PALAUTETTA Päihdelinkin toimitukselle

No nimenomaan. :unamused: Mä olen myös pohtinut, että ylläpito on nyt jaellut noita banneja vähän mielivaltaisesti. Mun mielestä osa Näädän banneista on ollut turhia. Aluksi ymmärsin bannit, mut en oo nähnyt nyt Näädän hyökkäävän kamalan henkilökohtaisesti ketään kohtaan ja keskustelun taso on ollut ihan asiallista. Kyllä mun mielestä ihmisellä pitää olla sekoiluistaan huolimatta mahdollisuus kirjotella jatkossakin, jos on tapansa parantanut. Haloo, tä on päihdelinkki, porukka kirjottelee jos jonkinmoisissa kuoseissa ja entäs jos jollain on vaikka psykoosi päällä, niin onko ihan oikeesti kohtuullinen rangaistus, että bannataan sit jatkuvasti vaikka osaiskin käyttäytyä?

Mustakin tuntuu, että moderaattori on nyt keskittänyt kaikki voimavaransa Näädän bannaamiseen, ts. bannit tulevat kyseiselle nickille heti, jos tämä erehtyy sanomaan täällä jotakin muuta, kuin ottamaan osaa Sana-assosiaatio -ketjuun ja saattavat bannit tulla vaikka siitäkin, jos sinne lipsahtaa “vääränlainen” sana :laughing: . Sinänsä ymmärrän, että Näätä on ns. erityistarkkailussa taannoisen pirisekoilunsa vuoksi(Kohdellaanhan rikoksen uusijoita muutenkin kovemmalla kädellä, kuin ensikertalaisia ja ihan hyvä niin), mutta en minäkään näe noissa viimeaikaisissa jutuissaan mitään syytä banneille tai sitten olisi pitänyt tasapuolisuuden nimissä bannata se keskustelun toinenkin osapuoli. Tuotakaan en tokikaan toivo, joten lähinnä kait tyydyn ihmettelemään asiaa. Jotensakin en jaksa uskoa, että modelta tulisi tähän mitään kovin tyhjentävää vastausta :unamused: . Sössinyt, minkä sössinyt, semminkin, kun sillä välin, kun mode on keskittynyt Näädän banneihin, tuolla toisaalla on viuhunut aivan selkeästi sääntöjen vastaista(päihteisiin liittyvää) juttua, johon ei vieläkään olla puututtu :laughing: :unamused: . Enempää en sano, mode hoitakoon työnsä :wink: .

Joo, se on mielenkiintoista nähdä vaivautuvatko modet kommentoimaan linjauksiaan mitenkään, tai katsovatko aiheelliseksi poistaa tai sensuroida noita rotu-kiihkoiluja tai useammassa ketjussa olevia hamppuhehkutuksia.

^ Olen bongannut hamppuhehkutuksia pahempiakin sääntöjen vastaisuuksia täältä ihan lähiaikoina, päihteitä koskien siis, mutten vieläkään sano mitä :wink: . Mode hoitakoon hommansa edelleen itse. Sitä mieltä en ole, että noita viimeisimpiä rotuvääntöjä tulisi sensuroida, ihan okei keskustelua IMO, vaikka siellä nyt jollakulla menevätkin jutut hieman överiksi, ja se joku ei tällä kertaa ole Näätä.

No voi hellallettas sentään…

Se, että pitää tietyn näköisiä ihmisiä muita kauniimpina, tai että on erityisen kiinnostunut tietystä kulttuureista, ei missään määrin ole rasismia muita rotuja/ kulttuureja kohtaan. Tää on taas niin tätä “ne tulee tänne ja vie meidän työt ja naiset” -asennetta.

Rasismia ei myöskään ole se, että tuntee syvää inhoa ja häpeää tietyn rodun/ ihmisryhmän tekoja kohtaan - jotka jatkuvat yhä t ä n ä p ä i v ä n ä.

En ole tuominnut yhtäkään yksilöä vain ihonvärin/ etnisen taustan perusteella.

Kannattaisi Näädän siis lopettaa tuo mussutus, ja keskittyä viimeinkin ihan vaan omiin tekemisiin. Olla ns. “sanansa mittainen mies”, ja jättää mut rauhaan.

