Eihän se ratkaisu kaikkeen ole, mutta voi se olla ratkaisu johonkin. Esimerkiksi maahanmuuttajat näkevät yrittäjyyden hyvin keskeisenä vaihtoehtona työllistymiseen, koska työn saaminen muuten on heille vielä vaikeampaa.
Meillä onkin tämän vuoksi aika huomattava kebab-pizzeria-kanta tässä maassa, ja muunkin laista etnistä ravintolaa pilvin pimein etenkin isommissa kaupungeissa.
Ja monet näistä yrityksistä on olleet jopa ihan kannattavia. Aika hyvin, vieraassa maassa, vieraassa kulttuurissa ja ehkä jopa puutteellisella kielitaidolla, vai mitä?
Joo, jos harrastukseksi haluaa vaikkapa urheiluautojen keräilyn niinkuin Teemu Selänne.
Ilmaisia harrastuksia on mm. lenkkeily, ulkoilu, kirjoittaminen, lukeminen, opiskelu, monet kerhot ja ryhmätoiminta.
Hyvin edullisia ja halpoja harrastuksia on retkeily, uinti, kuntosali, pyöräily, yhdistystoiminta, musiikki, kulttuuri (taidenäyttelyt yms.), maalaus, piirtäminen, sauvakävely… Ja kannattaa huomioida että jo tuon pelkän yhdistystoiminta-sanan alle kuuluu hyvin monenlaista toimintaa.
Opiskelu voi olla myös arvo sinänsä, tärkeää itsensä takia. Korkeakouluissa tehdään tiedettäkin. Ja vaikka puhuttaisiin vain ammattikoulutuksesta, niin koulutus ei yleensä ainakaan vähennä työnsaantimahdollisuuksia. Yleensä se parantaa niitä.
“Ei ole, ei pääse, ei huvita” marmatus kuulostaa pilalle lellityn valitukselta, joka ei viitsi edes yrittää. Jos mikään ei huvita eikä mikään kiinnosta tai mitään viitsi, niin sitten voi todeta että voi voi, mutta elämä on valintoja. ![]()
Samaan aikaan monet maahanmuuttajat opiskelevat hiki hatussa suomen kieltä, samalla kun ottavat vastaan minkä tahansa duunin vaikkapa mopin varressa.
Kun itse olin siivousalalla yli 10 vuotta sitten, se alkoi olla jo kovaa vauhtia menossa maahanmuuttajien hommaksi koko ala. Sillon meitä kantasuomalaisia valkonaamoja kuitenkin vielä oli mopin verrassa jonkun verran, nyttemmin ei enää paljonkaan, ainakaan meillä pain.
Jos itsellä on mielen rikkautta ja viisautta enemmän kuin nykyisillä poliitikoilla, niin etenkin kannattaisi lähteä mukaan jakamaan sitä rikkautta ja viisautta laajemmalle.
Sekin hyvä puoli demokratiassa on, että jos poliitikot on huonoja, voi ryhtyä itse politiikoksi ja tehdä paremmin.
Voi siis todeta: jos ei kelpaa, tee ite paremmin. ![]()