Putka Häiriköille

Uusi viikko sitten alkoi. Työtä tein ja päivä meni oikein mukavasti.
Huomenna työterveyteen ja huumetestiin. Työterveystarkastuksessa en ole ollut vuosiin. Pätkätyöt siihen syynä.

Niin ja ratkaisu löytyi työn/retkeilyn välillä. Vanha hauturin sanonta: Toisen kuolema on toisen leipä. No ei nyt ihan kuoleman kysymys tuo ratkaisu ole, mutta sinnepäin.
Huomenna kuljen taas risteykseen elämässäni.
Hieman alkaa jo ressaamaan tämä elämän kieputus.
Putkis, karusellissä.

Tänä talvena lumen pudottajana ja -sivuun siirtäjänä tekisit hyvät lomarahat. Kuntokin siinä pysyisi yllä. Vielä ehdit.

Hei. Näistä työhommista sen verran, että tein viimeiset vuodet työtä “vuokratyöfirman” palveluksessa, silloin kun kykenin ja työpaikka oli sellainen mihin halusin mennä. Se sopi minulle silloin hyvin, en olisi kyennytkään vakituiseen työhön. Nyt olen eläkkeellä, mutta silti teen jotain pientä työtä. Sisaruksillani on pitkät uraputket ja hyvä eläke tulossa, mutta en osaa kadehtia heitä. Tulen toimeen erittäin vähällä rahalla, ja luonto on minullekin yksi parhaista elpymispaikoista, jopa kirkkoni se on ollut.
Masennuskausia ei enää ole juurikaan ollut ja ahdistuksetkin vähentyneet. Ainoastaan lasten ongelmia joskus liikaa mietin, onneksi senkin jo tajuan ja hellitän.
Hiihtäminen on yksi lempiharrastuksistani, muttei baanoilla, vaan metsässä ja merellä.
Totta on että ei elämä aina ole ollut helppoa, mutta kiitollinen olen että löysin tienhaaran mistä jatkaa toiseen suuntaan, ei helppoa sekään mutta mielenkiintoista. Hyvää ja raitista päivänjatkoa!

Lumen ja jään läpi aion tarpoa, mutta vasta kesällä. Vuoristoissa on lunta kesäisin. Viime kesänä mittasin muistaakseni 2,4 metriä.
Toisaalta katoille kiipeäminen muistuttaisi retkeilyä vuoristossa. Mutta ei.

Rekryfirmat on toisaalta hyviä, toisaalta huonoja. Juurikin lyhyisiin työkeikkoihin varmaan sopivat hyvin.
Nykyinen työni oli rekryn kautta haussa, mutta oikaisin järjestelmää ja työllistyin suoraan.

Enpä minäkään rahassa kylve. Köyhäksi en silti itseäni nimitä. Vaikka olisin rahaton, on minulla paljon suuria rikkauksia elämässä. Kuten luonto ja siellä vaeltaminen. Aikaa siellä vaeltaa kesäisin… NIIN!
Mistäs sitä aikaa nyt ilmaantui?
Tein jotain järisyttävää.
Otin lopputilin, siis koeajalla oikeammin sanottuna purin työsopimuksen. Kyllä näin tein. Pitkään harkitsin ja etsin vaihtoehtoa. Työssä, työpaikassa ja ihmisissä ei ollut mitään vikaa. Minä en vain sovellu tuohon tehdastyöhön. Huomisen vielä työskentelen, jotta saan tehtyä annetun työn valmiiksi. Olisin voinut lopettaa samantien, mutta en halua vaikeuttaa työnantajan tilannetta enempi.
Olenko nyt sitten pulassa? Lähdenhän itse, joten siitä yleensä seuraa 3kk karenssi ja rahantulo loppuu.
Ei, en ole pulassa.
Uskokoon ken tahtoo, minulla on jo uusi työpaikka. Aloitan siinä ensiviikolla. Se ei tosin ole jatkuvaa työtä vaan kausiluonteista.
Sovin tekeväni tietyt työtehtävät kevään aikana. Työt päättyvät kesään mennessä. :wink:… jatkuakseen sitten taas syksyllä.

Putkis
Jatkan vielä…

Heinoa, niin ne asiat järjestyy. Aivan tuli hyvä mieli kun luin viestiäsi.

