Puuhapete jatkaa pyristelyjä

Kiitos @Nainen38

12 viikkoa edellisestä juomisesta. Tuntuu kivalta. Lähes koko kesä juomatta, 14.6. aloitin, mutta juhannuksen jälkeen vielä viimeinen kolmen päivän pakko. Joka loppui kun olo alkoi olla fyysisesti kamala, joko vatsahaava tai mikä vaan. Maha oli turvonnut ja kipeä. Iho kutisi ja väsytti.

Onneksi menin labraan ja lääkäriin heinäkuun alussa, verensokerit ja verenpaineet oli vaarallisilla tasoilla.

Kirjoitan nämä myös siksi, koska melko usein pyörii juomisen nostalgia mielessä. Kolme vuotta sitten keväällä pääsin vähän pitemmälle, mutta sallin itselleni vähän juomista ja sitten olin takaisin lähtöruudussa. Ja terveys ehti mennä selvästi huonommaksi.

Seuraava kierre voi päätyä sydänkohtaukseen tai muuhun vakavaan. Sitä en halua.

Yksi iso syy juomiseeni on ollut tylsyys. Ja juomisesta ja muista syistä on myös seurannut muuta päämäärättömyyttä.

Sain työtä koskevan päämäärättömyyden ja tarpeettomuuden tunteen poistettua yhtälöstä, kun edellisen juomatauon aikana onnistuin aloittamaan yrittäjäuran. Ja en vielä pilaamaan sitä.

Muuta elämääni on vaivannut perhetilanne, jossa olen ollut jumissa elämään mikä ei sovi minulle. Ja siitä olen nyt siis pyrkimässä pois.

Eropäätös on jo kerran kesällä keskusteltu, mutta myös sovittu ettei kiirehditä. Tänä viikonloppuna aion sen paperin lähettää. Koska on selvää, että tässä ei ole minulle tulevaisuutta.

Hyvää viijonloppua teille.

T. Puuhapete

2 tykkäystä

Hyvä että menit lääkäriin, nuo sinun terveyteen liittyvät vaivat kuulostaa aika vaarallisilta.
Onko verensokeri tasot ja verenpaine helpottunut kun lopetit juomisen?
Itsekin lopetin juuri noiden terveys vaivojen takia. En tiedä olisinko lopettanut jos mitään vaivoja ei olisi ilmaantunut.
Toisaalta olen myös jotenkin kiitollinen että kroppa tuli vastaan ja sain putken katki, vaikka hassultahan tuo kuulostaa, luulen että ymmärrät mitä tarkoitan.
Minäkin olen juonut tylsyyteen. Istuin aina yksin kaikki viikonloput niin viinipullo oli minulle se kaveri, surullista. Nyt olen löytänyt mm. Lukemisen ja palapelien kokoomisen. Ne antavat huomattavasti enemmän seuraa kuin juominen.
Toivon että saat parisuhde kuviot hoidettua, hyvä että olet oivaltanut mikä on sinulle huonoksi. Liian usein ihmiset tyytyy vain olemaan eikä uskalla tehdä ratkaisuja. Ehkä tästä alkaa uusi hieno elämän vaihe kun päästät irti.

1 tykkäys

Onnea Puuhapete, 12 viikkoa on hieno saavutus! Kaiken muun hyvän ohella, selvinpäin ollessa on myös helpompi ratkoa elämään kuuluvia vaikeita tilanteita. Eihän se toki kivalta tunnu kun ikäviä tunteita ei voi enää paeta pulloon, mutta se on elämää.

Terveysongelmat lienevät aika yleinen motivaatio juomisen lopettamiselle. Kun juomisen haitat alkavat konkretisoitumaan, niin siinä joutuu pakosti kohtaamaan tekojensa seuraukset, eikä pakeneminen juomiseen ole enää mahdollista. Tai on, mutta sitten saattaa henki mennä. Minullakin toimi aika isona herätyksenä elintapojen korjaamiseen kun verenpaineet oli tapissa, maksa-arvot koholla, tulehdusarvot koholla, triglyt ja kolesteroli koholla jnejne. Ainoa mitkä oli matalalla olivat vitamiinitasot ja testosteroni, heh.

2 tykkäystä

Onnea saavutuksesta! Ja onnea myös eropäätöksestä ja sen viemisestä maaliin. Toivottavasti maltat ottaa ihan kunnolla aikaa vain itsellesi ennen hyppäämistä uusiin sutinoihin.

Mukavaa viikonloppua!

Terve

Rajapyykki lähestyy, viikonloppuna 3kk juomatta tulee täyteen.

Edelleen toisinaan, kuten tänään ajatus juomisesta ja nollauksesta pyöri päässä.
Todellinen riski juoda on matala.

