Pohjan rakennetta ja sisältöä jäin miettimään.
Kysymys voi olla sieltä olennaisten asioiden joukosta, pitkästä aikaa semmoinenkin. Mille pohjalle kukin elämänsä rakentaa.
Kai pohjan valintaan vaikuttaa ensisijaisesti se, mitä sen päälle haluaa rakentaa -tai olla rakentamatta, voihan sen niinkin päättää. Suurin osa ihmisistä varmasti , jos vaivautuvat asiaa ajattelemaan, haluisi pohjan jossa eivät jalat tutise pohjan vatkatessa ja notkuessa. En silti epäile etteikö tästäkin poikkeuksia olisi, joilekin voi hyvin olla mieleen jatkuva tuhon ja mielenrauhan menettämisen läsnäolo jännityksineen.
Oliskohan kysymystä lähestyttävä siltä kantilta että ensin katselllaan minkälaisen elämän sille omalle pohjalleen haluaa rakennella?
Omalla kohdallani se on aikalailla tällainen joka nyt sitten on olemassa, omien resurssien ja arvojen mukaan tien varrelta löytyneistä aineista kasattu…
Elämä jossa mielenrauha on tärkeä, kriteerinä heti perustarpeiden eli ruuan, lämmön ja fyysisen turvallisuuden jälkeen. Ruuankaan ei tarvitse erikoista olla, kaikki kelpaa, en nipota enkä jätä mitään ihmisen ruuaksi sopivaa syömättä. Lämmin, eli sateensuoja ja seinät ympärillä, ei niidenkään tarvitse niin näyttävät ja just keskellä kaikkea olla, kunhan ovat jossain. Ja kun ei tarvitse henkensä ja koskemattomuutensa puolesta pelätä niin hyvä on olla.
En oikein usko että minun kohdallani se pohja voisi koostua rahasta ja tavarasta enempää kuin just noiden perusasioiden eli nälän ja vilun torjunnan verran. Ne nimittäin voi aina menettää, eikä niillä todellakaan voi ihan kaikkea muuta korvata.
Ei sovi minun pohjakseni myöskään turvautuminen johonkin yliluonnolliseen, olentoihin jotka taikalamppua hieromalla tai rukouksia lähettämällä auttaisivat pulasta kun kipu tai tuska tai muu hengenhätä päälle painaisi. Lamppuja on hieronut ja loitsuja lukenut niin moni turhaan ettei se ole kovin lujaksi osoittautunut. Kai minun on oltava realisti ja myönnettävä että ihan kaikesta ei ehkä loppujen lopuksi selviäkään. loppukin tulee, mutta se ei murehtimisesta kummene joten nautitaan tästä ainoasta elämästä niin kauan kuin sitä on.
Onko se pohja siis -minulla- suurelta osin asenne jolla itseeni ja elämääni elämääni suhtaudun?
Höysteenä sitten jonkin verran omalla toiminnalla tehtyä suhdetta muihin ihmisiin, hiukan sitä järjen mukanapitoa taloudessa ettei ihan viimeiset ole aina tuutissa vaan jonkun katastrofin sattuessa tietää jonkun kuukauden selviytyvänsä, muuta sekalaista sälää ja luottamusta siihen että jotenkin tämä tästä aina järjestyy…
Tuota oman , toivottavasti lujan, pohjan olemusta minun täytyy vielä miettiä.
Kovin mielelläni lueskelen millaiseksi muuta oman pohjansa, joko jo olemassaolevan tai rakenteilla olevan paremman, ovat ajatelleet?
Tässähän ehti kahvikin kupissa jäähtyä kun pohjakysymykseen juutuin. Uusi kupillinen on haettava.