Putka Häiriköille

Ja taas mennään, auto toimii.

Kansallispuisto on tähtäimessä.

Ensin lossilla totuttelin vesillä oloon.

2 tykkäystä

Matka vei Linnasaaren kansallispuistoon. Tuohon puistoon olin jo keväällä menossa, mutta suuntasin silloin toisaalle.

Askeleiden turvaksi.

Rehevää luontoa, ainakin jos verrataa pohjoisen erämaihin.

Hetki jos toinenkin on mennyt siitä kun tämä puu on ollut kohden taivasta.

Tikka on ollut työssä.

Koti metsän keskellä.

Linnasaareen pääse helposti venekyydillä. Edestakainen matka vähän yli 20e.

3 tykkäystä

Jaahas…
Autossa taas jotain pientä vikaa. Avasin pari ruuvia ja…

2 tykkäystä

Moi taas,
Ruuvaukset on tehty ja taas tien päällä.
Matkani vei tällä kertaa etelään päin.
Sateista on.

Matkasin omituisen mutkikkaita teitä.

Muutaman kerran hieman ihmettelin kartan koukeroita. Miten tie voi olla tuollainen?

Edellisen kuvan koukerot selittyivät tunnelilla, joka laskeutui vuorelta alas. Hyvin erikoinen ajokokemus.

Voisi ajatella että tunnelit on likaisia ja haisevia paikkoja.

Tällä kertaa kohtasin hieman erilaisen.

Tässä kiertoliittymässä, vuoren sisällä, oli kyllä hohtoa.

Tunnelit on siitäkin kivoja, että kun ajaa sateesta tunneliin, saattaa ulos tullessa olla aivan toisenlainen keli.

Keväällä kun kiertelin kansallispuistoja tulivat pitkospuut tutuiksi.
Täällä Norjassa ei ole pitkoksia vielä näkynyt.

Mutta tunnelia tunnelin perään.

Tunneleiden jälkeen on toisenlaista nähtävää.

Tällaista täällä, eteläisessä Norjassa.
!

Yöt eivät ole enää valoisia.
Matkani huhtikuun lopulta tähän syyskuun alkuun on ollut aivan mahtava.

Vaikka minä vaeltaisin pimeään tunneliin, en minä pelkäisi mitään pahaa.
Onneksi minun Matkaoppaani valaisee, myös elämän tunnelit.

8 tykkäystä

Matka vei taas vuoristoon.

Vuoretkaan ei ole ikuisia, korjata täytyy.

Hieman mietitytti valitsemani reitin turvallisuus. Polulla oli joitakin kivenlohkareita.

Sitten isompi vyöry oli haudannut polun usean metrin paksuisella kivikasalla.

Vuorilla kulkemisessa on omat arvaamattomatkin vaaransa.
Tämä nuori mies sai sen kokea, henkensä kautta.

Minun polkuni oli kyllä upea kuljettava.

Trolltunga, norjan kuuluisin vaelluskohde. (nämä kaikki kuvat on Trolltungan alueelta, trolltungalla yleensä tarkoitetaan juuri tuota kielekettä.) Myös siellä on sattunut kuolemaan johtanut onnettomuus muutama vuosi sitten. Nuori nainen otti selfien… sitten tuuli hieman tönäisi ja nainen putosi 700 metriä.
Tämän kuvan otin kielekkeestä noin 2km päästä ja 650 metriä alempaa. Turvallisuus ennen kaikkea.

Tuonne kielekkeen kohdalle kulkee myös eräänlaiset tikkaat. Ne on kiinnitetty suoraan kallioon. Muistaakseni pystysuoraa nousua oli 300 metriä!
Tässä tikkaiden alimnat puolat.

Jk.
Näiden vuosien aikana olen nähnyt useita muistomerkkejä menehtyneistä vaeltajista. Olen ollut itsekin muutamissa pahoissa tilanteissa, koemattomuuttani olen niihin joutunut.
Askel askeleelta kehityn ja ymmärrys vaaroihin kasvaa.

Auto onneksi pelaa ihan “normaalisti”.
Jarrupalan vaihto.

Aamu oli puolipilvinen, siis pilvet oli puolivälissä vuorta.

6 tykkäystä

Vuorikuvat on jänniä. Niiden valtavuutta ei kuvasta juuri hahmota. Tuo kieleke näyttää kuvassa pieneltä vaikka taitaa silläkin kokoa olla. Sama se on tunturikuvien kanssa. Kuvissa ne näyttää mitättömiltä kumpareilta vaikka omin silmin nähtynä vaikutelma on taatusti erilainen.
En ole lapissa koskaan käynyt enkä todennäköisesti koskaan mene oulua korkeammalle. En ole lukenut edes yhtään kirjaa joka linkittyy lappiin. Jotenkin koen sen ympäristön itselleni vastenmieliseksi. Niin me ollaan kaikki erilaisia.

Norjassa olis mukava käydä joskus kokemassa ne rautatiet

1 tykkäys

Moi, Fincoco.
Ajelin juuri hetki sitten sen kuuluisan rautatien rinnalla, siis Norjassa.
Vuoret ovat todellakin suuria ihmiseen verrattuna.

Onhan se hienoa että emme ole kaikki samasta kivestä veistettyjä.

3 tykkäystä

Kesä alkaa olla jo lopussa. Eilen ajelin vuorilla… muutamat lumihiutaleet leijailivat.

Tänään lämmitin saunan ja pesin pyykkiä. Onhan tässä taas viikon verran tullut reissattua. Vedet puroissa on todella kylmiä. Vuorilla näin jo jäätyneitä lammikoita.