Eropaperit laitoin liikkeelle. Vielä on monta asiaa selvittämättä. Hieman kärsimättömänä odotan että sais asiat selvitettyä, vaikka osa selvittelyistä on vähän työläitä ja tuntuu raskailta. Pala kerrallaan eteenpäin.

Hyvää viikonloppua!

T. Puuhapete

7 tykkäystä

Mahtavaa jo 3kk juomatta, onnittelut.
Täältä tullaan perässä.
Ero on aina raskasta aikaa mutta ehkä sinulla nyt voi alkaa sitten ihana ja uusi vaihe elämässä. Kunhan toki toivut ensin.
Hyvä kuitenkin että olet saanut laitettua paperit matkaan.
Oikein hyvää vkloppua myös sinne.

@Nainen38 terveysjutuista.

Verenpaine on lääkityksellä viitearvoissa verensokeri myös ok.

Pyrin parantamaan liikuntaa pala kerrallaan.
Lihasten kanssa edelleen vähän ongelmia, sitkeä selkäjumi vaivaa edelleen ja rintalihaksista voimat kadonneet.

T. Puuhapete

2 tykkäystä

Terve teille

3kk juomatta tuli täyteen. Juhlistan sitä puuhommilla kauniissa syyssäässä.

Ensimmäinen asia on tajuta, että nämä on jokotai.

Joko

• aktiivinen elämä
  • läsnäolo lasten jutuissa
  • reippailu, luonto perheen kanssa
  • onnistuminen työjutuissa
  • oikea rakkaus ja kumppanuus
  • elämän eteneminen valisemillaan poluilla
  • parempi terveys ja hyvä mieliala

Jos tästä tykkää, juominen ei mahdu mukaan. Juominen vie liikaa aikaa ja energiaa lieveilmiöineen.

Toinen juttu on valita jompi kumpi

Tai

• dopamiinihetki kun juo
  • hetkellinnen fiilis maailmanomistajana
  • oudot tyypit baaritiskillä, joiden kanssa viettää aikaa
  • jatkuva väsymys
  • henkeä uhkaavat sairaudet ja hirveä olo
  • valtava määrä tekemättömiä työasioita
  • valtava määrä poissaolevuutta perhejutuista
  • valtava määrä tekemätöntä piha, koti tms hommaa
  • valtava määrä huonoa omaa tuntoa
  • valtava määrä apatiaa ja masennusta edellisistä

Olen 3kk valinnut ensimmäisen ja jatkan samalla valinnalla.

Kiitos teille kanssakulkijat.

T. Puuhapete

6 tykkäystä

Hienoa miten olet päässyt jo noin pitkälle☺️.
Itsekin valitsisin tuon ensimmäisen. Noin kun ne on kirjoitettu vierekkäin niin ei paljoa toinen lista houkuttele.
Itse olen tajunnut vasta hiljaittain sen että
eihän sitä juomisen iloa oikeasti kestä kuin sen pari tuntia, eli onko siinä edes mitään järkeä? En ajatellut sitä ollenkaan silloin kun join.

Mukavaa vkloppua, nauti ihanista keleistä.

1 tykkäys

Onnea 3 kk @Puuhapete :slightly_smiling_face: Niin se juomaton aika vaan kulkee, päivä kerrallaan.

Listasi on kyllä niin paljonpuhuva, ettei siihen ole mitään lisättävää. Ei varmasti tarvitse montaa kertaa miettiä että kumman valitsee.

1 tykkäys

Hyvä lista tosiaan.

Noin se kyllä menee vielä kun sen aina muistaisi esimerkiksi tulevana viikonloppuna…ja joka ikinen päivä tästä tulevaisuuteen.

Päivä kerrallaan seurataan perässä tuohon 3KK se on hieno rajapyykki. Onnea!

1 tykkäys

Terve teille. Huomenna on lokakuu. Tuntuu, että syksy on jo tosi pitkällä. Mutta eihän se vielä ole.

Päättelin juuri, että tästä vuoden loppuun on sama matka, kuin keskikesään. On se suomen syksy pitkä.

Syksyssä on se hyvä, että se on tasaista arkea. Ei jatkuvaa sosiaaliseeraamista ja bilehtimistä. Helppo keskittyä omiin oloihinsa.

Siispä vitamiinipurkit riviin ja jumppakalenteriin varauksia. Jos nyt lisää liikuntaa, on jouluna kovakuntoinen.

Hyvää lokaluuta siis!

T. Puuhapete

Terve

Jännästi alkoholin juominen pyörii mielessä enemmän kuin aikausemmin. Juomisen riski on matala, mutta kummallisen paljon mielessä.

T. Puuhapete

Itsellä syksyn tulo ja pimeys on aina tehnyt hallaa elintavoille.

Pimeys jotenkin väsyttää ja sitten tekee mieli syödä huonosti, tissutella ja maata sohvalla katsellen telkkaria.

Onnea 3:sta kuukaudesta. Hyvä tuo lista.