Päätöksen jälkeinen päivä

Jostain syystä viime päivinä on ollut tärkeää kirjoitella tänne kaikenlaista vuodatusta. Onneksi kenenkään ei ole näitä pakko lukea.

Kohtuukäytön ajatuksen pyörittely on ollut jotenkin ajankohtaista. Olen siis jotenkin onnistunut unohtamaan, miksi halusin lopettaa alkoholinkäytön.

Nyt olen onnistunut muistelemaan sitä taas. Olen tajunnut ryhtyä pohtimaan asiaa oman terveyteni kannalta.

Minä haluan olla terve ja toimintakykyinen ja elää vanhaksi ja voida hyvin. Ja tehdä sen eteen kaiken mitä itse voin - kaikkeen muuhun en voi vaikuttaa, terveyden tärväämiseen itse kuitenkin voin.

Katsoin täällä eilen jonkin videon jostain ketjusta, sellaisen jossa kerrattiin kaiken muun ohessa alkoholin myrkyllisyyttä elimistölle ja sitä kuinka se edistää syövän ja dementian kehittymistä. Kaiken muun ohella.

Luulen että nyt ovat käsillä juuri ne ajat, joissa minä voisin keskittyä nimenomaan siihen että alkoholi on hermomyrkky. Sen sijaan että muistelen lämmöllä yhden viinilasin vaikutusta. Voisin lisäksi myös muistella, kuinka paljon olen sitä saanut kurkustani alas kaataa. Ja mihin se sitten lopulta johti.

Vähentäjien puolella laskeskellaan näemmä annoksia. Kaikki vähentäminen on tosi hienoa, aina on parempi juoda vähemmän kuin enemmän. Silti alan ymmärtää, että kokonaan ilman oleminen taitaa itse asiassa olla paljon helpompaa kuin käytön vahtiminen. Ei tarvitse laskeskella yhtään mitään, ei suunnitella, petailla, jarrutella tai yrittää pitää mitään lapasessa.

Ehkä se kuitenkin voisi olla minun juttuni: kokonaan ilman oleminen. Sitten kumminkin. Juuri siksi kun aikansa kutakin, ja minusta tuli alkoholisti. Ja minä voisin alkaa tottua tähän ajatukseen, hyväksyä sen.

Ehkä tämä on prosessi. Sellainen jossa opetellaan hyväksymään. Olen hyväksynyt ja tunnustanut sen, että alkoholista tuli minulle ongelma, mutta viime aikoina on silti ollut vaikea hyväksyä sitä ettei tätä asiaa minun kohdallani ehkä kumminkaan ratkaista pitämällä kohtuukäytön kummitusta takaovella odottelemassa että väsähdän. Olemaan näin hyvinvoiva ja virkeä.

Minä olen alkoholisti. Minä olen alkoholisti. Minä olen alkoholisti. Ja siksi minusta ei voi enää tulla kohtuukäyttäjää.

Siksi sitä ei myöskään kannata enää yrittää. Kun kerran haluaa elää vanhaksi ja voida hyvin.

Ei se yksi viinilasi niin ihmeellinen asia ole. Ei se ollut kesälläkään, kun sen yhden kokeilin. Sitäpaitsi sehän oli niin väkevää, että minun piti laimentaa se kivennäisvedellä, että siitä olisi ollut jotain iloa.

Eikä siitä silti ollut iloa. Harmitti heti että edes kokeilin. Miksi siis pitää enää miettiä, kokeilisiko joskus vielä uudestaan. Mikä muuttuisi?

Ei mikään. Se olisi edelleen väkevää, (hetken verran, ennen kuin käyttö lähtisi käpälistä) ja edelleen hermomyrkky. Ja ilo tulee oikeasti siitä että on ilman.

Tätä täytyy vain muistella, pitää mielessä. Minua auttaa se kun kirjoitan näitä ajatuksiani tähän.

Minä olen alkoholisti, ja vaikka se sana on tyhmä ja ikävä ja tuntuu pahalta ja sitä vastaan haluaa jotenkin taistella, kohtuukäytön haaveilla, se ei silti muutu miksikään.

Sana alkoholisti on varmaan ikävä siksi kun alkoholistina eläminen on niin ikävää. Ja minähän voin itse valita toisin.

Juomattomana alkoholistina eläminen ei ole ikävää eikä sitä tarvitse mitenkään hävetä.

Luulen että minä lähden nyt kohti sitä. En halua olla juova alkoholisti, mieluummin olen juomaton.

