Kahdeksan viikkoa juomatta on takana. Ensi viikonloppuna 2kk.
Tänään oli aamulla energiaa, tein klapihommia. Hyvä mielihän siitä tuli. Samaa rataa jatkoin muihin pihatöihin.
Iltapäivästä kävin yhdessä tapahtumassa sosiaaliseeraamassa. Ruokaa ja juomaa ja tuttuja. Useimmat joivat alkoholia, mutta alkottomuus ei mikään ongelma.
Makeanhimo iski kun palasin kotiin. Ja iltakuudesta en ole tehnyt muuta kuin maannut. Väsyttää ja vähän muutenkin ankeaa.
Tuliko tämä väsymys aamupäivän hommista vai iskeekö nyt jotkut mielialan käänteet?
Ankeus toisinaan kuuluu asiaan, onhan suuri elämänmuutos käynnissä ja vanha tuttu mielenkohottaja poissa. Ennen ankeus poistui alkoholilla, ja nyt sekin tunne koetaan raakana.
Vìikonlopun reipas väsytys on nukuttu ja levätty pois. Varmasti fyysiset ponnistelut tekee hyvää.
Nyt kun en ole katsonut vanhoja postejani alkaa unohtua viikot. Ehkä yhdeksäs viikko menossa siis.
Monella tapaa elämä ottaa kyllä uusia suuntia. Saa nähdä missä olen vuoden päästä. Voimia muutos tulee vaatimaan, koska luopumista ja järjestelyjä on edessä.
Ero vanhasta, lasten asioiden sopiminen. Edessä on paljon uutta, mutta sellaista mitä haluan ja toivon.
Viime aikoina on ollut mietinnät siitä, mitä haluan loppuelämältä. Se tuntuu tosi paljon selvemmältä nyt. Ja myös halu ja kyky muutokseen on noussut merkittävästi.
Teen itselleni listan niistä asioista. Mitä haluan ja miten haluan olla. Jaan ehkä jonkun version tänne.
Keskittymiskyvyn parantaminen on kyllä yksi isoista.
Yhdeksäs viikko ja kaksi kuukautta juomatta lähenee. En ole varma onko vielä ennätys. Pari vuotta sitten olin alkuvuoden 4kk käytännössä juomatta. Mutta saattaa olla, että puolikkaan lasin tms otin.
Silloin olin 9kk lähes nollalinjalla, olisko ehkä 10 annosta yhteensä mennyt.
No, hyvin menee juomattomuuden kanssa. Viikonloppuna tapaan taas uutta tuttavuutta. Tässä vaiheessa menee hyvin nollalinjalla.
Ehkä myöhemmin keskustelemme juomattomuuden taustoista. Tässä kohtaa on paljon muuta vielä yleisempää. Kuten tykkäätkö marjastaa
Olen kiitollinen tästä kahdesta kuukaudesta ja hyvästä alusta.
Ei tee mieli juoda, jonkin verran on sosiaalisia tilanteita joissa on alkoholia. Kuten eilen. Minua ei häiritse jos muut juovat, ainakaan tähän mennessä.
Olen viihtynyt hyvin seurassa ja minulla on ollut hauskaa.
Vielä kivempaa on ollut ns muissa oloissa, kotona, mökillä, viikonloppuna ja arkena. Nyt tuntuu, että olisi uusi elämä edessä.
Puuhastelen vielä muutaman mökkijutun ja sitten kohti arkea.
Uusi viikko ja uusi numero pyörähti taas käyntiiin.
Täytyy sanoa, että kyllä nykyään väsyttää aikaisin. Ja oikeastaan on koko kesän väsyttänyt. Klo 22 meinaa nukahtaa. Ja uni tulee helpolla. Aamulla herään ilman herätyskelloa reippaana.
Mitenkähän monta vuotta sitä nukuin liian vähän? Tai huonosti ainakin.
Olen varmaan täältä lukenut palstalta vastaavia kokemuksia, että väsymys iskee lopettamisen jälkeen, en siis yllättynyt. Ja kivaa se on, että saa nukuttua.