Kannattaisi muidenkin avata silmänsä sille, mitä tässä maailmassa tapahtuu. Orjuuttaminenko loppui siihen, kun se paperilla joskus kiellettiin?? PIM, Lincoln heilautti taikasauvaa, ja maailma muuttui kertaheitolla tasa-arvoiseksi ja kaikille yhtä oikeudenmukaiseksi paikaksi?? Jepjep… Orjuuttamista tapahtuu ihan koko ajan, se vaan muuttaa muotoaan sitä mukaa, kun maailma ja tavat muuttuu.

Iina,
Näin ulkopuolisena teidän keskustelusta, niin kyllä sunKIN jutuista sai hieman rasistisia viboja, tosin käänteisiä, valkoisia kohtaan. Se, että kokee häpeää tekoja kohtaan, on toki ihan ok, mutta kun sun jutuissa vilisee sanat yök ja hyi ja kerrot kuinka sua niiden kauheksien takia hävettää olla valkoinen. Siellä, mistä mun isä on kotoisin, on tehty kauheita asioita myös, enkä mä pidä siitä, mitä tekivät joskus, mutta en mä todellakaan häpeä olla senkin maan kansalainen. Miksi pitäisi? En mä ole ollut toteuttamassa ihmisten lahtaamista.

Mustienkin teoissa on asioita, joita ois syytä hävetä. Mites Sudanissa kristittyjen teloittamiset? Idi Amin? Naisten ympärileikkaaminen kulttuurillisista syistä? Kansanmurhia sielläkin on toteutettu ja rikotaan räikeästi ihmisoikeuksia ihan jatkuvasti.

Nostathan sinä toista rotua jalustalle, kun paasaat miten muualla kasvatus on parempaa kuin Suomessa yms. Pakko olla samaa mieltä kuin Winston, että tuntuu nyt vähän, että sä heittelet noita juttuja toivoen, että Näätä niihin tarttuis. Sopivasti ainakin Näädän kommenttien jälkeen olet kommentoinut noita juttujasi muissa ketjuissa. Sitten olet nostamassa älämölön, että sut pitäisi jättää rauhaan. Kenen pitäis sitten niihin sun kommentteihisi vastata ja mitä? Joo, Näädän aiemmat kommentit sua kohtaan oli törkeitä, mut oikeesti nyt en ole viimeiaikoina nähnyt mitään sen tapaista. Jos ei halua palautetta jutuilleen, niin miks sit edes kommentoida? Tietääkseni kuitenkin kaikilla on oikeus osallistua keskusteluun ja tuoda mielipiteensä julki hyvän maun rajoissa tietenkin.

Toki kulttuurit on hieno juttu, enkä ole muita kansoja vastaan. Mun mielestä vaan ei voi sanoa toista kansaa toista paremmaksi. Jokaisella on varmasti taakkansa kannettavanaan. Jokaisesta kansasta löytyy jotain pahaa ja jotain hyvää.

Eli vapaa kaupankäynti on siis modernia orjuutta? Ja oikeudenmukaista on länsimaalaisten veronmaksajien ansaitsemien rahojen jakaminen vastikkeetta kehitysmaihin? Sehän onkin toiminut esim. Afrikassa suorastaan loistavasti. Kehitys-, kriisi- ja mikälieapu on yksi syy Afrikan kaoottiseen tilanteeseen. Se on tehnyt afrikkalaisista passiivisia sivustakatsojia, mutta turhahan sitä on itsensä ja kansansa eteen ponnistella kun taivaalta tippuu ilmaista rahaa sen verran että pysyy hengissä. Ihan sama ilmiö kuin suomalaisessa sosiaaliturvassa.

Ja kyllä, orjuutta ja kansanmurhia tapahtuu ihan koko ajan. Kehitysmaissa nimittäin. Tässä yksi räikeä esimerkki.
en.wikipedia.org/wiki/Somali_Bantu

Eurooppalaisen historian häpeäminen on naurettavaa. Eurooppalaisten lisäksi orjakaupasta vastasivat hyvin pitkälti arabit ja somalit. Arabit ostivat orjia Afrikasta tuhansia vuosia ennen eurooppalaisia, ja pitkään vielä sen jälkeenkin. Somalit taas myivät tuhansia vuosia heikompia naapureitaan. Saavatko he osakseen samanlaista syyllistämistä? Jakavatko he rahaa jokaiselle pummaamisen kykenevälle surusilmälle. Eivät!