Miksi herättää nukkuvaa karhua, kun sen voi antaa vaan nukkua.

Nyt tämä ajatus helpottaa, ei enää pelota. Ei ainakaan tänään.

Mukavaa perjantaita kaikille.

6 tykkäystä

Niin ja kävin vielä tarkistamassa tästä omasta ketjustani, koska join sen yhden viinilasin.

Nyt on siis päivä 40. Vähän yli kuukausi kokonaan ilman alkoholia.

Se on lopulta hyvin lyhyt aika, vaikken olekaan ollut humalassa yli neljään kuukauteen.

Päivä 40.

Ehkä tämä tästä.

7 tykkäystä

Tämähän on oikein perustettu foorumi alkoholin käytön lopettamis- aiheiselle vuodatukselle :smiley: eli oikein hyvä paikka kirjoitella! Lisäksi meitä, jotka täällä palstalla palloilemme, aihe kiinnostaa.

Todella hyvää pohdintaa, täällä nyökyttelen. Herättelee omaakin pohdintaa.

Itselläni juurikin näin! En ole yhden enkä kahden juoja. Enkä jaksa laskeskella. Eikä siitä yhdestä tai kahdesta tule miksikään, sama vaikka juo vissyä, limsaa tai kahvia.

Raitista ja mukavaa perjantaita :heavy_heart_exclamation:

4 tykkäystä

Tämä on hyvä ohjenuora.

Sinustakin huomaa nyt hyvin, miten vinha ajattelu- ja muutosprosessi on käynnistynyt ja se on hieno juttu. Kirjoittele ihmeessä niin paljon kuin sielu sietää. Kirjoittaminen jo itsessään auttaa jäsentämään ajatuksia.

Tärkeintä raitistumisessa on ensin saada korkki kiinni jollain konstilla, koska kun juominen lakkaa mahdollistuu juuri tuo henkisen muutoksen käynnistyminen. Muutos on usein iso, jonkinsortin valaistuminen ja astuminen ihan uuteen maailmaan… iso henkinen kasvuprosessi… miettii mennyttä, miettii itseään, näkee omansa ja muiden tekemiset vähän uudessa valossa…monipuomisemmin. silmät avautuu.
Juominen tai muut riippuvuudet usein liki pysäyttävät tuon henkisen kasvun ja jää vähän siihen, missä rankemman käytön alkaessa on. Raitistuessa pääsee taas eteenpäin. Ei nyt ihan kokonaan näin, mutta joiltain mielen osilta kyllä.

Tämä raittiina oleminen on kivaa. :blush:

Mukavaa viikonloppua!

5 tykkäystä

Eihän sinun ole pakko mennä jos et halua. Jos juhlat ovat “kosteat” ehkei siellä niin yhtä puuttuvaa kaivata kun juomingit pääsevät käyntiin.
Pahimmassa tapauksessa juomattomuudestasi tenttaamisesta tai juotavan tyrkyttämisestä muodostuu kaikille raskas ohjelmanumero, joka laskee tunnelmaa.
Useimmat meistä ovat lasketelleet valkoisia ja vähän muitakin valheita päästäkseen juomaan, niin ehkei ome suuri synti keksiä tekosyytä olla menemättä kovin kosteisiin juhliin?
Aikaa kun kuluu, ystävät ja muut ehtivät tottua raittiuteesi vähän paremmin ja tietävät, ettei sinut kutsuessaan saa paikalle kärkijuojaa tai viimeisenä boolitonkalla pyörijää. :wink:

Tai tietenkin juhlistä voi lähteä kesken pois jollain verukkeella.

Piti nyt tulla vielä selventämään kun jäi itseäni vaivaamaan oma kirjoitukseni. Vaikka en pidä sanasta raitis, se ei tarkoita ettenkö haluaisi elää raittiina. Ei minulla varsinaisesti mitään suuren suurta paloa ole siihen(kään), mutta en kestä enkä halua sitä toista vaihtoehtoa. Mitään kohtuukäyttöä ei itselleni ole olemassa, tiedän täsmälleen että jos ensimmäinen tölkki aukeaa, tämä juoppo istuu monta päivää kotona aamusta yöhön tölkki kädessä itkien menneisyyttään ja menetyksiään, itsetuhoisten ajatusten vallatessa pään. Eikä se rakas musiikkikaan enää kuulosta kivalta, vaan satuttavalta. Juominen ei vie eteenpäin ja pahentaa järkyttävällä tavalla kaikkia päänsisäisiä ongelmiani. Joten, se joka ei kohtuuteen pysty, on parempi pidättäytyä kokonaan.