Hyvä että piristi mieltäsi.
Asiat järjestyy ja ilman päihteitä. Mainittakoon tuollainenkin totuus tässä maailmassa.
Joskus ratkaisu on yllättävän lähellä. Niinkin lähellä ettei sitä edes huomaa. Minäkin etsin työtä netistä, mietin pääni puhki. Luin avoimien paikkojen ilmoituksia.
En huomannut työvaatteita jotka olivat päälläni. Selässä luki tuon työpaikan nimi suurilla kirjaimilla.
Siis olen nyt työskennellyt viime syksyisen työnantajan varusteissa. Sitten viimein ymmärsin soittaa ja kysyä vieläkö rukkikuskille olisi käyttöä?
Kyllä on, tervetuloa vaan!
Heillä on muutama työntekijä sairastellut hieman vakavammin ja nyt olisi tarvis lisämiehitykselle normaalista poikkeavaan aikaan. Missään ei ollut ilmoitusta tuosta työpaikasta, ajattelin vain kysyä.
(On tämä kyllä aika väsyttävää…)

Päämäärä ilman suunnitelmaa on vain unelma.

Putkis, kiitollinen taas.

Hyvä kun löysit itsellesi sopivan ratkaisun.
Näinhän se on, ettei terve ruumis työtä kaipaa, mutta rahan puute vaikeuttaa usein harrastustoimintaa.

Ihanteellinen tilanne kai olisi, että voisi olla vanhan vitsin mukaisesti kesäisin opettaja ja talvisin sisävesilaivan kapteeni :laughing:

Työntekoa ja sen mielekkyyttä pohtiessa sattui silmiin youtubesta pätkä, jossa Uuno Turhapuro pohdiskelee omaa suhdettaan työhön.

youtube.com/watch?v=RW4CnLB4ylc

-kossu,
tähän aikaan vuodesta sisävesilaivan kapteeni.

Juu, onhan Uuno asiaa pohtinut myös.!

Uunon ratkaisu.
https://aijaa.com/CGgGdU

Putkis, tyytyväi… Siis Työtön, taas hetken.

Onko sinulla pelkoa ratkeamisesta, jos työ alkaa tympimään?

Tunnetaitojen opettelu on ollut hyvä oppi itselleni tässä raitistumisen polulla. Nopeista käänteistä tuli mieleen, että olin joskus sellainen, että hypin työpaikasta toiseen, kun vähänkään alkoi ahdistaa, vaihtamalla ei kuitenkaan tilanne parantunut. En osannut käsitellä ahdistusta tunteena ollenkaan. Pidin ahdistusta varmana tietona, jonka mukaan täytyy heti toimia johonkin suuntaan. Jälkeenpäin ymmärrän, että toimin vääristä syistä ja olisin voinut toimia toisinkin. Tsemppiä uuteen työhön ja toivotaan, että työtunteja on riittävästi. Olen itsekin aikoinaan karenssin kokenut. Se ei tuntunut kivalta.

Moro
Tunnetaitoni lienevät huonot. Mutta kaikkea voi oppia. Avominnen terapeutilla oli yksi minulle todella merkittävä kotitehtävä. A4 paperiarkille. Ei tunnetaidoista, mutta itsereflektiota.

Siinä piti piirtää ikään kuin kuvaajana yhdellä viivalla elämä. Syntymästä lähdettiin, ja hyvä asia tai elämänmuisto nosti käyrää. Huono laski. Minulle tuli nousukäyrää 12v asti, jolloin toinen vanhemmistani kuoli. Siinä kuoppa ja sitten taas nousukäyrää täysikäisyyteen jne. Avioero, kuoppa, uusi elämä, nousua, lapsi nousua, läheisen sairaus kuoppa, hyvä työpaikka, nousua, yleistä onnellisuutta tai masennuskausi jne. Nämä tapahtumat ja kehitykset merkattiin.

Toinen käyrä oli alkoholin käyttö. 15-vuotiaasta eteenpäin viivat menivät omia reittejään, mutta viime vuosina oli huomattava korrelaatio elämänviivan alamäen ja alkoholin käytön ylämäen kesken. Suosittelen lämpimästi käppyröiden piirtämistä.

Tajusin että ennen yhtä isoa kuoppaa, avioeroa n 10v sitten, alkoholin käyttö oli lähtenyt ylös. Avioeron jälkeen käyttö laski ja muutenkin alkoi uusi nousu. Tajusin korrelaation vasta nyt.