Me suomalaiset olemme orjakansa, jolla ei itsellään ole koskaan ollut orjia. Meitä on raahattu kautta historian kahleissa milloin minnekkin. Miksi me emme ole uhriutuneet? Miksi Iinan kaltaiset eivät ole sydän syrjällään tästä epäkohdasta maailman historiassa?

Nnaana kirjoitti järkevän pointin! Samaa mieltä asian kanssa!

Toimitukselta menee pahasti ryynit ja vellit sekaisin!

Itse olen sitä mieltä, että kaikkien kulttuurien/juurien laittaminen sulatusuuniin on tietyn piirin suunnitelma. Hyvä esimerkki amerikan ja australan aboriginaalit, identiteetti, elineinot ja maat ryöstetty! Tuhoavat itseään päihteillä, koska kaikki mikä heidän esi-isilleen on ollut normaalia; on viety! Pääministerimme rakastamassa jenkkilässä, vain alkuperäisasukkaat asuvat reservaateissa! Kaikki mast varastettu ja rahaa jopa poliisiin liian vähän! Yllätys kun hajoita ja hallitse on perusta maalle!

Jokainen kulttuuri on tärkeä, mistä tiedäme ketä olemme ja miksi tietyt asiat ohjaavat meitä, ellemme tiedä miten isovanhempamme ovat eläneet?? Siksi maa on niin hyvä ryöstökohde arkadianmäeltä brysseliin… Herran pelko ohjaa, tosin ei Jumalan… :unamused:

Ps tuo vapaakauppasopimus (kolme!) ajaa vain SUURIEN firmojen etua! Mikäli menekki ei ole tarpeeksi, voi valtiolta (=veronmaksajilta) vaatia korvaukset! Emme pääse pakoon Montaltoa tai geenimanipulaatiota! Katselkaa edes eduskunnan kyselytuntia, niin näette kuinka innoissaan jopa arkadianporukka (pois lukien stubb ja muutama muu) ovat eu:n säännöistä!

Juuri näin. Jokainen kulttuuri on itsessään arvokas ja säilyttämisen arvoinen, tosin vastuu säilymisestä on kansalla itsellään, eikä kellään muulla. Yhdistettynä nämä uniikit kulttuurit valitettavasti muuttuvat peruuttamattomasti, ja lopulta lakkaavat olemasta.

Tietenkin monikulttuurisuus on myös mahdollista, mutta se vaati jokaiselta kulttuurilta sopeutumista, eikä vain valtakulttuurin luopumista omista arvoistaan. Tämä on se asia, joka eurooppalaisilta “suvaitsevaisilta” tuntuu unohtuvan. Kaikkien kulttuurien edustajat eivät nyt vaan ole valmiita sopeutumaan uuteen ympäristöön, ja tästä meillä on Euroopassa valitettavan paljon kokemusta. Tätä ilmiötä ei selitä kulttuurien välinen ero, sillä esim. aasialaiset sopeutuvat länsimaiseen yhteiskuntaan keskimäärin todella hyvin.

Hyviä esimerkkejä kulttuurien sekoittamisesta ovat mielestäni esim. Malesia, Singapore ja Filippiinit. Nuo ovat todellisia kulttuurien sekametelisoppia, joissa vaikutteita on otettu laajalti eripuolilta Aasia sekä länsimaita. Pakottamalla tuo ei kuitenkaan onnistu, kuten Euroopassa tapahtuu. Neuvostoliitossa yritettiin 70 vuotta toteuttaa monikulttuurista utopiaa, ja lopulta systeemin kaaduttua jäljelle jäi Euroopan rasistisin kansa.

Ja Iinalle vielä sen verran, että kirjoitteleppa niitä ajatuksiasi vaikka ruutupaperilla, mikäli et kestä kommentointia. Foorumilla on myös varmasti jonkinlainen vihamies-toiminto, jonka avulla et näe viestejäni. Helvettiäkö yrität ongelmiasi muille ulkoistaa? :unamused:

Kato vaan, mullahan on jäänyt pari kommenttia (Nnaanan & malibun) huomiotta.

En ole missään vaiheessa sanonut mitään sellasta, että länsimaalaiset olisivat ainoita maailmassa ja koko maailman historiassa, jotka ovat täällä julmuuksia harrastaneet, joten se kohta Nnaanan kirjoituksessa on ihan turhaa. Mutta jos katsotte historiaa ja sitä, ketkä tätä maailmaa pyörittää, niin sormilla voi huoletta osoittaa länsimaita. Me ollaan vastuussa kolmansien maiden köyhyydestä, myös te, piditte te siitä tai ette! Eikä se asia muutu miksikään, vaikka miten Isis teloittaa kurdeja, kiinassa ihmisiä kidutetaan mielipiteidensä vuoksi, jossain muualla pikkutyttöjä ympärileikataan ja pakotetaan avioon jne.yms.jne.yms. Yksilön syyllisyys ei hälvene kaivamalla esiin muiden rikoksia.