Mutta eteenpäin menosta, luulen että tulen antamaan kodin jollekin poloiselle, huonon alun elämään saaneelle kissalle/kissoille joka tarvitsisi turvallisen, rauhallisen ja hiljaisen kodin. Eläinten auttaminen ja niistä huolta pitäminen on aina luonut merkityksellisyyttä elämääni ja kaiken kauheuden jälkeen tunnen tarvitsevani merkityksiä kipeästi.

9 tykkäystä

Tunnen usein myös olevani jotenkin huono lopettaja tai raitistuja, kun en tunne sitä suurta paloa raitistumiseen enkä ole kertaakaan päässyt tänne kertomaan ihanista raittiista aamuista ja kiitollisuudesta raittiutta kohtaan joista niin monet muut kirjoittavat. Jaksan kuitenkin toivoa, että ehkä jonain päivänä tämä synkiö saa kirjoittaa tänne ettei satu enää niin kovasti ja aamuni on kaunis.

Losing faith and love is bearable, losing hope is the end of everything.

-Tuomas Holopainen

4 tykkäystä

Kissat on :heart: parhaita - hieno ajatus pelastaa joku kovia kokenut pieni kaveri (tai kaksi) :pray:t3:

1 tykkäys

Kuulostaa ihanalle tuo kissahaave. Minulla on oman lemmikin lisäksi joitain eläinten auttamiseen liittyviä puuhia, kun juottopisteet helteellä ja pienimuotoinen vapaaehtoistyö eläinsuojelujärjestöön liittyen. Sinäkin taisit ketoa, että lahjoitat rahaa.
Kaikki tämmöinen lisää jotenkin olemassaolon merkityksellisyyden tuntua.

Jokaisella on oma polkunsa. Et ole huono raitistuja. :heavy_heart_exclamation:
En minäkään kokenut heti raitistuttuani sen kaltaista olotilaa, mitä AA:n piirissä kuvataa AA-humalaksi, sellaista euforiaa.
Eipä minullakaan koko ajan huippuolo ole. Makaanhan välillä masentuneena sohvalla. Tai kivuissa. En liiemmin vertaile itseäni muihin ja kiitollisuus tulee siitäkin, ettei tarvitse kärsiä krapula-ahdistuksesta. Elämäni on hienoa verrattuna juovaan elämääni.
Onneni on tietysti sekin, että tunnen iloa aika pienistä asioista… Tavallaan asiaa on vaikea kuvailla. Nytkin olen toisaalta ärtynyt ja turhautunut ja vähän allapäin. Voisi ajatella, että taulun tausta on aika tumma. Silti siinä on koko ajan hienooja ja kauniita yksityiskohtia; sade ropisee ikkunaan, soijavanukas,naapuri on kerrankin hiljaa ja tekeillä on pieni käsityö, joka etenee hyvin, vaikken ole ennen tehnyt, eikä ohjetta ole. Katsoin kuvia netistä ja mietin, miten se on toteutettu. (osaa virkkauksesta ja neulomisesta perusasiat, joten tunnistan silmukat ym, mitä siinä on)
Pääosan aikaa olen ihan tyytyväinen elämääni ja aamuisin on kiva herätä. Ehkä sinäkin olet matkalla kohti parempaa. Toipuminen etenee pikkuhiljaa, kun on näitä muitakin haasteita. Nyt pystyt miettimään jo kodin antamista kissalle ja lojumaan tovin sängyssä heräämisen jälkeen. Isoja askelia minusta. :green_heart:

Levollista lauantai-iltaa kaikille!

3 tykkäystä

Voi @Reepu , ymmärrän että sinusta tuntuu tuolta, mutta huonoa lopettajaa tai raitistujaa ei onneksi olekaan, on vain lopettajia ja raitistujia.

Minäkin toivon kanssasi sydämestäni että se päivä sinulle tulee.

Kivuliaat asiat kai vaan sattuvat niin kauan kuin ne sattuvat. Mutta valtavakin kipu voi joskus vaimeta.

Sanon näin, koska minulle on käynyt niin. Vaikken ikinä olisi uskonut. Eikä se liittynyt tähän raitistumisprojektiin.

Asiat voivat muuttua. Myös ne, joiden muuttumiseen on itse lakannut uskomasta.

No just näin.

Tähän kannustan. :heart: Eläimet ovat parasta seuraa ja yksi suurimmista lohduista mitä on.