Minulle merkittävää oli myös huomata, että aikuisikäni ylämäet olivat olleet erittäin voimakkaasti riippuvaisia toisten ihmisten päätöksistä ja tekemisistä. Minulle selkeni, että seuraava ylämäki alkaa ainoastaan jos jätän alkoholin. Ja jos otan vastuun niistä muista asioista, jotka vievät elämääni kohti uutta nousua, pois kuopasta.

T. Puuhapete

Terve Lempeä kettu ja Puuhapete.

Ensin tämä kysymys.
“Onko sinulla pelkoa ratkeamisesta, jos työ alkaa tympimään?”

Ei ole. En tunne minkäänlaista tarvetta käyttää alkoholia enää. On tietysti mahdollista että mieli muuttuisi, jos pitkään tekisi työtä josta ei pidä. Yksi asia johtaa toiseen ja niin edelleen. Miksi en eliminoisi tuotakin riskiä, kun se on nyt mahdollista.
Joku meistä tykkää juoda alkoholitonta olutta alkoholin käytön lopetettuaan. Minä en juo edes kotikaljaa. Miksi?
Vaikka alkoholiprosentit on nolla, muistuttavat nuo juomat kuitenkin jotain… Alkoholittoman oluen juominen saunan jälkeen toistaa pilkun tarkasti sitä tiettyä rituaalia. Entä sitten? Eihän siinä ole alkoholia. Eipä ei, tapa on vain sama. Ensin tavat, sitten teot.

Sekavasti vastailen, mutta yritän kertoa kuinka paljon rakastan nykyistä elämääni.

Tunnetaidot?
Aivan tuntematon käsite minulle. No minä googlasin:

(Lainaus netistä.)
“Tunnetaidot ovat tärkeitä monista eri syistä. Ne auttavat ilmaisemaan ja säätelemään omia tunteita, hillitsemään itseä tarpeen mukaan, tunnistamaan omia tarpeita, toimimaan jämäkästi silloin, kun omat rajat meinaavat ylittyä, luomaan toimivia ihmissuhteita, huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja rakentamaan oman näköistä elämää. Ilman toimivia tunnetaitoja olet herkästi tunteidesi vankina. Saatat huomata, että tunteet ohjaavat elämääsi sen sijaan, että tekisit tietoisia valintoja siitä, mihin suuntaan haluat kulkea.”

Nii että mitenkä että? Sanoi mielensäpahoittaja.
" Saatat huomata, että tunteet ohjaavat elämääsi sen sijaan, että tekisit tietoisia valintoja siitä, mihin suuntaan haluat kulkea."

Putkis vastaa.
Minä elän. Elän kokeakseni suuria tunteita. Siksi kuljen tuntureilla ja vuorilla, matkaan elämässä jonka tiedän olevan rajallinen. Rahan ja menestyksen olen vaihtanut elämään jossa kohtaan ihmisiä, erilaisia.
Jos haluan ostaa uuden auton, lasken sen hinnan elämänvaluutassa.
Siis esimerkiksi,
5000e: 10e/h=500h.
Viisisataa tuntia se vie elämästäni.
Onko se kallis?

Itsereflekt…
(Lainaus netistä.)
Itsetuntemus on hyvän elämän perusta. Ymmärrätkö, mitkä tekijät ajavat sinua eteenpäin elämässä? Tunnetko olevasi sellainen, millaisena muut ihmiset ympärilläsi kokevat sinut?

Itseymmärrystä ei voi saavuttaa lukemalla psykologiaa, vaan se vaatii syvällistä omien kokemusten ja valintojen pohdintaa ja ymmärrystä, sekä niiden kuorten ja kerrosten rakentumisen syiden oivaltamista, jotka muodostavat nykyisen itsesi.

Kokemuksemme muokkaa sen, miten koemme maailman. Meidän täytyy reflektoida ymmärtääksemme, miten maailma on muokannut meidät.

Näiden vinkkien (lähde: Psychology Today) avulla pääset alkuun.

1. Opi ymmärtämään elämäntarinaasi
    Tutkimus on osoittanut, että vaikeista elämäntapahtumista kirjoittaminen tai puhuminen parantaa mentaalista ja fyysistä terveyttä. Se, kuinka pitkälle pystymme kohtaamaan kaikki elämässämme tapahtuneet hankaluudet määrittää itsetietoisuuden tasomme.

