Tämä viikko ei onnistunut yhtä hyvin kuin viime viikko, vaikka määriä olenkin pystynyt vähentämään.
Siskoni mies joi kuulemma 7.30 viimeisen huikan kaljastaan ja meni 8 maissa nukkumaan. Kun mies meni nukkumaan, siskoni kertoi sihauttaneensa auki ensimmäisen oluensa.
Siis kahdeksan aikaan aamulla. Nyt on silti vaikuttanut siltä, että siskoni selvästi miettii enemmän juomisen tuomia huonoja puolia, kuten minäkin. Siitä se muutos toivottavasti lähtee.
Ollessani töissä opin miettimään, että lapsen kanssa tulee olla niin hyvin kuin olisi, jos televisiokamera kuvaisi omaa toimintaa koko ajan. Nyt olen hyödyntänyt sitä juomisessa; miltä juomiseni näyttäisi, jos minua kuvattaisiin televisioon. Herättävää ajatella näin. Entä joisinko näin, jos ylipäänsä muut näkisivät? En joisi. Se ajatusleikki paljastaa häpeällisen ongelman ja pois muiden silmistä juomisen, salailun. Haluanko oikeasti olla tällainen? En todellakaan halua.
Pitää ehkä miettiä myös miltä näytän kaupassa juomahyllyillä. Ikään kuin koiran tavalla korvat luimussa pakkaan äkkiä juomiset kassiin, että kukaan ei varmasti näe. Kaupassa keksin vielä alkaa käyttää skanneria, niin voin pakata juomat suoraan kassiin eikä tarvitse kassalla hävetä ja pelätä tuttujen näkemistä. Ei hyvä, koska nyt sekin helpottaa juomisen ostamista.
Välillä alkaa tuntua, että on yhtä tyhjän kanssa nämä mietintäni, koska en kumminkaan lopeta juomista (katastrofiajattelua). Jossain vaiheessa minulla meni niin hyvin; olin täysin raitis, töissä, harrastin urheilua yksin ja lapseni kanssa, kävimme luontopoluilla veljen perheen kanssa, tapasimme ystäviäni ilman alkoholia, kävin lapseni kanssa kalassa, uimassa ja retkillä, matkustelimme yhdessä siskoni perheen kanssa. (Toki he vähensivät mukaan pyytämistä, kun raitistuin ja he jatkoivat koko ajan juomista.) Nyt olen menettänyt sen kaiken. Terapeuttini aina muistuttaa, että tällä hetkellä niitä asioita ei ole elämässäni, mutta vielä ei voi tietää tuleeko niitä olemaan taas jatkossa. Ensisijaisesti olisi tärkeää päästä juomisesta eroon, mutta en jaksa. Odotan koko ajan aikaa, jolloin jaksan. Ja tässä välilläkin yritän. Lapseni aikuistuminen myös muutti paljon; yhtäkkiä minulla olikin paljon yksinoloaikaa, kun lapseni itsenäistyi. Käsillä oleva lisääntynyt vapaa-aika ei täyttynytkään, kun uuvuin töissä ja minulla todettiin ptsd. En saanut enää mielihyvää mistään. Kävimme silti miesystäväni kanssa lenkeillä ja kuntosalilla ym. ja nyt nekin on jääneet pois. Olen itse siitä vastuussa ja kadun virhevalintojani.
On minun asia vähentää juomista ja/tai lopettaa se - haen apua tai en. Ehkä sekin estää hakemasta apua, että tiedostan joutuvani kuitenkin tekemään koko työn yksin. Vaikka kirjoitan Plinkissä, minun täytyy kuitenkin tehdä lopettaminen itse. Mietin nykyään melkein joka päivä mistä saisin muutosenergiaa. Voimavaroja muutokseen. Tuntuu, että en voi kuin odottaa parempia aikoja, mutta mietin tuleeko niitä, jos juon? Noidankehä. Onneksi mulle on alkanut tulla raja vastaan, jolloin juominen alkaa olla vastenmielistä (n.9 annoksen kohdalla) ja sitten on helppoa lopettaa juominen.
Vähentäjissä on koko ajan ollut hiljaista, mutta nyt taas Lopettajatkin on alkanut hiljentyä. Mietin mistä se johtuu, eikö ihmiset kehtaa kertoa retkahduksistaan tms. Se on harmillista. Joka päivä odotan lukemista täältä, niin pienenkin hiljenemisen huomaa helposti. Toivottavasti kaikilla on asiat mahdollisimman hyvin.
Vaikkei enää olekaan juhlapäivä, nautin suolakekseistä, kylmäsavulohesta ja aurajuustosta. Jotain mielihyvää sentään.