Päätös lopettaa alkoholi - mitä seuraavaksi?

Kiitos Olga, olen jo pitkään seurannut palstan kommentteja ja on mahtavaa kuinka moni on saanut apua ja tukea lopettamiseen. Apua tarvitaan, yksin ei selviä. Minun kohdalla näitä juhlia alkoi tulla liikaakin, aina oli syytä juhlaan ja alkoholisti on mestari keksimään lisää aiheita. Ja aina oli juomaa… Tähän kaikkeen väsyneenä lopettaminen ja täysi raittius on ainut ia oikea vaihtoehto. Seuraan kommenttejanne ja ammennan voimaa niistä, KIITOS teille kaikille.

4 tykkäystä

Miten @Lassi Sinulla menee? Hyvin toivottavasti?

2 tykkäystä

Hei! Kiitos, oikein hyvin menee tällä hetkellä :slight_smile:
43 päivää raittiina nyt takana ja olo on parempi kuin pitkään aikaan ennen lopettamispäätöstä. Paino on pudonnut 5 kiloa, uni on maistunut todella hyvin ja olen harrastanut liikuntaa enemmän kuin aikoihin. Myös parisuhde voi paremmin, mistä olen erityisen iloinen. Jaksan myös paremmin viettää aikaa poikani kanssa.

Olen toistaiseksi jättänyt illanistujaiset väliin, enkä ole lähtenyt vielä niihin selvinpäin mukaan. Olen ajatellut, että pääsen nyt näin helpommalla ja en nauttisi kuitenkaan siitä, että katson kun muut juo. Välillä tulee edelleen sellaisia hetkiä, että tekisi mieli itsekin juoda, mutta onneksi ne hetket menevät nopeasti ohi ja osaan keskittyä tällä hetkellä raittiuteen.

Paljon tämä on antanut ja en koe, että mitään se olisi ottanut pois - päin vaston asiat ovat nyt hyvin ja haluan pitää tilanteen näin myös jatkossa.

Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille!

11 tykkäystä

Jeee! Todella mahtava kuulla tällaista. @Lassi onnittelut siis :gem::muscle: ja kivaa sunnuntain jatkoa.

1 tykkäys

Hei, täällä myös yksi juoppo tissuttelija. Olen niin väsynyt tähän kierteeseen. Toivon oppivani ja saavani tukea täältä. Olen lukenut näitä tarinoita mielenkiinnolla.

4 tykkäystä

@Mike sydämellisesti tervetuloa. Uskalla kirjoittaa, se on osa tervehtymistä. Täällä on kuules samaistumispintaa yllin kyllin.

2 tykkäystä

Kiitos :+1:

1 tykkäys

Mukaan vaan @Mike. Voit halutessasi perustaa oman ketjun ja kirjailla sinne mietteitäsi. Raitistuminen voi olla ihan mukava prosessi. Elämä kantaa

1 tykkäys

Voit Lassi miettiä jo pääsiäistä, vappua ja juhannusta hyvissä ajoin etukäteen raittiin posin kautta, niin et jää viime tinkaan vain jostain poissaolevaksi, mikäli et siis osallistu entiseen tapaan, mitä sitten tarkoittaisikin. Tätä kautta tulevat riennot tai pitkät pyhät muuttuvat uhkista mahdollisuuksiksi.

2 tykkäystä

Tervetuloa mukaan Mike!
Useimmille raitistuminen on portti, josta pääsee ihan uuteen maailmaan ja elämä muuttuu askel askeleelta paremmaksi.
Kovasti tsemppiä!

3 tykkäystä

53 päivää ilman alkoholia. Jos joku pohtii, että kannattaako raitistuminen, niin voin sanoa, että kyllä kannattaa. En tiedä onko liian kornisti sanottu, mutta minulle raittius on antanut ikään kuin “uuden elämän” - niin paljon se on parantanut oloani ja tuonut uusia mukavia asioita elämääni. Jokainen aamu (erityisesti viikonloppuisin) on mahtava herätä ilman krapulaa ja ajatellen, että tänään voi tehdä taas vaikka mitä mukavaa. Aikaisemmat ahdistumisen tunteet ovat lähes kokonaan hävinneet ja stressitasot laskeneet minimiin.

Mukavaa kevään odotusta kaikille!

9 tykkäystä

Ps. moottoripyöräkin on ostettu ja olen siitä innoissani kuin pieni orava.

9 tykkäystä

Jeeee!

1 tykkäys

Ei ole. Se tuntuu itsestäkin juuri siltä. Jokainen meistä kokee raittiuden omalla tavallaan eikä mikään kokemus ole väärä tai korni.

Mutta kun miettii sitä, millaisen vallan alkoholi onnistui elämästä ottamaan, niin siitä vapautuminen on juurikin “uusi elämä”.

4 tykkäystä

@Lassi Hyvältä kuullostaa sun uusi raitis elämä, hienoa! Moottoripyörä, kevät ja kesä tulossa… :sunglasses: :sun_with_face:
Mulla on samat tunnelmat, pidän itsestäni tässä raittiissa elämässä :blush:
Jatketaan samaan malliin :+1:t2:

3 tykkäystä

Sitä aina välillä miettii, että onko oma ongelmani tarpeeksi “paha”, koska olen kuitenkin aina pystynyt hoitamaan mm. työni ja juopottelu on ajoittunut pääasiassa viikonloppuihin ja lomiin. Eli onko vasta sitte oikeus nostaa asiaa esiin, kun menee niin huonosti, että viina vie perheen, terveyden ja työn. Mutta sitten olen tajunnut, että turhaanpa sitä itseään vertaa muihin. Meitä alkoholiriippuvaisia on niin monenlaisia ja jokainen tarina on omanlaisensa.

7 tykkäystä

Ai, että sitä tunnetta kun pääsee ekalla prätkälenkille :slight_smile:

1 tykkäys

Tosi moni alkoholisti on työelämässä, se ei siis ole minkäänlainen alkoholismin mittari. Hyviä pohdintoja sulla on!

2 tykkäystä

@Lassi tämä pohdinta oli joutua omaksi kohtaloksi vuonna 2011 jolloin päihdekliikan hoitaja totesi vähätellen juurikin hieman tuohon tyyliin, että en ole vielä NIIN pohjalla kun se ja se kriteri ei täyty. Tämän jälkeen olen pitänyt ohjenuorana sitä, että se mikä on minulle liikaa - on liikaa vaikkei missään maksa-arvoissa tai muissa näkyisi mitään tai työ olisi edelleen säästynyt. Jokaisella on tosiaan se oma pohjakosketuksensa kuten itsekin totesit.

4 tykkäystä

Meitä on monenlaisia juu, itselle useampi henkilö/lääkäri sanonut että paras kun olla kokonaan ilman alkoholia kun tulee ongelmia siitä. Ei ne määrät vaan se mitä se aiheuttaa käyttökseen. Impulsiivisuus ja alkoholi+baarielämä = huono yhdistelmä.

1 tykkäys