Keväällä kun olin jo pistänyt korkin kiinni, niin Puhdin lisäksi uskaltauduin lääkärillekin. Menin yksityiselle Mehiläiseen, kun ajattelin että kuukauden viinarahoilla saan jo vaikka kuinka paljon terveyspalveluita. Verenpaineeni oli aika korkea, ja lääkärin kehotuksesta hankin itselleni verenpainemittarin. Ihan Prismasta saa laadukkaan Omronin mittarin alle satasella. Kotona kun jatkoin mittailua, niin paineet oli edelleen koholla ja sain sitten lääkityksen millä ne laskivat normaaleiksi. Tuokin oli sellainen asia, mitä ei juodessa olisi huomannut. Todella vaarallista.
Nyt kun olet lopettanut juomisen, niin perusasiat kannattaa hoitaa kuntoon. Suosittelen verenpainemittarin hankkimista, se on halpa henkivakuutus.
Minulla oli tosiaan vuosi sitten kovat verenpaineet kun kävin ihan muissa asioissa lääkärillä niin sattumalta huomattiin.
Mitään jatkotutkimuksia ei tehty kun sanoivat vain että nuori ja hyväkuntoinen kun olen niin laskee varmaan itsestään.
Verenpaine mittariin ajattelin nyt satsata, samoin verikokeisiin. Nyt jo säästynyt rahaa 300€ muutamassa viikossa niin sillä maksaa jo paljon terveyden eteen.
Miten sitä onkaan laiminlyönyt terveyttään kun on vain ajatellut ettei juomista tarvitse lopettaa.
Täällä myös yksi verenpaine tautinen, jolla nyt varmasti jo ikuinen lääkitys siihen hommaan. Meillä suomalaisilla hyvin yleinen vaiva, joka kannattaa ottaa oikeasti tosissaan ja ottaa sen hoito omiin käsiin.
Sarvikuoman tavoin kannattaa tosiaan hommata hyvä Omronin mittari ja kirjata vaikka käsin paperille niitä tuloksia ylös.
Niitä sitten heiluttelemaan lekurille ja jos sattuu Suomessa tulemaan vastaan sellainen terveyskeskuslääkäri, joka väittää että ei ne korkeammat paineet niin haittaa, niin sitten toiselle lekurille. (Olen myös noista tapauksista aika paljon kuullut)
Itselläni on nyt tilanne hallinnassa, ja mittaan silti paineeni hautaan asti noin kerran viikossa aamuin illoin ja käyn 6kk välein kontrollissa lääkärille niitä näyttämässä.
Meidän täytyy tosiaan viime kädessä pitää itse itsestämme huolta, ei sitä kukaan muukaan meidän puolestamme oikein voi tehdä.
Näin se on. Toki lääkärit, verikokeet ja mittarit ovat korvaamattomia, mutta itse se työ ja vaivannäkö on tehtävä. Juomisen lopettaminen on ensimmäinen, ja kaikkein tärkein asia omasta terveydestä huolehtimisessa. Se on kivijalka, jonka päälle kaikki muu itsestä huolehtiminen on hyvä rakentaa.
Päivä ja viikko kerrallaan taaperran eteenpäin. 11 viikkoa tulee nyt täyteen. Parin viikon päästä 3kk on täynnä.
Jonkin verran alkoholi pyörii mielessä. Ei mitenkään jatkuvasti, mutta kuitenkin. Aika monta kertaa ajatus on kulkenut siihen suuntaan, että ei se katastrofi olisi, jos kerran joisi.
Indikoiko tämä nyt vaikeampia aikoja. Väsynyt ja saamaton olo on useammin, kuin kesällä. Ja syön suklaata ja muutenkin huonommin, mitä kesällä.
Tällä viikolla flunssa on yrittänyt, mutta sinkkitablettien voimalla se on vielä pysynyt poissa.
