Paskapuhetta että Ketiapiini ei aiheuttaisi riippuvuutta

Hyvin menee, meen edelleen sillä 1125mg annoksella. Viekkareita ei oo tullu. Nyt siirryn 1050mg:n annokseen. En usko senkään juuri heilauttavan kuntoa… Mut etenen superhitaasti.

Mulla ei ole lääkäri/hoitokontaktia tällä hetkellä ollenkaan. Jotenkin sössin kaiken ja nyt oon ihan pihalla… No on mulla terkkariaika 20.pv… Joskus oli lääkärin kanssa puhetta, että voisin huoletta tiputella annosta vaikka 1000mgn annokseen. Eli vielä mennään hypoteettisen hoitosuunnitelman rajoissa… :mrgreen:

Ajattelin (jos kaikki sujuu ongelmitta), että tiputan tuon 75mg viikon välein. Mulla on aina ollu siunauksena, tai kirouksena, se, että en oo ikinä saanu viekkareita mistään lääkkeestä tai aineesta, joten voi tääkin sujua aika hyvin. Sitten lopuksi tiputan sen 200 mg kerralla.

Nyt oon vasta alkanu tajuta kuinka paljon hassuja oireita on tullu ketipinor-hoidon jatkuessa. Toivon että suurimmista ja vaikeimmista ongelmista pääsis eroon tän lopettamisen kanssa.

Kiitos Winston tsempistä! Sitä tarvitaan! :smiley:

Ketjun luettun:i taidan alkaa vähenteleen ketareitten käyttöä… Ei mikään hirveä annos (?) 100mg/d johonki epämääräiseen mielentasaukseen (tolkuton levottomuuteni e i johdu psyykkisestä sairaudesta vaan pikemminkin piitkästä bentsohistoriastani ja tottumuksesta, annoksen roimasta laskusta, ja ehkäehkä myös kofeiinilla on osuutta asiaan :unamused: ja mistälie …) ja unilääkkeeksi… Tärkeämpi on kyl mirtazapiini, siis unilääkkeenä. Mut kyl liikunta auttanee paremmin levottomuuteen, mulla, kun kerta olen siinä kunnos, että pystyn kyllä :confused: . Ei mul edes ole mikäään neurolepti enää aikoihin ollut “pakollinen” -silloinhan annokset ovatkin suuremmat :frowning:

Ikävää nuitten leptien (etenkin ketipinorin, joka vissiin on yleisin lepti, jota määrätään potskuil, joil ei ole psykoosia, millon mihinkin vaivaan) määräämises, o myös se, ettei oteta huomioon, tai v*ttu edes kysytä :imp: mitään potskun somaattisista sairauksista tai lähiomaisten… Mul menee täl hetkel kaksi lääkettä, jotka voivat aiheuttaa veritulpan, ja sellainen on useammalla lähiomaisella. Ett sillee… Ja mul o sääres ollu penikasta asti laskimosuones joku ihme kolo, josta joku sairaalalekuri joskus tokaisi, että tuosta tulee vielä ongelma… Ketarit siis pikkuhiljaa jätän kokonansa, kun se on se toinen veritulppariskiä nostava. Ja sitten kun menen vuosittaisel lekurikäynnilleni :unamused: , vois pyytää sertraliinin vaihtoa johonkin muuhun.

Ketiapiini myös laskee verenpainetta, että ois siitä hyvä päästä ennen jos/kun se kunnon vanhuus tulee, etten sitten pökräile ja kaatuile jatkuvasti :unamused: .

Jotain aiheestakin:
Hmm… :confused: : “päästä eroon” -liekö kuitenkin jotain henkistä riippuvuutta: ett joku pilleri pitää saada, ku olen siihen tottunut, ett huonot olot, elämän ongelmat tai melkein mikä vaan r a t k a i s t a a n/ ainakin pyritään ratkaisemaan lääkkeillä, ja bentsoannos o pieni (mun mielestä siis, lekurin mielestä juuri ja juuri pienannosriippuvuus…).

Se kyl oudoksuttaa, että näitä laitetaan laitoshoidos olevil vanhuksil bentsojen sijaan, ja vielä siten, että lääkkeet vaan vaihdetaan ilman mitään vierotuksia… Muistaakseni Ketipinorin tuoteselostees oli jotenkin näin: tähän -3.polven (?) neuroleptit- lääkeryhmään kuuluvia lääkkeitä ei tule käyttää iäkkäälle dementiapotilaalle, sillä ne voivat aiheuttaa halvauksen tai lisätä kuoleman riskiä :open_mouth: . Siis ei mitään hölinöitä yleisistä tai harvinaisista haittavaikutuksista, vaan suoraan sanottu: ei pidä käyttää siihen potilasryhmään :open_mouth: ! Ja kyl vaan määrätään… No siitä voi olla monta mieltä, onkse sit kamala juttu, jos dementiapotilas kuolee nopeammin lääkityksen ansiosta… :frowning: .

