Ei täällä kenenkään tarvitse mitään lopullisia raittiuslupauksia tehdä eikä siirtyä minnekään, kun mieli on häilyvä. Voi kuulua ihan yhtälailla prosessiin nuo hetkelliset epävarmuudet ja/tai mielenmuutoksetkin. Suotakoon se alussa olijoille.
Kovasti tsemppiä ketjun aloittajalle, kyllä asiat vielä selkeytyvät! Onneksi ei edes tarvitse miettiä kuin tätä päivää.
Munhan tässä noilla grapen kriteereillä tulisi siirtyä Vähentäjiin tai jopa kokonaan pois, koska en ole onnistunut kokonaan raitistumisessa, vaikka kohta vuoden olen täällä plinkissä sätkinyt…
Rooibos, ei todellakaan! Kenelläkään ei ole oikeutta asettaa täällä mitään kriteerejä, ylläpitoa tietty lukuunottamatta, joten ota ihan rauhassa vaan. Toiset tarvitsee sitä paitsi muutokseen paljon pidemmän ajan ja sekin tulee huomioida, että ihmiset voi alkaa kirjoitellakin tänne ihan eri vaiheissa. Pysy, R., palstalla, vielä se sunkin “hetki” tulee ja asiat loksahtaa paikoilleen. Voimia!
Aika yllättävää oli kyllä lukea tälläinen kommentti kun kaikki taistellaan saman ongelman kanssa ja vielä kirjoittajalta joka on ollut vain 2 kk raittiina laskurin mukaan
Toisaalta ajattelin kyllä että jos olen väärässä paikassa mutta eikös vaan se ryhmästä toiseen seilaaminenkin näytä sitten aivan pöljältä joten pysyn täällä kunne ylläpito toisin sanoo… niin siis ylläpito ei grape tai muukaan. Ja täällä tulee paremmin lukeneeksi muiden onnistumisia
Moi Tuiske ja jälkijunassa tervetuloa nimenomaan tänne Lopettamoon. Oikeassa paikassa olet. Palstahan on tarkoitettu MYÖS niille jotka vasta harkitsevat ja luotsaavat tilannettaan. ja kuten mainitsit, ei täällä olevien asia ole jakaa kirjoittajia “oikeisiin” ja “väääriin”.
Sanoit, että sinua nyppii laskurisi nollaaminen? En edes tunne koko laskuria, mutta kyseenalaistan tollasen kapistuksen!! Kukaan ei ota sinulta raitista aikaasi eikä saavutettuja asioita pois! Helvettiin koko nollaaminen, eihän retkahtanut nollasta aloita vaan rakentaa uuden yrityksen raittin aikansa varaan. Aivan sama onko kyseessä pari päivää vai useampi vuosi!
Tsemppiä sulle ja pysy linjoilla.
Kai täällä saa kirjoittaa millä sivulla tahansa. Olen itsekkin kirjoittanut jopa lataamoon, vaikka nuppi on kaiketi kunnossa ja tuonne saunaan, vaikka en mikään narkkari olekaan. Kirjoita vaan sinne, minne haluat.
Mä kyl olen sitä mieltä, että toi nollaaminen on helevetin hyvä säilyttää, se on itselle sellanen mietinnän paikka, eikä synny valheellista kuvaa itselle asioiden tilasta, hyvä laskuri vaik en itse sitä käytäkään, on näet näistä raittiuksista jo kokemuksia ja raittiina uskon riehuvani jatkossakin. Tsemppiä!
Uutta raittiutta alkaessa on perustavaa laatua tietää, hallitseeko alkoholinkäyttönsä vai onko voimaton alkoholiin nähden.
Jos hallitsee alkoholin, silloin voi ottaa kun haluttaa ja olla ottamatta, jos siltä tuntuu.
