^ Terapeutti voi kummasti auttaa siinä, että saa tirauteltua niitä kyyneliä
. Eihän terapeutin tehtävä olekaan tehdä mitään simsalabim! -temppua, vaan antaa työkalut siihen, että voisi tehdä itse itselleen sen simsalabim! -tempun. Toki jotkin tropitkin voivat kovastikin saada kyyneleet virtaamaan, varsinkin laskujen maksun aikaan, mutta tiedä sitten, kuinka hyvin siinä tulee niitä tunteitaan oikeasti käsiteltyä :mrgreen: .
Psykiatrille/psykoterapeutille voi kyllä sanoa suoraan, jos tuntuu siltä, että nyt edetään sellaista tahtia, ettei kantti meinaa kestää. Tietenkään psykoterapia ei ole mikään mukavien turinointitupa, vaan nimenomaan niitä vaikeita asioita siellä kuuluu käsitellä ja kaikenlaisten, varsin vittumaistenkin olojen pintaan nousu kertoo siitä, että terapia toimii, mutta liian nopea tahti/intensiivinen terapia voi aiheuttaa joskus enemmän haittaa, kuin hyötyä, vaikka terapeutissa ja/tai terapiamuodossa ei sinänsä mitään vikaa olisikaan. Itse viheltelin peliä poikki joskus, kun tuntui, että nyt alkaa pursuta paskaa yli äyräiden sellaisella rytinällä, etten ole siihen vielä valmis. Terapeuttini kyllä ymmärsi tämän ja antoi aikalisää. Toki niihin asioihin sitten palattiin, kun koin ajan olevan kypsä niiden puimiseen. Jos joku vain ravaa terapeutilla kuukaudesta toiseen juttelemassa säästä, eikä koskaan ole valmis käsittelemään mitään ongelmaa, niin silloin ammattitaitoisen terapeutin kuuluukin sanoa, että tämä taitaa olla nyt tässä ja palaillaan ehkä sitten joskus, jos motivaatiota/voimia löytyy enemmän. Tietty terapeutin kuuluu myös vähän johdatella, jotta päästäisiin sinne asian ytimeen.
Edit: Itse tulin monesti terapiasta itkua vääntäen ja miltei ranteitani raapien, mutta jotenkin mä tiesin niistä hyvin kurjistakin fiiliksistä, että tässä ei ole kyseessä mikään loputon ja mihinkään johtamaton tuska-ahdistus, vaan tämä on eteenpäin menoa. Jotenkin siis erilainen tunne, kuin se normi paha oloni. Olen toki tullut terapiasta yhtälailla leveästi hymyillen ja tanssiaskeleita steppaillen
. Olen myös “joutunut” nollamaan pääni joidenkin terapiasessioiden jälkeen varsin reippaalla päihteilyllä, mutta eipä se pään nollaaminen lopulta terapian hyötyjä nollannut, vaan kyllä ne oivallukset olivat jäljellä vielä pään selvittyäkin ja niistä sai sitten hyvin kiinni. En tietenkään kehota raitisteluketjussa porukkaa menemään kuosaamaan aivan täysillä jokaisen terapiasession päälle :mrgreen: , mutta meinaan sitä, kun “aina” sanotaan, ettei terapiasta ole mitään hyötyä, jos siinä ohella päihteilee, niin höpöhöpö, ainakin minun kohdallani
. Päihteilyistä huolimatta sain terapiasta irti niin suuren avun, etten olisi uskonut moisen olevan mahdollistakaan
. Tietenkään terapiaan ei kannata mennä sellaisessa kuosissa, ettei muista koko hommasta mitään :mrgreen: ja on se päänsä hyvä muutenkin väliin selvitellä, jotta selvällä päällä saisi kelailtua terapian antia.
Tsempit kaikille, etenkin Lucrezialle <3.