyt siitä vähän juteltiin, tai kysyessä vastasin. Olen lopettanut koska olen mielestäni juonut liikaa ja koska kohtuullistaminen ei onnistu. Tämä porukka kyllä ymmärtää ja on ollut kaikin puolin mutkatonta. Ehkä meidänkin meno on siinä 25v aikana siistiytynyt että kaikki olisivat voineet olla yhtä hyvin selvin päin, en olisi huomannut eroa. Senkin takia oma ulkopuolisuuden tunne jää aika pieneksi. Lähinnä kun vertaillaan uusimmat oluet ja valitut viinit. Mutta toisaalta, alkoholittomistakin jutellaan kun muutkin ottaa niitä sopiviin väleihin. Huomista, tai itseasiassa lienee jo, loppupäivää kohti!

5 tykkäystä

No niin, pääpäivä poikain mökkireissusta on selätetty! Kaiken kaikkiaan on mennyt hienosti, hyvin on pysynyt matkassa mukana. Vaikka aika reilusti on tällä porukalla mennyt väkijuomaa, kuten tähän tapahtumaan on kuulunutkin!

Aamuyöstä jäi jollekin vähän oli joku levy päälle, mutta sekin oli pientä. Sitä aina humalassa ollessaan kuvitteli että kunto ei kestä päivänvaloa mutta nämä kaverit on ainakin seminormaaleja. Muutaman olkaantaputuksenkin sain ystäviltäni valinnastani, että joku pystyy näyttämään tällaistakin esimerkkiä. Siitä tuli hyvä mieli.

Meillä on ollut tapana maistella toistemme tuomat viinit, sen skippasin mutta yhden ystäväni omaa tekemää viiniä maistoin ja siitä sain hetken kauhun tunteen. Viinan lemu tuli silmille ja hetken klassisesti säikähdin että tästäkö se lähtee!!?? Mutta kertakaikkiaan mitään himoja ei lyönyt päälle. En rehellisesti sanottuna pelkäisi edes ottaa muutamaa tai viikonlopunkin, mutta kokemuksesta tiedän että muutaman kuukauden kuluttua tavat vakiintuisivat vanhaan. Kait tässä on kerennyt sen verran demonisoimaan alkoholia että säikähdys oli aito.

Tällä hetkellä minusta tuntuu käsittämättömältä että olen juonut porukan mukana (tai ehkä jopa kärjessä) ennen. En ymmärrä mikä tunne saa ihmisen ottamaan lisää kun kaikesta nähden riittämiin on jo otettu ja ilo on suurimmillaan. Tietäen että huomenna on karmea olo. Ja tietäen mitä aine tekee terveydelle. Olenhan ollut aidosti huolissani terveydestäni mutta ei se ole saanut minua rajoittamaan juomistani. Luulen että juomisen lumous on kohdaltani lopullisesti rikki.

Olen iloinen ja ihmeissäni miten hyvin raittius tällaisessakin seurassa sujuu. Ehkä tämä tästä. Huomenna 6kk raittiutta takana!

9 tykkäystä

hienosti hoidettu vkl :+1:t2: onnittelut puolesta vuodesta, kai siinä ajassa alkaa jo elämäntavatkin asettumaan siihen alkottoman asetuksiin? toki vaarallinen tuo “voin mä hieman” ajatus, hyvä että tunnistat senkin :point_up: tsemppiä. perästä tullaan, hitaasti mutta varmasti :facepunch:t3:

1 tykkäys

Uutta viikkoa pukkaa! Ensinnäkin, viime viikonloppu ei ollutkaan niin kevyt kuin annoin vielä lauantaina ymmärtää… meno äityi aika villiksi ja klo 4 olisin varmaan lähtenyt kotimatkalle jos en olisi ottanut unilääkkeitä. Klo 5 sain lopulta unen vastamelukuulokkeiden avulla. Aivan käsittämätöntä että olen heilunut samassa, tiedottomassa kunnossa joukon jatkona. Alkoholin ominaispiirre lienee että sitä on saatava lisää vaikka kunto menee enää huonompaan suuntaan, tämän toki kaikki tietävät mutta humalassa sitä ei ymmärrä.

Sunnuntai oli raskas monella tapaa, vanhaan malliin pieni morkkis ja väsy tietty. Ehkä pieni pettymys loppuillasta, mä en tiedä onko nämä enää mua varten. Ehkä ensi kerralla lähden loppuillasta kotimatkalle.

Viikko on lähtenyt työntäyteisesti, sitä riittää nyt ja YT neuvotteluiden mahdollisuus on käsinkosketeltava. Samaan aikaan yritän lopettaa unilääkkeitä ja tulos on karmiva jälkeä. Uni loppui klo 2 ja klo 4 annoin periksi. Nyt yritetään vaan painaa loppupäivä ja illalla remonttia. Täytyy sanoa että on hieman hamsteri-pyörässä-olo.