Mä ja tiedän ihmisiä, jotka ottaa ketareita erään yleisesti käytetyn päihdyttävän aineen :stuck_out_tongue: kanssa keskushermostoa lamaavan vaikutuksen takia. Tokkuran ne vaan sit tekee… Tai sit pelkästään hirveästi ketipinoria, ostaa myös laittomasti… Ja minen kylä maksais punasta puupennin puolikasta jostain saamarin leptistä… :confused:

yhen frendin kanssa vedettiin pahimpina aikoina usein ketareita levareita ja olazapiineja ja litra kirkasta miehee. aikamoinen kooma tuli pariks päiväks jos ei muutakaan ollu.

Ei kyllä mennyt hyvin sullakaan Jeesus. Mut joo, kai Jesse on ihan oikeessa siinä et todellinen epätoivo ajaa monenlaisiin tekoihin, niikuin se paskantukkimislääke-Jamppa veteli menee. :confused:

Mun ns. “raajarikkosissa” aivoissa ei löydy mitään mikä tukisi riippuvuutta Ketiapiiniin, muu kuin tottuminen siihen horteeseen ja yleinen hullunpilleireiden lopettamisesta johtuva paskaolo.

Tosin en ole kyseistä mömmöä kokeillut.

Se verenpaineen lasku on kyllä vittumainen sivari lepteissä. Siis yksi niistä monista. Mulla on muutenkin tosi matalat verenpaineet ja onpa sitä tullut monen monituista kertaa pyörryttyä oikein ryminällä leptilääkityksen vaikutuksen alaisena. Lääkärit käskivät aina nousta ylös hitaasti ja rauhallisesti, mutta eipä sitä siinä zombiepöhnässä läheskään aina tajunnut, ja saattoi se pyörtyminen tulla ihan puskistakin, eli oli ollut tolpillaan jo ihan hyvin jonkin aikaa ja sitten kops :open_mouth: . Onneksi ei mitään pahempaa sattunut koskaan, mitä kyllä vähän ihmettelen ja onneani taas kiittelen

Jollakulla taisi tässä ketjussaKIN olla Propral määrättynä Ketipinorin aiheuttamaan vapinaan??? Sehän nyt sitten pahentaa tuota pyörtyilyä ja kaatuilua, kun laskee verenpaineita vielä lisää. Riippuu toki Propralin annoksesta ja kunkin verenpaineista, mutta itselläni kun jo 10 mg Propralia laskee paineita sen verran, että pyörryttää ja ääreisverenkierto heikkenee sekin entisestään :unamused: . Krapulassa hyvä lääke mulle :mrgreen: , silloinkin pienellä annoksella, mutta missään ulkona liikkuessa tai yrittäessäni tehdä jotakin järkevää mun ei huoli tuota ottaa.

Risperidoni oli erittäin vittumainen lepti :angry: . Muutenkin, joo, mutta se pisti mulla sydämen tykyttämään tuhatta ja sataa, ja siihen vaivaan ei todellakaan voinut käyttää Propralia, koska verenpaineet olivat aivan maissa jo muutenkin. Oli siinä kait jokin muukin syy, miksei Propralia saisi käyttää risperidonin kanssa, kun lekuritkin ihan kielsivät mua kombottamasta noita, vaikka muuten olisivatkin vain vähätelleet matalista verenpaineista johtuvia ongelmia :confused: .

Nyt en tiedä missä mennään…

Mun vasen jalka on polvesta alaspäin tunnoton… Tuntuu vaan ihan puutuneelta. Jalkapohjassa on tunto mutta muualla ei. Voiko tää olla joku sivuoire? En ymmärrä… :open_mouth:

Se propral on mulla essentielli-vapinaan, jota ketipinor on pahentanut todella paljon.