Ja tähän vielä toinen sydän. :heart: Lämpimiä ajatuksia sinne ja hyvää lauantai-iltaa!

1 tykkäys

Juuri näin, et todellakaan ole huono raitistuja :blush: ei ole oikeaa tai väärää konstia.
Vaikka minulla nyt on raitistumisen tiellä ollut perin positiivinen vire, niin juuri äsken… olemme paluumatkalla reissusta, tarvi vielä käydä ruokakaupassa varautumassa huomiseen ja tulevaan arkiseen työviikkoon. Se palautti taas maan pinnalle pilvistä. Kaupassa ei tullut mitään juomahimoja tms johtuen tarjolla olevista tuotteista, vaan tunne tuli arkeen paluusta… sadasosasekunnin takaraivossa kävi ajatus, voi kun vois vetää pään täyteen, niin arki unohtuis. Siinä se oli, juopon minäni tehokas ratkaisu, ihan puskista. Tällä kertaa ratkaisin sen hankkimalla leipomistarpeet huomiselle, yllätän työkaverit loman jälkeen herkuilla kahvipöytään. Se on meidän työmaalla hyvin harvinaista.
Tästä tuli edes ohuesti parempi mieli.

Kissahaaveesi kuullostaa oikein hyvälle ja ihanalle. Kovaonnisen kisun olisi luonasi varmasti hyvä :smiling_face_with_three_hearts:

3 tykkäystä

Kissat on ihan parhaita lemmikkejä ja terapeutteja. Ilman omaa kattiani olisin varmasti vieläkin rikkinäisempi ihmisenä kuin mitä olen.

Raitistua ja lopettaa voi vaan yhdellä tavalla, siinä ei ole mitään harmaan sävyjä. Ei ole olemassa melkein/hyvin/huonosti/paremmin/ jne. Joko on tai ei. Ja sillä yhdellä ainoalla tavalla sinäkin olet sen tehnyt :blush:

5 tykkäystä

Nyt on jotain tapahtunut. Jotain hyvää.

Kohtuukäytön kummituksen kanssa kipuilu on johtanut ehkä pikkuiseen liikahtamiseen eteenpäin. Ehkä juuri siksi kun olen kirjoitellut siitä täällä - ja seurannut melko vähän aikaa ilman alkoholia olleiden vastaavankaltaisia ajatuksia muissa ketjuissa siitä että josko sitä voisi vaikka vaan ihan vähän.

Ne näyttävät tulevan meille kaikille aika pian lopettamisen jälkeen. Meille siis, joille ne ovat tullakseen.

Ne tulevat näköjään heti kun on vähänkään parempi olo.

Se mikä nyt on tapahtunut, on tämä: minä olen myöntänyt itselleni olevani alkoholisti, jonka ei kannata enää kokeilla kohtuukäyttöä. Ei, vaikka se kovalla yrityksellä voisikin onnistua - kokeilemattahan sitä ei tiedä - mutta olen myös nyt tajunnut, etten minä enää haluakaan kokeilla.

En halua kokeilla, meneekö se pieleen. Ja palaanko kuitenkin, ennen pitkää, niihin tunnelmiin joihin säännöllisesti juova ihminen lopulta päätyy rämpimään. Tai siis: niihin joihin minä päädyin.

Niistä voi lukea tämän ketjun alusta.

Minä olen nyt tehnyt sen päätöksen, josta tämän ketjun otsikossa puhutaan. Olen päättänyt uudelleen: minä haluan lopettaa alkoholinkäytön ihan kokonaan. Haluan, vaikka nyt on hyvä olla ja olen unohtanut paljon siitä kamalasta mitä juominen elämääni toi.

Haluan lopettaa ihan aikuisten oikeasti, ilman takaportteja iltalomille kohtuukäytön kummituksen kanssa.

Huhuilkoot jollekin muulle. En halua neuvotella sen kanssa. Siihen menisi vaan niin kovin paljon voimia. Ja minun tapauksessani se olisi vaan itsepetosta.

Minua myös jotenkin oudolla tavalla lohduttaa nyt se, että jotkut konkarit täällä ovat hyvin todennäköisesti tienneet tämän jo ennen kuin olen sen itse tajunnut. Eikä kukaan silti ole tullut kertomaan minulle varmana tietona että turha yrittää kohtuukäyttöä, ei se kuitenkaan onnistu.

