@Puuhapete. Hieno tarina siitä miten suuntaansa voi muuttaa. Tuossa se oli listattuna ensimmäisenä, jota itse nyt toteutan. Jos yksi keino ei tepsi kokeile seuraavaa. Siinä piilee viisaus. Lisäisin vielä, että kannattaa olla rehellinen. Eniten itselleen. Onneksi olkoon.
Terve teille
Lähdin työmatkalle rapakon taakse. Ensimmäinen kerta elämässäni pitkällä lennolla ja en juonut alkoholia. Ei olisi tullut mieleenkään.
Viime keväänä tämä ei olisi onnistunut. Yritin välillä antabustakin ja laskin päiviä, milloin voi taas juoda.
Sen verran pitkä aika on matkatyövuosista jo, että en ole varma pidänkö tästä enää. Ehkä tiedän kohta. Toki ajat ovat muuttuneet, ikää on, kotona olisi perhettä nykyään ja alkoholi ei maistu.
Olin ennen lähtöä yhden yön hotellissa. Jo sekin olisi ennen ollut mahdotonta olla juomatta.
Juomisen tilalla matkalla on ollut Mikael Persbrandtin (Gunwald Larsson, Beck) elämänkerta. Kyllä on kaverille sattunut ja tapahtunut paljon jo ennen 25 ikävuotta. Yksi merkillepantava syy on ollut se, että hän on selvästi ollut utelias ja tehnyt asioita.
Tajusin taas tätä miettiessä miten konkreettisesti ja isosti alkoholi kaventaa elämäämme ja meitä, kun se on saanut otteen.
Minäkin olen utelias ja ryhdyn asioihin. Nytkin olen täällä maailman toisella puolella. En olisi, jos olisin jatkanut juomista.
En toivo ihan yhtä värikkäitä käänteitä, mitä Persbrandtille sattui, mutta uskon että moni asia on mahdollinen. Koska olen täällä. Ainakaan hyviä asioita ja kohtaamisia ei tapahdu kotona kellarissa juodessa.
Täytyy taas todeta, että olen tosi kiitollinen elämänmuutoksestani. Kannattaa lopettaa, kannattaa tulla ulos siitä kuplasta. Nämä minun jutut voi tuntua kaukaisilta, jos nyt juuri yrität lopettaa. Samassa kuoleman kuplassa olin itsekin vielä jonkin aikaa sitten.
Hyvää maaliskuuta!
T. Puuhapete
Onnittelut tuostakin kokemuksesta. On hienoa huomata miten otetaan sitä omaa elämää takaisin pala palalta, kun juominen loppuu. Ei ole mitään kaventamassa elämää kuin ainoastaan omat ennakkoluulot siitä mihin pystyy tai ei pysty.
Hyvää, mukavaa ja tuloksekasta reissua
Se on just näin. Suurimmat esteet ovat päämme sisällä. Toiseksi suurimpia ovat kykymme ja kolmanneksi taitomme. Jos ottas pään sisäiset esteet ja oman väärän minäkuvan poia ensin. Ja vähän hinkkaa taitoja, niin avot.
Kengurun kykyjä en saa, mutta noilla muilla muutoksilla pääsee pitkälle. Ainakin pidemmälle, kuin kellarissa tissuttelemalla.
T. Puuhapete
Hänellähän oli lehtijuttujen mukaan kyllä myös päihdeongelma ja diagnosoimaton kaksisuuntainen mielialahäiriö, jotka uteliaisuuden lisäksi osaltaan selittävät elämäntarinan huimia käänteitä. Jäbä on sattumoisin raitistunut samoihin aikoihin kuin minä.
Mutta muuhun kirjoitukseesi liittyen on todella hassua huomata, miten kivaa on selvinpäin myös reissussa. Hotellissakin voi saunoa ja lueskella kerrankin rauhassa, nauttia hyvästä aamiaisesta ja kun ei makaa sammuneena/darrassa iltapäivään, huomaa, että muitakin aamuvirkkuja on liikkeellä… lähdössä lenkille tai hotellin kuntosalille. Työmatkoillakin siis voi halutessaan tehdä paljon muutakin kuin juoda “hotellikuoleman” kourissa.
Raittiina elämä aukeaa aivan toisella tavalla. On ollut kivaa lukea sinunkin ketjun ajatuksia ja vinkkejä. Vaikka itse olen olut jo pidempään raittiina, on virkistävää välillä lueskella tätäkin palstaa ja saada inspiraatiota muutoksiin elämän muillakin saroilla.
Terveisiä rapakon takaa. Työmatkaa on vielä jäljellä ja tänään istuskelen yksistään baaritiskillä. Alkoholiton IPA lasissa, kokis ei maistu.
Koko viikon on ollut ohjelmaa ja illatkin täynnä. Tilaisuuksia juoda olisi ollut lentokentältä lähtien, ja muutenkin paljon. Alkoholia on tyrkyllä ja paljon sitä monet juo. Ja aamulla vastaan tulleet ovat krapuloitaan valittaneet.
Tämä on toinen kerta, kun tulin kuuntelemaan musiikkia. Viikonloppuna olin porukassa, nyt yksin.