Lähdin mökille, en terkkariin… :unamused:

^ Voi olla sivuoire, voi olla vieroitusoire tai sitten johtua jostakin ihan muusta, kuin ketiapiinista. On se noiden lääkitysten ja niistä vieroittautumisen kanssa niinkin, että jokaista aivastustaan ja haukotustaan ei kannata ihan hulluna tarkkailla ja kehittää niistä jotakin kaameaa sivaria/viekkaria, koska sitten homma menee tyystin kuumotteluksi ja vieroitusoireissa vellomiseksi. Menee nyt vähän offiksi, mutta kun mä tuossa taannoin oppareista irrottauduin, niin pyrin suhtautumaan refloihini niin, että flunssahan tässä ja ainahan sitä nyt jotakin pientä kolotusta ja vatsavaivaa on ja kummasti auttoi vs. se, että olisin vain itkenyt sitä, kuinka kammottavaa on olla refloissa. Tokikaan bupren ja mulla lopulta kodeiinin vieroitusoireet eivät mitenkään vaarallisia ole, joten sinänsä niissä ei mitään kummempaa kuumottelua olekaan. Neuroleptien viekkarit noinkin pitkän käytön jälkeen voivatkin olla pahempi juttu ja siksi niihin kannattaa toki vakavuudella suhtautua, mutta pitää silti järki päässä. Tuo rajan veto voi olla kyllä käytännössä vaikeaa, varsinkin, jos reflat vielä päätäkin sekoittavat :confused: .

Johtuipa, mistä johtui, niin kyllä mä joka tapauksessa suosittelen hakeutumaan pikimmiten tuon jalkaoireen tähden lekuriin, jollei se jo mennyt ohitse. Sen verran häröltä kuulostaa, etenkin, jollei sulla aiemmin ole tuollaista ollut, etkä keksi sille mitään ns. viatonta selitystä. Eipä sillä, että tässä itsekään lekuriin ryntäisi jokaisen oireensa vuoksi, vaikka monesti olisi ihan syytäkin :unamused: .

Ei tää nyt ihan putkeen mene… Tai siis tiputtaminen menee ihan hyvin, nyt menee 1050mg. Ei mitään vierotusoireita (en oikeen jaksa uskoa että toi jalka on vierotusoire…)

Mutta toi jalka tosiaan on edelleen ihan sökö. Se on puutunu ja nyt kipeytyny polvesta… Kävin verikokeissa, kaikki okei. Yritän lääkärinaikaa ehkä ens viikolle… En millään haluis mennä. :unamused: Kai se ois pakko kuvata, jos se on vaikka selästä. :cry: onko kellään ollu ikinä saman tyyppistä oiretta?

^ Enpä usko minäkään, että tuo oireesi ketiapiiniin liittyy millään muotoa. Toki neuroleptit tai niiden vieroitusoireet voivat aiheuttaa puutumisen tunnetta sun muita tuntohäikkiä, mutta silloin ne olisivat kokonaisvaltaisempia, eivät keskittyisi aina vain yhteen ja samaan kohtaan.

Neuroleptit on hirveetä myrkkyä muualla paitsi tietenkin Suomessa jossa paskahousulääkärit jakaa niitä joka vitun vaivaan aina nyrjäyksestä epilepsiaan, ihan sama, kunhan ei tarvitse huumelääkkeitä määrätä. Antipsykoottina toki paikallaan.

Jos minulla olisi valta lähettäisin jokaisen leptejä määränneen lääkäriin Siperiaan. Tekeeköhän Putin ihmiskokeita, vaikkapa kemiallisilla aseilla? Paljokohan se maksas aina lekurista? Jos sais ees yhen pallon per lekuri niin oisin onneni kukkuloilla.

Sori. Mutta vihaan leptejä enemmän ku mitään tässä maailmassa. Jopa nappikauppias joka maleksii puolipäivää jossain perseessä ja on aina “tuun kohta” on maailman parhain asia näihin verrattuna. Vaikka silti tekisi mieli siltä polvet niksauttaa että on edes oikea syy hidastella… :smiling_imp:

Mulla menee edelleen tuo 1050 ja olo on ihan paska… Taidan nyt hetken pitäytyä tässä. En nuku ja kaikkia omituisia oloja pukkaa. En mä niistä muista paljoa välitä mutta toi unettomuus on järkyttävää. Siis ihan mielelle. Ja ruumiille tottakai. Otan kuumeen sun muut niinkö flunssaoireina, mutta unettomuus… :angry:
Tajusin just että eikö abilyfy oo kans ilmeisesti lepti? Jossain joku siitäkin mainitsi, vai?
Mulla menee sekin… :unamused:

Perjantaina on lekuri, mutta jännittää mitä se sanoo, sain niin perhanan huonon lausunnon siltä entiseltä lääkäriltä… (Esim. Potilaalla on ongelmia pkv-lääkkeiden kanssa yms)