Jos jonkin muun kulttuurin tavassa kasvattaa lapsensa - tai ihan mikä tahansa tapa - on jotain sellasta, jonka näen parempana kuin täällä, niin se ei kyl todellakaan ole mitään jalustalle nostamista. Jossain muualla yksinkertaisesti hoidetaan hommat siltä osalta meitä paremmin. Sen myöntäminen, tai jopa ihailu, sekö on paasaamista?? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta 2 postausta olen tainnut siitä kasvatusaiheesta kirjoittaa. Kärkkäästi varmaan kirjoitin, en edes yritä kieltää. Olette ehkä joskus ennenkin havainneet kärkkäästi ilmaistuja kirjoituksia mun taholta. Vai oletteko? Vaan ei siitä koskaan ennen ole moista napinaa syntynyt. Tuntuukin, et täällä ollaan nyt aika herkkähipiäisiä sen vaalean ihonsa suhteen. (Tai minkä värinen se sulla, Nnaana, sit ikinä onkin.) Mitään muuta kulttuuria ei saa ihailla, mitään omaan kulttuuriin liittyvää kohtaan ei saa tuntea vastenmielisyyttä, eikä minkään muun rotuisia miehiä pitää parhaimman näköisinä ilman, että se tulkitaan jotenkin loukkaukseksi valkoisia kohtaan. (Ja jos mun tuntemani inho jotain asiaa kohtaan on tarpeeksi syvää, niin kyllä mä edelleen taidan tehostaa mielipidettäni sanoilla kuten “yök” tai “hyi”, et koita vaan kestää, Naana.)

Kuka tahansa saa mun kirjoituksiani kommentoida, se on jopa toivottavaa. Tietenkin myös Näätä voi niin tehdä. Se ei ole toivottavaa, mutta enhän mä häntä estääkään voi. Niinku olette varmasti huomanneet, se mun ja Näädän välinen vääntö juontuu aika pitkälle. Ja mulle se nyt yksinkertaisesti riitti. Oon väsynyt kaikenmaailman tiukkaamisiin siihen ja tähän ja tohon kysymykseen (jotka ovat vielä muakin väsyneempiä) vielä senkin jälkeen, kun olen yrittänyt tehdä selväksi, et ei vähääkään enää kiinnosta jatkaa sitä aivan turhaa vääntöä, joka ei johda mihinkään muualle kuin sensuroituihin loukkauksiin. Vituttaa sen tyypin joka helvetin puuttuminen koskien mun ihmissuhteitani, miesmakuani, tai ihan mitä tahansa mä tänne kirjoitankin. Kun tyyppi osoittaa mua kohtaan tuntemaansa kiintymystä lempinimillä kuten “neekerin huora”, ni onko se tosiaan suurikin yllätys, jos mulla jossain vaiheessa alkaa keittää yli??

Mun jututko kummallisia? Fanaattisuutta ja kiihkoilua? Voi olla. Riippuu näkökulmasta. Mulla on aina ollut tapana mennä täysillä siihen mistä kulloinkin innostun, so sue me!

^Tuo on totta että Länsimaat ryöstävät ja tulevat ryöstämään köyhempiä maita! Totta on myös se, että suuret yritykset (=suvut) pyörittävät maailmaa. 1% omistaa 99% ja näiden tyyppien edustajat hallitsevat mediaa, politiikkaa, jopa historiankirjoittamista… “Voittajat kirjoittavat historian”.

Ei ole kenellekään oikein kaksinaismoraliikka esim “aseita kapinallisille from USA”. Valitettavasti yksikään meistä 99% ei asiaan voi vaikuttaa! :unamused: Lisäksi kun näitä taistelijoita on köyhissä maissa vain pieni joukko kansasta, se tavallinen kansa ilman mielipidettään jää sodan keskelle. Sota ei tule päättymään missään maassa, ennenkuin aseet saadaan pois (=rahoitus aseisiin myös). Naton “väliintulo” on joka kerta oman edun tavoittelua. Lisäksi näemme jo Suomessakin, kuinka rikkaat ulkomaalaiset voivat ostaa yrityksiä ja pahimmillaan saastuttaa kaiken ilman seurauksia!

