Päätös lopettaa alkoholi - mitä seuraavaksi?

Hyviä kommentteja joukoilla. Itse en ole tuttavapiirissä kokenut raittiuspyrkimysten vähättelyä tmv., aika monet ovat jopa kiinnostuneet asiasta - tai sivuuttavat olankohautuksella. Jännä sinänsä, että toisen ihmisen alkoholinkäyttöä saa nykyäänkin kommentoida varsin vapaasti, vaikka muuten olemme varsin sensitiivisiä muilla osa-alueilla. Tosiasiassa päihdeongelma on aika herkkä asia.

Koska kuulun Vähentäjiin, saatan sosiaalisissa tilanteissa pitää lasissa mietoja ja juoda vähänlaisesti. Jos porukkaa on yli kolme henkeä, ei kukaan kiinnitä täysraittiiseen huomiota.

Kaveriporukan kanssa voi keksiä jotain yhteistä projektia ja ottaa siitä teknistä osuutta vetovastuulleen. Juhlissa tarjoudun usein auttelemaan isäntäväkeä, niin pysyn kiireisenä niissä hommissa.

1 tykkäys

Eikun antabus nassuun ja sosiaalistumaan, jos ei ole niin kävisin lääkärin pakeilla hakemassa sitä vipuvartta.
Antaa ihmisten kysellä ja senkun sanoo että viini ei ainakaan tänään virtaa. Kyselee ne sitä kuitenkin seuraavallakin kerralla ja taas seuraavalla kerralla. Parempi se on sitten vähän ajan kuluttua sanoa suoraan että vähän meinaapi tuottaa ongelmia kaljottelu joten kokeillaans helpottaako raitis meno asiaa. Ei sitä tarvitse sen kummemmin perustella kuin että ethän sinäkään kumoa heidän kurkustaan alas mitään, joten eiköhän sama päde toisinkin päin? Tuskinpa kukaan pahastuu jos sanot vaikka että kaikkea pitää kokeilla kerran elämässään. Jätä vaikka sanomatta että tää kerta jää päälle :wink:

Ei alkoholittomuus tarkoita erakoitumista; itselle alkoholillisuus aiheutti sitä. Monet juhlat ja pippalot jäi välistä joihin ei alkoholi kuulunut. Ennemmin jäin kotinurkkiin sitten napsimaan napandereita, juokoot muut kahvia munkin puolesta, oli ajatus taannoin…

1 tykkäys

Tämä mietityttää varmasti kaikkia. Omat kokemukseni ovat olleet lähinnä kannustavia. Yksi on selvä tapaus, koska kamppaili itsekin alkoholin kanssa ja on ollut nyt neljä vuotta selvinpäin. Vinkkejä tulee sanotaanko ihan riittävästi :wink: Toinen kasti on ne, jotka eivät varmasti koe itseään alkoholisteiksi, mutta ovat miettineet alkoholinkäyttöään. Heiltäkin on tullut positiivista palautetta. Osa kertoo, ettei itse pysty vähentämään, osa on pitänyt kuivia viikkoja. Keskustelu on ollut rakentavaa miettimistä omasta alkoholin käytöstä. Yllättävän moni sitä miettii omaa juomistaan.

Sitten nämä osaajat. Kai se siinä riippuu vaan ihmisisestä. Yksi oma hyvä kaverini kannustaa kovasti, vaikka itsellään ei ole sitten mitään riippuvuusalttiutta. Voi polttaa silloin kun haluaa ja lopettaa kuin seinään. Hallitsee juomisensa. Minulla on tuuri, että hän osaa silti olla kannustava ja ymmärtää minun vaikeuksiani. Näistä vähättelijöistä ei minulla ole hirveästi kokemusta. Yksi duunikaveri halusi kovasti ottaa kaljaa viime vuonna ja vitsin varjolla houkutteli oluen pariin. En vain välittänyt. Valehtelin. Vähättelin asiaa. En pitänyt keskustelua yllä. Mitä nyt totesin, että ei jaksa enää ryypätä ollenkaan. Jos otan nyt oluen, niin huomenna sitten koneessa kotiin taas pari. Luontoni valitsee aina oluen urheilun sijaan ja haluan kotiin päästyä mennä salille/juoksemaan/uimaan. Olin tämän vastauksen miettinyt ennakkoon. En tätä kyseistä hetkeä varten, mutta tilanteeseen, jossa en halua puhua alkoholiongelmastani ja tarvitsen selkeän syyn, johon muilla ei ole oikein vasta-argumenttia.

