Päätöksen jälkeinen päivä

Eli: sammaltamisesta, pöhnäisestä turtumisesta ja tunkkaisesta ellei pahasta olosta aamulla. Siitä jää paitsi. Ja silti pitää ajatella, että jää paitsi jostain mahtavasta.

Se on kummallista.

Minulla oli hassu tilanne toissapäivänä.

Olin automatkalla pienten lasten kanssa ja toiselle tuli kova vessahätä. Pysähdyimme erään bistron eteen toiveikkaina. Siellä oli yksityistilaisuus mutta ovi oli auki, joten livahdin ihan pokkana vessaan pienen ihmisen kanssa.

Oli jotkin juhlat. Juuri sitä minkä perään juomisen lopettamista yrittävä haikailee: naurua ja puheensorinaa parhaat päällä, maljapuheita. Ja silti:

vessassa lapsen kanssa käsiä pestessä pääsin kokemaan, miltä se aikuisten haikailema pikku hiprakka lapsesta tuntuu.

Aikuiset ihmiset mekot päällä sammaltaen käsiä pesemässä.

Siinä sammaltamisessa oli jotain masentavaa. Se tuntui todella typerältä. En kadehtinut yhtään, ajattelin vain: en minä tuollaista enää halua. Sönkötetään pikkulapsille, jotka katsovat hämmentyneenä ja miettivät, mikä noita aikuisia oikein vaivaa.

Tästä me hei nyt ”jäädään paitsi”. Ei oikeasti mistään muusta.

2 tykkäystä

minulla on kivoja ja hauskoja muistoja juomistilanteista, niitä juuri kaipaan. Mutta hinta niille on liian kova, eli riippuvuus siihen myrkkyyn. Ja kun hauskaa voisi olla niiden ihmisten kanssa ihan selvinkinpäin, juurikin niin että kaikki olisivat selvinpäin.

Niin.

Kai minullakin on ollut humalassa kivaa. Luulen vaan, että on mennyt jo aika monta vuotta niin, ettei muilla ole ollut kivaa minun seurassani kun olen humalassa. Enkä ole tajunnut sitä itse.

Minulle tämä on ollut se ”hauskuuden” hinta. Ja se on turhan kova, riippuvuuden lisäksi.

1 tykkäys

Minulle pelottavinta oli huomata ettei sammalla, että käyttäytyy kuin ei olisi juonut mitään. Koska toleranssi.

3 tykkäystä

Sunnuntai.

Nyt kun juomista ei enää tarvitse ajatella sillä lailla että hitsi kun tekee mieli - kun ei tee - huomaan että ajattelen sitä silti. Ajattelen niitä ns. kohtuulaseja. Joita ei siis edes tee mieli, mutta joita pitää jostain syystä ajatella.

Ajattelen viinilasien yhteyttä omaan identiteettiin.

Miten järjetön lause, tuo edellinen.

Mistä tässä oikein on kyse?

Luulen, että tässä on nyt kyse siitä, että överiksi mennyt juopottelu piti keväällä lopettaa, koska suunta alkoi olla jo todella huolestuttava, ja nyt kun suunta näyttää paremmalta, on kai aika ajatella tätä kuluvaa päivää pidemmälle.

Että millainen ihminen minä haluan itselleni ja muille olla. Ja mitä siihen kuuluu - ja mitä ei.

Tässä täytyy nyt olla kyse siitä, että takaraivo protestoi mahdollista kokonaan raittiin, mitään juomattoman ihmisen identiteettiä vastaan.

Takaraivo kyseenalaistaa kokonaan lopettamisen.

Takaraivo näyttää elävän nyt aivan omaa elämäänsä, ja minä seuraan sitä hämmentyneenä vierestä. Voin hyvin eivätkä tilanteet, joissa muut juovat, ole olleet näinä kuluneena muutamana kuukautena mitenkään erityisen vaikeita. En pelkää niitä. En pelkää retkahtavani vain siksi että kaikilla muilla on skumppalasi kädessä, mutta jotain minä kai nyt pelkään.

Minä kai pelkään sitä juomisen kokonaan lopettaneen ihmisen identiteettiä. Sitten kuitenkin.

En kyllä oikein tiedä, mitä pelättävää siinä on. Että aika hämmentävää tämä.

En tiedä, miksi hyvinvoimisesta täytyy tehdä itselleen näin vaikea asia. Minä tiedän jo, etten menetä mitään sillä etten juo alkoholia, ja että juomisen välttäminen on antanut minulle paljon enemmän hyvää kuin se on vienyt pois. Sehän vei pois vain kaiken ikävän. Ja silti,

silti.

Kai tässä on nyt vaan kyse siitä, että nyt kun ajatus alkaa olla kirkas, uni syvää, turvotus poissa ja väsymys väistynyt aikoja sitten, tuntuu että täytyisi tehdä jokin päätös. Että nyt täytyisi äkkiä päättää oma suhde alkoholiin koko loppuelämäksi.

Ehkä minun pitäisi vaan sanoa itselleni, että parasta varmaan ettet päätä yhtään mitään vaan olet vaan. Eikä viiniä ole pakko juoda jos ei tee mieli.

Mukavaa sunnuntaita kaikille.

5 tykkäystä

Luin vielä läpi äsken kirjoittamani, ja äkkiä oivalsin kuinka autan parhaiten itseäni pärjäämään oman takaraivoni kanssa.

Kirjoitin ylle sanaparin ”juomisen välttäminen”.

Tässähän se on! Ei minun tarvitse väittää itselleni lopettaneeni juomista, jos se kerran aiheuttaa outoja kelailuja omasta identiteetistä. Ehkä sanonkin sen sijaan itselleni vain:

minä vältän juomista. Koska se lakkasi olemasta kivaa.

Tällä mennään nyt.

7 tykkäystä

Eihän ihmisen identiteetti tai käsitys itsestä hetkessä muutu, sehän on hidas prosessi ja kehittymistä kakissa asioissa tappahtuu (toivon mukaan) hamaan hautaan saakka.
Eteenpäin voi mennä “tänään en juo” periaatteella, eikä asiaa ole pakko sen kummemmin analysoida, jos se tuottaa liikaa päänvaivaa.

Minä mietin välillä ikääni hämmästyneenä; miten ihmeessä olen yli 50v kun ei yhtään siltä tunnu. Millainen viisikymppisen pitäisi olla, mitä tuntea tai ajatella? Tuntuu oudolta olla näin vanha, toisaalta en tunnista mitään näkymättömäksi muuttumista tai naistenlehtien artikkelien ahdistusta ja paniikkia rypyistä tms. Ikähän ei minua ahdista, olen vaan hämmästynyt miten pitkään olen jo ollut olemassa.
Ehkä liialla pohtimisella ajattelee itsensä somuun ihan suotta. Oman minän miettiminen on muutenkin haastavaa kun samalla on sekä subjekti, että objekti; tutkija ja tutkittava kohde.

Raittius varmaankin sulautuu osaksi identiteettiä ajan myötä, jos se jatkuu. Samoin kuin muutkin asiat. Joskushan on vaikeaa ajatella itseään mummona, kun lapsenlapisa syntyy, tai eronneena tai eläkeläisenä. Tottuminen vie aikaa ja tosiaan asiaahan ei ole pakko liikaa miettiä.

Tsemppiä ja raitista päivää!

4 tykkäystä

Tottakai minullakin on. Juodessa oli hauskaa. Oli. Alkoholiriippuvuudessa tuppaa käymään niin, että tulee se kohta jossa hauskuus katoaa. Itse tajusin jossain kohtaa, että hyiä kokemuksia ja muistoja ei alkoholin kanssa enää tule. Tulee vain huonoja. Tie on kuljettu loppuun. Ne hauskuuden ovat lopullisesti poissa kuin lapsuuden kesät; menneeseen ei ole paluuta.

Ehkä sitä alkuun katselee haikeana taakseen, mutta pikkuhiljaa katse kääntyy tähän hetkeen ja eteenpäin; näkee uusia mahdollisuuksia ja löytää uusia iloa ja mielihyvää tuovia asioita elämäänsä.
Joku on täällä verrannut ero alkoholista eroon narsisitisesta kumppanista, ehkä se on hyvä vertaus. Alkuun eron jälkeen on hukassa ilman sitäkaaosta, haikailee alkuajan hyviä hetkiä, mutta pikkuhiljaa toipuu ja alkaa nähdä koko suhteen järjettömyyden ja pystyy suuntautumaan kohti uutta, terveellä tavalla onnellista elämää. Surulle ja haikeudelle on aikansa; onhan suhde useimmiten ollut pitkä.
Sitkeästi kun jatkaa päivä kerrallaan raittiina, hyäksyy tunnetilansa ja mietteensä, ajan myötä kyllä elämä muuttuu mukavammaksi ja helpommaksi.
Tsemppiä!

8 tykkäystä

Täytin eilen 54 vuotta ja ajatukset ovat samankaltaisia. Vähän hassua olla näin vanha tyttö.

Syntymäpäivä oli mukava. Juhlistin sitä lähipiirin kanssa, ja vasta kun kaikki olivat lähteneet kotiin tai vetäytyneet omiin huoneisiinsa, tajusin, että olimme skoolanneet yhdessä alkoholittomasti enkä ollut illan mittaan kertaakaan edes ajatellut, että jotain olisi puuttunut.

Se oli hirveän hyvä tunne, tajuta tämä. Juhlan tuntu ei mitenkään jäänyt väliin vain siksi että lasista puuttuivat prosentit.

Yöllä täytyi lisäksi yllättäen viedä yksi äkillisesti sairastunut lähipiirin ihminen autolla käymään päivystyksessä. Olin hirveän ylpeä ja onnellinen siitä, ettei minun tarvinnut sanoa että sori, en ole ajokunnossa. Tai ylipäätään yhtään arpoa, olenko vai en.

No tämä on kyllä viisautta. Kiitos.

Ja erityiskiitos tästä @metsänpeitto1 ! Näinhän se varmaan on. Minulla vaan on taipumus viritellä kaikkia turhiakin solmuja.

Tänään on neljä kuukautta siitä krapulasta, joka sai minut aloittamaan tämän oman ketjuni. Se yksi tyhmä viinilasi on kumottu tässä välissä, enempää onneksi ei. En muista nyt, montako päivää siitä tyhmästä viinilasista on, eli virallista laskurilukemaa en osaa nyt tässä (itselleni) kertoa, mutta sen viimeisen krapulani päiväys on syöpynyt mieleeni.

Neljä kuukautta on lopulta kulunut yllättävän nopeasti. Olen myös yllättänyt tällä itseni: onkin aika hirveä ja pysäyttävä ajatus, että näin pitkiä jaksoja kokonaan ilman alkoholia (pl se yksi tyhmä viinilasi) on aikuisessa elmässäni ollut varmaan lähinnä vain raskausaikoina ja silloin, kun olen hoitanut vauvojani.

54-vuotiaan elämässä se tarkoittaa huomattavan paljon enemmän elämää alkoholin kanssa kuin ilman.

Eilen illalla lueskelin täällä ketjua, jossa keskusteltiin kohtuukäyttöön siirtymisestä kirjoittamisesta täällä Lopettajien puolella.

Se oli jotenkin valaisevaa. Ymmärsin ehkä ensimmäistä kertaa ihan kunnolla, miten vaarallista se ns.kohtuukäytön kanssa flirttailu alkoholistille on.

Samalla ymmärsin, että asia koskee minua itseäni myös. Mitä suurimmassa määrin. Että ne toistuvat ajatukseni hämärtyvän syksyn punaviinilasista, jota ei juuri nyt tee mieli mutta joka silti kummittelee, ovat juuri sitä flirttailua, ja että minun kannattaisi olla juuri nyt hyvin varovainen sen kanssa, mitä itselleni lähden selittämään.

Ensimmäisinä päivinä täällä kirjoittaessani minun oli hirveän vaikea kutsua itseäni alkoholistiksi. Siihen liittyi niin paljon epäonnistumisen häpeää.

Eilen huomasin, etä jotain on tapahtunut. Eräs vanha ystäväni onnitteli minua syntymäpäiväni johdosta myöhään illalla, ja päädyimme viestittelemään kuulumisiamme. Kerroin olleeni nyt nelisen kuukautta (lähes) juomatta, mistä hän onnitteli myös, ja sitten kun hän kertoi että hänen omassa kesässään viiniä on kyllä kulunut, minä huomasin kirjoittavani seuraavat lauseet:

“No mähän olen alkoholisti, niin että mun on parasta vaan yrittää olla ilman. Ei se enää edes ole vaikeaa. Ehkä siksi kun mun juomiseni ei enää ollut iloa nähnytkään.”

Eikä näiden lauseiden kirjoittamiseen enää liittynyt häpeää. Oma alkoholismini on vain tosiasia, jonka kanssa alan ehkä nyt hissukseen tehdä jonkinlaista rauhaa. Jonkinlaista alustavaa rauhaa.

Sekin tuntui hyvältä. Semminkin kun se ihana ystäväni vastasi:

“Sitten se on hyvä olla juomatta.”

Minun on ollut mahdollista aloittaa nämä rauhanneuvottelut oman alkoholismini kanssa lähinnä teiltä täällä saamani vertaistuen ansiosta. Kaikkia ketjuja ja teidän kommenttejanne omaan ketjuuni lukiessani olen saanut lohdullista ymmärrystä siitä, millainen sairaus alkoholiriippuvuus on, ja tajunnut, että se tulee ennen pitkää kaikille jotka vaan juovat tarpeeksi.

Tämä tekee oman alkoholismini omissa silmissäni lopulta jotenkin vähemmän hävettäväksi. Että en minä olekaan säälittävä epäonnistuja, kun näin kävi, vaan minulle kävi se mikä käy hyvin, hyvin monille. Ihan taustasta ja omista ominaisuuksista ja siitä kuuluisasta tahdonvoimasta ja ties mistä ryhdistäytymistaidoista riippumatta.

Se identiteettikysymys, jonka kanssa olen viime päivät painiskellut, onkin ehkä lopulta vain tämä: kohtuukäytön kummitus on hankaloittanut alkoholistin identiteetin omaksumista.

Kun nyt eilen olen näemmä ottanut yhden askeleen kohti rauhaa sen kanssa, voi olla että seuraavat askeleet sitten ovat vähän helpompia. Että ehkä minä todella jonain päivänä pystyn myöntämään itselleni ihan oikeasti että hei Räpistelijä, sinä hyvin todennäköisesti et vaan kuulu niihin ihmisiin jotka voivat nauttia sievästi yhden ja vain yhden punaviinilasillisen syksyn hämärtyessä.

Eikä se mitään haittaa että et kuulu. Meitä on täällä muitakin.

Kiitos jälleen kerran, ehkä tuhannennen kerran teille täällä silmieni lempeästä avaamisesta. Ja nimenomaan lempeästä: kun luin sitä yhtä ketjua, jossa kritisoitiin kohtuukäytön hehkuttamista Lopettajissa, sitä oli ilo lukea siksi kun kaikki kommentit olivat niin asiallisia ja rakentavia ja ystävällisiä, vaikka sisälsivät kritiikkiä. Myös ketjun alkuperäinen kirjoittaja vastasi asiallisesti ja oli ystävällisesti poistanut kommentin, joka sai osakseen kritiikkiä.

Sellaisessa yhteisössä kirjoittaminen täällä internetissä on hirvittävän helpottavaa. Että minä ainakaan en ole törmännyt täällä (nimettömillä alustoilla niin tavalliseen) kärttyiseen, riidanhaluiseen tai pahantahtoiseen kommentointiin, tai loukkaantumiseen, tai pöyristymiseen pöyristymisen ilosta. Vaan vain ihan todella aitoon kannustavaan vertaistukeen.

Kiitos kiitos. Ja kiitos.

Se olis nyt keskiviikko. Ja se olis sitten varmaan niin että tänäänkin se on vaan hyvä olla juomatta.

5 tykkäystä

Lämpimästi onnea @Räpistelijä syntymäpäiväsi johdosta. Ja iso onnittelu myös oivalluksustasi ja rohkeudesta kertoa ystävällesi olevasi alkoholisti. Rehellisyys on iso osa ellei se tärkein toipumisen tiellä.

Voin samaistua hyvin vahvasti tarinaasi. Olen Sinua neljä vuotta vanhempi ja minunkin elämääni on alkoholi hallinnut aivan liikaa. Välillä mietin olisimmeko edes eronneet exäni kanssa, jos kumpikin olisi ollut raittiina. Ainakin hyvin moni riita olisi jäänyt riitelemättä. Mutta sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee. Karmea sanonta, mutta totta on ettei vanhassa kannata jumittaa.

Mitä tähän plinkkiin tulee: olet täysin oikeassa. En ole missään tavannut näin fiksuja, taitavia kirjoittajia, omaa käytöstään itsereflektoivaa väkeä. Palautetta annetaan, mutta kuten sanoit asialinjalla. Olen joskus itsekin vouhkannut täällä jotain, jossa olen tullut mielestäni alkoholistina väärinymmärretyksi ja täällä olen saanut palautetta, joka on lempeän tönäisyn lailla saanut minut katsomaan asioita uudelta kannalta. Itselleni on nyt tapana katsoa mitä tänne kuuluu ainakin pari kertaa päivässä. Selvä riippuvuus hei. :joy:, mutta paino sanalla SELVÄ.

Mitä mainiointa iltaa kaikille.

5 tykkäystä

Sitaatti @Räpistelijä
Kaikkia ketjuja ja teidän kommenttejanne omaan ketjuuni lukiessani olen saanut lohdullista ymmärrystä siitä, millainen sairaus alkoholiriippuvuus on, ja tajunnut, että se tulee ennen pitkää kaikille jotka vaan juovat tarpeeksi.
Tämä tekee oman alkoholismini omissa silmissäni lopulta jotenkin vähemmän hävettäväksi. Että en minä olekaan säälittävä epäonnistuja, kun näin kävi, vaan minulle kävi se mikä käy hyvin, hyvin monille. Ihan taustasta ja omista ominaisuuksista ja siitä kuuluisasta tahdonvoimasta ja ties mistä ryhdistäytymistaidoista riippumatta.

Juuri tämä oivallus auttoi minuakin. Vika ei siis ole minussa ihmisenä, vaan kuka tahansa voi ajautua tähän pisteeseen, kun alkoholin käyttö jatkuu liian runsaana liian pitkään.

Kuten terapeuttinikin on minulle moneen kertaan muistuttanut: Moni asia tässä maailmassa vaan tapahtuu, ne eivät tapahdu minun takia tai minusta johtuen. Joskus aikaisemmat valintamme ovat toki voineet johtaa asioita tiettyyn suuntaan. Mutta ainut mihin voit vaikuttaa tänään, on se miten tapahtuneisiin reagoit. Voit tänään valita toisin, voit valita oppimisen surkuttelun sijaan, valita olla itsellesi ystävä, reagoida ymmärtävästi.

6 tykkäystä

Voi @Räpistelijä, miten hienoa pohdintaa :heart:
Pystyn liittymään tosi moneen kirjoittamaasi asiaan. Olen kuusi vuotta (!) vanhempi kuin sinä. Ja minunkin ”ilot” elämässä ovat liittyneet paljon tuon alkon kanssa pläräämiseen - ja viimeiset 10 vuotta lasten lennettyä pesästä mitä enenevissä määrin.

Ei hyvä. Ei hyvä ollenkaan.

Minä en vielä osaa tuota identiteettiasiaa sanoittaa. Alkoholisti on jotenkin lamaannuttava termi mulle, ainakin vielä.
Mutta juomishäiriöinen olen ihan varmasti! Ja siksi parempi olla ilman.

Liityn kiitoksiisi, tämä on huikean hieno yhteisö.

Kiva räpistellä raittiiseen elämään porukalla :hugs:

3 tykkäystä

Juovan alkoholistin identiteetti toki kiertyy alkoholin ympärille. Mutta ei se sitä tarkoita, että juomattoman alkoholistin pitäisi määrittää minäkuvansa ja koko elämänsä alkoholismin kautta.

Kun juominen loppuu, alkoholismi määrittää suhteen alkoholiin ja ehkä muihin päihteisiin. Muutenhan ihminen palaa siihen, mistä on lähtenyt ennen kuin joutui alkoholikoukkuun. Eli juuri siihen aitoon alkuperäiseen omaan identiteettiinsä.

Minä olen alkoholisti niin kauan kuin henki pihisee. Mutta niin kauan kun en juo, se on vain tekninen termi, joka määrittää suhteeni alkoholiin. Ei muuhun.

3 tykkäystä

Terve

Tämä lopullisuuden ajatus ja kauhistus on tuttu. Olen itse valinnut ajattelun polun jossa en suuremmin mieti mistä jään paittsi.

Minulle on hyvin selkeää, millaiset päivät, viikot ja kuukaudet haluan lähitulevaisuudessa. Huomennakin haluan reippaan, hyväkuntoisen, iloisen ja optimistisen aamun.

T. Puuhapete

6 tykkäystä

Voi kiitos @Teme70 tästä. Nyt kyllä jotenkin helpotti!

Voin myöntää rehellisesti että alkoholi on ollut minulle ihan kunnon ongelma, jolle todellakin täytyy tehdä jotain, ja osaan jo kutsua itseäni alkoholistiksi (jossain luotettavassa ympäristössä) ilman että se hävettää, mutta kyllä se silti jotenkin ikävältä tuntuu. Ja nyt kommenttisi myötä ymmärsin, miksi!

No juuri siksi kun se sitten tuntuu ikään kuin määrittävän ihan kaiken ja leimaa ja lokeroi jonnekin missä kaikki on pielessä.

Kiitos kun muistutit että niinhän ei automaattisesti ole.

Tämäkin lohduttaa. Hienosti ajateltu.

Lohdullista huomata etten ole yksin sen kanssa että koko termi (vaikka se olisikin ihan oikea) on vaikea ottaa kuvaamaan itseään.

Ihanaa että voin nyt ajatella, että sehän tosiaan kuvaa vain omaa suhdettani alkoholiin.

Tämä!

Ajatus valinnasta olla itsensä ystävä on ihana. Ja ymmärtäväinen reagoiminen omiin menneisiin kamaluuksiinsa on tärkeää myös.

Minä olen viime aikoina muistellut aika paljonkin kaikkea todella hävettävää törttöilyä minkä parissa olen onnistunut kännissä askaroimaan. Pientä ja isoa, harmitonta mutta noloa sekä vaarallista ja suomeksi sanottuna ihan todella vittumaista.

Nyt niistä mietteistä puuttuu itseinho. Ja sen myötä itseruoskintakin on jäänyt vähemmälle. Olen vain jotenkin uskaltautunut, sitä sen ihmeemmin päättämättä, muistelemaan kaikkea sellaista minkä muisteleminen on aiemmin ollut turhan kivuliasta, koska se on ollut niin häpeällistä.

Nyt onnistun tuntemaan jonkinlaista myötätuntoa sitä ihmistä kohtaan joka olen ollut: känninen sekoilija. Vähän säälittävä välillä, välillä vain surullinen ja vihainen ja surkea. Ja ennen kaikkea: avuton.

Siinä on vaan ollut niin paljon avuttomuutta oman riippuvuuden edessä. Enkä minä tarkoita tällä sitä, että selittelisin tekemisiäni tai alkaisin jotenkin hyväksyä niitä. En hyväksy niitä sen enempää kuin ennenkään, mutta on silti helpottavaa tuntea myötätuntoa omaa avutonta itseään kohtaan.

Hänhän on vaan tarvinnut apua. Ja edelleen tarvitsee.

Ja tässähän se onkin oikeastaan sanottu kaikki.

Ilo ja optimismi, nämä ovat se suurimmat ja ihmeellisimmät asiat jotka omaan elämääni ovat nyt hiipineet.

Minä varmaan jatkan tätä välillä jopa hieman pakonomaista kohtuukäytön teeman kääntelyä käpälissäni vielä. Ei se varmaan ihan heti lopu, en tunnu saavan sitä poikki. Mutta on tehnyt todella hyvää lukea saman asian kanssa kamppailusta monesta eri ketjusta täällä, sekä suoraan ihmisten erilaisin omin sanoin että joskus rivien väleistä.

Kohtuukäytön kummitus on aikamoinen riivaaja.

Kun tulin tänne, olin niin lopen uupunut omaan juomiseeni etten jaksanut ajatella muuta kuin että tämän täytyy loppua. Tämän ketjun häthätää kirjoitetussa otsikossa on kyllä mainittu jokin päätös ja sen jälkeinen päivä, mutta oikeasti nyt tuntuu siltä että aloittelen sitä päätöstä vasta nyt. Ja että nämä jokunen kuukausi tässä selvin päin ovat vain olleet jotain ensihoitoa.

Että ensin on täytynyt pelastautua kuiville että jaksaisi ylipäätään miettiä muutakin kuin että en jaksa enää, tämän täytyy loppua.

Olen ilmeisesti halunnut lopettaa juomisen ja siksi tullut tänne. Mutta en ehkä ole ihan tajunnut, että se johtaa aika väistämättä vähän (tai paljon) isompaan elämänmuutokseen.

Minä esimerkiksi ajattelen nyt, etten ole ihan varma, haluanko oikeasti mennä juhliin joihin minut on ensi viikonloppuna kutsuttu. Ja tämä on ihan ennenkuulumatonta. Syntymäpäiväsankari on ihana ihminen ja mielelläni juhlistaisin hänen tärkeää tasavuosipäiväänsä, mutta pelkkä ajatuskin kaikesta siitä kännäämisestä joka varmaan on niiden kännääjien mielestä hauskaa (ihan oikeastikin ehkä) on vaan kauhean väsyttävä.

Minua ei edelleenkään haittaa että muut juovat, enkä ole mitenkään tietoisesti aikeissa siivota humalajuomista harrastavia ihmisiä pois elämästäni, jos he ovat kivoja tyyppejä, mutta silti ajatus kotiin jäämisestä tai mökkeilystä humalajuhlien sijaan on paljon kivempi.

Ja minä sentään olen aina ollut se kaikkien juhlien viimeinen vieras. Se, joka ei lähde kulumallakaan, vaan tanssii vielä kun muiden kunto pettää.

No,

katsotaan.

Kiitos kaikista kommenteista. Minun oma avuton itseni saa niistä paljon apua ja voimistuu.

5 tykkäystä

No en minäkään pidä sanasta alkoholisti. En kyllä pidä myöskään sanasta raitis. Enkä numerosta neljä. Ei sillä sanalla ja termillä varmaan väliä ole, jokainen meistä on oman alkoholinkäyttönsä ja riippuvuutensa kokemusasiantuntija (sana josta en myöskään tykkää) :sweat_smile: Aivoni tietävät hirveän tarkkaan mistä pidän ja mistä en pidä, eikä taustalla välttämättä ole mitään kummempaa syytä kuin että mielestäni joku sana näyttää rumalta kirjoitettuna tai tuntuu tyhmältä suussa tms. Toki alkoholisti on jotenkin latautunut sana ja usein mielleyhtymä ihmisillä on sellainen sillan alla housuihinsa kuseva ja paskova lasolinjuoja. Tai oli, kyllä mielestäni tuo on muuttunut kun alkoholismista on alettu puhua enemmän. Koska itse olen myös mielenterveysongelmainen ihminen niin jotenkin luontevasti käytän sanaa alkoholiongelmainen.

1 tykkäys

Aivan totta että “alkoholiongelmainen” on vähemmän latautunut sana.

Minäkin olen ollut mielenterveysongelmainen. Mieleni terveyden ongelmat alkavat kuitenkin olla takana päin. Oikeastaan kaikki, nyt tuntuu siltä.

Jos joskus olisin tiennyt, että tulee olemaan näin, rämpiminen olisi ehkä ollut helpompaa. Kukaan ei tällaista kuitenkaan luvannut.

Joskus nuorena olin jonkin aikaa vakavasti masentunut. Elämäntilanteella oli sormensa pelissä siinä. Toipuminen keskusteluavun turvin oli hyvällä mallilla, kun minua sitten kohtasi traumaattinen elämäntapahtuma, jolle kukaan ei voinut mitään. Sain kyllä siihenkin apua, mutten ehkä silloin ihan oikeanlaista.

Minulle kehittyi pitkittynyt PTSD. Pelot, säpsähtely, katastrofiajatukset ja välttämiskäyttäytyminen hiipivät osaksi arkeani ilman että oikein edes huomasin sitä itse. Eikä kukaan muukaan oikein tainnut tajuta, mistä oli kyse. Ja koska lasiin ei ollut syljetty ennenkään, viinistä tuli minun vaikean oloni tasaaja.

Meni vuosia, syntyi lisää lapsia, heidän myötään elämään tuli lisää iloa ja naurua mutta jokin oli silti koko ajan pahasti solmussa. Eikä se iltaviini lasten nukahdettua sitä solmua sitten koskaan avannut.

Minun onneni oli lopulta se, että siitä traumaattisesta tapahtumasta muistuttava toinen tapahtuma lopulta sai oireet niin pahoiksi, ettei niitä enää voinut ohittaa. Menetin niin ison osan toimintakyvystäni että oli pakko hakea apua ja sattuma tarjoili minulle valtavan etuoikeuden: mahdollisuuden pitkään traumaterapiaan.

Se auttoi. Se oikeastaan pelasti. Eläminen muuttui niin paljon helpommaksi, ilo vahvistui. Mutta nyt olen muistellut sitä, kuinka kiertelin aina terapiassa alkoholinkäytön aihetta.

Traumaterapia on raskasta, kun siinä hissukseen alun vakauttamisen jälkeen kaivaudutaan trauman ytimeen. Minulle se teki erittäin hyvää, mutta nyt olen muistellut omien humalatörttöilyjeni ohella myös sitä yhtä terapiakertaa, jolloin oltiin viimein päästy sen kaikista kamalimman äärelle ja minä sain siellä vastaanottohuoneessa valtavan, kivuliaan oivalluksen siihen liittyen.

Olen muistellut sitä siksi, että sen jälkeen painelin suoraan baariin. Punaviini tasasi oivalluksen kipua.

Alkoholi on ollut minun lääkkeeni.

Kaikesta saamastani avusta huolimatta lasiin tarttuminen sitten jäi ongelmanratkaisukeinoksi silloin, kun jokin oli vaikeaa tai raskasta tai jumissa. Ja kyllähän niitä asioita terapiankin jälkeen riitti.

Että niin, minäkin olen ollut mielenterveysongelmainen, ja oikeastaan myös ongelmanratkaisuongelmainen, ja sitä myöten sitten lopulta myös ihan rehdisti alkoholiongelmainen.

Ja silti asiat muuttuvat. Kun niitä vaan uskaltaa katsoa silmiin, edes toisella silmällä. Vaikka kädet kasvoilla, sormien raoista.

Se on ihanaa. Hyvää torstaita!

2 tykkäystä

Niin ja @Reepu , meillä on ihan samat sanat joista emme tykkää! Enkä minäkään oikein pidä numerosta neljä, se kun on mielestäni taivaansininen. Enkä pidä sinisestä.

Onneksi on muitakin numeroita. Ja sanoja.

1 tykkäys

Itse taas en voi sietää punaista :joy: Onneksi värejäkin löytyy joka lähtöön.

1 tykkäys

Joo kirkkaanpunainen on melkein yhtä kauhea väri kuin tummansininen.

1 tykkäys