Hei. Olen seurannut palstaa jo pidemmän aikaa ja vihdoin rohkaistuin avaamaan tänne oman ketjun, sekä kertomaan omia kokemuksiani alkoholin käytöstäni. Toivon, että kirjoittamisesta on minulle myös terapeuttista hyötyä ja saisin jäsenneltyä paremmin omia ajatuksiani ja tunteita.
Lyhyesti minusta: Olen n. 40v työssäkäyvä perheenisä, jolle alkoholi on ollut jo pidemmän aikaa ongelma. Tutustuin alkoholiin ja humalaan ensimmäisen kerran n. 15 vuotiaana ja se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Rakastuin siihen mahtavaan vapauden ja kaikkivoipaisuuden tunteeseen, jonka parissa menikin seuraavat vuodet aina opiskeluaikojen loppuun saakka. Viikonloput (ja vähintään) kerran viikossa juhlittiin ilman huolta huomisesta ja vailla minkäänlaista ajatusta siitä, että onko hommassa mitään järkeä?
Tapasin nykyisen vaimoni 17v sitten ja siinä kohtaa myös juomiseni alkoi muuttumaan. Viattomasta hauskanpidosta alkoi tulla pakeniskeino omia ja parisuhteen ongelmia kohtaan. Juopottelu alkoi muuttumaan pikkuhiljaa yhä enemmän piilossa tapahtuvaksi omien ajatusten nollaamiseksi ja hetkellisen mielihyvän etsimiseksi.
Viimeisten vuosien aikana olen lukemattomia kertoja saanut juomisellani aikaan sen, että puolisoni on ollut minuun pettynyt, huolissani ja häpeissäni minusta. Olen jokaisen ryyppykerran jälkeen luvannut muuttua ja hetken onkin ollut korkki kiinni - parhaimmillaan varmaakin n. 6kk, jonka jälkeen on tullut taas ajatus “ehkä sitä nyt osaisi ottaa iisimmin”… No en ole osannut, vaan uusi katastrofi on odottanut kuin vaanien nurkan takana.
Nyt kun olen ihanan poikalapsen isä niin alan olla todella kyllästynyt tähän jatkuvaan oravanpyörään, jossa olen elänyt viimeiset vuodet. Olen piilotellut omaa juomistani, valehdellut puolisolleni, suunnittelut tekemistä ainoastaan siltä kantilta, että miten voin juoda, laiminlyönyt aikaani poikani kanssa olemalla lukuisia viikonloppuja krapulassa ja ties mitä.
Nyt haluan kuitenkin muuttua, viime to-pe tuli taas vedettyä kunnon kahden päivän “rännit” sammumiseen saakka ja morkkis on ollut jälleen kerran sanoin kuvailematon. Pahinta tässä on, että nyt kun olo muutamana selvän päivän jälkeen alkaa taas normalisoitua, niin pelkään jo sitä pakottavaa tunnetta käydä ostamassa taas ensin se pari saunaolutta ja sitten pieni viinapullo kaappiin piiloon ja sitä rataa. Olen ollut aikaisemmin voimaton tämän tunteen edesä ja vaikka aivoni sanovat, että älä juo, niin alkoholin voima vetää puoleensa enemmän kuin mikään tärkeä asia elämässäni.
Pahoittelut, että tuli näin pitkä teksti, kirjoitin tämän yhdeltä istumalta sen enempää miettimättä ja mitä vain mieleeni tuli. Miten te muut olette päässeet sen pakottavan tarpeen yli ja osanneet jättää sen seuraavan annoksen ottamatta?