Hei! En valitettavasti ymmärrä kysymystäsi. Voitko laittaa tarkennusta sähköpostitse paihdelinkki@a-klinikka.fi, niin selvitellään mistä kyse.
yt. moderaattori
Hei! En valitettavasti ymmärrä kysymystäsi. Voitko laittaa tarkennusta sähköpostitse paihdelinkki@a-klinikka.fi, niin selvitellään mistä kyse.
yt. moderaattori
Moro
Sattui silmiin tämä rokkarin tuomiota koskeva juttu.
Julkisen ammatin varjopuoli on, se että koko kansa käsittelee sinun elämääsi.
Mutta ehkä nämä Artun käänteet ovat hyvä muistutus meille kaikille.
Nousujohteinen kv-rock ura katkesi, kun viina vei ja sekoilun seurauksena bändi hajosi. Tappelit päissäsi järkkärien kanssa ja uhkailit heitä. Ajoit autolla kännissä ja kortti meni.
Olen omalla fiiliksellä sitä mieltä, että jos juominen on päivittäistä on vaan ajan kysymys kun rattijuoppus, potkut töistä, tai tuomio jostain tulee. Artun tarina taas vahvisti fiiliksen.
Aika pieni osa ellei 0% kiinnijääneistä rattijuopoista on alkoholin satunnaiskäyttäjiä.
Olen erittäin kiitollinen ja onnellinen että hyppäsin junasta pois ennen vastaavia käänteitä.
Jos sinuĺle tai omaisellesi kävi joku em. “vahinko”, on korkea aika ymmärtää, että kyseessä on alkoholismi, eikä sattuma. Ja että alamäki tulee jatkossa olemaan tosi kova.
Tsemppiä Artulle ja meille muille jotka osasivat hypätä pois.
T. Puuhapete
Auts. Samaa mieltä:
“…että jos juominen on päivittäistä on vaan ajan kysymys kun rattijuoppus, potkut töistä, tai tuomio jostain tulee.”
Kiitollisena tästä raittiina alkaneesta päivästä.
Terve
Joulu-Tammikuu on olleet työn puolesta tosi kiireisiä verrattuna aiempaan. Päivät täyttyy kalenterivarauksista helposti.
En ole stressaajahenkilö. Mutta selvästi on ollut stressioireita ja kuormitusta. En välttämättä nuku yhtä hyvin ja alkoholin korvikkeena myös selailen nettivideoita.
Tänään kävin taas jumppasalilla. Onneksi tässä lajissa ja venyttelyissä, omalaatuisessa joogassani ja hengitysjutuissa on jo rutiinia. Etten kokonaan unohda näitä.
Nyt jumpan, saunan ja aamupalan jälkeen olen jo rentoutunut, raukea ja jopa väsynyt.
Tajusin tänään, että en ole joutunut aikaisemmin miettimään stressinhallintaa koskaan.
Aikaisemmim se hoidettiin alkoholilla. Ja viimeinen pari vuotta on kuitenkin töiden kannalta ollut melko helppoa, kun olen vaan tehnyt juttuja.
Kyllä hyvä juttu, että taas tämmöisenkin tajusin. Ja nyt sitten opetellaan jatkuvampi systeemi. Alkoholi ei tullut mieleenkään näissä tilanteissa. Että jonkin verran on jo etäisyyttä.
Hyvää viikonloppua.
T. Puuhapete
Moro
Lueskelin tätä päihdelinkkiä ja mietiskelin kaikenlaista. Esimerkiksi raha-asioita. Periaatteessa minulla on raha-asiat hyvin. Käytännössä viimeisen vuoden on ollut erilaisia käänteitä ja loppujen lopuksi yllättävän tiukkaa.
Tai ehkä olen huomannut sen paremmin. Olisin ollut aika hankalassa tilanteessa, jos olisin jakanut juomista. Veromätkyjä on vielä hieman mksamatta, mutta kesällä alkaa helpottaa.