Kukaan ei ole suhtautunut kelailuihini täällä lannistavasti. Arvostan sitä todella - sillä kaiken lempeän asiallisuuden ja hienotunteisuuden (ja silti välillä suht suorankin puheen) vuoksi minulla on ollut tällä palstalla nyt oma rauha ja mahdollisuus tajuta asioita itse omaan tahtiini.

Kohtuukäytön kummitus joutui luovuttamaan kuohuviinin suhteen kun löysin siitä niin kerta kaikkiaan hyvänmakuisen alkoholittoman version, josta tulen edelleen onnelliseksi mutta en koskaan humalaan. Niinpä se kummitus alkoi vedellä punaviininarusta. Kun tulee syksykin ja kaikkea.

Ymmärsin ettei tässä nyt ole kyllä kyse punaviinistä vaan lämpimän turtumisen tarpeesta ja tottumuksesta. Sen lisäksi että alkoholiriippuvuudesta. Mutta kun punaviini kerran nostettiin valokeilaan, minä sitten menin eilen illalla markettiin, ostin sieltä sen ainoan alkoholittoman punaviinin jota siellä myytiin, kaadoin sitä lasiin, sytytin kynttilän ja päätin nauttia siitä. Vaikka se maistuukin lähinnä rypälemehulta.

Päätin: tämä on nyt minun punaviinini. Minun loppuelämäni. Ja minä totun siihen kyllä - ja sitäpaitsi alkosta voi vielä etsimällä löytyi parempiakin, vähemmän makeita punaviinimehuja. Kun kerran löytyi hyvä alkoholliton kuohuviinikin, jopa rosenakin.

Tämä päätös helpottaa minua nyt. Se tuo jotain uutta rauhaa.

Minä luovutan nyt, taistelussa kohtuukäytön kummitusta vastaan. Luovutan katsomalla siitä vaan ohi. Teen sille sen mitä tämän ketjun säännöissä kehotetaan tekemään huonolle käytökselle: olemaan reagoimatta siihen.

Kohtuukäytön kummitus saattaa päivystää takaovella lopun elämääni.

Minun ei kuitenkaan tarvitse katsoa siihen päin. Ja kun se joskus iltaisin kuiskii: ei yksi mitään haittaisi, minä voin jättää vastaamatta sille ja sanoa sen sijaan itselleni: se on väärässä.

Räpistelijä hei, sinä tiedät että se on väärässä.

Tämä rauha on hyvä tila.

Kiitos kun saan olla täällä. Hyvää sunnuntaita kaikille.

6 tykkäystä

Todella hyvää pohdintaa ja oivalluksia!

Sairaushan tämä alkoholiriippuvuus on siinä missä masennus tai tuhkarokko, niin onhan oirekuvastokin sairastuneilla suht samankaltainen. Toipuminenkin etenee samankaltaisin vaihein.
Usein ennen lopetusyritystä on tapahtunut ylilyöntejä ja on yrittänyt kontrolloida juomistaan, pyrkinyt jo monella tavoin “kohtuukäyttöön”, muttei ole onnistunut.
Miksi se nyt onnistuisi sen paremmin? Mitä tuo mystinen kohtuukäyttö edes omalla kohdalla tarklittaisi? Jos se kohtuus ei ole riittänyt ennenkään, miksi se nyt riittäisi?
Minulla oli jossain kohtaa alla jo hyvä 6kk raittius… siitä huolimatta että mies joi kono ajsn ja olin baareissakin mukana ja alkoholia oli kotona. Sitten se saatanan kohtuukäyttöajatus iski yhtenä baari-iltana mieleen, tilasin kaljan, eikä kohtuudesta taas ollut tietoakaan. Tietenkään. Kun se kohtuus ei vaan riitä. Meni hiton pitkään ennenkuin sain uudestaan raittiudesta kiinni.
Kohtuukäyttö on kummallinen riippuvuuden tuottama ajatusansa, joku outo alibi juomiselle. Harva edes miettii mitä se tarkoittaa omalla kohdalla… paljonko ja kuinka usein.

