Paluu Vähentäjiin, ennen paluuta Lopettajiin

Sehän taitaakin mulla olla ongelma, että mulla ei ole tunnetta, että pärjään ja selviän juomatta. Hallinnan tunteeni on niiltä osin tosi heikko. En usko enää, että onnistun ja sen takia epäonnistun kerta toisensa jälkeen. On minulla sentään ollut taas yksittäisiä päiviä, kun en ole juonut, mutta ne on niin raskaita, että ajaudun vain uudestaan juomaan. Vastuunkanto puuttuu, kun jaksamista ei ole. Edes pelko haima- ja maksatulehduksesta ei ole saanut minua vielä lopettamaan. Enkä ole päässyt maksalabroihin saakka.

Tänään matkalla kauppaan ihailin reippaita ulkoilijoita. Minulta on lenkitkin jääneet, kun olen vaan niin poikki. En vaan jaksa. En jaksaisi enää edes juoda, mutta juon silti. Osa - se järkiosa -minusta ajattelee, että pitäisi vain tsempata ja kantaa vastuu. Mutta miten ihmeessä, kun hallinnan tunteeni on olematon enkä usko enää itseeni? En silti luovuta, vaan yritän olla huomenna ja sunnuntaina juomatta. Yritän kasvattaa hallinnan tunnettani. Luojan kiitos pystyn olla yksittäisiä päiviä juomatta enkä siis näin ollen juo joka päivä. Mutta ei sekään helppoa ole, kun olen niin pahuksen uupunut, että en jaksa sitten tehdä mitään muuta kuin maata sängyssä. Sairauslomani jatkuu, joten se on myös mahdollista.

Pyysin viime viikolla miesystävääni, että ei ehdottaisi lenkkejä eikä salia, koska en jaksa niitä ja tarvitsisin lepoa ja kieltäytymistä seuraa hirveät itsesyytökset. Kuvittelin, että ehtisin viime viikolla levätä tarpeeksi. Niin ei todellakaan käynyt, se lepo ei ollut lähellekään riittämiin. Tajusin, että minun on hirveän vaikeaa myöntää sitä, miten uupunut olen. Ja nyt, kun pahennan uupumustani juomalla, se ei tunnu edes sallitulta.

Ei auta kuin jatkaa yritystä olla selvinpäin mahdollisimman monia päiviä. Luovuttaminen ei ole vaihtoehto.

3 tykkäystä

Moi.
Kuulostatkin todella uupuneelta. Kirjoitit joskus loppuunpalamisistakin. Ehket ole niistäkään kunnolla toipunut ja kuormitus jotenkin vasn lisääntynyt vuosien mittaan ja olet ajautunut kokonaisvaltaisesti aika huonoon jamaan. Eihän ihminen kestä mitä tahansa. Suorittajakuinbe helposti palaa samaan tekemisen tasoon ja ihan liian nopeasti burnouteissa ja muissa.

Luulen, että toipuminen veisi nyt ennemmunkin kuukausia kuin viikkoja. Olen itse joskus lähinnä nukkunut, syönyt ja vähän köpötellyt ulkona n.3kk pituisen ajan toipuessani masennusjaksosta ja uupumuksesta. Ja tietysti nyt vielä juominen pahentaa tilannetta ainakin tuomalla ylimääräistä henkistäkin kuormaa syyllisyyden ja häpeän tunteiden ja pelkojen muodossa ja sitäkin kautta hidastaa toipumista.

Minulle tämä ajatus ei oikein aukea…
Oma ajatteluni on oikeastaan päinvastainen; luopuminen hallinnantunteen tavoittelusta ja pyrkimys hyväksyä epävarmuus, keskeneräisyys ja se etten voi vaikuttaa moniin asioihin.

Oma äitini hoki usein lausetta " minun täytyy saada tämä pysymään hallinnassa" enkä ymmärtänyt häntäkään. Siis mikä ja miten? Ja millä tavoin tuo “hallinta” olisi häntä helpottanut?

Joka tapauksessa toivon sinulle voimia tähänkin päivään! Päivä kerrallaan kohti omia tavoitteita. :sunflower:

Tämä on itse asiassa juurikin näin. Olen jo neljännellä uupumukseen liittyvällä sairauslomallani ja juuri sanoin terapeutilleni, että tuntuu, että en ole edes ensimmäisestä loppuunpalamisesta toipunut koskaan.