Jos on voimaton, silloin alkoholistilla on kestävä perusta luopua taistelemisesta ylivoimaisen vastustajan kanssa, antautua täysin ja hakea apua.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Joo… näin alussa musta toi laskuri on todella hyvä asia, ei tosiaan tule virheellistä kuvaa. Kun ollaan juomatta x -päivää niin silloin myös ollaan eikä lipitellä siinä välissä. Sehän on itsellekin hyvä kannuste, vidutuksen aihe, ylpeyden aihe ja kertoo itselle sekä muille että homma on ollut hanskassa.
Mun hanskat ainakin on aivan hukassa enkä tiedä mitä haluan vaikka tiedänkin mutten kuiteskaan tiedä että haluanko ihan oikeasti sitä ja jos haluan niin miksen pysty siihen, ehkä sittenkään en sitten halua… tai haluan mutten pysty… ihan loputon suo tämä.
Olis helpompaa ku olis perseillyt ihan kunnolla, käynyt pohjalla, tai olenhan mä perseillyt vaikken olekaan maallista mammonaani menettänyt, enkä ole istunut talon nurkilla kun seinät eivät ole pitäneet mua pystyssä. Mutta olen ajanut krapulassa/kännissä autoa kun lapsi oli kyydissä ja se on se mun perseily joka pitää muistaa hamaan loppuun asti. Ollaan tapeltu niin että astiat lentää… ei muuten lentäis selvinpäin ku ei raaski heitellä tavaroita että on sekin yhdenlaista per… (Huokaus) Tää helpotti, nyt jatkan töitä ja ku kotiin pääsen, lähden tuonne vesisateeseen ja loskaan juoksemaan
Jos koet, että et vielä ole käynyt pohjalla, tee itsellesi selväksi, mitä vielä haluat menettää tai kokea päästäksesi viinan voimalla pohjalle. Vaihtoehtoja siihenkin on vaikkapa uusia rattijuoppous joutumatta kiinni tai saaden rangaistuksen, menettämällä perheen, omaisuuden, ruumiin tai mielen terveyden, osumalla kristallimaljakolla puolison otsaan . . .
Laskuri on minustakin erinomaisen hyvä asia. On tärkeää muistaa viimeinen humala päivämäärineen, ja alkoholistina olen kiitollinen jokaisesta päivästä, jonka saan elää raittiina.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
OK, hyvä että tuli eriäviä mielipiteitä laskurista! Jokaisella on oma tapansa raitistumiseen ja raittiuden ylläpitämiseen. Jos jokin keino tuntuu oikealta niin siitä kannattaa pitää kiinni.Mulla oli jopa 2 vuotta sellainen enemmän lähitulevaisuuteen suuntautunut laskutapa. Eli jokaisen selätetyn viikon kunniaksi “palkitsin” symbolisesti itseni valkoisella karkkihiirellä jonnka sitten liimasin olohuoneeni mustan kaapin oveen. Tossa vielä köllöttelevät - harmaantuneina tosin, mutta muistoina menneestä. :mrgreen:
Komppaan muuten Lomapuistoa siinä, ettei kannata odottaa suurempia onnettomuuksia. Lapsi kyydissä päihtyneenä tai krapulassa riittäisi itselleni täysin - no go!
Tsemppiä.
Asiaa. Ei mulla muuta.
Kuten myös se, että jos hallitsee alkoholin käytön täydellisesti, ei ole ongelmaakaan. OMA HALU pitää kuitenkin lopettaessa olla muuten voi lapskan heittää santaan.
Halusin kärjistää asioita. Sinulla on (tämä on tulkintani) mahdollisesti vakava alkoholiongelma, jos et pysty olemaan raittiina esimerkiksi 3 kuukautta. Itse en ole koskaan pystynyt olemaan ilman vertaistukea raittiina kolmea kuukautta. Kannattaa hakea apua oikeasti.
Tosin suomalaiseen kulttuuriin kuuluu niin olennaisena osana ryyppääminen, että eihän näistä koskaan tiedä.
Jos et löydä halua lopettamiseen, löydä halu siihen, että olet juomatta siksi, että vittuilet sille osalle itseäsi, joka haluaisi juoda. Usko, se auttaa.