Istuin hetken rannalla ja katselin virtaavaa jokea.
Rinkka vierellä. Muistin taas hetken jolloin kaikki elämässäni muuttui.
:non-potable_water::footprints:

4 tykkäystä

Moi,
Fincocolle kuva norjan rautatiestä.
Olisihan tietysti kiva jos olisi se junakin ja itse vielä kyydissä.
Ps. Kuva napapiiriltä, mutta etelään päin.:grin:

2 tykkäystä

Ylellä on areenassa tai ainakin oli hieno sarja, jossa kertottiin junista ja rautateistä. Norjassa on upeita kakdi kerroksisia maisemavaunuja joiden katto ja seinät on lasia tai mitä pleksiä lienevätkään. Olisi joskus kiva päästä sellaisen kyytiin.
Kiitos kuvasta :grinning:

2 tykkäystä

Kaikkea sitä näkee.

3 tykkäystä

Moi,
Matkani vei pohjoiseen. Kävin katsomassa erästä kanjonia, Gorsabrua. Kanjonin yli kulkee kävelysilta. Sillalta alas kanjonin pohjalla virtaavaan jokeen on matkaa 150 metriä.

Tuollaisen nähtävyyden kuvaaminen kameralla on aika vaikeata. Mittasuhteet ei tule oikein esille. Seistessäni sillalla ja katsoessani alas en tuntenut olevani korkealla, vaikka matkaa pohjalle oli todellakin 150 metriä.

Polku joka tuonne Gorsabrualle johtaa on helppokulkuinen. Kävelymatkaakin maksulliselta parkkipaikalta vain pari kilometriä.

Paljon on luonto muuttunut yöttömän yön valoisuudesta.

Peräkontin yökahvila.

Säätilaa täytyy hieman seurata jos vuorille menee vaeltamaan.

Tuulinen päivä

2 tykkäystä

Puitteet ja kaikki muukin näyttäisi olevan kyllä kohdillaan. Tuolla kyllä taitaa mieli ja mies kyllä levätä ihan kohtalaisesti.

3 tykkäystä

Kyllä mieli lepää, ei ahdista elämä.
Viime yön nukuin vuorella, siis autossa P-pysäkillä. Tuuli aika kovaa. Tuuli heilutteli autoa ja ei tarvinnut aamulla alkaa kahvin keittoon. Ajelin sitten muutaman kilometrin laaksoon, siellä oli sitten ihan mukava keli.

Tänään ajelin Altaan ja siitä sitten Suomea kohden.
Lumisateita alkaa tulemaan ja täytyy hieman varautua siihenkin.
Ruskan värejä on puissa. Maa-ruskaa ei kuulemma tule, koska on ollut niin lämmintä.

Pohjoisessa on niitä lohijokia.
Hieman näyttää kuivalta tämä joki, ei ole lohta ei.

2 tykkäystä

Viime kesänä ajelin itse Alta - Kautokeino ja on siellä hienoja vuonoja ja maiselmia matkan varrella ei voi muuta sanoa.

Mikäs se on autossa nukkua jos mahtuu. Minä nukuin teltassa ja sehän on paras paikka nukkua raittiissa ilmassa ja minua ei haitannut vaikka parina yönä vähän ripotteli.

Se teltan rapina kun ripotellee niin siinähän nukkuu vielä paremmin

3 tykkäystä

Onhan tuo hieno pätkä ajaa, Kautokeinosta etelään. Tänään sitä ajelin.

Vuoret on korkeita.

Tie kulkee paikoitellen kanjonissa.

Päivä oli aurinkoinen. Kylmä alkaa tosin olla.

Keväällä kun ajelin Kilpisjärven maisemissa, ei silloin ollut vielä lehtiä puissa. Nyt näen niiden taas kadonneen.

2 tykkäystä

Vielä on kesää jäljellä.
Pienet tulet tein tummenevaan iltaan.

Saunaa en jaksanut kasata, suihkun otin männyn kupeessa.

3 tykkäystä

Hienon paikan olet löytänyt. Noita lappi on toki täynnä mutta niitä on vaikea löytää ihan tien vierestä.

Moi, fredi.
Kuvat Menesjoen varrelta. Inarista 35km etelään.
Näin syksyllä tilaa on. Kesällä oli vaikeuksia löytää mukava yöpaikka, ainakin pohjoisessa. Varsinkin kun ajelin usein aamuun asti.
Eteläisessä Suomessa suurin ongelma oli saada pesuvettä saunaan. Kaikki rantapaikat on yleensä yksityisiä. Minulle kyllä kelpaa metsäautotien varret ja hiekkamontut, kunhan saunomaan pääsee muutaman päivän välein.

Tänään syyspäiväntasauksena.
Matkasin yhä pohjoisemmas. Toivottavasti en nyt tehnyt pahaa virhettä.

Löysin hyvin erikoisen tien. Noin kolme kilometriä pitkä niemi meren rannalla.

Ajelin tietysti niemenkärkeen, toiveena viettää yö siellä. Eipä sinne saanut leiriytyä.

Meri oli vetäytynyt ja upeat hiekkarannat olivat paljastuneet.

Keli muuttui hyvin nopeasti, siis minuutti pari.

Lämpötila oli vain muutaman asteen plussalla ja tuuli kovaa, sitten alkoi sade. Pakenin autooni.

Ajelin vielä… pohjoiseen.

Sitten se tapahtui.

Lunta satoi. Kesä on siis päättynyt.

3 tykkäystä

Täytyy pitää tuo paikka mielessä on hienon näköinen yösija.

1 tykkäys