Tämäkin olen todennut olevan nyt juuri näin, miten sanot. Sen tajusin viime viikon jälkeen, kun huomasin, että se lepo ei todellakaan riittänyt. Ja tosiaan itsekin olen kirjoittanut, että nyt juominen vain pahentaa tilannetta. Niinhän se on.

Tämäkin on mielenkiintoinen näkökulma. Itse ajattelen, että ihminen tarvitsee hallinnan ja autonomian tunteita, että voi vaikuttaa asioihinsa. Mutta toisaalta liiallinenkin kontrolli on mahdollista. Pitää ihan ajatella tuota vielä, että pyrinkö liialliseen kontrolliin ja entäs jos se onkin se ongelma, mikä vesittää yritykseni. Kiitos näkökulmasta.

Huomaan, että koen helpotusta Metsänpeiton viestistä. Sehän on varmasti ihan totta, että toipuminen vie ennemmin kuukausia kuin viikkoja. Minun ei tarvitse olla viikossa kunnossa enkä voikaan olla. Ilman juomistakin, saan levätä viikkoja ja vaikka rauhallisesti käydä kävelemässä ulkona, ilman vaatimusta niistä reippaista lenkeistä, joita mittaan älykellosta. Mittaan, että tuleehan nyt varmasti käveltyä tarpeeksi nopeasti. Nyt se tuntuu älyttömältä…

2 tykkäystä

Itselläni ei ole omaa henkilökohtaista kokemusta uupumuksen kanssa kamppailusta, mutta joitain läheisten taisteluita vierestä seuranneena usein puhutaan vähintään parista kuukaudesta, mitä itsensä jalkeille saaminen voi kestää.
Hurjasti voimia @Lintuanna, sinun taistelutahdolla pääset vielä aivan varmasti tyynemmille vesille.

2 tykkäystä

Kiitos @Setämies! Nyt on taas iso ajattelu käynnissä. Vertaisavusta on tosiaan hyötyä.

1 tykkäys

Tästä on ehkä ollut joskus aiemminkin puhetta, mutta minullakin on tosiaan uupumustaustaa. Kuten metsänpeitolla, minullakin meni viikkoja lähinnä ollessa ja päätä tyhjentäessä. Muistaakseni joku pari-kolme viikkoa meni niin, että en tehnyt kirjaimellisesti mitään. Makasin tai istuin sängyssä ja väritin värityskirjaa. Muulloin en olekaan sitä tehnyt, mutta silloin tarvitsin jotain, mikä ei vaatinut oikeasti ajattelua. Kännykällä pelaaminen, saati nettisurffailu olisi kuormittanut liikaa. Ikkunaa avasin välillä happea saadakseni. Sen jälkeen vasta tuli mukaan rauhallinen ulkona köpöttely ja ihan pienet askareet. En edes imuroinut koko asuntoa alkuun yhdessä erässä. Hiljalleen tosi tarkkaan itseäni ja tuntemuksiani kuunnellen lisäsin toimintaa. Jos yhtään alkoi tuntua puskemiselta, lopetin välittömästi. Työkuntoon toipuminen vei kuukausia, ennalleen vielä paljon enemmän.

Ei mikään mukava vaihe, ja olen pahoillani puolestasi. Toivottavasti saisit pysäytettyä itsesi ja levättyä ihan kunnolla. Maailma pyörii silti. Elämä jatkuu, vaikka välillä heittäytyisi muiden avun varaan. Sitä saa kun uskaltaa pyytää, aivan takuulla. Olet kertonut miehesi olevan kiltti. Hän voisi varmasti hoitaa ostoksiasi tai muuta, kun saisi konkreettisia ohjeita. Olisit vain, edes hetken. Vaikka se tuntuisi kuinka vieraalta ja hankalalta. Älä odota sitä hetkeä, kun et enää voi valita. :heart:

3 tykkäystä

Toden totta. Olet uupunut ja huonossa kunnossa. Toipilas aivan samoin kuin olisit ollut onnettomuudessa, isossa leikkauksessa tai vakavasti sairas. Voisit siis aivan hyvin levätä, nukkua, katsoa sarjoja tms. Antaa aikaa toipumiselle ja voimien palautumiselle.
Näin ulkopuolisen silmin se olisi viisaintakin ja ainoa keino päästä eteenpäin. Pahimmillaan edessä on joku sairauskohtaus ja kehon ja hermoston totaalinen tilttaaminen.
Nyt vaikutat rääkkäävän ja piiskaavan itseäsi ihan liikaa.
Taisin joskus aikaisemminkin kirjoitella samaa ja ehdotella “kotisairaalaa”, jossa lepäisit, ostaisit ruuat valmiina ja vaikka siivouksenkin, ellei joku läheinen pysty auttamaan ja olisi taloudellisesti niin mahdollista tehdä.
Muutaman kuukauden lepo voisi tehdä ihmeitä. Heilan tilanne oli lievempi (eikä hän kärsi alkoholiongelmasta), mutta hän suurinpiirtein nukkui saikkunsa kesällä…ei käynyt edes ulkona päiväkausiin, söi ja vähän jaksoi katsoa kanssani tv-ohjelmia ja palasi pikkuhiljaa “elävien kirjoihin”.
Pahaa uupumusta ja masennusta ei pysty suorittamaan pois, siihen tarvitaan lepoa. Ehkä tarve juodakin vähenee, kun pääset muun toipumisen alkuun.

Mukavaa iltaa ja kauniita unia!

3 tykkäystä

Hei. Tuosta hallinnan tunteesta. Hallinnan tunne liittyy turvallisuuden tunteeseen. Ihmisillä, joilta on joskus viety itsemääräämisoikeus ja vapaus tai muuten eläneet turvattomissa oloissa, on yleensä korostunut tarve hallita asioita. Se antaa rauhaa ja järjestystä mieleen ja luo turvallisuudentunnetta joka on ihmisille elintärkeää.

Tietenkin liiallinen hallinnan tarve hyvin usein muuttuu myös taakaksi, kokemuksesta tiedän. Mutta hyvin ymmärrettävä se tarve on, ainakin näin traumataustaisen näkövinkkelistä.

4 tykkäystä

Tavallaan tajuan tuon. Toisaalta elin lapsuuteni kaaoottisissa oloissa itsekin. Isälläni oli hoitamaton kaksisuuntainen mielialahäiriö ja on kuin olisin kasvanut suljetulla osastolla ja pikkulapsesta saakka ilman koulutusta tai työnohjausta toiminut isäni terapeuttina. Eikä äitinikään ongelmistaan johtuen ollut mitenkään lämmin ja läsnäoleva vanhempi.

Silti en koe tarvetta hallita asioita tai ihmisiä… ehkä nuoruuden syömishäiriö oli jotain hallintaan pyrkimistä.
Nykyään enemmänkin hyväksyn asiat ja luotan, että selviydyn… että keksin aina jotain, jos ongelmia tulee. Jos joku ei toimi, kokeilen jotain muuta.
Mitä enemmän ja raivokkaammin asioita yrittää hallita, sen pahemmin ne karkaavat hallinnasta.
Olisiko tässä kyse epävarmuuden hyväksymisestä ja sellaisesta luottanuksesta, että selviää?

Ehkä Lintuannalle sanoisin, että hellittäminen muutamaksi kuukaudeksi saattaisi auttaa paljon, eikä pilaisi mitään. Helpomminn sanottu kuin tehty vaativuuden takia, ymmärrän sen. Toisaalta nykyiset keinosi eivät ole auttaneet, vaan pahentaneet niin fyysistä kuin psyykkistä oloa ja lisänneet juomista. Levänneenä on helpompi uusin voimin taas jatkaa kohti tavoitteitaan ja kehittää itseään niin fyysisesti kuin muutenkin. :heart:

Mukavaa päivää kaikille!

3 tykkäystä

Mun pitää muuttaa koko ajatusmaailma nyt. Olen “kuntouttanut” itseäni sairauslomalla pysymällä puuhien ääressä, käymällä reippailla lenkeillä (joiden nopeutta mittaan älykellosta) ja salilla, minkä kalorimääriä myös olen mitannut kellosta, vaikken ole alkujaankaan levännyt uupumusta edes pois. Ei ole terapeuttinikaan asiassa hollilla, kun hän aina ehdottelee lukujärjestystä, että saisin paremmin asioita aikaan. Siitä olen kieltäytynyt, en todellakaan haluaisi elää sairauslomapäiviäni lukujärjestyksen kanssa. Enkä aio tehdä sitä jatkossakaan. Samalla terapeutti on huolissaan, että romahdan kokonaan. En tässä oikein tajua häntä.