Tässä eräs hyvä linkki, liittyen pohdintaan alkoholismista:
Jäin vielä miettimään, miten se raitistelu on edennyt omalla kohdallani. Mielestäni se oma löytöni tosiaan oli se, että löysin pohjan siinä, että tajusin, että viina tuottaa minulle ongelmia, mutta silti en löytänytkään sellaista pysyvää halua hakea raittiutta, eli siis todella lopettaa, vaikka moni on sitä peräänkuuluttanut. Sitten ajattelin, että olkoon, riittää, että minulla on halu löytää halu lopettaa, ja minulla on halu löytää itsessäni alkoholistinen käyttäytyminen. Lähdin siis vain jopa eräällä tavalla hampaat irvessä hakemaan apua, samanaikaisesti kun en halunnut sitä apua hakea. Jos tuo kuulostaa jakomielitautiselta, niin sitä se olikin, mielestäni myös alkoholismi tautina on melkoisen kahtalainen.
Olen tässä jonkun verran kirjoitellut vertaistuesta, mutta huomaan itsessäni sen, etten taaskaan ole ollut useisiin päiviin itse vertaisryhmissä, joten sinne taas pikku hiljaa. AA:n muutamat ydinlauseet ovat helpottaneet siinä raitistelun alkuvaiheessa (on muuten hauskaa kirjoitella, koska tässä voi samalla kirjoitella itselleen, koska en ole vielä tällä kierroksella raitistellut vuotta, jota voisi pitää jo raitistelun alkavana pro-meininkinä):
hiljaa hyvä tulee
päivä kerrallaan
ensimmäiset asian ensimmäiseksi
Let go and let God
sekin asia menee ohi
On perjantai eikä ahdista näin aamusta vielä yhtään, olo on oikein muikean hyvä. Sanoin eilen miehelleni että tänään meillä on sitten liikuntailta koska muuten ahdistaa, saa sauna jäädä jos ei sinne ehdi mutta liikuntaa harrastetaan PISTE Yllättävää mutta hän ei pistänyt yhtään vastaan.
Meillä on siis perhantaisin saunapäivä ja sinne pitää mennä ajoissa että tytärkin ehtii. Nyt sitten mennään jos ehditään ja ollaan menemättä jos ei ehditä, ihan hyvä. Oikeastaan ei se tytär siellä kuumassa oikein viihdykkään vaan alalauteilla kokkaa meille ruokia mutta onhan se ollut sellainen yhteinen hetki. Joka on ollut nykyään vähän kireä hetki joten parempi näin. Voihan sen saunan vaikka siirtää lauantaiksi, pitäisi muutenkin päästä vanhoista tavoista eroon jotka sitten houkuttavat alkon pariin.
Tänään teen ensimmäistä kertaa pataleipää, taikina on jo kohoamassa ja toivon illallla saavani uunituoretta leipää mikäli sitten ei pala pahasti pataan kiinni
Täytyy sanoa, että oli vaikea viikonloppu. Alkoi pyörimään juhliminen mielessä, enkä oikein edes tiedä, minkä takia. Ehkä nuo sisäiset prosessit, jotka velloo jopa hallitsemattomana, ja se vanha reagointimalli on aina ollut että tunteita karkuun viinaan… ihme kyllä raittiina selvisin…
Omastakin viikonlopusta selvitty, vasta ensimmäinen kun alusta alan ja vaikeudet on vielä tulossa. Olo on oikein omenainen… pyöreä, täyteläinen ja hyvä. Kävin eilen jopa 5 km lenkilläkin eikä tuntunut jaloissa yhtään pahalle, sykkeet olivat kylläkin ihmeen korkealla joten niitä pitänee tarkkailla… muuten käy ohraisesti
Onko muuten joku katsonut Haluatko Miljonääriksi -ohjelmaa? Siinä tuo juontaja heittää koko ajan vitsiä alkoholista… tiedän, ongelmansa kullakin mutta että noin hyvin paistaa läpi. Onkohan omatkin sanalohkaisut olleet noin alkoholipitoisia, nyt sen ainakin huomaa muista selvästi