Sitten ajankohtaisiin kuulumisiini. Olin tuolloin aiemmin sellaisessa flunssassa, ettei tosikaan. Vieläkään ei ole yskä kokonaan parantunut.
En ole varma liittyykö tämä siihen, että tuona aikana alkoi taas enemmän nousta menneisyyden asioita mieleen. Olin siis niin kipeä, että en pystynyt johonkin aikaan edes lukemaan tai katsomaan dokkareita, oli pakko vain levätä hämärässä ja hengitellä. Mieleen siis tuli taas enemmän tilaa asioille ja tunteille.
Eniten nää menneisyyden asiat nousee kuitenkin unissa. Painajaisia mulla on ptsd:n takia muutenkin, mutta nyt lisääntyi sellaiset tosi “kirkkaat” unet, joissa toistui sellaisia asioita ja tapahtumia, mitkä on joskus satuttaneet tai hävettäneet kovastikin. En tiedä onko muille tuttua tällainen, että kun painajaisen tai muuten hankalan unen jälkeen herää, on paha mieli ainakin joku parisen tuntia heräämisen jälkeen. Joskus ehkä suututtaakin. Se ei ole mukavaa.
Sanotaan, että asiat, joita ei valveillaolon aikana ehdi/pysty/halua käsitellä, tulee uniin. (Tästä neurotieteilijät, ainakin osa heistä, on kyllä eri mieltä. Joku toinen koulukunta saattaa taas edelleen allekirjoittaa tän.)
Flunssan lisäksi olen kyllä tehnyt töitä sen eteen, että suuntaan fokukseni ennen kaikkea meneillä olevaan hetkeen ja elämänvaiheeseen, vaikka kyllähän niitä menneisyyden asioita silti tupsahtaa ihan yllättäenkin mieleen eikä sitä voi meistä kukaan valita. Jos mietin omia kokemuksiani, niin tuo aiemmin mainitsemani malli vaikuttaa mahdolliselta. Mietinkin pari kertaa tuossa jo, että olenkohan (juomisen vähentämisen jälkeen) uponnut jo vähän liikaakin erilaisten dokkareiden katseluun ja lukemiseen, jos asiat tulee taas näin vahvasti uniini. Toisaalta taas nimenomaan tuollaista uppoamista ja hetkien taukoja elämästäni nimenomaan tarvitsen.
Juomisen suhteen on nyt se tilanne, että yksi viikko meni huonommin (join kolmena päivänä). Sen jälkeen palasin taas ruotuun eli mulla on nyt pääsääntöisesti viikkoja, joina en juo pisaraakaan. Siinä mielessä annan itseni vastedeskin upota eri aiheiden tutkailuun. Sitä teen paljon mieluummin kuin juon. Se älypuhelinosuus siinä kyllä välillä mietityttää (katson siis älypuhelimelta kaikki dokkarit ym.), mutta en jaksa siitä nyt stressata. Ehdin siihen myöhemminkin vaikuttamaan ja nyt saan jatkossakin taukoa omasta elämästäni kaikkine vaikeuksineen.
Ajattelen tämänkin vaiheen kuitenkin olevan väliaikaista. Jossain vaiheessa haluaisin alkaa taas lisäämään sisältöä elämääni. Tämä juomisen vähentäminen on lisännyt itseluottamustani ja nuo onnistumiset tekee muutenkin tosi hyvää. Mietin, että ehkä tämä kaikki juomattomuus auttaa mua olemaan juomatta silloinkin, kun alan lisätä/palauttaa sisältöä elämääni. Ainakin toivon niin.
Nyt on huhtikuu ja tämän vuoden puolella on ollut kaksi takapakkia. Sen lisäksi, että itseluottamukseni on alkanut vihdoin ja viimein kasvaa, olen huomannut itsessäni sellaisenkin muutoksen, että siinä missä aiemmin koin takapakit älyttömän isoina epäonnistumisina, joista sätin ja syyllistin itseäni armotta, niin nyt osaan suhtautua myös tunnepuolella takapakkeihin siten, että niitä ylipäänsä elämään välillä vain kuuluu, toki ne harmittaa, muttaen jää siihen enää kiinni. Sen kaiken sättimisen ja syyllistäminen sijaan olen pystynyt myös painottamaan enemmän sitä virheistä oppimisen puolta. (Siis tunnepuolella, järjen puolella olen sitä aiemminkin tehnyt.) Nämä takapakit on olleet oivallisia herätyksiä siitä, että en todellakaan halua mitään kolmea kertaa viikossa enää juoda. En edes kertaa viikossa.
No mutta. Olen alkanut näin jälkikäteen huomata, että siitä kaikesta asioiden prosessoinnistani sekä aiemmin käymästäni terapiasta on ollutkin enemmän hyötyjä kuin, mitä olen edes tajunnut. Se aiempi, lähes jatkuva prosessointini tuntui välillä menevän jo vähän överiksikin. Mutta nyt siis näyttääkin siltä, että siitä olikin vain hyötyä ja se on alkanut lämmittää mieltäni mukavasti. ![]()
En aio juoda nyt viikonloppunakaan. Eilen oli pidempikestoista menoa, niin tänään aion vain vähän siivoilla ym. ja palata illalla taas dokkareiden pariin. Aina välillä kyllä surettaa, että nykyään noiden “normaalien” menojenkin jälkeen tarvitsen selkeästi enemmän lepoa, tulee kaiken maailman oireitakin. Huomaan myös, että sopeutuminen muuttuneeseen toimintakykyyni on vielä kesken. Mutta näillä mennään, eipä tässä mitään kiirettäkään ole.
Rentoa viikonloppua kaikille ![]()