Toinen juttu joka silloin tällöin käy mielessä on nostalgia juomiseen liittyen. Se on kyllä hyvin ohutta ja ohimenevää. Ajatus jostain hienosta tunnelmasta tai jostain. Ajatus ilosta ja hauskuudest, huolettomuudesta.
Tunne menee ohi samantien. Sen sijaan tulee mielikuva tunkkaisesta marjamehun makuisesta happamasta viinistä ja päästä joka on pöhnäinen ja jota huomenna särkee.
Onnekseni nämä tuntuvat hyvin todellisiltä. En halua niitä. Ja inhottava ja pelottavakin tunne maanisesta jatkamisen pakosta.
Onneksi en halua tuota.
T. Puuhapete
Terve teille
Taas on lauantai. Nukuin lyhyesti, varmasti työstressiä taas. Heräsin jo ennen kuutta. Siispä taas aamulla jumppasalille, sauna ja kahvila.
Nukutti hieman päivällä. Nyt kävin vielä ulkoilemassa reippaasti. Eiköhän ens yönä nukuta paremmin.
Viimeiseen muutamaan viikkoon ulkoilua ja jumppaa on ollut paremmin, kuin ennen.
Aurinko paistoi ulkona ja raha-asioissa on tapahtunut pari pysyvämpää käännettä parempaan.
Kiitollisin mielin jatkan. Hyvää viikonloppua.
T. Puuhapete
Terve teille
Taas eilinen päivä oli sellainen, että tekemistä vähän liikaa. Ja nukuin vähän niin ja näin.
Jouduin illalla tekenään työjutun ja mietin sen jälkeen, että olen kierroksilla. Ja mietin että kyllä muuten kierrokset olisi saanut putoamaan alkoholilla.
Juomisriski on sinänäsä hyvin matala, mutta joku parempi juttu kuin sketsivideot facebooksita pitää keksiä tilalle. Sketsivideot naurattaa ja rentouttaa, mutta katselin ja lueskelin nettiä taas liian myöhään. Ja kun vielä koira herätti yöllä, niin väsyttää. Ja tänään on taas paljon juttuja.
Kävin työpaikan kautta hengitys- ja stressinpoisto jutussa. En vaan muistanut että sitäkin olisi voinut kokeilla. Kyllä on tällaisen adhoc -ihmisen vaikea muistaa ja oppia uusia tapoja.
Hyvää loppuviikkoa kuitenkin!
T. Puuhapete
Olen yrittänyt juurruttaa työpäiviin näitä nk. mikrotaukoja. Hengitysharjoitus tai muu rentoutus-hetki. Haastavaa on saada niistä rutiinia. Tuntuu kyllä auttavan laskemaan kierroksia kiireisen työpäivän keskellä …miksipä ei jälkeenkin, vaikka minuutin rentoutus, kun vain muistaa.
Just tämä sama oli tarkoitus. Ensisijaisesti haen tästä juuri tuota rauhoittumista. Setämieshän aiemmin kirjoittikin käyttävänsä näitä menetelmiä myös.
Muistutuksena itselle myös, että hengitysharjoitus muuttaa myös mantelitumakkeen toimintaa aivoissa. Joka siis on se joka vaikuttaa mm. Keskittymiseen ja addiktioihin.
Meidän kaikkien lopettajien kannattaisi opetella rentoutumista hengityshsrjoitusten avulla.
T. Puuhapete
Tämä rentoutuminen/meditointi tms. on tosiaan ollut itselleni yksi mullistavimmista jutuista, mitä olen raitistumisen myötä oppinut.
Sen hyödyistä on ihan vakuuttavasti tieteellistä todistusta olemassa, ja niistä pääsee nauttimaan niin pienellä vaivalla, että pelkästään jo senkin vuoksi tuota kannattaa kokeilla.
Aluksi pysähdyin melkein päivittäin, ja etsin sitä varten etukäteen hetken päivästäni.
Nykyään tulee pysähdyttyä tarpeen mukaan ja vähän lennosta tartun arjessa hetkiin, että nyt tässä voi käyttää 5 minuuttia omaan hyvinvointiin ja voinkin vain istua hiljaa ja hengitellä.