Kiitos kaikille viesteistä, haluan nyt oikein pohdiskella asiaa. Jos saisin levätä paljon, ei ehkä tarvitsisi juodakaan tällä tavalla.

Rentoa lauantaita siis kaikille! :hugs:

3 tykkäystä

Heivaappa se älykello mäkeen joksikin aikaa. Voit huomata yllättyväsi miten hyvää se tekee kun ei näe kaikkia käppyröitä

3 tykkäystä

Olen sairastanut myös uupumuksen enkä ole tuosta täysin toipunut vieläkään. Seinä tuli vastaan lopulta toissa kesänä. Tuolloin aloin pikkuhiljaa oivaltamaan ehkä ensimmäistä kertaa elämässäni että eihän tässä ole mitään järkeä. Miksi kaikkea pitää pyrkiä hallitsemaan ja suorittamaan niin että tuloksena on loppuunpalanut, itsensä hävittänyt, iloton ihmisraunio, joka toivoo ettei uutta pvää enää näe. Se on taas asia erikseen mistä hallinnan tarve ja muu kumpuaa, sitä olen työstänyt terapiassa jne. Ja edelleen jatkuu. Mutta heräsin jotenkin tähän ihan todella. Miksi minun pitää raataa pvästä toiseen joidenkin ihmeellisen standardien eteen ja mukaan, kun mikään ei kuitenkaan tule valmiiksi ja samat savotat ovat joka pvä edessä. Miksi en osaa pysähtyä. Miksi en osaa katsella vähän sormien lävitse erinäisiä asioita. Ja kun huomasin että tuo jatkuva puurtaminen niin töissä kuin kotona ajoi minua todella huonoon kuntoon. Miksi ihmeessä teen tätä itselleni.

Olenkin yrittänyt sittemmin mm. tehdä sitä mikä itsestä tuntuu parhaalta minäkin hetkenä. En aikatauluta vapaa-aikaani oikein mitenkään, ellei siltä tunnu, en tee lenkkisuunnitelmia tms., ellei siltä tunnu. Ja sitten teen asioita jos huvittaa ja tekee mieli. Yritän opetella kuuntelemaan itseäni.

En tarkoita että sinun Lintuanna tulisi näin tehdä, mutta heittona nyt jotain minkä olen itse hyväksi huomannut. Tietenkin jotain pitää ottaa lapsiperheessä huomioon, sellaisessa kun tässä elän, eli tiettyjä aikatauluja on. Mutta sitäkin tärkeämpää tässä kohtaa, koska kärsin aika paljon näistä ruuhkavuosista mm. Tässähän saa itsensä hyvin tehokkaasti piippuun kyllä. Mutta tällaista olen tässä harjoitellut

Sitten kivoja juttuja ovat olleet esim. kansallispuistoretket, siellä tallustelee rauhaksiin ja nauttii luonnosta. Hyvät eväät mukaan. Tämä on tällaista tietyllä tavalla täysin päämäärätöntä tekemistä, jonka huomasin sopivan itselleni hyvin. Mukavaa, rauhallista viikonloppua Lintuanna😊

5 tykkäystä

Kyllähän tuo melko ristiriitaiselta kuulostaa. Ehkei hän oikein osaa auttaa sinua tuon uupumuksen osalta. Paremmalta kuulostaisi lukujärjestyksestä ja älykellosta luopuminen ja lepo.
Tietysti jos tuskailet paljon tekemisten kanssa, ehkä hänen pointtinsa voi olla sekin, että lukujärjestys vapauttaisi muun ajan lepoon, kun tekisit vähän joka päivä, siis rajoittaisi tekemisen määrää, ettei se valtaa koko aikaa. Se vaan ei ehkä toimi vaan lisää paineita.

1 tykkäys

Terve

En ole masentuvaa tai uupuvaa sorttia, mutta 3v sitten kun päädyin avohoitoon, huomasin että olin aika samassa jamassa, mitä olet kuvaillut.

Pystyin olemaan juomatta korkeintaan 3 päivää. En saanut mistään kiinni. Hieman aiemmin olin myös sairaslomalla hetken.