Putkis vastaa.
Pelkään mutta en pakene.

Putkis, hieman ymmärtämätön.

Ymmärrän hyvin Putkis tarpeesi olla sitomatta itseäsi työhön missä et ehkä viihtyisi. Mutta yleisesti ottaen joskus harmittaa, kun meillä Suomessa työstä puhutaan kuin se olisi välttämätön paha ja kaikki olisivat onnellisempia ilman. Silloin kun työ on mielekästä voi se toimia juuri niitä elämyksiä ja vapautta tuottavana lähteenä. Itse koen työni niin, että täällä minulla on mahdollisuus tavata valtava määrä erilaisia ihmisiä, joita en koskaan tapaisi, jos jäisin töistä pois. Missään metsässä tai rannoilla kulkemalla, enkä edes kaupunkeja kiertämällä voisi kohdata sitä määrää ja monimuotoisuutta mitä työ minulle tuo ihmisten muodossa. Nautin valtavasti edellä mainituista tavoista kulkea ja kierrellä ja työ suo myös mahdollisuuden siihen. Jatkossa se mahdollistaa sen myös miehelleni, joka on valinnut aiemmin jo tavan elää huomattavasti pienemmillä tuloilla.

Työ voi olla ihmiselle elämää todella rikastuttava tekijä ja pahimmillaankin se tuo monelle ihmiselle sisältöä mitä heillä ei muuten olisi. Vaikka työ olisi tylsää ja yksitoikkoista voi sitä katsoa sosiaalisen elämän lisäyksenä. Monissa muissa maissa työ nähdään elämän yhtenä tarkoituksenakin, eikä siitä haluta pois niin aikaisin kuin mahdollista. Oma mielipiteeni on, että meilläkin monet ihmiset voisivat muokata mieltään työmyönteisemmäksi. En nyt tarkoita Putkis sinua, tiedän ettet työtä vieroksu. Tarkoitan niitä, jotka joka päivä valittavat ja kiroavat työtään ja sitten kuitenkin sen päättyessä esim eläkkeellä ovat aika hukassa ja valittavat, kun on niin yksinäistä. Eli ikinä ei ole hyvä :wink:

Sinulle toivotan suuresti onnea päätöksestä. Se on rohkeaa, ja tärkeää, mennä niiden asioiden perässä mitä haluaa. Olet hyvä esimerkki siitä, että pienemmilläkin tuloilla voi elämään saada mielekkyyttä, kun sitä osaa etsiä oikeasta suunnasta.
Jään odottelemaan tietoa seuraavasta patikkasuunnitelmasta. Itse aion lähteä toukokuussa Italiaan hienohelma patikkaretkelle (=mukava majoitus, hyvät ruoat ja lyhyet päivämatkat). Jos nyt vaan kaiken maailman putinit ja koronat pilaa suunnitelmia.

Kiitos paljon Vilma 1966, vastauksesi on niin syvällinen. Hyvä ja opastava.

Kerron vielä jotain historiastani, mutta vain lyhyesti.
Työskentelin siis metalliteollisuudessa kolmekymmentä vuotta. Samassa työpaikassa koko ajan. Rakensin intohimoisesti automaatiota ja tuotteiden prototyyppejä. Kehityin työssäni ja kasvoin kiinni tuohon tehtaaseen. Olin ongelmien ratkaisija. Työ oli monipuolista ja haastavaa.
Toisinaan lensin Euroopan alueella ja majoituin hienoissa hotelleissa. Lentokentällä odotti yleensä kuljettaja autoineen, joskus jouduin matkaamaan vaatimattomasti taksilla. Euroopan alueelta ostimme käytettyjä tuotantokoneita. Rahaa liikkui tuollaisissa kaupoissa satojatuhansia.

Olin arvostettu ja luotettu. Toki muutaman kerran kompuroin erään nestemmäisen aineen kanssa. Homma pysyi kuitenkin hallinnassa. Työajat olivat vapaahkot, tosin vastaavasti välillä pitkiä päiviä koneiden oikutellessa. Työ oli lähes kaikki kaikessa minulle. Olin osa konepajaa.