Täälläkin mennään päiväkerrallaan. Kohta lähestytään kolmatta viikkoa. Alkoholi mielessä välillä mutta ei kokoajan. Nyt huomasin pe kun viikonloppu alkoi että mieli teki enemmän. Tulihan sitä aiemmin otettua juuri viinkonloppuisin enemmänkin.
Aamupäivisin olo virkeä ja hyvä. Iltapäivät menee vähän vaihdellen, välillä alakulo ja väsymys. Yöt nukun levollisemmin.
Herkkuja olen välillä ostanut mitä en ole vuosiin tehnyt mutta se minulle suotakoon. Pari suklaaapatukkaa on ihan terveellistä verrattuna juomien kalori määriin.
Mukavaa viikonloppua myös sinulle.
Nämä on näitä, fiiliksiä joita tulee ja menee! En ole itse vielä päättänyt miten näihin ajatuksiin pitäisi suhtautua, katkaista ne pakolla heti pois vai antaa velloa vähäsen ja fiilistellä tunnetta. Olen kyllä ehkä kokenut että kiusaus pahenee jos asiaa ajattelee kovin pitkälle, mieluummin alkaa muistuttelemaan itseään raittiuden hyvistä puolista.
Olen vähän pelännyt että joku päivä valaistun, kuin salaman iskusta, että mitä helvettiä, tämä raittiushan on aivan idioottimaista ja perään kaikki tekosyyt miksi saa juoda. Tällainen hetki oli liki lähellä poikainreissullani ulkomailla ensimmäisellä illallisella. Miten sellaiselta suojautuu??!!
Flunssassa lueskelin diabetekseen liittyviä artikkeleja.
"Pitkäaikainen ja runsas alkoholin käyttö johtaa vääjäämättä maksan rasvoittumiseen. Oireita aiheuttavan rasvamaksan pääasiallinen aiheuttaja on alkoholi.
Alkoholisteista 90 %:lla havaitaan rasvamaksa."
Rasvamaksa on merkittävä syy sekä maksakirroosiin, diabetekseen ja verisuonitauteihin.
Hei @Puuhapete
Sain itse juuri tietää että minulla rasvamaksa, varmaan juuri tuon juomisen takia. Maksa arvot oli koholla ja sokerit liian korkeella. Vitamiinitasot perseellään jne.
Nyt sitten terveellinen elämä toivottavasti auttaa korjaamaan tilannetta.
Minäkin aloitin syömään vitamiineja ja vaihdoin myös ruuat enemmän kasvispainoitteeseen (en siis kuitenkaan kasvissyöjä).
Tennistä menen tänään pelaamaan ja aion käydä jatkossa 1-2 kertaa viikossa.
Se on muuten hassu miten makuaisti muuttuu kun juomisen lopettaa. Entinen ruokavalio ei enää maistukkaan hyvältä.
Salaatit,hedelmät ja kasvikset on ruvennut taas maistumaan.
Moi
Mulla on myös muuttunut syömiset. Ainahan siinä on kausittain ollut vaihtelua. Mutta paljon paremmin maistuu terveellisemmät, ja vähemmän tekee mieli roskaruokaa.
Painokin on pudonnut reippaasti. Osittain lähti varmasti johtuen hoitamattomasta diabeteksestä. Se on ilmeisesri yleistä.
Ainoa ongelma on satunnaisesräti iskevä ihme makeanimo. Johtuukohan sekin huonosta ruokarytmistä enemmän?
Minä olen saanut pidettyä makeanhimon loitolla juuri tuolla ruokarytmillä. 2-3h välein tulee syödä jotain ettei tule liian kova nälkä. Kun välit ovat liian pitkät ja iso nälkä iskee niin silloin tulee helposti lipsuttua herkkuihin. Itse teen näin.
Iltapala kannatta syödä ajoissa että ruoka kerkeää sulaa ennen nukkumaan menoa, tulee rauhallisemmat unet eikä närästä. Lisäksi iltasyöminen lihottaa.