^ Joo, suosittelen nyt jäämään tuohon ainakin siihen saakka, että pääset lekurille. Unettomuuteen toki voisi olla apua siitä, että ottaisit suuremmalla annoksella unilääkettä(Eikös sulla Tenoxia ollut vai ihan hakoteilläkö olen?), mutta toisaalta se ei ehkä ole fiksua, jos susta on laitettu tuollainen PKV-väärinkäyttölausunto eteenpäin, niin ehkä parempi katsoa, miten uusi lekuri suhtautuu niiden määräämiseen ennen kuin menet tuhlaamaan kaikki lääkkeesi :confused: . Jos sulla kuumetta on, niin siihen toki kannattaa suhtautua ihan vakavuudella, koska onhan se aina jostakin oire. En tosin tiedä, voivatko leptien vieroitusoireet nostaa lämpöä(Leptit sinällään kyllä voivat, jos niistä puskee maligni neuroleptisyndrooma tai jos laskevat valkosolujen määrää, kuten ainakin joillakin lepteillä on tapana) ja ihan hyvinhän tuo voi olla harmitonta peruskuumeilua, kun flunssaakin on liikkeellä, mutta toki paha flunssakin hoitoa vaatii, vaikkei mitenkään lepteihin liittyisikään.

Jep, Abilify on myös neurolepti. Mä en ymmärrä ensinkään tuota monen leptin määräämistä, ellei kyseessä nyt ole oikeasti akuutissa psykoosissa oleva tapaus, ts. silloin ymmärrän kombon lepti X varsinaiseen psykoosiin ja ketiapiinia sitten lisäksi iltalääkkeeksi/unta antamaan, jos se ns. päälepti(Ehheh) ei siihen riitä.

Noniin, tapasin sen uuden tk-lääkärin ja se olikin ihan ok ihminen.

Uskoi kun sanoin että syön pkv-lääkkeitä ihan respan mukaan, kun sitä painotin. Tämä myös pitää paikkansa tällä hetkellä. Kysyi suostunko kuitenkin apteekkisopimukseen, tottakai suostun.

Sanoi, että älä nyt hyvä ihminen aja ketipinoria itekseen alas. Kun mun lääkearsenaali on semmonen sekametelisoppa ettei siitä saa kukaan mitään selvää… Aina vaan lisätään jotain entisten päälle. :unamused: tiputan vielä 150, sitten oon tyytyväsempi.

Noh, se kirjottaa mulle lähetteen uuteen psyk.yksikköön, saisin kotiapua niin halutessani, tai pääsen päiväosastolle. Kaikki meni lopulta tosi hyvin.

Ketipinoriin jää koukkuun.10v syönyt eri annostuksilla,800mg oli suurin annostus mitä käytin.Seroguel prolong pitkävaikutteinen ei vaikuttanut muhun ei saanut enää unta.Joten siirryin takaisin ketipinoriin.200mg menee iltaisin ja päivälläkin otan,jos ahdistaa.Tulee sellainen rauhallinen fiilis.Nukahtaa kyllä hyvin ja siihen vielä opamox 15mg,niin uni tulee.Juominen on vähentynyt,mutta välillä tulee sellaisia kahden päivän putkia.Silloin en ole ottanut lääkkeitä.Huomaa heti,että uni ei tule ja on sellainen rauhaton fiilis.Kakssuuntanen on pirullinen sairaus.Mä lääkitsen alkoholilla masennusjaksoja.No mutta ketipinor on koukuttava lääke,ainakin mulle.

:laughing:

Tääl hihitellään…tekee sekin hyvää :slight_smile: .

Vaik olenkin samaa mieltä, että turhaa/haitallista on nykyjään leptien kirjotettelu vaivaan ku vaivaan :angry: . Liekö -osittain- sama ilmiö, ku aikoinans masislääkkeiden kans :confused: ? (Valviran bentso-ohjeistusten lisäksi siis… :unamused: .) Kun aluksi olivat vain masennuslääkkeitä ja sitten niistä tuli mielialalääkkeitä. Ja justjoo sertraliini e i auta ahistukseen -ainakaan semmosel ihmisel, joka on käyttänyt yli puolet elämästään bentsoi… Juu ja kiva sitte keskustellla sen Doktor Besser-Wisserin kaa, että auttaako vaiko eikö. Ku Herr Doktorilla on tutkimukselllista “tietoa” ja sehän on ainaiänkaikkisestaiänkaikkeenv*ttujoo tärkeämpää ku tämmöösen kokemusasiantuntijan mielipiteily :imp: .