Alkoholi vaikuttaa naisen elimistöön rankemmin kuin miehen ja riskikäytön raja on aika matala. Vanhetessa vielä matalampi.
Ajattelisin, että ongelmalle on hyvä tehdä jotain rutkasti ennen eläkeikää. Opetella kohtaamaan ja kestämään tunteensa. Monihan on tunnesäätelyn ulkoistanut alkoholille; otetaan v*tutukseen, pyritään saamaan kierrokset ja stressi alas, otetaan suruun, yksinäisyyteen jne.
Eläkkeelle jääminen on iso muutos, samoin lasten muutto omilleen. Nekin ovat murroskohtia, joissa juominen helposti lisääntyy jos ja kun ei osaa käsitellä tunteitaan. Ajautuu istumaan humppakuution vieressä ihan liikaa. Nytkin päivystyksessä paikkaillaan humalaisia itsensä teloneitä eläkeläisiä yllättävän paljon.
Raitistuminen nyt on iso teko terveyden ja elämänlaadun eteen myöhempiäkin aikoja ajatellen.

Minulle kohtuukäyttö ei ole kuiskinut pitkään aikaan eli se saattaa hyvinkin muutamassa vuodessa vaieta. Joskus harvoin vastoinkäymisten hetkellä on mieleen välähtänyt raivokas “pitkä kossu ja kaulakiikku”, mutta nuo nyt on sellaisia nopeita välähdyksiä, jos on tuntunut että kamelin selkä katkeaa…

Kun ei ruoki lohikäärmettä juomalla, prosessi etenee päivä kerrallaan. Asioita tulee ajateltua, mennyttä käsiteltyä ja ehkä ajan kanssa kaikki asettuu osaksi elänäntarinaa.
Munullakin on ollut ajoittain raskas, mutta mielenkiintoinen elämä ja kiinnostuneena katson, mitä seuraavaksi tapahtuu tai tulee vastaan.

Mukavaa sunnuntai-iltaa!

5 tykkäystä

Lämpimät onnittelut @Räpistelijä oivalluksista ja hyvästä päätöksestä. Tuosta on hyvä jatkaa.

Erinomaista raitista sunnuntaita!

Mitä tuo mystinen kohtuukäyttö ylipäätään tarkoittaa? Onko siihen joku virallinen määritelmä? Tarkoittaako se samaa kuin kohtuullisen (terveys)riskin viikko- ja kertamäärä? Vai lasillinen viiniä kerran viikossa? Vai että juo hyvin harvoin, mutta aina menee taju?

Joka tapauksessa se vaatisi niin hullua kontrollointia ja laskemista, että ajatuskin naurattaa. Paitsi parempi, myös helpompaa olla ilman.

4 tykkäystä

Kiitos onnitteluista ja viisaista sanoista @metsänpeitto1 ja @Teme70 . Olette niin oikeassa.

Erittäin hyvä kysymys. Ja juuri näinhän se minullakin on mennyt: hävettäviä ylilyöntejä ja turhia yrityksiä saada ne hallintaan yksin.

No tähän tulokseen minäkin lopulta tulin.

Jep. Itse aloin nyt ihan viime vuosina, 50 ikävuoden jälkeen, huomata jonkinlaisen muutoksen siinä, että tunnuin “kestävän” alkoholia huonommin kuin ennen. Aloin olla ympäripäissäni sellaisista määristä, joita aiemmin olen saattanut kiskoa pysyen silti jossain määrin kuosissa.

Nyt viime syksynä ja talvena se johti siihen, että minulla usein oli joitain mustelmia kun olin käynyt ihan vaan yhdellä viinilasillisella. Ihmeellistä, eikö?

Olen ihan selkeästi ollut matkalla juuri tuohon. Ihan puhtaasti juopon tuurilla se päivystys on toistaiseksi jäänyt väliin.

Viimeisen kaatumisen jälkeisenä aamuna - en pystynyt edes taluttamaan pyörääni vaan kaaduin sen päälle, eikä muuten ollut ensimmäinen kerta - ymmärsin, että jonain päivänä en enää selviä pienillä polviruhjeilla tai käsivarsien mustelmilla vaan lyön pääni ja loppuelämä jää sitä myöten väliin. Ja siksikin olen nyt täällä. Ja nyt, tänään, tuntuu vaan niin hassulta että olen ollut täällä höpisemässä kohtuukäytön haaveistani.

Kiitos tästä - alkoi naurattaa. Näin jo itseni juuri sinä kohtuukäyttäjänä jolta todellakin menee aina sivistyneen juomisen päätteeksi taju.

Juuri näin. Tämän minä nyt olen ymmärtänyt. Ja omalla kohdallani tämä sitten tarkoittaisi ihan varmasti aivan päivittäistä alkoholin ajattelemista: montako päivää on mennyt edellisistä annoksista? Joko tänään saa ottaa yhden? Pitäiskö kuitenkin varautua kahteen? Ja mitä pahaa lopulta on kolmessa? Eikö olisikin kätevintä juoda jonkun kanssa viinipullo puoliksi? Ja jos ei kukaan ehdi niin ikävähän sitä toista puolikasta olisi pois heittää, parasta vaan juoda se talteen?

