Mitä se normaali sitten on?
Tuon ylläolevan lainauksen lisäksi jäin miettimään aloitusviestiäsi, kun kirjoitit jotenkin niin että mies juonut päivittäin kymmenkunta annosta, ja sitä ennen lähinnä perjantaikänniä jne.
Kun asia on niin, että jos on pitkään käyttänyt alkoholia humalahakuisesti/isohkoja määriä, niin se aivan helposti saa ihmisen masentumaan ja ahdistumaan ja olemaan tyytymätön. Siis vaikka ne määrät tämän alkoholikeskeisen yhteiskunnan silmissä olisivatkin ns. normaaleja. Nuorempana sitä vaan pää kestää paremmin alkoholia… Olen itse nelikymppinen alkoholista eroon pyrkivä mies, ja viestiesi perusteella oletan miehesi olevan suunnilleen samanikäinen. Tässä iässä alkoholin haitat monesti alkavat kasaantumaan, ja sitä masennusta/tyytymättömyyttä korjataan sitten juomalla lisää. Ja kun juodaan lisää, niin kierre vaan jatkuu kun on aina vaan tarve juoda lisää… Tuohon kun yhdistää vielä liikkumattomuuden ja mahdollisesti huonohkon ruokavalion, niin ei ole ihme jos kokee olonsa ikäväksi eikä tiedä mitä elämältään haluaa. Tuo vaihe, mikä miehelläsi on kestänyt puoli vuotta, kesti minulla vuosia. Onneksi ei ole perhettä eikä lapsia, eikä edes vaimoa.
Yritän vaan sanoa, että minusta kuulostaa siltä että miehesi ongelmien juurisyy voi aivan hyvin olla alkoholi. Että on ensin juotu vuosia, ei päivittäin mutta esim viikottain, ja sitten homma on saanut pahemman otteen kun oloja täytyy jatkuvasti korjata lisää ja lisää. Ei asiantuntijat turhaan sano, että esim masennusdiagnoosin tekeminen on käytännössä mahdotonta ennenkuin ihminen on ollut 3-6 kk täysin juomatta.
Toki voi olla että ongelmat tosiaan ovat jossain muualla ja juominen rauhoittuu tuon erilleenmuuttonne myötä. Kuitenkin omasta kokemuksestani suosittelen suhtautumaan suuren suurella varauksella mihinkään mitä miehesi sanoo juomisestaan. Nyt, kun ette näe päivittäin, hän pystyy halutessaan juomaan uskomattomia määriä, ja kuitenkin skarppaamaan tarvittaessa muutamaksi päiväksi lapsia nähdessään jne.
Minäkin olen rehellinen ja suoraselkäinen, ja läheisteni mielestä suoranainen luotettavuuden ja suoraselkäisyyden perikuva. Kuitenkaan en ole edes parhaille ystävilleni halunnut kertoa paljonko “parhaimmillaan” tullut juotua, koska en ole halunnut huolestuttaa heitä. Aivan samoin miehelläsi on nyt yksin asuessaan melko helppo vetää sinun suuntaasi sellaista roolia, että “eipä tässä paljoa ole tullut juotua”, vaikka tosiasiassa asiat menisivät vain pahempaan suuntaan. Tosin se on sitten eri asia onko sillä merkitystä sinulle tai tilanteellesi että tietäisit kovinkaan tarkasti miten hänellä alkoholin suhteen menee. Jotenkin minusta vaan kuulostaa siltä, että miehesi kannattaisi pyrkiä juomisesta eroon kokonaan niin saattaa muutaman kk. jälkeen ruveta aurinko paistamaan.
Pahoittelen ei ole tarkoitus paasata. Mutta itse kun olen ajoittaisista takaiskuista huolimatta ollut nyt juomatta paremmin kuin kymmeneen vuoteen, harrastanut liikuntaa, syönyt paljon kasviksia jne… Niin se muutos on ollut uskomaton, mieli on kirkastunut ja taakka tippunut harteilta.
Edit. Sellainen lisäys, että ns rehelliset ja edes jonkinlaiseen empatiaan kykenevät juopot monesti kokevat yhteisasumisen ahdistavana juuri siksi kun tiedostavat sen harmin mitä juomisesta toiselle koituu. Eli oma asunto on kiva, kun sitten on juomisrauha eikä häiritse ketään toiminnallaan.