Käytännössä pysähdyn, yritän nousta hetkeksi arjen yläpuolelle, ja jotenkin ajattelen, että tapahtui siellä mitä tahansa, niin minulla oma salainen paikkani, jossa on sellainen perusta, jota mikään asia maailmassa ei pysty murtamaan. Aina voin sinne hetkeksi mennä ja olla ilman yhtäkään ongelmaa.
Ei siis tarvitse enää paeta maailmaa etanolin avulla.
Olen päättänyt että ei minun tarvitse pitää mitään kiitollisuus päiväkirjaa, tai fiksattua rentoutusta päivässäni, mutta on tosi hyvä tietää kaikkien tuollaisten työkalujen olemassa olosta, ja opetella niitä käyttämään, niin ne ovat tarvittaessa käden ulottuvilla ja tuovat turvaa raittiuden ylläpitämiseen.
Tässä on yksi mielestäni parhaimmista hengitysharjoituksista. Se muun muassa laskee sydämen sykettä ja verenpainetta, auttaa saamaan unen päästä kiinni ja lievittää ahdistusta;
Tätä voi tehdä ilmankin videota, kunhan oppii tuosta alusta sen tekniikan. Ei tarvitse välttämättä koko videota edes katsoa, mutta voi senkin avulla harjoitella. Lämpimät suositukset kaikille hengtysharjoitusten tekijöille ja niistä kiinnostuneille!
Ps. Jos alkaa päästä huipata, pidä rauhassa tauko.
Moro
Huomenna tulee 8kk täyteen. Aika kuulostaa pitkältä, muttei tunnu erityisesti missään.
Tuntuu kummalta ajatella, että se oli sama pää viime keväänä, kun juomishyrrä pyöri. Ei tulis mieleenkään juoda kotona. Tai työpäivän päätteeksi menis baariin. Niin kuin joku huono dekkari tai sarja, jonka juoppo päähenkilö olin minä.
Ei minulla nytkään mitenkään ylevä olo ole tekemisistäni, tai päivieni kulku niin kummallista. Alakuloa hieman ja väsymystä. Helmikuu on mennyt työkiireissä ja osin vähän ihastuksesta luopuessa. Harvinainen ihminen, mutta tuntuu että joku asia jäi väliimme, mistä en ota just nyt selvää. Aion kyllä kysyä.
Voi kamala, miltä tuntuu miettiä että mitäs jos olisin juonut edelleen viimeisen 8kk. Olisin pilannut kaikista asioista kaiken. Huh ja kiitos, että olen tässä nyt ja näin.
Tsemppiä uusille yrittäjille, ja muille joilla liikkeellelähtö sutii. Toivoa on, ja elämä on reilin puolen vuoden päästä aivan erilainen.
Hyvää kevättä teille ja kiitos kanssakulkijat.
T. Puuhapete
Näköjään siinä on 2/3 vuodesta mennä hurahtanut jo sinullakin, onnittelut siitä!
Homma tosiaan muuttuu matkan varrella jatkuvasti niin kuin sanoit, eli sitä samaa sutimista se ei todellakaan tule olemaan, vaikka se ensimmäisinä viikkoina voi siltä tuntuakin.
Tämä on yllättänyt itsenikin. Kun tein taannoin vähentämispäätöksen, olin varma että tulisin kaipaamaan pientä hiprakkaa ja fiilistelyä. Yllätyin. Päällimmäinen muistikuva juomisesta tuntuukin nyt olevan krapulat ja pahoinvointi - ja hyvä niin. Ei tee yhtään mieli juoda.
Muok. Ja onnitteluja tosiaan, hieno lukema!
Paljon, paljon Onnea @Puuhapete
Olet suunnannäyttäjä
Isot onnittelut kahdeksasta kuukaudesta @Puuhapete❣️
Onneksi olkoon @Puuhapete. Perässä tullaan. Ihan samaa olen miettinyt, että missä kunnossa olisin jos olisin jatkanut juomista ja tämän vähän yli 2 kk olisin vetänyt märkää, kuten nuoriso sanoo. Hirvittää ajatellakin asiaa ja toisaalta miten vasta hetki sitten se on ollut arkeani. Onneksi olen saanut tämän mahdollisuuden valita.