Tuolla on yksi keskusteluryhmä, jossa on pohdittu miten vastata juuri näihin kommentteihin. Sieltä poimit parhaat/sopivammat vastaukset ja muokkaat itsellesi sopivaksi. Ihan vaan varalle.

5 tykkäystä

Kiitos hyvistä vinkeistä! Tämä ongelma voi olla enemmän oman pään sisällä ja kun tilanne on itsellenikin uusi, niin sitä miettii yhtä sun toista.

3 tykkäystä

Tämän päivän kuulumiset: Töissä on ollut sen verran kiirettä, että onneksi ei ole ehtinyt ajatella juomista pariin päivään. Viikonloppu tosin lähestyy jälleen ja edelleen päivä kerrallaan pidetään kiinni tavoitteesta olla juomatta. Toistaiseksi menee hyvin ja olo on ollut parempi kuin aikoihin!

5 tykkäystä

@Lassi hienoa!! Onnittelut!! Näin se olo meillä paranee ja samalla myös itsetunto.

3 tykkäystä

Tänään on ensimmäinen todellinen testi itselleni. Olen taas työmatkalla yksin (työhöni kuuluu paljon matkustamista) ja hyvin usein olen sortunut matkoilla paikallisiin ravintoloihin iltaa istumaan olut tuopit “ystävinäni”.

Tällä kertaa haluan tehdä asiat toisin ja keskityn muuhun tekemiseen. Aamulla kun vein pojan päiväkotiin niin mietin, en prkl enää pelleille Alkon kanssa.

Tsemppiä kaikilla ja raitista torstaita!

10 tykkäystä

@Lassi ihana päätös. Täällä taisi olla joku hyvä kertomus juurikin siitä, miten työmatkoista voi tulla ihan erilaisia, kun on selvinpäin. Kuntosalia, hyviä aamiaisia ilman krapulaa yms.

2 tykkäystä

Kyllä ne työmatkat varmasti kestää paremmin kun pysyy selvinpäin. On myös tuottavampi kun ei tarvitse miettiä alkoholia etukäteen ja kärsiä jälkikäteen. Tsemppiä

2 tykkäystä

@kaaosteoria66, @Fincoco juuri näin.on ihan eri asia mennä aamulla freesinä palaveriin tai koulutukseen kun on selvä ilta takana. Niin monesti on oltua aamulla pöhnässä, että ihan pahaa tekee edes ajatella.

Tulin tässä ravintolaan syömään ja tilasin alkoholittoman oluen. Siinä sitten tarjoilija vaihtui kesken ja kuulin kun toinen sanoi toiselle “Anna hänelle Heineken”. Onneksi kuulin ja äkkiä väliin, että haluan alkoholittoman kun tarjoilia alkoi jo laskea holillista olutta. Tämä on kyllä taistelua 24/7 mutta päätös pitää. Kiitos jälleen kaikille teille tuesta!

6 tykkäystä

Moi ja tsemppiä minultakin. Jokainen aamu on entistä parempi. Minä vasta aloitan. Kumpa enää koskaan tarvitsisi havahtua holillinen lasi kädessä. Tänään kyllä mietin, oliko kahvilan keksissä alkoholia. Sanoivat, ettei ole. Luin juttusi ravintolakäynnistä ja mietin, voinko oikeasti olla varma?

1 tykkäys

Pari tuttavaani on hankkinut kotimaan työmatkoja varten museokortin. Maakuntamuseot kuulemma tulleet tutuiksi. :grin: Samalla tulee lähdettyä vähän ulkoilemaan.

Aika ärtsy tuo tarjoilijan moka. Vastaavia on palstalla kerrottu muitakin uhhuh.

2 tykkäystä

Onneksi sain oluen pullossa, kun erikseen niin pyysin ja tarkistin, että oli 0%. Kyllähän tällaisia vahinkoja voi sattua ja alkoholistille yksikin huikkaa voi käynnistää entisen rallin. Tais sitten ei heti käynnistä, mutta alkaa ajattelemaan että kun silloinkaan en ratkennut niin kai sitä nyt yhden voi juoda ja sitten kaksi jne.