Tähän se minun kohtuukäyttöni johtaisi. Ehkä parissa, kolmessa kuukaudessa, kun olisin ensin alkusyksyn ajan skarpannut, juonut lasin tai kaksi kerran viikossa näyttääkseni itselleni että homma on nätisti hanskassa ja jo pikkujouluaikaan olisin sitten hyvin todennäköisesti siellä päivystyksessä. Ellen jo ennen.

Juuri se alkoholin jatkuva ajatteleminen ja juomisen petaaminen on se, mitä en nyt yhtään kaipaa. Kun se kuitenkin on jo ehtinyt jäädä vähemmälle ja viikossa on nykyään enemmän päiviä, joina en mieti juomista kuin niitä, joina mietin.

Luulen että se on ihan varmasti näin.

Kohtuukäyttö - mitä ikinä se kullekin tarkoittaa - on alkoholinkäyttöä. Ja jos minusta olisi kohtuukäyttäjäksi, en olisi päätynyt tänne alun perinkään parahtamaan että haluan lopettaa kokonaan.

Olen päätynyt tänne siksi, että en saanut omaa juomistani enää hallintaan vaan se oli alkanut hallita minun elämääni siten, että kärsin kaikesta mitä se minulle ja läheisilleni aiheutti. Ja läheiset kärsivät myös.

Seuraavan kerran kun seison jossain juhlissa, joissa muilla on skumppalasi kädessä, aion pitää kädessä omaa itse mukanani tuomaani hyvää alkoholitonta, ja jos (kun) minua silloin surettaa se, etten voi nostaa huulilleni samaa juomaa kuin muut, minä sitten vaan suren sitä. Mutta heti perään aion muistuttaa itseäni siitä, että minulla vain on käynyt näitä muita (tai osaa heistä) huonompi tuuri: satun kuulumaan niihin ihmisiin, jotka tulivat sairastuneeksi alkoholiriippuvuuteen, koska eivät tajunneet olla tarkkana joskus kauan sitten, kun pohja tälle sairaudelle muurattiin.

Samalla voin siten vaan muistuttaa itseäni siitä, että olen saanut nostaa lukemattomat määrät maljoja ennen tätä ja aikansa kutakin. Enkä vaan halua olla se kännissä kompuroiva vanha nainen, jota kukaan ei kohta enää kutsu mihinkään. Kun siitä tiedetään kyllä että millainen juhlavieras se on.

Lopuksi kerron nyt mikä sai minut viime viikonloppuna ihan lopullisesti ymmärtämään oman ns.kohtuukäyttöni mahdottomuuden:

menin muutamaksi päiväksi mökille ja ostin mukaan Toffifee-paketin. Ne ovat sellaisia pieniä pähkinäsuklaa-toffeekupposia, joita rakastan.

Sokeri(kin) on alkanut vaikuttaa minuun eri tavalla kuin ennen: tulee huono olo jos syön sitä paljon. Ennen saattoi mennä kevyesti kokonainen karkkipussi, nykyään sellaisesta tulee ihan kaamea olo. Mutta suklaata voin syödä kohtuudella ja voida silti ihan hyvin.

Järkeilin siellä kaupassa että tämä yksi Toffifee-paketti on juuri sopiva jaettavaksi kolmen päivän jälkiruoaksi kahvin kanssa mökillä niin, että mukana on herkkuja mutta ei liiaksi.

Ensimmäisenä mökki-iltana olin sitten vähän väsynyt ja nälissäni. En ollut ottanut mukaan mitään nopeasti valmistuvaa ruokaa ja ajatus ruoanlaitosta oli juuri silloin muutenkin vähän ylivoimainen. Niinpä rouskaisin ensin kourallisen pähkinöitä pahimpaan nälkääni - ja sitten katse osui siihen Toffifeehen.

Hetken päästä, aivan todella ihan vaan silmänräpäyksen päästä istuin sängyn laidalla tyhjä Toffifee-paketti kädessä. Tuli heti vähän huono olo.

Istuin siinä ja mietin että mitähän tässä nyt taas tapahtui.

Sitten alkoi naurattaa. Kääntelin sitä tyhjää pakettia käsissäni ja sanoin itselleni: hienoa Räpistelijä, tältä pohjalta sitten alkoholin kohtuukäyttäjäksi, onnea vaan matkaan.

