Hei vain kaikille, päivittelen vähän kuulumisiani. Tuntuu, että olisin vasta tänne kirjoittanut, mutta yllätyksekseni huomasinkin edellisestä kirjoituksesta olevan 20pv aikaa.
Vaikea tilanteeni on edelleenkin päällä enkä tiedä edelleenkään koska helpottaa. Nyt, jos koskaan, on ollut hyödyksi kaikki opettelemani itsesäätelykeinot hengityksestä ja ylimääräisen lihasjännityksen rentouttamisesta tiedon hakuun ja myötätuntoiseseen sisäiseen puheeseen. Jostain syystä tämän tilanteen aikana itsekriittisyyteni nousi taas voimalla pintaan. Mielessäni olen haukkunut ja ruoskinut itseäni maanrakoon, vaikka luulin tästä jo poisoppineeni. Toisaalta, niinhän sitä sanotaan, että kriisien aikana kaikki vanhakin voi palata mieleen. Ihan kuin kriisissä ei olisi jo tarpeeksi. 
Suoraan sanottuna itselleni tuli yllätyksenä, että vähentely on silti onnistunut. Ajankohtaisen tilanteeni alussa ajattelin, että näinköhän juominen alkaa taas repsahdella pahempaan suuntaan ja pidin sitä ihan mahdollisena. En hahmota mistä kaikesta johtuu (todnäk useammastakin tekijästä), mutta vähentely on siis jatkunut. Nytkin olen ollut taas puolitoista viikkoa täysin alkoholitta eikä jääkaappiin jääneet kaksi oluttakaan ole suuntaansa minua houkutelleet.
Kaikesta kivusta ja tuskasta huolimatta aikakin on yllättäen silti mennyt nopeasti eikä mitään vieroitusoireitakaan ole ollut. Juominen on toki käynyt mielessä kutakuinkin päivittäin; ehkä vähimmillään kerran ja enimmillään joku nelisen viitisen kertaa. Mutta ei ole tullut edes yllykkeitä lähteä alkoholia ostamaan. Mieluummin olen levännyt ja katsellut kiinnostavia dokumentteja. Nyt minulla on menossa sarja Touretten syndroomasta kärsivästä, mutta varsin hellyyttävästä nuoresta naisesta (HBO; Baylen out loud), mikä laajentaa taas omaakin ajatteluani uudelleen siitä, minkälaista elämä voisi myös olla.
Minulla on vähän huononakin tapana varautua etukäteen aina siihen kaikista pahimpaan, koska muun muassa aiemmin elämässä koetut traumaattiset asiat, neuroottisuus, epäonnistumisen ja pettymysten pelko on tehnyt luotostani elämään paikoin hyvinkin hauraan. Olen kuitenkin huomannut, että tässä ajan kuluessa, traumapsykoterapian ja vertaistuenkin avulla, olen luopunut jo enimmästä kontrollista. En oikeastaan useinkaan koe edes tarvetta kontrolloida mitään, mutta sen verran kuin sitä nyt aiemmin minulla oli (ja edelleen jonkun verran on), on se palvellut turvallisuuden tunteen ylläpitoani. Nyt sekin asia on kuitenkin siis muutoksessa ja, vaikka elämä (ja ihmiset) pelottaa minua välillä edelleen ihan liikaakin, koen kuitenkin jonkinlaista kutkuttavaa mielenkiintoa siihen, mitä tulevaisuudella voi vielä olla minullekin tarjottavanaan.
Juomisen lopullista lopetuspäätöstä en ole tehnyt edelleenkään, vaikka loppujen lopuksi se on edelleen se juttu, mihin pyrin. Omalla tavallani ja tahdillani. Sen suhteen en kuitenkaan voi laskea suojiani, koska addiktio on varsin epäluotettava kaveri. Vähentelyä joka tapauksessa jatkan.
Kevät on minulle aina vaikeampaa aikaa, mutta en suo sille juurikaan ajatuksia, vaan yritän elellä päivä tai viikko kerrallaan ja katsella, mitä elämä tuo tullessaan. Keskitän ajatuksiani mieluummin siihen aikaan, kun kaikki ihana vihreä alkaa tulla esiin ja luonto ikään kuin herää uudelleen eloon.
Loppuun vielä yksi esimerkki hyvistä (jopa ihanista) jutuista, mitä tässä elämäntilanteestani huolimatta on silti jonkun verran ollut. Miesystäväni osti minulle tuossa aiemmin kroonisten kipujeni helpottamiseen auttavan Bluetens-laitteen. Nyt vasta tutkailen sitä vaikutuksineen, mutta luulen, että siitä saattaa hyvinkin olla apua. Joskus aikoinaan kävin kipujeni takia fysioterapiassa TNS-hoidossa ja se ainakin auttoi.
Toivottelen myös teille kaikille mahdollisimman hyviä vointeja.