Päätös lopettaa alkoholi - mitä seuraavaksi?

Pullonpalautuksesta kömpelö aasinsilta tekemääni havaintoon. On lystikästä mennä perjantaina illansuussa lähimarketin itsepalvelukassalle, koska korissa ei ole mitään ikärajoitettuja tuotteita. Väki jonottaa nöyrästi pitkänä nauhana tavan hihnakassoille, ja ip-kassat ammottaa vieressä tyhjinä. :smiley:

5 tykkäystä

Kuulepas Lassi. Mää toivotan sulle ni kovat tsempit että tuntuupi. Mua auttoi paljon se, kun kerroin kaikille mahdollisille että mä oon kuulkaas alakkis, vähän voisin jeesiä kaivata ja suapiko soitella jos tuntuu. Se helpotti paljon.

Ja tosiaan se, että ymmärtää nyt tämän taudin luonteen ja taudinkuvan vaikka ihan kaikkea siitä aivokemiasta ei vielä ymmärräkään. Mutta pikkuhiljaa eespäin. Pidetään yhteyttä!

4 tykkäystä

Perjantaista tuli hyvä päivä. Kävin pojan kanssa jääkiekkopelissä. Ei tullut juotua pisaraakaan. Se on kyllä todettava, että alkoholin puoleenvetävä voima on kova. Eilenkin katsoin pelissä kun moni otti oluen erätauolla tai anniskelukatsomossa. Hetkellisesti tuli olo, että olisipa mukuva tehdä näin itsekin, mutta onneksi järki pysyi päässä, enkä lähtenyt miettimään “kait sitä nyt yhden voi ottaa…” Aamulla oli mukava herätä ilman krapulaa :slight_smile:

Tänäänkin haluan olla juomatta ja olen valmiina taisteluun heti kun himo taas iskee.

Mukavaa lauantaita kaikille!

11 tykkäystä

Vaikka lopettamisen alkuvaiheessa kannattaa yrittää välttää niitä pahimpia juomisansoja, niin raitistumiseen kuuluu myös niiden kohtaamisia. Joku pitkään raittiina ollut sanoi, että ensimmäisen vuoden aikana todennäköisesti kohtaa ne kaikki ja sitä ainakin itse odotan.

Monta ensimmäistä olen jo päässyt kokemaan, mutta nyt eniten jännittää ensimmäinen raitis kesäloma. Onneksi sitä ehtii vielä 5-6 kuukautta “pedata”.

Hyvää raitista lauantaita!

4 tykkäystä

@Lassi mukava kuulla, että olet selättänyt halun juoda ja valitsit sen sijaan kunnioituksen sekä itseltäsi, että pojalta. @Teme70 Nää ekat sitä ja tätä ovat tosiaan niitä paikkoja missä raittiuttaan saa testata. Itsellä on jännästi yleensä kesälomat olleet aina niitä, joissa olen pystynyt olemaan kokonaan selvinpäin - koska työ - tai lähinnä kurja ilmapiiri työssä - on triggeröinyt juomista. Mutta mikä kenelläkin.

3 tykkäystä

Kesä on kyllä monelle varmasti erityisen haasteellista aikaa, koska silloin on lomaa ja houkutuksia vaanii jokaisen nurkan takana. Onneksi tosiaan ehditään harjoitella vielä ennen kesää😀

3 tykkäystä

Joulun aikaan olin pari viikkoa lomalla, korkki oli ollut kiinni vasta hyvin lyhyen aikaa, pelotti kuinka käy. Yllättävän kivuttomasti meni tuo aika, nautin joka hetkestä, kun loma oli oikeasti lomaa :grinning: Sai levättyä kun ei ollut kokoajan pää ämpärissä. Toki houkutuksiakin oli, mutta niistä selvittiin :grinning:

3 tykkäystä

Olen itse niin nulju että en yleensä malta juoda lomilla - jos vuosilomalla tulee krapulapäivä, se harmittaa aivan vietävästi. Menee kallis lomapäivä viemäristä alas (kirjaimellisesti)! Pari kertaa on käynyt niin ja harmittanut vielä pitkään jälkeenpäin. :grin: Toki ollut kieltämättä hauskaakin… mut silti.

3 tykkäystä

Muistelin, että kolme edellistä kesälomaa olen suunnitellut ja halunnut olla juomatta. Minua on jo etukäteen harmittanut hukkaan heitetty aika. En ole onnistunut. Viime vuonna olin puolet lomasta juomatta, se oli hyvä juttu, mutta sitten ihan ‘naps’ taas join.
Nyt olen tarkoituksella yrittänyt pitää ajatuksen tässä päivässä. Ei liikaa tulevien miettimistä. Useasti silti minulta on karannut haaveajatus, miten upea kesä minulle raittiina tulee :sunglasses:
Itselle työelämän ihmissuhteet on se raskas pala, missä repsahduksen pelko. Oikein vittumainen työpäivä, mieli pitäisi saada nollattua äkkiä. Nyt näinä hyvinä päivinä olen treenannut huonoja hetkiä varten, että olis konsteja sitten valmiina pahaan paikkaan.