Kiitos tästä(kin). Hyvä tietää että on kuitenkin toivoa siitä, että tuo kummitus lakkaa päivystämästä tuolla takaovella.

Sitä odotellessa ajattelen nyt vaan että kaikki on ihan riittävän hyvän juuri näin kun kaikki nyt on. Ja kaikki mistä jään tai tulen jäämään paitsi, on lopulta jotain sellaista josta halusinkin jäädä paitsi.

Siksihän minä tänne keväällä tulin.

Hyvää uutta viikkoa kaikille!

5 tykkäystä

Kipuilu kohtuukäytön kummituksen kanssa on tältä erää ohi.

Siitä seuraava rauha on ihana. Olen lakannut haaveilemasta kohtuukäytöstä, koska olen nyt katsonut silmiin sitä tosiasiaa että minulle sitä ei vaan ole olemassa.

Tämä ei enää - hieman yllättäen - aiheutakaan mitään surua tai luopumisen tuskaa. Enää.
Tämä aiheuttaa vain levollisen, helpottuneen olon.

Kuin olisi päässyt turvaan. Lähinnä itseltään kai, mutta silti.

Haluan pysyäkin turvassa.

Tästä tuli nyt sitten isompi elämänmuutos kuin mihin olin varautunut. Tästä tuli tosi paljon peiliin katsomista ja sen ymmärtämistä, että minun juomiseni on vaikuttanut perheeseeni ja parisuhteeseeni varmasti aivan hirvittävän paljon enemmän kuin mitä olen itse tajunnut.

En kuitenkaan jaksa ruoskia siitä itseäni. Minulla on ollut riippuvuus. Siihen nyt vaan liittyy hyvin paljon kaikkea ei-toivottua paskaa.

Haluan jättää sen kaiken ei-toivotun paskan taakseni ja korjata sen mikä vielä on korjattavissa. Se paska jää osaksi elämäntarinaani, ja muiden, mutta jääköön. Sellaista elämä on.

Asiat muuttuvat.

Asiat voivat muuttua.

Tässä on lohtu. Koko elämän kokoinen lohtu.

Tulevat päivät ovat paljon kivempia kuin monet edellisistä. Tämäkin päivä on.

Eilen illalla nukkumaan mennessäni koin hetken verran ihan valtavan suuren onnen tunteen siitä, etten enää juo eikä minun ikinä enää tarvitse juoda. Yhtään.

Tämä kääntyi nyt näin: en sure sitä, etten saa enää juoda. Minä iloitsen, ihan vilpittömästi, siitä, ettei minun enää koskaan tarvitse. Ei edes yhtä lasia viiniä, sitä vaarallista.

Tiukkoja paikkoja tulee ihan varmasti ja juhlat varmaan ovat niistä hankalimpia. Mutta niin se vaan sitten on.

Olen tästä tähän pisteeseen räpistelystä nyt loputtoman kiitollinen. Enkä oikein edes tarkaan tiedä, kenelle.

Varmaan ihan vaan itselleni ja teille muille ja koko maailmankaikkeudelle.

Olen alkanut pitää huolta itsestäni. Ja sen vuoksi minun on myös ihan hirveän paljon helpompi pitää itsestäni.

Minähän olen ihan okei. Nyt kun en enää ole kännissä harva se päivä.

10 tykkäystä

Hienoa! Tätä se raittius teettää se aito onnellisuuden tunne ja vapaus. Joskus irtipäästö voi olla yllättäenkin helpotuksen tunne. Ja tämä just ei tarvitse enää myrkyttää itseään on iso ajatusten muutos.

Allen car korkki kiinni kirja auttoi tässä ajatusten muutos työssä paljon, et mitä alkoholi oikeasti tekee. Pelkkää myrkkyä, joka myrkyttää mielen, kropan ja ympärillä olevat ihmisetkin. Yks iso huijaus meidän maailmassa.

Alkoholi on vankila joka estää tuntemasta vapautta ja onnellisuutta mitä me jokaikinen tässä maailmassa ansaitaan. Tsemppiä matkaasi hyvältä kuulostaa :collision::blush:

4 tykkäystä

Kiitos näistä sanoistasi. . Merkitsivät minulle todella paljon juuri tänään :heart:

1 tykkäys

Kiva kuulla.

Meillä on onneksi aina uusia huomisia! Pidetään niistä huolta. Ja häntä pystyssä @TästäAstiAikaa2 , joohan. :heart:

1 tykkäys