Puuhapete jatkaa pyristelyjä

Okei. Mielenkiintoinen juttu.
Osaatko sanoa, miten käytännössä kokemus on muuttunut?

Luin tästä ensimmäisen kerran ehkä noin vuosi sitten ja aloin opettelemaan meditaatiota. Tai mitä se nyt sitten on, kun yritetään istua edes 5-10 minuuttia ihan vain hengitellen ja universiumia kuunnellen.
Nyt kun lopetin alkon käytön tämän vuoden alussa, niin meditoin melko ahkerasti ensimmäisinä kuukausina ja tämä viimeisin irtiotto on ollut kaikista yrityksistäni helpoin.
Muistan kokeneeni oikein pahat juomahimot vain muutaman kerran, ja ne menivät ohi nopeammin kuin mitä olin aikaisemmilla kerroilla kokenut.
En tietenkään voi varmaksi tietää, että mikä on ollut meditaation osuus asiassa, ja mikä muista syistä johtuvaa (placeboa, aiempaa vakavempia terveyshuolia, parempi tietoisuus kuinka alkoholi meihin vaikuttaa ynm.), mutta varsin nopeasti tuosta itsensä pysäyttämisestä tuli itselleni aika tärkeä hetki päivässä, kun huomasin että ihan vain jo siitä koituva välitön rauhan ja varmuuden tunne riitti minulle pitämään tavasta kiinni.
Vaivaan ja aikaan nähden ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu, koska jo 10 minuuttia päivässä parin viikon ajan pitäisi riittää siihen, että jotain aivoissa alkaa tapahtumaan.
Nyt on meditointi jäänyt itselläni vähän vähemmäksi, kun olen opetellut joogaa, mikä on sitä näköjään vähän syrjäyttänyt.

3 tykkäystä

Huomenta ja hyvää viikonloppua

Kello on kuusi ja heräsin. 5 kk juomatta tuli täyteen. Ja kohta on jo joulu.

Edelleen sama fiilis kuin kuukausi sitten: 1. Olo on kiitollinen, että saan herätä hyvillä mielin 2. Kivaa tekemistä on löytynyt paljon, tylsyys ei isommin vaivaa 3. Miten ihmeessä olen saanut asiat pysymään kasassa töissä 4. Jatkamalla olisin todennäköisesti saanut jonkun vakavan sairaskohtauksen 5. Raha-asiat olisi menneet huonoon jamaan, nytkin vähän tiukkaa kun veromätkyjä ja muuta ylimääräistä.

Olo tuntuu muutenkin kohtuu hyvältä. Sain eilen aamulla käytyä jumpassa taas hetken jälkeen. Mikään lihas ei ole pahasti jumissa, ja punnerruksia menee se 15. Ehkä vähän yli 20 voisi jouluna mennä jos hyvin tsemppaan.

Keskittyminen on parempaa. Johtuuko B12 vitamiinin pupeltamisesta vai juomattoman ajan pituudesta. Luin marraskuussa enkun kielistä kirjaa 200 sivua jo.

Töissä alkaa isommat vaiheet. Olen kuullut, että monella pienellä firmalla on vaikeata. Meillä on ihan ok tilanne ja näyttää lupaavalta muutenkin.

Eilen illalla kävin pitkällä lenkillä lapsen kanssa, saatettiin kaveri kotiin. Alkoi satamaan lunta ja käveltiin kotiin lumihiutaleiden putoillessa. Katseltiin ja lapsi piti kädestä kiinni ja halusi ottaa kiinni lumihiutaleita suuhun. Luulen, että tulee jäämään mieleen.

Hyvää viikonloppua ja joulun odotusta.

T. Puuhapete

9 tykkäystä

mukava kirjoitus. onnittelut 5kk, hieno saavutus. noi pienet kädestä pidot yms on juuri niitä mitkä antaa voimia olla luotettava vanhempi. oma teinitytär on osastohoidossa syömishäiriön takia. viimeksi vierailulta lähteissäni otin tytön haliin ja normaalista teinin kiusaantuneesta luotaantyönnöstä hän vastasikin halaukseen. hississä itekseni sitten silmiä kuivailin, iso mies meinasi herkistyä. huomenna tulee 6vko selvinpäin, aion roikkua perässäsi ja hetken kuluttua voin minäkin päivittää tuon 5kk :grinning::point_up: tsemppiä sinne :+1:t2:

9 tykkäystä

Onnea 5:stä kuukaudesta selvinpäin. :bamboo::christmas_tree::bamboo:

2 tykkäystä

Terve teille

Viikko on hurahtanut. Kyllä on paljon ohjelmaa mahtunutkin taas.

Pohdintoja omasta elämästä, työstä ja halusta tehdä asioita eri tavalla ja keskittyneemmin.

Ei ole ensimmäinen kerta. Mutta sikäli erilainen, että nyt monet asiat on hyvin tai ainakin mallillaan ja edelleen on halua elää elämää ja tehdä asioita toisin.

Olisko tässä joku muutoksen mahdollisuus tai uuden oven avautuminen yleensäkin mielessä.

Alkoholista ei ihmeempää raportoitavaa. Välillä mielessä, mutta juominen ei.

T. Puuhapete

7 tykkäystä

Haluaisin päästä tuohon pisteeseen. “Juominen on välillä mielessä mutta juominen ei.” "“Juominen ei” onnistuu vaihtelevasti, kaikki järki-, terveys, -ihankaikkisyyt puoltaa juomattomuutta. Viihdyn itsenikin kanssa paremmin kun en juo. Läheisistä puhumattakaan.