Tunne luopumisesta ja luovuttamisesta oli tärkeä. Päästää irti kaikista velvollisuuksista. Ja unohtaa myös tarve päättää juomisesta mitään suurta.

Mitä tein? Keskityin juomaan aamulla kahvin, ja mahdollisesti tekemään jonkun YHDEN jutun mikä kahvia juodessa tuli mieleen ja valmistauduin menemään seuraavaan tapaamiseen. Joita oli 3 viikossa.

Mitä asioita sitte tein? Kävelin rantaan tai kävin uimahallissa. Tai tein kotona jonkun jutun. Ei mitään askelmääriä tai uimistavoitteita. Tärkeintä minulle oli olla hetkessä.

En sano edes tsemppiä siis. Vaan rohkeutta päästää irti.

T. Puuhapete

5 tykkäystä

Hyviä juttuja teillä on, kiitos kaikille. Olen ollut jopa niin vaativa, että aikaisemmin puin älykellon heti aamusta ja mittasin, että 8 tuntia täytyy olla jokaisen tunnin aikana vähintään 10 minuuttia aktiivinen. Jumppasin kotona lenkkien lisäksi ja opiskelin Avoimessa yliopistossa. Kun koirani ja isäni kuoli lopetin opiskelun ja tänä vuonna olen alkanut pitää älykelloa vain lenkkien ja salilla käyntien aikana. Ajatus kellosta luopumisesta aiheuttaa minussa suurta ahdistusta, se mittaaminen tuntuu jotenkin turvalliselta ja kohentaa hallinnan tunnetta. Liittyy varmasti myös vaativaan persoonallisuuteen, että kellosta luopuminen ahdistaa. Aion silti jossain kohtaa kokeilla sitä, kunhan jaksan taas lenkkeillä.

Olen tässä rytäkässä huomannut, että olen huono kuuntelemaan itseäni. Teen asioita, koska “pitää”, harvoin asioita, joita oikeasti haluan tehdä. No, en oikeastaan halua tehdä muuta kuin levätä sängyssä ja katsoa hömppäsarjoja. Sitä voisin lisätä. On aika myös opetella kuuntelemaan itseä ja, kuten @Puuhapete neuvoi “päästää irti”. Se on varmasti minulle vaikeaa, mutta en näinkään voi jatkaa.

Tänä aamuna ajattelin miten naurettavaa olla täällä Vähentäjissä, kun sisimmässä tiedän, että pitäisi lopettaa juominen kokonaan. Mutta kun ei ole vielä motivaatiota, niin ei ole. I am soberissa näkyy hyvin, miten vaikeaa lopettaminen on, kun ihmiset nollaa laskureitaan vähän väliä. Itse pistin laskurin heti uudelleen tauolle, koska tarkoitus on vähentää ja sen laskemiseen I am sober ei sovellu. Vähentäminenkin sujuu vähän niin ja näin, välillä tulee onnistumisia ja sitten taas takapakkia. Sekin vie energiaa. Olen kuitenkin ajatellut, että on tärkeää edes vähentää, jos jotain. Mutta en stressaa enkä tavoittele kuuta taivaalta, että en uuvuta itseäni silläkin tavalla. Mitäköhän kävisi, jos osaisin päästää irti kaikesta. Se on kiinnostava ajatus.

Levollista sunnuntaita kaikille, tänään yritän pitää lepopäivän, kunhan ruoka on tehty.

Edit. Kirjoitankin vielä. En muista kerroinko, että kerroin veljelleni (ei juo ikinä) myös juomisongelmastani. Nyt kaikki läheiset siis tietää. Vähän väliä myös harkitsen josko kertoisin psykan polillakin, mutta pelkään niin paljon, että minunkin hoitosuhteeni katkaistaan, kun töistä tiedän neljälle asiakkaalle näin käyneen. Hoitosuhteet on siis konkreettisesti katkaistu eikä ole edes suunniteltu yhteistyötä psykiatrian ja päihdehuollon kesken. Lisäksi syön Opamoxia aamuyöllä uneen, joten en saisi sitäkään lääkettä enää, jos kertoisin. Syön sen aamuyöllä, että alkoholi ei enää vaikuttaisi. En ikinä juo myöhään illalla. Lopetan aina ennen klo. 19.00. Olen kuullut myös, että kipulääkkeitä ei enää määrätä. Siinä minulle ainakin riittämiin aiheita olemaan kertomatta.