Pieni piristyskin tähän aamuun! Vilkaisin millaisia tuloksia on Maisassa eilisten verikokeiden jäljiltä. Ja herranen aika, aivan kuin nuorella, raittiille miehellä! Kaikki indikaatiot kohonneista maksa-arvoista tyystin tiessään. Record low, alhaisempia ei löytynyt koko mittaushistoriasta! Tästä lähti kytemään ajatus josko terveydelle alkaisi tehdä enemmän muutenkin… vähemmän työtä ja remonttia, enemmän ystäviä, liikkumista ja perhe/vapaa-aikaa. Taitaa jäädä haaveeksi - mutta kaunis ajatus.

5 tykkäystä

eiköhän se muiden toilailujen katselu vain vahvista sitä mielikuvaa että tuohan on aivan vammaista touhua :thinking: itsekin mietiskellyt että olisko jo aika downshiftata ja alkaa keskittyä omaan hyvinvointiin enemmän. rasvamaksa todettu jo parivuotta sitten. sovittiin lääkärin kanssa että lähden 6kk ulkomaan komennukselle pistämään itseni kuosiin. plääni oli että työt,treeniä ja terveellistä elämää! no ei se ihan niin mennyt. salilla en käynyt kertaakaan. aldissa myytiin litra vino blancoa 0.75€ hintaan…niin arvata saattaa mitä yksinäiselle suomipojalle köy. lihoin vielä 10kg, teki varmasti hyvää kropalle. no nyt kotosuomessa olis ehkä aika alkaa tekemään asialle jotain. tai itseasiassa teen jo, koska tännekkin palasin lueskelemaan :saluting_face: yritän sanoa että tsemppiä,tukena ollaan :muscle:

2 tykkäystä

Oh hoh, olipas hurjat unet viime yönä. Ensin näin kunnon kännisekoilu-unet ja sitten unen jossa herään aamulla valtavaan häpeään kaikista tehdyistä asioista, edessä oletettavasti työpaikan menetys ja aviokriisi. Piti oikein pinnistellä mitä kaikkea muistan. Kesti kauan ennen kuin sain logiikan päälle ja rupesin pohtimaan etteikö sittenkin kyse olisi ollut unesta. Voi mikä helpotus!

Puoli vuotta itseasiassa vasta eilen kasassa vaikka ehdin jo etukäteen tuulettaa. Sen verran on suhtautuminen alkoholiin muuttunut että polte ja pettymys on merkittävästi pienempiä. Mutta on se edelleen vähän kysymys, miten saisi rentoutumisen päälle ja arjen erotettua vapaasta. Alkoholittomia menee edelleen mutta eihän se oikein toimi.

En oikein osaa päättää mitä jatkosta pitäisi ajatella. Koko elämän mittaista raittiutta on paha luvata mutta samoihin elämäntapoihinkaan ei haluta. Yksi ajatuksen juoksu on yleensä auttanut… puoliso ottaa yleensä vain yhden lasin viiniä. Olen hetken asialla hekumoinut mutta aika äkkiä olen saanut päätökseni tehtyä. Kaikkien näiden kuukausien jälkeen yksi juttu on edelleen selvä. Viinilasillisen ei ole mun juttu. Mun juttu on vetää pää täyteen ja päätyyn saakka. Ja sitä hommaa en halua enää jatkaa.

3 tykkäystä

Hei!
Ehkäpä jotain omia rentoitumistapoja alkoholon tilalle ajan mittaan löytyy. Se vaan voi viedä hetken aikaa.
Minulle lukeminen tai kiireetön kahvihetki ovat sellaisia. Myös saunominen.
Ehkä saunominen toimisi sinullakin? Jos vaikka saisit otettua aikaa ja tilaa perhe-elämältä ihan yksin saunomiseen. Jotain raikasta juotavaa, ehkä vasta ja löylytuoksu.
Juopottelun tilalle olisi hyvä löytää joku houkutteleva ajanviete, jota alkaa pikkuhiljaa oikein odottaa. Joku, joka tarjoaisi saman oman ajan ja rauhan. Rentouttaisi, eikä lipsahda suorittamiseksi, mikä liikunnan kanssa voi helposti tapahtua. Uimahallireissukin voi jotain sellaista rentoutumista tarjota.

Hyvin olet päässyt eteenpäin, tsemppiä jatkoon!

1 tykkäys

Samanlaisia unia on tullut aika paljon minullakin. Toinen mikä ihmetyttää on krapulan tunne heti herättyä. Ihan hirvittävän tunkkainen olo lähes joka aamu. Ei se kestä kuin minuutin max kaksi. Niitä taisi olla viime vuonnakin raittiina aikana. Oon miettinyt onko se vain normaalia unenpöppöröisyyttä (onpas hieno sana!), jota en ole kokenut kemiallisen unen jälkeen.

1 tykkäys