Pakostakin tulee mieleen, että mediankin avulla “näytetään syyllisiä” (työttömät, ulkomaalaiset, rikkaat, veronkiertäjät…), jotta kansa kääntyisi ja tarvittaessa listisi toisensa. Aivan kuten jenkkien slummeissa. Ongelma “hoituu itsestään”… :unamused: Ihmisen henki ei ole minkään arvoinen… :neutral_face:

Kai ymmärrät, että tällaisilla absurdeilla väitteillä ei ole ilman perusteluja minkäänlaista arvoa. Selitä kuinka esim. minä, 1980-luvulla syntyneenä suomalaisena olen vastuussa kolmansien maiden ahdingosta? Se ei nyt vaan muuta asioita todeksi, vaikka joku olisikin sinut aivopessyt uskomaan noin.

Iina,
Kukaan ei ole vastuussa menneisyydestä, me ollaan vastuussa tästä hetkestä ja tulevaisuudesta, koska emme ole millään tapaa olleet toteuttamassa sitä sun mainitsemaasi orjuutusta tai muita kauheuksia. Ei me voida vaikuttaa menneisyyden asioihin enää, joten olemme vastuussa siitä, että vastaavaa ei tapahdu enää omalta osaltamme. Jos me olemme yksittäisinä ihmisinä vastuussa, niin ovat mustatkin.

Musta tuntuu, että sä nyt missasit mun kirjoituksen pointin. Koitin osoittaa, että sun kirjoitukset ovat hieman ristiriitaisia, kun harrastat tuollaista “white-shaming” (sori, en keksi suomenkielistä vastinetta) meininkiä sen kustannuksella, että me ollaan tehty pahuuksia. Kuitenkin ylistät mustaa rotua, mutta yhtäkkiä tässä kohtaa heidän harjoittamansa väkivaltaisuudet sun muut voidaankin sivuuttaa olankohautuksella ilmeisesti.

Tuosta kasvatuksesta, sulla taitaa olla aika vaaleanpunaiset kuvitelmat ja taidat aikalailla yleistää. Mä olen nähnyt niin monesta kulttuurista kasvaneita, ja YLEISTÄEN ne eivät olleet suomalaisia, jotka saivat kotona selkäänsä, jos läksyt oli tekemättä, vaan jostain ihan muualta.

Ja kohta mode ilmoittaa, että tämä ketju on mennyt riitelyksi ja/tai tässä keskustellaan asioista, jotka eivät kuulu Päihdelinkkiin ja ketju lukitaan :mrgreen: . Sillä tavoin mode pääseekin mukavasti luistamaan vastaamasta noihin viimeisimpiin kysymyksiin koskien Näädän tällä kertaa aiheettomia banneja. Olisin ollut minäkin hyvin kiinnostunut kuulemaan ylläpidon perustelut tälle toiminnalleen, mutta olin toki jo alunperin varsin skeptinen sen suhteen, tuleeko sieltä minkäänlaista vastausta, etenkin, kun mode on nyt selkeästi mokannut IMO, eikä tokikaan voi sitä myöntää :unamused: .

Positiivisena palautteena modelle sanoisin siitä benzotiputusjutusta, johon oli ottanut taannoin kantaa tuolla jossakin ketjussa(En nyt kuollaksenikaan muista, missä, enkä koko juttua kovin tarkasti, enkä jaksa todellakaan ryhtyä etsimään). Toivoisin, että mode joskus kommentoisi vielä tähänkin ketjuun, koska tässä esitetyt kysymykset ovat monesti ihan aiheellisia, mutta tuntuisi hieman siltä, että mode on nyt ottanut sen linjan, että narkit rähiskööt tyhjästä, ei niille tarvitse vaivautua mitään selittämään :unamused: .

Hei

Näädällä on lopullinen banni Päihdelinkkiin. Uusien nimimerkkien rekisteröintiä emme voi luonnollisesti kieltää tai estää, mutta jos käy selväksi, että kyseessä on sama henkilö ja asiattomuudet jatkuvat, vanhat perusteet pätevät myös uuteen banniin. Se tulee hyvin matalalla kynnyksellä.