Sehän on positiivinen ongelma jos uni tulee aikaisemmin kuin ennen. Itsehän vielä pari vuotta sitten kukuin 22.30-00.00 hereillä ja nukuin jonnekkin 10.00 asti. Kun alkoholin käyttö väheni niin unirytmi aikaistui. Kun se loppui kokonaan on nukkumisesta tullut lukemistakin mukavampi harrastus ja nukahdan 20-21 välillä ja herään viimeistään 5.30 pirteänä. Tänään tosin jo neljältä avasin silmäni. Minusta on tullut aamuihminen ihan totaalisesti. Ei ole kaupoissakaan ruuhkaa kun sinne jo seiskaksi suuntaa. Joskus olen ostoksilla jo 6.30 kun eka kauppa silloin aukenee.
Kolmen jälkeen yleensä totean että päivä on paremmalla puolen ja kierrokset hyytyy viiten menessä kovasti. Viiden maissa ekat haukotukset kuuden jälkeen peiton alle lukemaan tai kuuntelemaan äänikirjaa ja sit jo uni parin tunnin päästä koittaa.
Onneksi ei ole lapsia. Ei onnistuisi tällaisen iltatorkun elämä ollenkaan
Kymmenes viikko tulee täyteen huomenna. Hyvin on mennyt. Eilen kävin syömässä ja kaveri alkoi siinä tarjota olutta, mutta ehdin vaihtamaan sen alkoholittomaan.
Oli kiva käydä tapaamassa tuttuja. Alkoholittomuus ei haitannut ketään ja tuntunut missään.
Kävin ensimmäistä kertaa uusimassa diabeteslääkkeitä. Mietin myös yhtä puolituttua, joka kuoli 59-vuotiaana haimasyöpään. Diabeteshan ja alkoholi nostaa todennäköisyyttä tähän hyvin vaaralliseen syöpään.
Mietin, miksi en lopettanut aikaisemmin. Jos nyt mietit, pitäisikö lopettaa niin, lopeta. Ei nää sairaudet ole kivoja, vaikka näköjään diabeteksen hoitoon tottuu.
Kymmenen viikkoa juomatta on täynnä. Viimeinen viikko on ollut kummallinen.
Lihasvoima on kadonnut viikossa ja selkälihakset jumissa. Lieneekö selkäkipu seurausta lihasvoiman katoamisesta vai aiheuttaako voimien puutetta.
Kaksi viikkoa sitten meni 19 punnerrusta, viikko sitten 17. Nyt sain hädin tuskin 5. En ymmärrä. Selkä meni kunnolla jumiin viime viikon lopulla.
Leikkasin orapihlaja-aitaa, joka on hankala asento. Ja perään autoilin paljon.
Olen jumpannut ja venytellyt mutta ei mene ohi. Harmittaa selkäjumi ja ihmetyttää lihasvoiman puute.
Tänään otin särkylääkkeen ja mobilatia selkään.
Väsyttää ja mieliala on huono.
Voi olla veren sokerit sekaisin ja ehkä jotain muutakin.
Googletin eilen moneen kertaan ja löysin vaan MS-tautia, ja jotain tosi vakavia. Jotka ei kuitenkaan sopineet.
Nyt aamulla löytyi. TOS-oireyhtymä. Yleinen staattista työtä tekeville, autoa ajaville etc. Ilmenee esim. äkillisenä voimien häviämisenä, kun tulehtunut esim pieni rintalihas painaa hermoa.
Oireeni: oikean puolen rintalihas ei jännity. Lisäksi selkä ollut jumissa.
Kuvaus: tila syntyy kun staattisessa asennossa työskennellessä lapaluita kääntävä pieni rintalihas tulehtuu rasituksesta ja alkaa painaa hermoja.
Mitäs minä. Leikkasin pensasaitaa tuntitolkulla ja sen jälkeen ajoin autoa tuntitolkulla. Ja voimat katos perjantain jälkeen.