Onnea, @Puuhapete! Täällä tullaan kaukana perässä, mutta teidän onnistujien esimerkit lisäävät ihan hirvittävästi motivaatiota . Mukavaa viikonloppua sinulle!
Terve teille.
Lauantai-aamu, tulin aamujumpan jälkeen työpaikalle. Ajattelin keittää kahvit täällä hiljaisuudessa ja käydä omia laskuja ja talousasioita läpi. On tässä vielä kaikkea edessä, ennen kuin asiat on ihan normaalit. Kaksi metkittävää muutosta kuitenkin tapahtui helmikuussa parempaan.
Olen yrittäjä, minulla on nykyään loistavat yhtiökumppanit, työntekijöitä ja lupaava tulevaisuus. Hiljaista toimistoa katsellessani mietin miten onnekas olen. Todella huonolla uralla ollut elämäni on kääntynyt. Vielä viime keväänä tähän aikaan riskit lopullisesta alamäestä oli suuret. Siinä samassa olisi mennyt monen muunkin elämä sekaisin.
Luin tässä tänään useampia ketjuja, ja mietiskelin omaa historiaani. Juomishistoria on pitkä ja 2016 eteenpäin reissutyössä määrät kasvoivat. Saatoin toisinaan vähän miettiä lopettamista, mutta en tosissaan. Juominen oli lähes päivittäistä jo 2017 eteenpäin. Ensimmäinen herätys tuli 2019 syksyllä kun sain iltamyöhällä monen viikon huonojen nukkumisten takia kohtauksen, jossa verenpaineet pyöri lähellä 200. Tässä oli muitakin syitä, kuin juominen. Soitin ambulanssin ja säikähdin kunnolla.
Tästä alkoi lopettamisen yritys. Kerroin työterveydessä, jossa fiksu naislääkäri passitti minut saikulle ja antoi antabus reseptin. Tästä lähti vähentely- ja lopetteluyritykset, kunnes 2021 syksyllä sitten otin ja hakeuduin avohoitoon. Sain 2021 syksyllä 2022 keväällä hyvän n. 6kk jolloin yhteensä laskien oli n. 3 juomiskertaa. Kunnes 2022 kesällä taas repsahti. Palasin 2023 avohoidon piiriin, mutta edelleen join vaikka hoidossa valehtelin olevani juomatta.
Se oli vähän kummallinen kokemus. Maksoin ne itse, mutta jos olisin juonut, ne olis lopettaneet käynnit. Ei kannustanut rehellisyyteen. Käynneistä oli kuitenkin apua. 2024 alku meni pyristellessä ja 14.6. Lopetin juomisen ja pärjäsinkin pari viikkoa ja sitten vielä 3pv kunnes lopetin kesäkuun 30. Lopullisenä perseellepotkuna oli taas hirveät olotilat ja verenpaineet.
Ihmeen hyvin tämä yrittäjäuran käynnistys onnistui tässä smalla. Siinä oli sopivasti selvää aikaa alla. Ja varmasti kävimme riskirajoilla tässä välillä. Toisaalta tämä on ollut minulle se merkitys, joka on vienyt eteenpäin.
Olen saanut kolmestakin suunnasta voimaa muutokseen. Terveyshuolten selätys oli ensimmäinen, yleisen elämänilon ja -voiman takaisinsaaminen ja tämä yrittäjäura.
Viisi juttua, mitä suosittelen sekalaisessa järjestyksessä, JOS HALUAT lopettaa.
Elämä vie meitä. Yleensä ei niin hyvään suuntaan, jos emme itse valitse suuntaa. Jos alkoholi on alkanut viemään sinua, se vie ennemmin tai myöhemmin sinut alamäkeen ja lopulta jyrkänteen reunalle.
Sain jarrutettua kun jykänne alkoi jo näkyä. Löysin polkuni, ja lähdin kiipeämään. Välillä on jalka lipsahtanut. Mutta vähitellen jalka on löytänyt tukevampaa sijaa jo.