Päätös lopettaa alkoholi - mitä seuraavaksi?

@Lassi hyvä sinä. Demonia turpiin vaan suorilta. Sama demoni käy täälläkin aina huutelemassa välillä. Koitan muistaa, että ikinä en ole aamulla katunut, että illalla en ole juonut. :muscle: On ehkä paras viisaus tällä saralla.

2 tykkäystä

Mielestäni tämä on juuri parasta jos pystyy olemaan ilman suurempia juomisia. Herätä kahvin keittoon ja puuhata rauhassa joku aamiainen. Ei tarvitse miettiä mitä on tullut tehtyä, sanottua yms. kaiken muistaa ja eikä ole oksennus kurkussa eikä henkeä ja mieltä ahdista.

Sen jälkeen on mukava lähteä liikenteeseen vaikka uimaan tai ihan vaan kahville ja luonaalle. Mitä tahansa kun olet vapaa menemään ja ajokunnossakin vielä.

6 tykkäystä

Ajokunto on muuten vähemmän käsitelty vapauden muoto. Sehän alkaa jo kulkemisen suunnittelusta. Onko ehdittävä ennen klo 21 ABC:lle matkalla saunailtaan, voiko perille jäädä yöksi, missä makuupussi, onkohan aamupalatarpeita ja ehdinkö seuraavana päivänä muihin velvollisuuksiin… Nämä siis lievimpinä kysymyksinä.

Just kävin lauantaina saunaillassa. Kassiin kuplavettä, banaani, uikkarit ja pyyhe. Kolmen tunnin kohdalla kiitin, vielä oikein erikseen tulevasta siivoamisesta :wink: ja huristin kotiin. Osa välimallin miehistä jäivät suu napsuen miettimään onko vielä ajokuntoa ja tekivät siihen liittyviä järjestelyitä mahdollistaakseen kipottamisen. Tiukkoja valintoja, kiukkuista kotiväkeä.

Yöksi jääminen liittyy miltei aina juomiseen. Jos matkaa on paljon, niin säästyneillä masseilla ottaa mieluummin vaikka hotellin lähikaupungista kuin jää ”juhlapaikkaan” kärvistelemään.

Jatkuva ajokunto on melkoinen superkyky nykymaailmassa.

6 tykkäystä

Tämä on muuten totta :grinning:

3 tykkäystä

Selvinpäin elämässä oppii koko ajan uusia asioita joista voi nauttia. Juuri esim se että voi lauantaiaamuna lähteä autolla mihin vain, eikä tarvitse miettiä että onko ajokunnossa vai ei. Tai voi lähteä urheilemaan koska olo on pirteä, eikä krapulamorkkis ja pahaolo paina päälle.

Vielä en ole mihinkään illanistujaisiin lähtenyt selvinpäin, vaikka mieli kyllä tekisi testata itseäni. Toisaalta kuitenkin mietin, että en ehkä osaa nauttia sellaisessa tilanteessa missä muut juovat. No varmasti sellainenkin tilanne tulee eteen ennemmin tai myöhemmin.

1 tykkäys

Minä olen lähtenyt ja testannut.

No ei ole ajokunnosta ollut aamulla tietoakaan eikä ole kyllä uitu eikä syöty. Itselläni se on ainakin aika huonosti mennyt tuo testailu. En ole edes uskaltanut ajaa edes seuraavana päivänä koska säikkyy ihan kaikkea.

No hetkeen en kokeile tuota vaikka jotenkin jopa työnpuolelta tuota ihmisten kohtaamista vaadittaisiin. Olen päättänyt, että nyt en kerkeä illan istujaisiin koskaan ja sillä selvä.

Katsoin tuossa vanhaa hyvää ystävääni Dräger alkometriä jossa laskuri 1004 puhallusta vuosien aikana eiköhän sekin testailu riitä enkä meinaa sitä kalibroida enää vaikka se kalibroinnin vanhenemisesta taas valittelee.