Että semmoista. Hyvä mieli nyt että selvis. Hieroja ja venyttely auttaa. Taaskaan alkoholia ei tarvittu.
10 viikkoa tosiaan on mennyt. Pari vuotta sitten onnistuin reilu 3kk pitämään ihan nollat. Että kuukausi vielä, niin henkilökohtainen ennätys.
Tänään olin vähän väsynyt. Ja yhdessä työtilaisuudessa. Tuli kovasti miellyttäviä ajatuksia alkoholin juomisesta siinä mieleen.
Helppoa olisi nähdä, miten kävisi jos sallisin juomisen. Ehkä verrattuna aiempaan iso ero. Pidän täysin varmana, että juominen lähtisi nopeasti käsistä. Ja en halua, ja terveys ei kestäisi.
Olen kokeillut treffailua ja se on tuntunut tosi mukavalta. Mitään paineita juomiseen ei ole esiintynyt. Ja itse en ole rohkaisua tarvinnut, asiat on sujuneet hyvin luonnostaan, ja yllättävän nopeastikin. Taidamme molemmat olla ihastuneita.
Jos tästä tulisi jotain vakavaa, en usko juomattomuuden haittaavan. Enkä voisi jatkaa, jos se haittaisi.
Juovana henkilönä tämä kaatuisi nopeasti, koska pakka ei enää pysyisi kasassa minulla. Tavalla tai toisella. Vanhassa parisuhteessa en pitänyt sitä ehkä samalla tavalla ongelmana, koska halusinkin että parisuhde päättyy.
Perustelut ja motivaatio on siis hyvä jatkaa. Toivon kovasti, että tämä pysyy. Kiitos teille kanssakulkijat myös. Luen mielelläni teidän kirjoituksianne.
On sekä kiva seurata onnistumisia ja tärkeä saada tukea kun ei mene niin hyvin. Erikoinen joukko eri puolilta maata puhuu hyvin henkilökohtaisesti ja rohkeasti. Vaikea olisi ymmärtää ilman omaa kokemusta tämän arvo.
Ja kiitos myös muille, joiden nimimerkkiä en nyt muistanut
Samoin, kiitoksia myös sinulle @Puuhapete matkaseurasta tähän mennessä! Olen itsekin positiivisesti yllättynyt, kuinka paljon voimaa tästä yhteisöstä saa. Ja en ole todellakaan täältä ajatellut täältä mihinkään kadota, vaikka aikaa myöten nuo hiljaiset hetket näyttäisi pitenevänkin.
Hei @Puuhapete. Minullakin 10-vuoden päivittäinen käyttö loppui nyt terveys ongelmien vuoksi. Minulle kehittyi kova vapina jonka vuoksi en enää pystynyt edes meikkaamaan koska kädet vispas niin paljon. Lisäksi sain ruokatorventulehduksen. 2kk kärsin kovasta ripulista ja viimeisimpänä sain kovan ylävatsa kivun joka säteili selkään ja aiheutti oksentelua(haimatulehdusko?) verenpaine ja sokerit myös korkeat, ainakin viimeksi kun kävin kokeissa joskus vuosi sitten.
Edessä labrat, jos vaan uskallan/kehtaan mennä. Olen vältellyt lääkäriä, ettei vaan juomiseni paljastu. Mutta näillä mennään. Raittiutta takana vasta reilu 2 viikkoa, mutta tuo kova vatsakipu sai havahtumaan.
Kiitos tsempistä @Puuhapete. Minä ajattelin varata ajan labroihin ensi viikolle juuri tuon puhdin kautta niin ei tarvitse oman alueen lääkärille mennä. Liian pitkään olen siirtänyt lääkäriin menoa joten nyt olisi otettava itseään niskasta kiinni ja mentävä.
Nyt lopettamisen jälkeen tuli huoli juuri terveys asioista. Pikku pöhnässä kun oli päivittäin, niin ne oireet vain sivuutti kun ei halunnut kuulla että juomisen on loputtava.