2017 keväällä tuo kaikki päättyi. Tuotanto siirtyi Kiinaan. Minunkin oli tarkoitus sinne siirtyä muutamaksi kuukaudeksi jo edellisen vuoden syksyllä, en sinne sitten koskaan mennyt.

Minä siis työttömäksi, puolivuotta sairastin elämää ensin. Menetin rakkaan työni, työyhteisön, palkkani.
POKS, menin rikki.
Taistelin “yhteiskunnalta” apuja, olin menettää kaiken. Omaisuuteni ja henkeni. Oletin että ahkera ja tunnollinen työntekijä olisi saanut apua… ei. Olin joku väliinputoaja.

Kolmekymmentä vuotta!

Nähdessäni uudessa työpaikassa kaiken hienon robotiikan ja automaation innostuin ensin aivan valtavasti. Kului ehkä viikko ja muistin saamani “kiitoksen yhteiskunnalta”.

Mielestäni en saisi enää vihata mitään enkä ketään. Tiedättehän nykyisen “matkaoppaani”.

Kuitenkin tuolloin 2017 tapahtui jotain sellaista, joka vei intohimon työhön.
Ymmärrän kyllä hyvin Vilma sinun kirjoituksesi pointin. Olen joskus kokenut työssä sen kuuluisan flow-tilan.

Hmm, ehkä minulla on työtapaturma aivoissa.

Putkis, yhä kuitenkin onnellinen.

Kiitos vielä Vilma 1966

Tuli mieleen, että oliko tuo konepajan terveystarkastus ja huumetesti syy, mikä sai sinut ahdistumaan oikein huolella (metelin ja ikävien muistojen vuoksi lisäksi) ja tekemään ratkaisun, missä palaat trukkihommin? Mitäs jos sielläkin tehdään huumetesti?

Näin kun olen lukuja vaille lääkäri ja keittiöpsykologien parhaimmistoa, tuli mieleen että sinulla taitaa olla käytössä PKV -lääkkeitä joiden näkymistä huumetestissä pelästyit ja ahdistuit. Asiassahan ei ole mitään hävettävää, monilla muillakin entisillä alkoholin suurkuluttajilla ja alkoholisteilla on.
Minäkin käytän, bentsoja mitättömän vähän, mutta nekin pitäisi lopettaa, sanoi lääkäri. Kova prosessi menossa, että niistä pääsisin eroon. Ihan jo noin ajo-oikeuden säilyttämisen takia. Kun tiedän, että ajokortteja hallinnoivilla viranomaisilla saattaa olla minua kohtaan jotakin hampaankolossa, haluan olla ihan lääkkeetön kun kykyäni kuljettaa autoa joskus tulevaisuudessa arvioidaan.

Minullakin on persoonallisuushäiriö, niin vinkeä, että lääkäritkään eivät ole keksineet mistä on kysymys. “Määrittelemätön persoonallisuushäiriö välillä, välillä epävakaa, välillä läheisriipuvainen” Persoonallisuushäiriö liittyy usein alkoholismiin tai alkoholin suurkulutukseen.

-kossu

No hei Kossu.
Terveystarkastus ei aiheuttanut ahdistusta.
Huumetesti jossa näkyisi mahdolliset lääkkeiden yms. käyttö, ei ole mikään ongelma. En käytä mitään lääkityksiä. Toki buranaa tms. tarvittaessa.
Itseasiassa huumetestit ja puhallutukset ovat iloa antavia kokemuksia nykyään. Tunnen suurta ylpeyttä itseäni kohtaan, olen raitis.

Kirjoitin kerran ketjuuni kohtaamisen poliisin kanssa…
Viimeyönä kun poliisit taas näki meikäläisen autoilemassa niin perään lähtivät ja puhaltamaan pääsin. Paperit tarkastettiin ja tiukka kysymys millä asioilla liikuin kaverini kanssa. Kerroin että kuskaan kaveriani ja keskustelemme alkoholin juomisesta ja sen aiheuttamista ongelmista. Kuten myös teimme.
Kaikenlaisia juttuja poliisit työssään kuulevat mutta näytti siltä että tätä selitystä eivät vielä olleet kuulleet.
Kerroin heille myös että olen raitistunut ja muuttunut ihminen. Koska poliiseista toinen olikin tutunoloinen ja hyvin epäuskoinen kertomaani kohtaan päätin näyttää hänelle kuvia Viimeisen Kaljani hautajaisista. No siinä sitten kuvat katseltiin poliisien kanssa ja iloinen naurukin taisi joiltakin päästä. Nyt sitten poliisikin tietää että en enää ryyppää. Saattavat jopa uskoakin niin.
Tuo yöllinen kohtaaminen virkavallan kanssa oli erittäin mieluisa kokemus aikaisempiin koppikeikkoihin verrattuna. Oli oikein rento ja iloinen jälleenäkeminen.
Olin jälleen ylpeä itsestäni. Terveellä tavalla.

Näin siis 12.10.2018

Persoonallisuushäiriö? Minulla ei ole todettu sellaista olevan. Tosin halu elää vapaana luonnossa, poissa “oravanpyörästä” voi joidenkin mielestä olla kovin outoa.

Ja hei Kossu,
Toivon että pääset kuiville bentsoista. Tsemppiä siihen.

Hei Hei Putkis.

Persoonallisuushäiriöistä.
Olen juomisen takia apua hakiessani käynyt päihdehoitajilla ja mt-puolellakin. Taisin olla ja olinkin parin psykiatrin ja päihdelääkärinkin jutuilla. Yhtenä syynä oli se, että työkykyäni piti arvioida. Siltä ajalta oli noita monenlaisia persoonallisuuden epävakauteen viittaavia diagnooseja. Tuntui, etteivät oikein saaneet selvää mikä oikein olen. Mutta olivat sitä mieltä, että jotakin vikaa vikaa tuossa ukossa taitaa olla. Lisäksi tuo F10-19 oli jossakin vaiheessa diagnooseissa. Eli tuo joka viittaa alkoholinkäytön aiheuttamiin ongelmiin. Varmaan se on sinullakin joskus ollut. Kuten monella muullakin näillä hoodeilla.
Jo senkin vuoksi, että olet 1000 kpl Antabusta syönyt ja niiden merkeissä olet saanut verikokeissa käydä.

Minulla tuo alkoholi-diagnoosi ei enää näy, eivätkä enää persoonallisuushäirötkään. Lääkärit eivät ole kertoneet minulle missä vaiheessa olen noista häiriöistä parantunut. No, eipä kai niistä voi parantuakaan. Mutta voisivathan ne näkyä, kun kerran on diagnoosin merkitty. Helpottaisi, kun menee esittäytymään uudelle lääkärille.
Onhan noissa lääkäreissä niin monenlaisia. Vakuutuslääkärit ihan omana lukunaan. Nehän eivät sairautta löydä, vaikka pää kainalossa jalkapuolena hyppisi vastaanotolle, jos se on vakuutusyhtiön ja ehkä työnantajankin edun kanssa ristiriidassa.

Katsoin Omakannasta tietojani viimeisen käynnin jälkeen: Ahdistuneisuus, tilapäinen näkyi lukevan. Lisäksi yleisterveyteen liittyviä juttuja, mitkä eivät palstan teeman liity.
Kävin myös tk:n psykologin juttusilla säännöllisesti pari vuotta, mikä olikin ihan hauskaa ja hyödyllistä. Loppui asuinpaikan vaihdon myötä. A-klinikkakin tuli tutuksi, mutta ei minua juuri auttanut. Päin vastoin, mutta en kehtaa tuosta enempää kertoa. Loppupeleissä, ei olisi koskaan kannattanut kyseisen konttorin ovea avata. En ole ollut katkolla kertaakaan, enkä sisällä missään psykiatrisessa lataamossa.

Mun bentsokäyttö on vastentahtoisesti ajettu niin alas, että se ei enää ole juuri laulujen aihe. Tuskin edes lyhyen vihellyksen.
On siis ihan pilleri puolitoista/vrk tarvittaessa sitä miedointa laatua. Tosin olen yrittänyt lääkäreiden kanssa avata keskustelua, että onko tuo nyt maailman pahin asia jos tällaiselle syntyessään säihkähtäneellä olisi kaiken varalta kaapissa liuska tai pari, jos elämä alkaa ahdistaa. Ettei sen lääkkeen tilalle tulisi muuta ahdistusta lievittävää. Eivät ole oikein ole tälle lämmenneet, kun heillä periaate tuon lääkkeen suhteen. Se voidaan lääkärien mielestä opettaa vaikka seinään. Huolimatta siitä, että takana olisi vuosikymmenten käyttö.

Olen muuten huomannut, että nikotiinipurkka auttaa tuon bentson vähentämisessä. Maksaa vain ikävä kyllä lähes yhtä paljon kuin tupakka, mutta on varmaan terveellisempää. Vatsavaivoja saattaa aiheuttaa korkeintaan. Ja koukkuun kai siihenkin jää.

Kaiken kaikkiaan tuo bentsojen alasajo on ollut aika rankkaa. Monenlaista vieroitusoiretta on ollut. Yksi ikävimmistä oli koko hermoston meneminen ylikierroksille. Korvien soimista, ihon kutinaa ja raajojen puutumista, rintakipuja leukojen särkyä. Nuo pari viimeistä oli ikäviä, kun viittasivat siihen, että voisi ola sydänkohtaus tulossa. Pari kertaa niiden rintakipujen takia menin lääkäriin.
Eipä sydämestä mitään löytynyt. Ikävistä ikävintä oli se, että nuo viekkarit tulivat yleensä yöllä, kun olisi pitänyt nukkua. Jotenkin olen tuon vaiheen ohi päässyt, kun ei ole unettomuudesta käsinyt varmaan vuoteen. Nukun nykyään kuin sika pienenä. Kunnolla nukkuneena on sitten helpompi pohtia mikä tässä elämässä on sitten itselle se tärkein juttu. Mutta päiväsaikaankin esiintyvä oire on tuo pinnan lyhyys ja tunteiden vuoristorata. Sekään ei ole enää niin hurjaa, kuin siinä vaiheessa, kun tämä rumba aloitettiin.

Sattui silmiin yksi raitistuneen alkoholistin kertomus. Monien tuntema artisti Jippu siinä kertoo omasta tiestään raittiiseen elämään.

seurakuntalainen.fi/uutiset … aunistele/

Arvostan Jippua. Tuli vastaan, kun jostakin systä googletin: “onko valehteleminen syntiä”. Tai syy oli se, kun aiheesta vaimon kanssa keskusteltiin kun mietittiin yhden uskonnollisen herätyksen kokeneen henkilön kummallista tapaa valehdella asioissa, joilla ei ole kenellekään muulle mitään merkitystä. Jotain itsensä pettämistä ja sen varjolla oman egon korostamista kai uskonnon myötä siinä on taustalla? Mutta onko se Ison Kirjan mukaan syntiä vai ei, sitä pohdimme.

Jippu on löytänyt uskonnon avukseen, kuten niin moni alkoholisti. Hienoa hänelle ja kaltaisilleen. En muista olenko kertonut suhteestani uskontoon täällä. Uskon johonkin ihmistä isompaan, mutta se ei ole ihan sitä mitä papit kirkossa julistavat vanhojen kaavojen mukaan. Jotain ihmisjärjen yläpuolella olevaa on, mutta mitä se sitten on? Se on jokaisen itse ratkaistava. Väkisin uskonnon tyrkyttäminen ei ole viisasta. Sen sai myös piispa Henrik kokea Köyliön järven jäällä. Lalli suivaantui.
Sama asia kuin raittiuden kanssa. Sitäkään ei voi väkisin kenellekään myydä. Itse se on ymmärrettävä ja itse otettava vastaan.

Minulle oma kirkko on vaikka metsäjärven rannalla luonnon keskellä. Siinä mielessä tuo vaeltelu ja luonnossa yöpyminen mitä harrastat ja monet muutkin toki harrastavat jollakin tapaa kiehtoo.

Erosin muutama vuosi sitten evlut. kirkosta. Tosin on harkinnassa, jos liittyisin uudestaan takasin. Kun tuo vaimo tykkää siellä käydä ja on vähän hassua istua siellä mukana pakanana. Hassuahan se saattaa olla ylipäätään. Mutta jos rauhan tupaamme pieneen tuo, niin olkoon. Mitäpä ei mies tekisi pitääkseen vaimonsa onnellisena.

Rukoiluksi nimitetty toiminta on antanut joskus voimia. Saako siinä sitten yhteyden jonnekin taivaalliseen yläkertaan vai ihan omaan yläkertaansa yhteyden ja sen myötä tyyneyttä? Jälkimmäisessä tapauksessa kyse voi olla jonkinlaisesta meditoinnista, mitä asiaa harrastavat pitävät hyödyllisenä tapana.