3 tykkäystä

Eilinen päivä vietetty selvinpäin. Viikonloppuna kun pysyy erossa alkoholista ja herää ilman krapulaa, niin olo on todella hyvä. Itselläni juominen on lomia lukuunottamatta keskittynyt pääasiassa viikonloppuihin.

Eilinen päivä pojan kanssa kahdestaan muuttui perhepäiväksi, kun vaimon meno peruuntui ja keskityin eilen olemaan perheelleni läsnä ilman, että tarvitsee käydä piilopullolla ja vajota omiin maailmoihin.

Mukavaa raitista sunnuntaita kaikille! PS. Viikko ilman alkoholia takana

13 tykkäystä

@Metsanpoika tuo on kyllä tuttua, että tulee jälkeenpäin kaduttua, että mitä kaikkea olisi voinut tehdä toisin ja missä kaikissa tilanteissa olisi voinut olla juomatta.
Itselle anteeksi antaminen ei ole aina kovin helppoa (ainakaan minulla).

3 tykkäystä

Tuota minäkin - mestaripiilopullottelija - olen useasti ajatellut. Antaako se piilossa juonti samaa jännitysdopamiinia, kun teininä tupakoin salaa, tai kun ostin nuorempana mieheltäni salaa pieniä halpoja sisustustuotteita, vaikka oltiin sovittu, että vanhat saa riittää :sweat_smile:. Jonkinlainen sisäinen vääristynyt käsitys siitä, että kun tekee jotain salaa, niin on villi ja vapaa?

3 tykkäystä

Uusi viikko edessä. Olo on tällä hetkellä hyvä ja energinen. Viime viikonloppuna tuli nukuttua parhaimmat yöunet pitkään aikaan. Alkoholilla on ollut minulle sellainen vaikutus, että jo pienen määrän jälkeen yöunen laatu on heikentynyt merkittävästi ja seuraavat päivät ovat menneet kuin koomassa. Eikä juominen ole toki useinkaan jäänyt “pieneen määrään”…

Olen tässä viikon aikana miettinyt paljon itseäni ja suhtaumistani alkoholiin. Syitä siihen miksi olen juonut ja miksi minun on ollut niin vaikea olla juomatta. Mitään tyhjentävää vastausta en ole löytänyt, muuta kuin sen, että alkoholi on minulle ongelma ja en koskaan pysty käyttämään alkoholia kohtuudella. Parempi olla siis kokonaan ilman.

Tässä mennään kohti seuraavaa hetkeä, jolloin pullonhenki taas kutsuu ja kuiskailee korvaani, mutta nyt olen (kiitos siitä myös jokaisen teidän) entistä päättäväisempi, että juomattomuus on minulle ainut oikea polku ja taistelen jokaista houkutusta vastaan, niin että tämä päätös pitää.

Tsemppiä myös kaikille muille jotka taistelette pullonhenkeä vastaan.

6 tykkäystä

@Lassi Ei sitä varsinaista syytä sitten enää välttämättä vuosien takaa löydä. Ja syitähän kyllä löydetään: joko joku kiukuttaa, harmittaa kunnolla, väsyttää, nälättää, tai sitten on jotakin syötävää joka ehdottomasti pitää huuhtoa alas jollain alkoholipitoisella, tai sitten on muuten vaan syytä juhlaan ja taas avataan se pullo. Joku viisas on joskus sanonut, että alkoholistiksi tullaan juomalla. Lopulta vaikka se varsinainen juurisyy olisikin jo kadonnut juominen jää päälle koska keho on jo tottunut päihteeseen. Kamppiote vaan siitä kuiskailusta - ja hetki kerrallaan. Muista pitää perustarpeista huolta: itse iskee kuiskailu usein kun on nälkä tai väsy.

1 tykkäys

Mielestäni tämä pullonhengen kampitus porukalla on mukavampaa ja helpompaa.
Kiva @Lassi kun tulit mukaan :smiley:
Välillä menee pätkän matkaa mukavasti ja sitten hetki rimpuillaan.
Minulla myös alkoholilla oli merkittävä vaikutus uneen, huonontavasti, ja lopulta olin niin väsynyt ja uupunut, että se oli yksi hyvä syy lopettaa juominen.

2 tykkäystä

Viisaita sanoja @kaaosteoria66 ja @Metsanpoika.

Juuri lenkiltä tulleena voi todeta, että liikunta antaa kyllä alkoholia huomattavan paljon paremman hyvänolon tunteen! Täytyykin muistaa, että silloin kun oikein tekee mieli alkaa juoda, niin laittaa lenkkikengät jalkaan tai lähtee salille puntteja nostamaan.