2 tykkäystä

Tässä on viime aikoina tullut parikin kutsua illanistujaisiin kaveri- ja harrasteporukan kesken, mutta ainakin tällä hetkellä ei ole vielä mielenkiintoa osallistua, kun en itse enää juo. Päällimmäisenä syynä ei niinkään ole pelko ratkeamisesta (vaikka sekin asia täytyy ottaa vakavasti) vaan lähinnä se, että viihtyykö noissa tilanteissa (esim. baarissa) selvinpäin vain onko olo lähinnä ahdistava. Ei haluaisi käyttää aikaa ns. turhaan.

3 tykkäystä

Mulla on sama fiilis. Selviäisin varmasti raittiina illanistujaisista kotiin, mutta ei huvita nyt sellaiset. Rehellisesti, en jaksaisi katsoa/kuunnella jos ihmiset juo enemmän kuin pari…Tuntuu velvollisuudelta. Joten olen ajatellut, että en osallistu, jos ei ole pakko. Sitten vasta, kun se tuntuu hyvältä. Olen pyrkinyt hoitamaan sosiaalisia suhteita nyt muilla tavoin, että en erakoidu :smiley:

3 tykkäystä

kokeillaan ensin toimiiko viestinkirjoitus… :older_woman: :older_woman:

Tänään tulee täysi kuukausi raittiina. Matka tähän saakka on ollut mielenkiintoinen, olen tehnyt paljon itsetutkiskelua ja pohtinut syitä omalle juomiselleni. Yhtenä pohdiskelun muotona ovat toimineet puhelimeni valokuvat joita tulee silloin tällöin selattua. Todella moneen kuvaan on yhdistynyt alkoholinkäyttö ja usein myös todella rankka sellainen. Näin jälkeenpäin miettii, että miksi helvetissä näin? Miksi niin monta kertaa on pitänyt tarttua pulloon oli kyseessä sitten suosikkibändin keikka, jääkiekko-ottelu, kaverin häät, normi perjantai-ilta tms.

Ensimmäinen kuukausi on siis takana ja matka jatkuu päättäväisenä kohti raitista tulevaisuutta. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

8 tykkäystä

Hyvin tuntuu toimivan …Olen juhlajuoppo. Syön lääkkeitä , niiden kanssa ei missään nimessä saa juoda alkoholia mutta kun päässä naksahtaa ja himo iskee, järki sumenee ja se on menoa. Tästä syystä kestän huonosti alkoholia, lasillinen viiniä tuntuu mukavana nousuhumalana ja lisää on saatava. Ravintoloissa en käy, mutta perhejuhlat on minulle syy juoda. Tekosyitä riittää loputtomiin,. on mukavaa ottaa kun toisetkin ottaa. Lauantaina oli perheen kanssa ystävänpäiväjuhla ja vaikka kuinka yritin etten ota alkoa, ei se onnistunut ja sunnuntaina piti vielä huonoa oloa korjata muutamalla. Nyt on hirveä henkinen krapula, kaduttaa …MIKSI JOIN:( Auttakaa, mitä minä voin tehdä että selviän ennen kuin kuolema tulee alkoholin ja lääkityksen yhteiskäytöstä.

2 tykkäystä

Paljon Onnea raittiista kuukaudesta :clap:t2::rose::birthday::smiley:

1 tykkäys

Onnitteluja @Lassi! Ja kyllä, olen minäkin näin jälkeenpäin monesti miettinyt miksi ihmeessä touhun on pitänyt olla niin pirun kosteaa… Ja miten sitä on ylipäätään jaksanut?! Huh ja kääk. Ei käy kateeksi sivustakatsojia.

1 tykkäys

Kiitos tuhannesti @Metsanpoika ja @Olga!