2 tykkäystä

Terve teille

Viikko taas mennyt. Olin pitkästä aikaa yön yli työmatkalla ja hotellissa yötä.

Taisi olla ensimmäinen kerta vuosiin, kun en juonut vastaavassa tilanteessa.

Ei kertaakaan tullut olo että tekisi mieli mennä baariin istumaan, saatikka juoda huoneessa.

Reissussa ollessa kyllä katselin ihmisiä baareissa viinilasillisten kanssa ja vähän haikailin niitä hetkiä. Mutta samalla ärsytti ajatus, että olen istunut tuntitolkulla siinä ja vetänyt iltapäivästä alkaen ehkä parikin pulloa.

En halua yhtään sellaista päivää. Siksi on jotenkin helppo olla haikailematta sitä istuskeluakin, koska olin lähes aina yksin. Mieluiten menisin jonkun kanssa, mutta siihen en enää tarvi viiniä.

Mittari sanoi 165 päivää. En varsinaisesti enää laske päiviä. Puoli vuotta tulee vuoden vaihteessa täyteen, sitä pidän kyllä merkkipaaluna.

Hyvää joulun odotusta ja mielenrauhaa teille. Muistakaa hengittää ja vaikka meditoikaa, kuten @Setämies ja allekirjoittanut. Aika vähän on pakko tehdä muuta, kuin hengittää ja olla juomatta. Loput tulee miten tulee. Youtube ja spotify on pulollaan opasvideoita etc.

T. Puuhapete

7 tykkäystä

Aika entinen ei palaa. Semmoista mietin. Jännä, että harvaa asiaa sitä ajattelee kaipaavansa ja muistelee kaiholla yhtä paljon. Kuin muistoja ja hetkiä juomiseen liittyen.

Ehkä yhtä tyttöä nuoruudesta, josta olis voinut tulla se. Ja yhtä toista uudempaa.

Selvisin alkoholin aiheuttamista kolhuista melko vähällä vielä. Terveyshuolia tuli, kerran teloin itseni pahanpäiväisesti. Siinä rytäkässä oli naama verillä ja hammas murtui. Vasta hiljattain sain lopullisen implantin. Työt, ajokortit, rahat, talot, lapset pysyi.

Rahaa meni sekä juomiseen, että lieveilmiöihin ja asioiden hoito oli retuperällä, melkein.

Kolme vuotta on mennyt paikkaillessa hammasta ja raha-asiat helpottaa vasta keväällä. Vaikka en tässä varsinaisesti missään pulassa olekaan. Terveys ja olotilat ovat parantuneet muutamassa kuukaudessa.

Onneksi ei entiset ajat palaa. Moni asia on menossa todella hyvään suuntaan. Kun kolhut on paikkaantuneet, niin olen vanhempi ja onneksi en enää pyöri ympyrää ja märehdi ja juo.

Tänään näytti mittari 173 päivää juomatta, vuoden vaihteessa tulee se puoli vuotta. Taitaa olla edellisen kerran 16-vuotiaana ollut juomaton puolikas vuosi. Semmoista se on ollut.

Joku sanoi palstalla, että juomisen lopettamisen aloittaminen on hidasta. Minullakin meni lopettamisen aloittamiseen kolme vuotta. Nyt tuntuu, että lopettaminen on alkanut.

Hyvää joulun odotusta, pitäkää korkki kiinni.

T. Puuhapete

9 tykkäystä

Terve teille.

Joulunaika meni toisin. Jo useamman vuoden olen joulun alla ollut kotona päivän pari ja laittanut paikkoja joulukuntoon. Niin tänäkin vuonna.

Joulun alus on ollut tissuttelua, viime vuonna melko raju baarikeikka. Olen kuitenkin joulun ollut jo ainakin 2v juomatta. Mutta en ole pystynyt kokonaan jättämään juomista.

Tänä vuonna asiat on toisin. Olin suunnitellut mukavaa puuhausta ja vähän kyläilyjä. Sain flunssan. Siispä olen nukkunut ja vaan ollut. Siivous jää tekemättä, kyläilyt kyläilemättä. Joskus ennen vanhaan flunssaa hoidin juomalla.

Nyt ei tulis mieleenkään. Muutenkin niin huono olo.

Laskuri meni ohi 175 päivästä ja viikon päästä on 6kk täynnä. Aika nopeasti erilaiset mieliteot, esim pakko ehtiä kauppaan klo 21 mennessä, baarihaikailut ja ruuan kanssa viinin naukkailut on menettäneet merkityksensä.

Kiitos matkasta ja perässätulijoille tsemppiä. Kyllä se helpottaa. Hyvää joulua itse kullekin.

T. Puuhapete

8 tykkäystä

Hyvää joulua ja pikaista toipumista!
Nuo ensimmäisinä kuukausina kalvavat mieliteot tulevat tosiaan lievenemään ja jopa häviämään, olen pannut itse aivan saman merkille.
Sille täytyy antaa vain vähän enemmän aikaa nähdäkseen vähän selkeämmin, että minkälaista elämä ilman alkoholia lopulta voi ollakaan.

2 tykkäystä

@Puuhapete hyvää joulua🎄

2 tykkäystä