Ymmärrämme toki, että kirjoittajilla voi olla vaikeita vaiheita elämässään, jolloin tulee sekoiltua myös Päihdelinkissä. Jos henkilö osoittaa, että kirjoittaminen sujuu jälleen asiallisissa merkeissä, annamme oikein mielellämme uuden tilaisuuden - kaksi ja kolmekin joskus.

Joten yritetään pitää jutut asiallisina, niinkuin ne suuremmalta osin ovatkin.

Mukavaa päivää kaikille.

Toimitus

Hei!

Ymmärrän hyvin skeptisen suhtautumisenne kirjoitteluuni, enkä todellakaan yritä selitellä tai oikeuttaa hölmöilyjäni. Mutta eikö bannit kuitenkin ole nimimerkki kohtaiset? Kuten tiedätte, olette useamman kerran antaneet banaania ilman mitään järkevää syytä. Myöskään mitään selitystä noihin ei olla annettu, eikö olisi reilua että se rikkomukseen syyllistynyt saisi edes tietää missä kohtaa ollaan menty metsään? Jos teillä on jotain kirjoittamattomia sääntöjä liittyen kirjoitteluun, olisi ne mielestäni asiallista kirjata tuonne saunan säännöt-ketjuun. Ei sitten tarvitsisi toistuvasti purnata siitä, mikä kuuluu tai ei kuulu päihdelinkkiin.

Loppuun vielä tahtoisin pyytää kaikilta tasapuolisesti anteeksi käytöstäni ja aiheuttamaani mielipahaa, pyritään siihen ettei tule toistumaan.

Moro! En mä jaksanut kuin lukea tuota alkua, ja silmään pisti, “että eikö noita vanhoja textejä tai juttuja voi pois ottaa?” No, mitä haittaa siitä on, jos ne ovat siellä? Kun uudelle vanha uusi, ja ikivanhalle tietenkin vanha? Eihän tätä nyt yhdelle iänkaiken olleille vain tehdä, RAY:n rahoituksella? Toisaalta saahan sitä henkistä tukea hakea, mutta kaikille tilaisuus, eikä itsekään katsella sitten “spagetin läpi” uusia. FBmahdollisuus on, tai sitten voip laittaa oman linjan, jos hermostui, ja rahoittaa sen itse.Hyvää talvea vaan! :smiley:

Tunne on molemminpuolinen. En tiedä miten muulla tavoin voin tämän sanoa, mutta mä puhun vastuunkantamisesta tänä päivänä tapahtuvista asioista. Meidän yhteiskuntamme alistaa ja orjuuttaa ihmisiä muualla maailmassa tänä päivänä, eli 20.11.2014, ja se tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa niin kauan, kun me annetaan tän meidän yhteiskunnan pyöriä tälleen kun se nyt pyörii. Historiassa tapahtuneet asiat tulee tuntea, jotta niistä voisi oppia. Ei siksi, että toistetaan historiaa yhä uudelleen ja uudelleen, niinku me nyt tehdään.

Kuule, sä voit kutsua mun ajatuksiani ihan minkä värisiksi sä haluat, beibi! Mä nääs tykkään väreistä! :wink: Mut ennen ku alat heiluu sen värisudin kanssa, niin sun kannattais ehkä tsekata se mun paasaukseni uudelleen. Oliko siinä kyse lasten kasvatuksesta jotenkin kokonaisuudessaan? Vai ehkä kuitenkin jostakin yksittäisestä kasvatukseen liittyvästä asiasta? Mut joo, toi on kyllä tosi hyvä pointti, että suomalaiset ei koskaan hakkaa lapsiaan läksyjen tai minkään muunkaan asian vuoksi…

Mitäh, missä kohtaa mä sanoin, että suomalaiset eivät ikinä hakkaa lapsiaan? :open_mouth: Kyllä mä silti sanon, että yleistettynä länsimainen kasvatustapa on väkivallattomampi kuin mustien. Yleistettynä. Senpä takia ihmettelen kovasti tuota sinun villitystäsi, kun kuitenkin - käsittääkseni, olet antifasisti.

Ei siinä mitään, en mä sano, että sun kiinnostuksessasi olisi mitään pahaa tai tahdo mitenkään pilkata, kyllä muakin kiinnostavat eri kulttuurit kovastikin, mutta silti mulle on jäänyt hieman ristiriitainen kuva noista sun viimeaikaisista jutuista ja siksi minäkin pohdin, että mahdatkohan nyt vaan provoilla lähinnä palstalla.