Puuhapete jatkaa pyristelyjä

Terve teille ja kiitos kannustuksesta.

Olen viimeisen viikon nukkunut vähän lyhyenlaisesti. Työstressi vähän haittaa.

Myös tämä elämäntilanteeni keskeneräisyys kuormittaa. Haluaisin saada eron järjestymään, mutta tuntuu että asioiden loppuun selvittämiselle ei ole voimia.

Näin juomisunen. En muista tarkkaan unta, mutta join viiniä ja mietin että nyt tämä juomattomuus sitten näköjään loppuu. Ja vodkaakin siinä juotiin. Ja unessakin ihmettelin ja harmitti. Aamulla oli epämääräinen olo, voiko juominen olla totta? Ei ollut onneksi.

Juomaton elämä on tällä hetkellä helppoa. Tärkeintä on saada se jatkumaan tällaisena.

Hyvää viikonloppua.

T. Puuhapete

6 tykkäystä

Terve taas teille

Tuntuu, että tarve kirjoitella on vähentynyt. Alkoholia ei tule myöskään mietittyä usein.

En muista viimeiseen viikkoon, että olisi tullut juomisajatusta.

Työstressiä on ehkä normaalia enemmän. Mutta tuntuu myös, että olen saanut muutaman pahasti roikkuneen jutun pois päiväjärjestyksestä.

Samalla tuntuu etten enää ole yhtä saamaton kotiasioiden kanssa mitä aiemmin. Ehkä se on hetkellistä, en tiedä.

Olo on kuitenkin kohtuu hyvä. Olen myös erittäin tyytyväinen, että aloitin b12 vitamiinit. Jalkojen kihelmöinti on poistunut. Diabeteslääke, jota käytän saattaa aiheuttaa puutostilaa ja hermosto-ongelmia. Myös alkoholisteilla b12 puutos yleinen. Suosittelen syömään. Voi olla että mielen sumuisuusn on myös johtunut b12 puutoksesta.

Lihassärkyihin liittyen ostin netistä hermoratojen aktivointivideokurssin. Tuntuu auttavan. Ihan eri juttu, mitä venyttely. Kannattaa tutustua jos lihasjumit eivät tunnu katoavan

Huomenna tulee laskurin mukaan 110 päivää ja lokakuun lopussa 4kk täyteen.

Hyvää syksyn jatkoa ja tsemppiä taipaleen alussa oleville.

T. Puuhapete

4 tykkäystä

Hei! Haluaisin sanoa tässä myös varoituksen sanan, koska olen perehtynyt lähiaikoina erityisen paljon petaamisen ennusmerkkeihin. Alkoholiajatuksia voi olla, vaikka niitä ei tiedosta. Esimerkiksi tuossa 4 kuukauden kohdalla se, että kuvittelee olevansa vapautunut ongelmasta ja kuvittelee olevansa turvallisilla vesillä. Tavallaan just se valppaus pysyä poissa päihteestä katoaa, joka johtaa retkahtamiseen esimerkiksi kuukauden kuluttua.

Suosittelen lukemaan täältä kattavan tietopaketin retkahtamisesta. On olemassa ihan kokonainen käsikirja. Se on avannut itselleni mystisten retkahtamisten syitä, miksi kaaduin sillä hetkellä, kun kaikki oli hyvin. En tiedostanut ollenkaan ajatuksiani, jotka veivät kohti juomista. Oma viimeaikainen oivallus on ollut se, että retkahdusten estäminen vaatii kovaa duunia itsensä kanssa. Mulla on takana lukematon määrä 4 kuukauden raittiuksia, jotka ovat päättyneet kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ei muuten pääty enää. Olen tuskallisen tietoinen virheistäni. No mutta, eipä mulla ollut tämän kummempaa. Jos tekstini ei koskettanut sinua, niin hyvä sekin.

Hyvää viikonloppua ja syksyn jatkoa myös sinulle Puuhapete! Kirjoittelehan taas.

Terve teille.

Ensi viikolla tulee 4kk juomatonta. Alkoholi ei tunnu arjessa miltään tällä hetkellä. Isoin tavoite on saada lisää kuukausia ja lisää etäisyyttä.

Tällä hetkellä näyttää tältä
Entiset suosikkijuomispaikat eivät vaivaa

• Mökkiprojektit ja juominen: projekteja on ollut paljon, viimeksi viikonloppuna taas yksin. Ei alkoa
  • Työmatkat, junailut ja tilaisuudet. Ollut usein, viimeksi eilen. Ei alkoa
  • Perjantai iltana baarin kautta kotiin. Ei ole baarireissuja. Muutaman kerran iltakahvila viime aikoina
  • Grillailua ja ruuanlaittoa on ollut, alkoholi ei kiinnosta

Mitä muuta alkoholin kanssa

• Olen ostanut lahjaksi, saanut lahjaksi. Ei kiinnosta juoda
  • Olen tarjonnut alkoholia ja ollut treffeillä ja illallisella missä muut juo. Yhden karran otin suullisen 4vko sitten. Vähän harmitti
  • Olen käynyt alkossa kerran ja ostanut silloin lahjaviinin
  • Kaupassa käydessä alkoholi ei kiinnosta

Muuta

• Nukun hyvin pl. Viime 2 vkoa kun työstressiä
  • Paino on n. pudonnut 2v takaisesta ja on nyt 80kg
  • Lääkitys about ok diabetekseen ja verenpaineeseen
  • Avioeropaperit jätetty
  • Kuntoilu ei riittävää, jumppaa ja lihaskuntoa 1 krt viikko
  • Keskittymiskyky ehkä jonkin verran parantunut. Edelleen uskon b12 vitamiinin auttaneen. Suosittelen.