Kyllä reissun aikana on useamman kerran tullut mieleen alkoholin juominen. Kynnys on kuitenkin niin korkea, että mitään riskiä juoda ei ole kuitenkaan ollut. Taas tulee mieleen ajatus: miten ihmeessä ennen olen voinut jaksaa, kun nytkin väsyttää nämä reissut.
Hyvää viikonloppua teille.
T. Puuhapete
Terve teille. Reissusta kotiuduttu. Ei ameriikassakaan kukaan pakottanut juomaan. Eli hyvin meni.
Vähän etukäteen mietitytti, koska ehdollistuminen alkoholin ja lentämisen välille oli jo 15v sitten kova.
Nyt lentomatkakin meni nopeasti ja ilman mitään juomistuskia. Alkoholittomia oluita meni matkan aikana ehkä n. 10kpl eri tilanteissa.
Siinä se.
Hyvää kevättä itse kullekin.
T. Puuhapete
Moro
Kävin I am soberissa hetkeen. Muistelin, että kohta tulis 8kk täyteen. Tuleekin 9. Ja 250 päivän onnittelu odotti uutena saavutuksena. Toki nyt jo päivä 262 oli saavutettu.
Olen vissiin jo sen verran aikaa ollut juomatta, ettei jatkuvasti jaksa muistaa enää ajan kulua.
Nopeasti niitä juomattomia päiviä kertyy, kun vaan muistaa olla juomatta.
Kiitos kanssakulkijoille.
T. Puuhapete
Moro
Taas vaivaa väsymys ja levottomuus. Myös pienoinen ylikuormitus. Aikaeron takia nukkuminen on ollut huonoa koko viikon.
Ulkoilu tai vastaava tekisi hyvää. Ajattelin lukea hieman ja kuunnella musiikkia. Sitten vielä hetkeksi ulos.
Kyllä on ikävä niitä reippaita aamuja. Eiköhän niistä vielä saa kiinni.
T. Puuhapete
Tsemppiä ja jaksamista @Puuhapete Aika aikaansa kutakin eli toivottavasti menee pian ohi.
Erikoinen juttu
Näin todella intensiivisen alkoholinjuomisunen. Unessa ostin viinitonkan ja ihmettelin että nyt sitten loppui raitis aika.
Olin samaan aikaan hämmästynyt tästä, mutta hyvin innokkaasti join unessa ja pidin juomista mukavana.
Ei mitenkään kiinnosta juoda. Vaikea tietää, mitä alitajunnassa liikkuu.
Ainakin viimeiset viikot on ollut melkoista rumbaa töissä.
Tämmöistä tänään.
T. Puuhapete
Terve
Tänään oli taas metsuripäivä. Väsyttää kovasti, varmaan ulkoilmamyrkytys ja toimistotyöläisen voimat muutenkin huonot
Jumpat on olleet hieman tauolla. Mikä ei ole hyvä. Katsotaan pääsisinkö aamulla jumppaan, tai jos herään ajoissa niin kotonakin onnistuisi pieni jumppa.
9kk juomatta tulee täyteen huomenna. Tuntuu, että aika on mennyt nopeasti. Mietin tänään päivällä, että erittäin isossa roolissa onnistumisen kannalta on ollut kyllä työni ja halu saada uusia juttuja aikaan. Merkitys.
En mitenkään saisi sellaisia juttuja aikaan, jos joisin. Kysymys on toimintakyvystä, tehokkuudesta velvollisuudentunnosta ja aikaansaamisesta. Olen mielestäni kohtuullisen kykenevä tällä hetkellä.
Viime kevään olin aika huonolla tasolla. Ero tähän päivään on suuri. Minulla on edelleen omat suuret ongelmani mm. keskittymisessä ja ikävien asioiden hoitamisessa olisi petrattavaa.
Olen innostunut myös jonkin verran lukemisesta ja opiskelusta, mitä en ole tehnyt vuosiin. Opettelen ruotsia pikkuhiljaa.
Suurin petrattava olisi rentoutumusen opettelu. Meditointia, urheilua, hengitysharjoituksia. Rutiini puuttuu ja sen aikaan saaminen on vaikeaa. Aamujumpparutiinini on jopa mennyt takapakkia. Hengitysharjoituksia en vaan muista.
No. Hyvin on mennyt. Kevät on vähän riskialttiimpaa aikaa, kuin sydäntalvi. Hyvää ja aurinkoista kevättä kaikille.
T. Puuhapete
Onnittelut 9stä kuukaudesta @Puuhapete
Kiitos, kuva vastaa lähes 100% tapahtumia
Joutsenia näkyi, ruutupaita oli päällä, kahvia join ja kannonnokassakin istuin.
Ainoa ero, että metsurilla ei ole noin vahva parta.
Taas paistaa aurinko!
T. Puuhapete
Onnea Puuhapete 9kk raittiudesta!
Paljon Onnea @Puuhapete , 9kk raittiutta!!! Hieno homma Vuosipäivä alkaa kurkkia nurkan takaa
Onnitteluja PP!! Närettä nurin vaan
Haha tämä vastaa kyllä niin mielikuvaa Petestä. Paljon onnea @Puuhapete