Poliiseista sen verran, että kun olin enemmän juoppo ja kerran ratista kärynnyt aika usein entisyyden takia puhalluttivat. Nyt ne on jo antaneet periksi. Tulihan sitä jokunen kerta putkassakin oltua. Ja monenlaista virkavallan edustajaa tuli tavattua. Ensimmäinen kerta putkassa oli jo alle 18v ikäisenä. Viimeinen n. 15 vuotta sitten. Silloin meni ns. lujaa ja tuntui, ettei meitä pysäytä mitkään normit. No pysäytti kuitenkin, ei kuitenkaan normit eikä poliisit, vaan muut jutut. Eipä ne minun epätervettä juopotteluani silloin vielä pysäyttäneet kuitenkaan. Se tapahtui paljon myöhemmin. Väheni ensin ja sitten hiipui hyödyttömänä hölmöytenä itsekseen. Monen yrityksen ja erehdyksen kautta tosin.
Hitaasti on järki löytänyt tiensä kovaan päähän ja nyt olen päätynyt tähän, että viinani tässä elämässä on juotu. Ihan kunnioitettavat määrät sitä minulle olikin varattuna.

Juomisen sijaan olen alkanut luomaan. En sontaa, vaan luomaan siten, että asettelen sanoja perätysten yrittäen muodostaa järjellisiä lauseita. Siksi varmaan tahtoo näistä viesteistä täällä ja muualla netissä tulla melkoisia novelleja. Toivottavasti näissä on sitä järjellisyyttä edes hiukkasen mukana. Osaan myös piirtää ja kuvankäsittely on minulle kovin rakasta toimintaa.

Kiitos tsempeistä, samaa sinulle mitä ikinä teetkin.

-kossu

Jeps,
Kyllä koodeja oli silloin kun selviytymistaistelu alkoi. :unamused:
Antabusta halusin itse käyttää tuon 1000 päivää. Sadan päivän kuuri on kovin lyhyt, ainakin jos on enempi vähempi juonut 30 vuotta.
Näin kirjoitin kirjassani lääkityksistä lähtiessäni uuteen elämään.

Jippu on tuttu persoona mediasta.

youtu.be/9we_6pSdz-Y

Putkis

Tästähän monet Jipun tuntevat ja muistavat. Upea:

youtube.com/watch?v=V95T1DlcUKk

Jaahas,
Työt alkoi ja yllättäen pääsinkin lumenpudotus hommiin. Tuossa hommassa jos missä sitä kuntoa tarvii. Huima määrä lunta olikin kertynyt katolle. Katto on liki 100 metriä pitkä ja leveyttäkin kolmisenkymmentä.

Tekemällä homma eteni ja viimein saatiin lumet alas.
Vanha tuttu kulkupelikin näkyi olevan hallin nurkassa, siis trukki jolla viime syksynä ajelin. Aloin nyt kuitenkin harjoittelemaan hieman isommalla koneella ajoa. Pyöräkoneella siirtelin tavaraa ulkovarastoon. Aikansa tietysti vie ennenkuin koordinaatio tuollaiseen hommaan kehittyy.

Putkis, paluukuormassa.

Moro putkis!

Sekaannun nyt tähän sinun nauhaan ja ihan siksi, että ajattelin ottaa käyttöön 1000 päivää antabusta metodin. Eli teen asiat todella eri tavalla, kuin ennen. Työterveyteen olen ollut yhteydessä ja siellä alkaa päihdehoitajalla säännölliset käynnit. Ensimmäinen antabuspurkki on kaapissa ja sieltä jo jonkun verran napsittu nappeja :slight_smile:

Kohta kymmenen vuotta palstalla oltu ja kyllä se on nähtävissä, että jonkinlaista jojoilua tämä on tähän asti ollut, eli uudet keinot käyttöön. Välillä ollut pidempiä raittiita jaksoja ja mitään yletöntä kännäämistä ei ole, tyhjänpäiväistä tissuttelua ja tapalipittelyä, joka häiritsee ja josta haluan lopullisesti eroon. Nyt oltu täysin juomatta n. 3 viikkoa. Palstaa olen kyllä lueskellut säännöllisesti koko ajan, mutta eipä ole tullut kirjoiteltua, kun ei sitä kaljapöhnässä edes kehtaa kirjoitella.

-Lumikulkuri