Tuntuu, että asiat on hyvin. Joulu ja uusi vuosi ilman alkoholia olisi jo kolmas.

Miksi tämä tuntuu niin luonnolliselta ja alkoholi ei kiinnosta?

1. Pelästyin terveysasioita pahasti kesällä ja pidän varmana, että juominnen lähtisi käsistä nopeasti uudestaan. Mietin terveysjuttuja päivittäin
  2. Elämässä on merkitystä jo nyt ja muutosta uusiin, parempiin suuntiin tulossa lisää.
  • Työ kiinnostaa, uskalsin 3v muuttaa asioita työn osalta radikaalisti.
  • Vapaa-ajalla on mielekästä juttua. Mökkeilyä, puuhailua ja uusi vanha viikottainen harrastus
  • Vanha, huono avioliitto on jäämässä taakse ja katson eteenpäin ja siellä näyttää kiinnostavalta

Minulla tämä elämänmuutos alkoi 4v sitten. Yritin samaan aikaan päästä irti alkoholista. Aluksi se onnistuikin yhtä aikaa elämänmuutoksen kanssa, mutta juominen iski vielä kahdeksi vuodeksi päälle ennen tätä kesää. Onneksi en ehtinyt pilata hyvin alkanutta muutosta viime kahden vuoden aikana.

Mitä olen kokeillut

• Palstan seurailua ja esim Kemppisen blogit: auttoi ymmärtämään oman tilan
  • Asian puhuminen työterveydessä ja kotona: auttoi siihen, että uskalsin avata suuni
  • Kirjoittaminen palstalle: tuntuu nykyään helpommalta sanoa, että olen alkoholisti ja minulle ei sovi alkoholi
  • Julkisen puolen päihdeneuvoja ja lähete: menin avohoitoon
  • Antabus: auttoi pitämään taukoa
  • Avohoito: auttoi ensimmäistä kertaa poikkaisemaan n. 6kk kokonaan
  • Avohoito 2: auttoi takas yrittämään
  • Labrakokeet auttoi ymmärtämään oman terveydentilan
  • Kirjat, esim Selvin päin oli merkittävä apu

Suosittelen seuraavia

1. Hanki uusia tai vanhoja harrastuksia tai tekemisiä, olet ennenkin innostunut asioista ilman alkoholia. Mene takaisin sinne tai keksi jotain uutta
  2. Vaihda rutiineja, kavereita, sääntöjä, töitä, elämänrytmiä. Ainakin jotain
  3. Jos ensimmäiset keinot lopettaa ei toimi, kokeile uusia
  4. Älä pelkää terveydenhuoltoa. Kaikki, jotka pelkäätte jotain merkintää miettikää oikeasti millä on väliä. Työpaikka lähtee juomalla, ei juomisen lopettamisella.

En tiedä miten tämä päättyy. Vieläkin on olo, että en halua miettiä liian pitkälle asioita ja tehdä suuria lupauksia. Mutta samalla tuntuu, että elämä ilman alkoholia on hyvä valinta.

Tämmöinen katsaus minulta perjantai-iltaan.

Hyvää viikonloppua kanssakulkijat.

T. Puuhapete

7 tykkäystä

Terve teille.

Huomenna on 4 kk juomatta takana. Verrattuna aikaisempiin yrityksiin, tämä on sujunut helposti.

Neljä vuotta olen plinkissä pyörinyt ja vakavissani eroon pyrkinyt.

Työterveyslääkärin kanssa keskustelu sai silloin 2020 minut ensimmäisen kerran yrittämään.

Eka kirjoitukseni oli n. 3.5 vuotta sitten.
Kolme vuotta sitten syksyllä avohoidon avulla sain ensimmäisen pidemmän kuivan kauden alkuun. Marraskuun 7. - 22. Joulukuuta 2021 ja siitä huhtikuuhun 2022. Sitten taas juomista ja 2022 syksyllä taukoa. Ja taas jatkoa kunnes viime keskuussa sain poikki.

On tämä yksi saatanan työmaa. Mutta nyt tuntuu hyvältä. Tauti on edennyt, mutta tuntuu että olen saanut hivutettua itseni niskan päälle. Ja samalla elämääni uusille urille.

Kiitos teille kanssakulkijat.

T. Puuhapete

4 tykkäystä