Asiasta kukkaruukkuun - minulla on muutama hyvä ystävä kenen kanssa tapaamme n. kerran kolmessa kuukaudessa illanistujaisten merkeissä. Alkoholi on aina kuulunut näihin illanistujaisiin todella vahvasti. Nyt meillä on ollut taas puhetta seuraavasta tapaamisesta johon haluaisin osallistua. Tällä hetkellä uskon itseeni, että pysyisin juomatta. Eniten minua “pelottaa” ystävien suhtauminen juomattomuuteeni ja asian vähättely. Olen aikaisemmin törmännyt siihen, että moni kenelle ei alkon kanssa ole ongelmaa helposti vähättelee muiden ongelmia. Tyyliin: “ei sinulla voi olla ongelmaa alkon kanssa kun käyt töissä tms” Miten te muut olette hoitaneet nuo tilanteet vai onko parempi vaan olla menemättä, että pääsee helpommalla? Tarvitseeko asiaa sen kummemmin selitellä muille? Periaatteessahan asia ei muille edes kuulu.

1 tykkäys

Minulla on tuo sama vielä edessä joskus ja olen etukäteen sitä vähän pohtinut, mutta valmista vastausta minulla ei ole.
Minulla on erilaisia kavereita. Tunnistan tuon vähättelyn ja osaan jo melkein arvata muutaman kaverin, jotka sanovat juuri noin
“ei sinulla voi olla ongelmaa alkon kanssa kun…” Se on kiusallista. Itse tykkäisin, että juomattomuuttani ei juuri huomioitaisi mitenkään. Uskon itse viihtyväni ihan hyvin vaikka muut juovat, kunhan saan olla vissyineni rauhassa. Minulla on muutama kaveri, jotka ovat olleet pitkiä aikoja alkoholittomalla, puoli vuotta, vuoden, pari, he kyllä ymmärtävät ja osaavat suhtautua, kun ovat itsekin kokeneet että juhlia voi selvänäkin. Sitten on niitä, jotka eivät todellakaan ymmärrä ja saavat sen isoon ääneen sanottua.
Kuski- / autoilu-kortti on toimiva. Toisena olen ajatellut aluksi sanoa, että olen raittiina terveyssyistä. Sehän on kuitenkin osatotuus. Alkoholisti, alkoholiongelma asiaa en heti kärkeen ajatellut toimitella…
Mielestäni asiaa ei tarvitse kovin laajasti selittää. Ja uskon, että myös skippaan joitain tapahtumia, kun en halua enää mennä niihin selvinpäin.

3 tykkäystä

Kokemukseni perusteella nyt yrittäisin jättää ensimmäisen parin kuukauden aikana väliin kaikki tilaisuudet, joissa alkoholi on pääosassa. Itse lähdin kaveriporukan Tallinna-viikonloppuun kolmen viikon kohdalla ja selvisin, mutta oli turhan vaikeaa eikä kovin kivaa.

Nyt 15 viikon jälkeen olisin jo valmis ja rakentaisin oman reissun ikään kuin varsinaisen reissun sisään. Juopottelureissuhan on ihan kamala jos ainoa muutos on jättää juominen pois.

Ei tietenkään tarvitse. Ja oma kokemukseni on, että juomattomuus herättää paljon pienempää ihmettelyä kuin mitä itse pelkää. Toki tähänkin kannattaa valmiiksi miettiä jotain, riippuen siitä kuinka paljon haluaa avata.

5 tykkäystä

Kiitos vinkeistä. Täytyy tosiaan pohtia, että kannattaako ainakaan alkuun lähteä tällaisiin tapahtumiin ollenkaan. Vaikka siellä selviäsi juomatta, niin ei olo voisi olla aika tukala.

2 tykkäystä

@Lassi olisin samoilla linjoilla kuin @Teme70 tässä kohtaa. Raittius on kuitenkin vielä hennolla alulla ja vaikka uskotkin itseesi - mikä on hieno asia - en lähtisi kuitenkaan sitä vielä näin ehkä rankalla testillä kokeilemaan. Saattaahan olla, että kaikki menee hyvin, mutta jos tässä kohtaa ei menekään sitä voi alkaa syytellä itseään turhan kovaa ja sitten on vaaranpaikka lipusua pidemmäksi aikaa. Minulla ei koskaan ole ollut ongelmaa olla juomatta tai juoda ns sivistyneesti seurassa, joten varsinaisesti minusta ei tässä kohtaa ole muuta apua. Yksin juominen on itsellä ollut se pahin haaste ja sen olen selättänyt huolehtimalla perustarpeista ja siitä, että en yksinkertaisesti osta alkoholia kotiin.

3 tykkäystä