Hyvin on toiminut eikä makeaa edes tee mieli. Perjantaisin kyllä pidän herkkupäivän. Yleensä pizzaa tai karkkia. Jos syö säännöllisin väliajoin niin kroppa polttaa tehokkaammin kaloreita.
Minä olen vuosia syönyt monivitamiinin, b-vitamiini, maitohappo ja kalanmaksa öljy tabletin aamulla siitä syystä, että juon paljon ja ajatellut, että niillä saa edes jotain vitamiineja.
En tiedä onko ne auttanut mutta ainakin varmaan ainakin henkisesti ehkä. Maksa arvot ja rasva maksa minulla on peruskauraa myös.
Minä en syö kun juon mutta sitten kun alkaa karmein olo kaikkoamaan niin syön kyllä senkin edestä yötä päivää. Varmaan keho kirii jotenkin kiinni päivien syömättömyyttä ja tietenkin silloin tulee syötyä kaikkea pika ruokaa.
Herään n. Klo 6.00-6.30 ilman herätyskelloa.
Vitamiinit D50mg, B12, kalanmaksaöljy, lääkkeet
1-2x viikossa aamujumppa
Aamupala n klo 7.00 jugurtti pakastemarjat, mantelit, pellavarouhe
Lounas 12
Iltaruoka n. 18. Iltapalaa en yleensä syö, ei ole nälkä. Kalaa kerta viikkoon
Nukkumaan 22.30 mennessä
Mitä voisi parantaa;
Kasviksia sais olla lisää. Myös kävely takas 9000 askelta keskiarvoon per päivä ja joku urheilu.
Tämmöisillä elintavoilla jos loppuelämän menis, niin hyvä mieli. Sitten tulee, mitä tulee.
Tuohon samaan olen tähtäämässä, että saisi jonkun oikean rytmin aikaiseksi se on varmaan yksi asioista joka auttaa alkoholittomuutta.
Paljon rutiineja ja jotain urheilua edes pientä sellaista kaikki se kai on kuitenkin parempi kuin ei mitään. Tuota “ei mitään” onkin tullut harrasteltua tovi.
Kohta on 12 viikkoa juomatonta aikaa takana. Tässä on varmaan lähiviikot nyt sitten riskiaikaa, kun mikään vaiva ei tunnu enää akuutilta.
Flunssa taltutettiin ilman, että se iski kovemmin. Ja arkirutiinit ovat olleet kohtuulliset. Aamujumppa onnistui tänään, vitamiiinit on tullut syötyä ja kävelyä& pyöräilyä on tällä viikolla ollut enemmän kuin syyskuun alussa.
Selkä on vieläkin vähän jumissa ja lihasvoima edelleen hakusassa. Mutta tilanne on parempi, mitä viikko sitten.
Verensokeriarvot on diabeteshoitajan mielestä kohtuullisen hyvät, eli lääkitys ihan ok. Kolesteroliarvot pitäs mitata uudestaan.
Alkoholi pyörii melko usein mielessä, mutta erityisiä riskipaiķkoja ei ole ilmaantunut. Huomenna käyn vanhalla työporukalla illanistujaisissa, mutta juomattomuus ei ole siellä ongelma. Ja menen autolla joka tapauksessa.
Parasta aikaa on aamut. Tänään oli vähän kiire, mutta ehdin silti aamujumpan, saunan ja hyvän aamupalan.
Kaikki on siis hyvin. Ja nyt on ne ajat, kun pitää kuroa sitä todellista etäisyyttä alkoholiin. Ettei käy niin kuin viimeksi hyvän alun saatuani.
Mahtavaa että olet ollut jo 12 viikkoa juomatta, nostan hattua.
Arkirutiini kuulostaa myös todella hyvältä. Koitan itsekin pitää rutiineista kiinni, niiden avulla arki pysyy kasassa.