Täällä ehdotettiin hotellin salia ja saunaa ja nämä tuli tehtyä. Olo on loistava. Tuo museokorttikin voisi olla hyvä idea. Nyt kun ei koko ajan mieti, että miten paljon voi juoda ja suunnittele kaikkea tekemistä juominen edellä niin sitähän voisi tehdä vaikka mitä uutta. Toki päivä kerrallaan mennään ja valmistaudutaan kohtaamaan seuraavat houkutukset.

4 tykkäystä

Kiitos @Mari :smiling_face:

@Lassi no minä en tässä taannoin uskaltanut syödä rommilla kostutettua Runebergintorttua. Varsinkin koska rommi on ollut se juttu. Tässä kohtaa joku voisi. Ihmetellä eikö holiton olut sitten triggeröi, mutta ei. En ole ikinä humaltuakseni olutta juonut, joten siitä ei tule mitään kicksejä. Mahtavaa, että löysit muuta puuhaa. Taas yksi uusi toimintamalli.

2 tykkäystä

Itsellänikään ei alkoholiton olut tuo himoa juoda vaan se humaltumisen tunne kun keho saa alkoholia. Maku sinällään ei aiheuta mitään himoa saada alkoholia ja hyvä niin.

2 tykkäystä

Kehottaisin kuitenkin välttämään ainakin ensi alkuun niitä alkoholittomiakin. Tiesittehän, että jos on alkoholiriippuvainen, niin jo pelkästään se alkoholitölkin näkeminen voi olla juomishimon laukaiseva tekijä. Eli siellä aivojen palkitsemiskeskuksessa voi alkaa tapahtumaan jo aktivoitumista ilman että edes on alkoholia tippaakaan elimistössä. Minä en pysty edes alkoholittomia siemailemaan, siitä on liian lyhyt matka ottaa se seuraava askel… Ja olihan se hankala itsellensä tunnustaa, että niitä alkoholittomia joskus maisteli nimenomaan sen takia, että mieli teki sitä “aitoa tavaraa”. Eli eräänlaista alkoholistin “itsehuijausta” sekin oli.

Kukin tavallaan, mutta varovaisuutta peräänkuulutan nyt ensi alkuun🙏

1 tykkäys

@jokin tästä on tosiaan kaksi koulukuntaa. Itsekin välillä olen ns sober curious piirejä seuratessani miettinyt niitä coctailien värkkäyksiä - eikös tuo ole itsensä huijaamista? Oman lääkärini mielestä nämä alkoholittomat ovat ehdoton ei. Itse olen juonut holitonta olutta lähinnä siksi, että en aina jaksa juoda ruoan kanssa vettä tai piimää ja kieltämättä pidän sen mausta. Lisäksi mietin myös sitä, että sille, joka on juonut vaikka alkonsa kolan kanssa voisi tuo kola olla yhtälailla triggeri. JA koska en ole koskaan juonut olutta tai siideriä juovana aikana niin katson tuon itselleni turvalliseksi. Alkoholittoman viinan ostamisessa en näe mitään tolkkua ja holittomat viinit ovat pääsääntöisesti järkyttävän pahoja, joten siinä kohdassa juon mieluusti vähän hienommallakin aterialla vettä tai kivennäisvettä.

2 tykkäystä

Mulle oli aivan uutta ja uskomatonta kun nettiä selatessa löysin alkoholittomat 0% vodkat, viskit, capten morganit, salmiakkikossut…mitä vielä…nauroin aivan vääränä, että nyt kyllä voi sanoa “juovansa vain maun vuoksi”. Mielikuvittelin vielä tilanteen isännälle, jossa menemme kyläilemään pe iltana ystävän luokse, joka on nyt raittiina, ja viemme tuliaisina 0,75 pullon 0%viskiä ja pari sixpäkkiä 0%olutta.
Meitä nauratti tilanteen kuvittelu kovasti :joy:
Mutta joo, vakavan äärellä, enempää ei sovi vakavasta asiasta huumoria tehdä.

3 tykkäystä

Kaksi viikkoa raittiina nyt takana. Päivä meni MP-messuilla ja melkein tuli uusi pyörä hankittua😀

8 tykkäystä