Irti päästämisen ajatus jäi kiehtomaan. Se voisi tehdä todella hyvää. Vaikka en ole ajankohtaisesti edes töissä, mietin jatkuvasti työasioita. Niistäkin pitäisi uskaltaa päästää irti. Tämä on aihe, mitä jään myös miettimään. Älykellostakin irtautuminen kiehtoo yhä enemmän ahdistuksesta huolimatta.

Huomasin myös, että ajatukseni juomisen vähentämisestä on muuttunut taas “pakoksi”. “Pakko vähentää, pakko sitä ja pakko tätä.” Olen huomannut, että kun teen asioita pakolla, mieleni kapinoi enemmän. Yritän siis kääntää taas ajatuksia “minun ei tarvitse juoda” - ja “saan olla juomatta” - suuntaan. Se auttoi minua viimeksi raitistuessa muistaakseni paljonkin.

4 tykkäystä

Niin. Entä jos onkin, että juomme

1. Koska dopamiini ja addiktio ja 2. koska haluaisimme päästää irti ja unohtaa välillä

Nämä kaksi mukavasti kietoutuvat yhteen ja kokemusperäisesti tulee hyvä olo.

Pakkohan ei ole kuin hengittää.

Kun keskittyy vain hengittämään (nukkumaan ja syömään) ja päästää kaikesta muusta irti, niin ei tarvitse enää alkoholiakaan koska 1. Siinä hetkessä et tarvitse alkoholia ja 2. Koska ei ole muuta eikä todo listoja, niitäkään ei tarvitse murehtia ja juoda päästäkseen irti.

Jopas on filosofista.

T. Puuhapete

2 tykkäystä

Filosofiset pohdinnat on aina välillä paikallaan. Jos tosiaan muistaisi, että pakko ei ole kuin hengittää, miten kevyeltä ja helpolta elämä varmasti tuntuisikaan.

En pidä Tommy Tabermannista, mutta hän on aikoinaan sanonut, että “saat sen, mistä luovut”. Allekirjoitan tämän lauseen, koska uskon, että kaikki mitä “pitää” tehdä, voi saada myös siten, että “haluaa” tehdä ne. Koska jos oikeasti miettii, niin kyllähän minäkin haluan tehdä arjen velvollisuudet, en vain useinkaan muista sitä ja niistä tulee tehtäviä “pitää” tehdä to do -listalle. Miten erilaista elämä olisikaan, jos muistaisi aina ajatella, että teen, koska lopulta oikeasti haluan tehdä. Uupuneena kaikki vain tuntuu pakottavilta velvollisuuksilta.

Samaa voisi ajatella myös juomisesta; ei minun ole periaatteessa mikään “pakko” vähentää, miksi olisi? Sitähän voi juoda itsensä vaikka ihan loppuun asti, jos haluaa, kuka sitä lopulta voi estää? Minä itse haluan vähentää. Ja vaikka se on järki, joka niin sanoo, se ei ole yhtään sen enempää pakko kuin, jos tunnepuolikin haluaisi. Jos muistaisin ja tuntisin, mitä lopulta haluan, tämäkin savotta olisi varmasti paljon helpompaa. Tässä onkin miettimistä tuleviin viikkoihin.

1 tykkäys

Minulle hoitotaho jolla käyn, heitti keväällä tähän hyvän näkökulman kun totesin, että minun on pakko olla juomatta. Ei siihen mitään pakkoa ole, minähän voin halutessani juoda vaikka aamusta iltaan. Niin voinkin, eihän sitä mikään estä. Se antoi ajattelemisen aihetta.

3 tykkäystä

Onhan näissä sekin puoli, että mitä siinä häviää, jos kokeilee? Vanhaanhan pääsee aina takaisin. Hellittää tai päästää irti tunniksi, päiväksi, viikoksi ja katsoo mitä tapahtuu.
Maailma ei pysähdy, kuuma kivi ei putoa niskaan… ehkä alun ahdistuskin on kestettävissä.
Suorittamaan, siivoamaan ja urheilemaan pääsee taaisin heti kun haluaa. Älykellonkin voi ottaa takaisin ranteeseensa.
Sen jäkeen on vertailukohtaa kumpi toimii.
Uskallusta se ehkä vaatii. Sinä päätät kokeiletko vai jatkatko entisillä konsteilla.