En tiedä onko se itsensä kiusaamista, jos liikaa miettii menneitä, mutta toisaalta itselleni se on myös tapa muistuttaa jatkuvasti, että miksi ei kannata juoda pisaraakaan alkoholia. Se on raadollista kun mieleeni tulee muistikuvia ja mielleyhtymiä vaikka missä tilanteissa joihin on aikaisemmin lähes poikkeuksetta kuulunut alkoholi. Täytyy ihmetellä, että miten vaimo on jaksanut niin monta vuotta katsoa toilailujani ilman, että on ottanut jalkoja alleen.

2 tykkäystä

@Lassi Jiihaa! Onneksi olkoon!!! Näin sitä vaan tulee onnistumisia toisensa perään, jotka vahvistavat raittiutta. Se on todella hyvä tutkiskella niitä syitään. Sitä voi löytää ihmeellisiä asioita omasta ajattelutavastaan.

1 tykkäys

Moi @Mummeli-60, hyvä kun kirjoitit tänne. “Juhlajuoppo” on itse asiassa aika hyvä termi, kuulut niihin joille alkoholinkäyttö on sosiaalista puuhaa. Itsellänikin pahimmat ylilyönnit ovat tulleet juuri isommissa kokoontumisissa, kun on vaan ollut hauskaa ja aika kulunut rattoisasti viinin samalla virratessa.

Löydät varmasti täältä Plinkin sivuilta vinkkejä, mistä voit hakea apua. Älä päästä kroppaasi prakaamaan. Itselleni jo pelkkä tietoinen vähentämispäätöksen tekeminen (tai lopettamis-) ja tänne Päihdelinkkiin kirjoittaminen on ollut isona apuna. Voit halutessasi luoda oman keskusteluketjun, jonne kirjoitat mietteitäsi homman etenemisestä. On hyvä, että olet havahtunut tilanteeseesi, se on merkittävä askel.

Moi. Uusi täällä ja pakko kertoa että itse lopetin humala ym. Julkisen 2018 maaliskuussa koska rakastuin naiseen joka oli oo lelut kova ottamaan kuten itsekin. Lupasimme että jos suhde aloitetaan niin EI juomista enää koskaan kusha sillon kaatuu kaikki. Itsellä tämä pitänyt (mitä tästä tulee?) kohta 7 vuotta. Eikö ole tehnyt tiukkaa. Eukko 2-3 x sortunut alussa mutta morkkis ja olo ollut hirveät vaikka mtn ei hölmöillytkäön.

Olen ehkä 10 lonkeroa juonut eri kerroilla näinä vuosina ja ei maistu , pystyn lopettamaan kun on se tahto ja ei maistu. Tältä on kaveriikin ihmetelleet mutta ei ole vttuilua tullut koska he kärsivät juomisesta ja sen huomaa.

Olin jo kyllästynyt suojaamiseen ennen kuin tuo rakastuminen tapahtui mutta se oli se piste että mknä lupaan ga looetzn. Näin kävi.

Mutta nyt pitää sanoa että on ollut nyt monta vuotta on/ off sunutexvköyttöä IV ö josta en ylpeä. Sekin on jäämässä ja vaikeampi on kuin juomisen lopetus mutta kun aina on ollut jonkinlainen kontrolli asioihin niin mikään rappio nisti en ole. Nyt olen antanut kuukauden aikaa lopettaa subutex vähentämällä ettei ole nii huono olo sitten vaikka mielestäni kunnon krapula on pahempi kuin viikon reilun subutex viekkareis olo.
Saa kommentoida ja kysyä mutta kunhan kirjoitinnekannviestini miten ihmiset yksilöitä ja itselle alin jättö oli helppoa ja viisas päätös. Yksi parhaista päätöksistä mitä tehnyt. Kiitos

1 tykkäys

Anteeksi kirjoitus virheet👋

Jos haluat, voit kynän kuvaa täppäämällä korjata tekstiäsi jälkeenpäin. Mut ihan hauska noinkin :grinning: semppiä

2 tykkäystä

Kiitos ja kiitos vinkistä.:wave:

1 tykkäys