Riippuvuudesta en tiedä mutta itse en pysty nukkumaan enää ilman. Saatan saada Tenoxilla unen mutta siinä nukkuu ehkä 2h mutta jos on unohtunut tai muista syistä jäänyt ottamatta illan ketipinor (200mg) niin sen jälkeen ei tule enää uni. Olen viime uuteen vuoteen asti ajatellut, että se on vaan satunnaista unettomuutta, johtunut alkosta tms. mutta en enää. Minulla meni koko uusivuosi ihan pilalle kun jäi tärkein laukku kotia (ei omasta syystä edes) enkä sitten siis nukkunut reissussa ollenkaan. Ja se oli monta yötä.
Ketipinoria hoitavana lääkkeenä (aikoinaan kaksisuuntaiseen) epävakaaseen persoonallisuus häiriöön syönyt 8 vuotta nyt. Vähennetty 400 mg:stä 200 jokunen vuosi sitten. Ensin pelkäsin, että sekoan jos sitä vähennetään mutta hyvin on mennyt. Ainut on vaan tosiaan se, ettei uni pysy jos sitä ei ole ottanut. Pelkäänkin, että entä jos joskus joku lääkäri keksii, että se pitäisi lopettaa kokonaan?! Minun kauhukuvat on nimenomaan aina näistä lopettamisista ja lääkäreistä, jotka tekee aivan kummia päätöksiä kuuntelematta potilasta.
Että ehkä siis pientä riippuvuutta mutta jos tämä on loppuelämän juttu, niin ei kai sitä nyt voida tuosta noin vaan lopettaa. Alunperinkin omat ongelmat lähti siitä, kun uni ei vaan enää tullut ja sitten alkoi kolmen yön unettomuuden jälkeen sekoamaan. En haluaisi enää moista lähteä kokeilemaan. Pidän siis kynsin ja hampain kiinni Ketipinoreistani! :laughing:

Mitenkäs, onko kellään kirjoitettu “korvaussopimusta” tästä lääkkeestä? Että Kela maksaisi kokonaan tai osan? Eikös niillä lääkkeillä, joita syö loppu elämän, kuten insuliini, ole erityiskorvattavuus? Tosin tällaisen mielialalääkkeisiin kuuluvan kanssa voi olla tiukassa moiset lausunnot sun muut…

Mulla ketipinori on täyskorvattava lääke. Samoin kuin kaikki mun muutkin mielenterveyslääkkeet. Eli maksan siitä vaan sen 4,5€.

Nyt syön 900mg/pv. Tekis mieli tipautella sitä lisääkin, mutten tiiä uskallanko kuitenkaan. Tolla annoksella kaikki on menny hyvin. Keho pysyy ihan hyvin matkassa mukana. Jos tipauttais sen 600mg:aan…

Tenoxit ja opamoxit on auttanut tässä tiputtelussa, mutta ilmankin on päiviä menny.
Uus lääkäri ei ollu huolissaan mun pkv-lääkkeistä… Mut kattotaan nyt… :unamused:

Ihan tosi!? Mitä siihen tarvittiin, että sait sen täyskorvattavana? Paljon papereita Kelaan lääkäriltä? Millä perustein? :slight_smile: Minäkin haluan! Onhan nuista jo tullut maksettua. Onneksi nyt taas on hinnat vähemmän korkealla mutta joskus ihan riisto hinnoilla sai ostaa apteekista ja varsinkin silloin, kun sitä meni enemmän. En toisaalta edes tajua miksei minulle ole koskaan edes puhuttu asiasta, että niistä voisi saada korvausta. Joskus vielä kun olin asiakkaana mielenterveyspuolella niin ei puhettakaan. Tuntuu pikemminkin, että niistä halutaan vaan eroon. Mikä tosin varmaan on usein se ensimmäinen tavoite.

jms

Mulla kun on tuo kakssuuntanen niin sain kaikki mt- lääkkeet täyskorvattaviksi. Lääkäri teki kaiken paperityön, ei mun muistaakseni tarvinnu tehdä mitään.
Mutta tosiaan luulen että se lausunto vaatii jonkin näkösen vakavan loppuelämän kestävän diagnoosin ennen kun ne saa korvattavaksi. Ja sain sen nimen omaan mt-puolelta.

Mutta lamit, venlat, abilify ja pinorit on mulla sen 4,50/3kk.

Varmaan risoo hurjasti kun joutuu ne koko rahalla ostamaan itse!! :imp:

Sit taas kaikki kipulääkkeet täytyy maksaa itse. Ketuttaa tämmönen, vaikka mulla on siitäkin loppuelämän kestävä vamma. :unamused: