Päätöksen jälkeinen päivä

Rauha jatkuu.

Pakko myöntää: en ole tottunut tällaiseen tyyneyteen.

Kerroin jälleen yhdelle hyvälle ystävälleni että tarkoitus on nyt lopettaa juominen ihan kokonaan ja pysyvästi koska olen alkoholisti. Ikään kuin tulin kaapista tämän suuren ja merkittävän tittelini kanssa.

Hän huitaisi rennosti kättään (whatsapissa tosin, mutta jotenkin näin sen mielessäni) ja vastasi: no tämä ei ole kuule mikään uutinen koska mulle sä olet kutsunut itseäsi alkoholistiksi jo monta vuotta. Ja olen siksi ollut susta huolissani.

Miten ihmisen mieli oikein toimii? Tämä ei ollut ensimmäinen ystäväni, joka on kertonut minun tituleeranneen itseäni näin jo aikapäiviä sitten. Hän taisi olla peräti kolmas tai neljäs. Miten minä olen pystynyt ihan pokkana tulemaan kaapista jo ties kenelle kuitenkaan myöntämättä omaa alkoholismiani itselleni? Ihme touhua.

Tämä samainen ystäväni pitää nyt suurena rohkeutena sitä, että joku myöntää itselleen oman ongelmansa ja lisäksi jopa tekee sille jotain.

Niin kai se sitten on. Se, mitä itse pitää hävettävänä, onkin toiselle jotain mitä voi arvostaa.

Osaisimmepa me täällä paremmin itse arvostaa sitä, että olemme myöntäneet itsellemme jotain ja päätyneet siksi Lopettajiin. Sillä sehän on aika urheaa, tämä kun ei ole ollut yhtään helppoa.

Tosin eräät meistä ovat tehneet sen itselleen vähän helpommaksi mm.saapumalla kotiin polvet ruvella vailla varsinaista tietoa siitä, miten ihmeessä nämä sukkahousut nyt ovat tällä lailla riekaleina. Koska kotimatka on pyyhkiytynyt kovalevyltä ihan kokonaan.

Tänään on ollut niin tyyntä, että olen jopa alkanut iloita siitä että vedin juomiseni sen verran päätyyn asti, että kerrottavana olisi suht hirveitä tarinoita siitä kuinka on kännissä törttöillyt. Ilman niitä tarinoita, joista osaa ei kuuna päivänä kehtaa kenellekään kertoa (ja joista osalle osaa jo itse nauraa - niille vähemmän vakaville siis) ei olisi tullut mitään syytä lopettaa.

Enkä tarkoita, että tässä oikeasti olisi yhtään mitään hauskaa. Joskus on vaan silti pakko nauraa. Ettei kuolisi häpeään.

Itselleen nauraminen on askel kohti itsemyötätuntoa, niin minä ajattelen. Ja itsemyötätunnon avulla on jotenkin helpompi räpistellä eteenpäin kuin itseruoskinnan.

Ruoskimalla minä en koskaan ole saanut itseäni tekemään yhtään mitään muuta kuin lamaantumaan ja olemaan ahdistunut - ja ruoskittu on. Miksi siis enää ruoskia, kun ei se auta mitään? Sen sijaan voi vain katsoa peiliin ja todeta että jaaha, ihminenhän se siellä. Että pitäiskö sille vaan antaa jotain armoa.

Minulla taisi olla jotain häikkää jossain identiteettiasioissa vielä hetki sitten. Tämä uusi yllättävä rauha on nyt kuitenkin saanut aikaan jotkin uudet säädöt:

alan solahtaa juomattoman alkoholistin identiteettiin. Ei niin että tässä nyt olisi edes ehditty olla kovin kauaa juomatta, mutta silti. Alkoholistina kuitenkin on ehditty olla. Niin kiire ei ole ollut vuosiin etteikö siihen olisi riittänyt aikaa.

Juomattoman alkoholistin identiteetti ei vaan tunnu yhtään pahalta. Olen siihen mielestäni ihan sopivan kokoinen. Se ei kiristä.

Että voin ihan hyvin jatkossa pukeutua siihen joka päivä. Kunhan en vaan enää juo.

Yksi ihanimmista juomattomuuden puolista on muuten sen aiheuttama toistuva ilahdus lasteni kasvoilla.

Se on niin vilpitöntä. Kun äiti tömäyttää kauppakassista viinipullon keittiön pöydälle, lapsi rekisteröi nanosekunnissa etiketistä sen prosentit. Ja kun niitä edelleen on nolla, lapsi on silminnähden helpottunut.

Minä olen näyttänyt lapsilleni päihteiden käytöstä ihan järkyttävää mallia. Tästäkin sitä voisi itseään ruoskia - ja ehkä myös pitäisi. Ja olen minä ruoskinutkin. Mutta silti -

nyt näytän lisäksi mallia siitä, että kun elämässä on lipsunut ja luistellut väärään suuntaan, sieltä voi vielä lähteä luistelemaan takaisin. Valita paremman suunnan.

Näin tyynenä päivänä voi asettaa käden omalle olkapäälleen hyväksyvästi ja todeta: okei, vituiksi meni, aika monikin asia, mutta hyvinhän sä nyt vedät.

Minä pidän näin tyynistä päivistä. Näiden jälkeen tulee tyyniä unia.

Hyvää yötä.

5 tykkäystä

Hyvin olet ajatellut, tuumaillut ja kirjoittanut vieläpä sanoiksi. Monta hyvää kohtaa, jotka resonoi…

Tätä pitäisi itsekin arvostaa enemmän. Ja hävetä vähemmän.

“Joskus on vaan silti pakko nauraa. Ettei kuolisi häpeään”
Niin totta :blush:

“nyt näytän lisäksi mallia siitä, että kun elämässä on lipsunut ja luistellut väärään suuntaan, sieltä voi vielä lähteä luistelemaan takaisin. Valita paremman suunnan.”

Tämä saattaa olla tärkeä havainto ja oppi lapsille tulevaisuudessa. Aina ei ole täydellisen esimerkilliset ja viisaasti käyttäytyvät vanhemmat vaan keskeneräiset, virheitä tekevät vanhemmat…jotka kuitenkin oppivat ja muuttuvat paremmiksi :blush:

Yksi raittiuden parhaita kokemuksia on ollut viikonloput ja juhlapyhät, jolloin lapseni ovat olleet paikalla ja minä olen ollut läsnäoleva, pirteä, reipas ja hyväntuulinen. Se oli niin noloa aiemmin juoda salaa, sammua illalla ja jäädä kiinni myöhemmin siitä, että en muistanut keskusteltuja asioita vaan kyselin samat jutut uudelleen. Nauroin väärille asioille , liian lujaa. Puhuin sivu suuni jne. Vaikka ja mitä, olin kamala, kaikkea en haluakaan muistaa.

(Tää sovelluksen kopio/lainaa -homma ei oikein meinaa nyt toimia mobiilissa, siksi “"xx” merkkejä :thinking: )

Raitista ja toiveikasta torjantaita :heart_exclamation:

5 tykkäystä

“okei, vituiksi meni, aika monikin asia, mutta hyvinhän sä nyt vedät.”

…nämä sanat toi mulle lohtua tähän aamun aloitukseen… :blush:

2 tykkäystä

Hyvä päivä. Jokin hyvä taustavire,

optimismia.

Tekee mieli listata ylös asioita, jotka nyt ovat toisin kuin vielä keväällä, kun vain join ja join ja join.

En enää näytä juopolta. Oman peilikuvan edessä toki on itse vähän jäävi sitä kommentoimaan, mutta uskallan väittää että toisin kuin viime keväänä, minä näytän nyt ihan vaan ikäiseltäni naiselta.

Silmäluomet ehkä roikkuisivat nyt hitusen vähemmän, ellen olisi niin huolella niitä viinillä venytellyt, mutta muuten juopottelu ei enää näy naamasta.

Paino on pudonnut viime talven huippulukemista vajaat viisi kiloa, vaikka olen herkutellutkin, enkä laihduttanut. Terveellisen, säännöllisen ruoan päälle hyvää mieltä tuovat jälkiruoat eivät näemmä haittaa yhtään mitään, kunhan niillä ei korvaa mitään aterioita.

Viihdyn omassa kehossani. Ennen se oli minusta jotenkin ruma ja tuntui hankalalta paikalta asua, enää ei. Se tuntuu taas omalta ja jotenkin onnistun kuuntelemaan, mitä se tarvitsee.

Vatsavaivani ja vatsakivut ovat hävinneet. Olo ei tunnu turvonneelta.

Pelottavat kivut munuaisten kohdalla ovat jääneet pois.

En ole alakuloinen juuri ollenkaan. Olen usein iloinen.

Tunnen usein onnea.

En pode syyllisyyttä jostain koko ajan.

En inhoa itseäni.

En ole väsynyt. Tunnen itseni enimmäkseen virkeäksi. Tuntuu kuin olisin levännyt.

Nukun hyvin. Minulla on vaihdevuodet, silti saatan nukkua aamuun asti heräämättä kertaakaan.

Juuri mitään vaihdevuosioireita ei ole. Tämän yhteyttä alkoholinkäyttöön tosin en kyllä tiedä. Että onko sitä. Kuumia aaltoja ei ole. En ole kärttyinen enkä epätoivoinen, maailmanloppu ei sitten tullutkaan. Kärsin ainoastaan nivelkivuista, ajoittain kovistakin, mutta nyt olen löytänyt niihin luontaistuotteen, joka on vienyt ne lähes kokonaan pois. (Kyseessä voi hyvinkin olla pelkkä plasebovaikutus, mutta aivan sama, pääasia että lakkasi sattumasta.)

Odotan hyviä asioita tapahtuvaksi - tai: ainakin uskon, että ne sittenkin ovat mahdollisia, vaikken aina uskaltaisi odottaa. Tämä on aivan uutta.

Minun on helppo olla läsnä lasteni seurassa, ja lastenlasten. En koko ajan odota mahdollisuutta “vähän rentoutua jossain muualla”.

Käsillä olevasta hetkestä nauttiminen on usein aivan vaivatonta.

Ei tee mieli nollata. Oikein mitään. Mitä minä oikein nollaisin?

Ymmärrän, mikä kaikki elämässäni on hyvin. Ja sitä on paljon.

Minulla on aika usein sellainen vähän vaikeasti kuvailtava, hyvin miellyttävä fyysinen hyvänolontunne. Ei mitenkään euforinen, mutta sen verran miellyttävä että panen sen merkille.

Rakastan sitä kun saan kahvia. Juon sitä ehkä kolme kuppia päivässä ja ne kaikki ovat yhtä ihania. Ennen kahvilla piti vain yrittää päästä käyntiin.

Hyvän ruoan, varsinkin hyvän jälkiruoan syöminen on nautinto, joka on noussut jotenkin entistä tärkeämmäksi.

En enää syö liikaa. Ennen usein söin, varsinkin humalassa juuri ennen nukkumaanmenoa (tai sammumista).

En käytä ylettömästi sokeria eikä minun enää juuri koskaan tee mieli mitään rasvaista ja suolaista kuten sipsejä. Sen sijaan minun hyvin usein tekee mieli kasviksia, tavallista oikeaa ruokaa ja - öh, papuja.

(Kyllä. Papuja. En edes yritä ymmärtää tätä itse.)

Ja lopuksi:

minun ei enää tee mieli juoda. Kun alkoholi haiskahtaa jonkun muun hengityksessä, se haiskahtaa pahalta.

Tärkein kaikista on kuitenkin itsekunnioitus, jonka olen saanut takaisin.

Teille jotka räpistelette ihan alussa vielä (alussahan minäkin olen, mutta silti ylläoleva lista on jo näinkin pitkä) - älkää luovuttako.

Näin suuri muutos omassa voinnissa voi tapahtua näinkin lyhyessä ajassa kuin muutamassa kuukaudessa.

Ja jos tämä olo vielä tästä paranee, alan voida niin hyvin että siitä varmaan jo täytyy huolestua.

Hyvää torstaita!

9 tykkäystä

Hienosti kirjoitit. Mä en osaa kirjoitella, mutta luen paljon muitten ketjuja.

Kiitos, kun joku kirjoitti Uusi alku- verkkokurssista.Liityin sinne.Mulla nyt kolmas päivä ilman viininjuontia.

Toivon tosiaankin pystyväni olemaan juomatta muutaman viikon ja sitten vähentämään juomisiani.

Kroppa oireilee.Jokapaikkaa särkee, mutta mieli on toiveikas.

8 tykkäystä

Hei @Tämiss , tervetuloa! Hyvä päätös tehdä omalle juomiselle jotain. Viinin jättämisestä pois voi seurata enemmän hyvää kuin ehkä nyt uskotkaan.

Tsemppiä näihin ensimmäisiin päiviin! Kun jaksaa olla päivä kerrallaan ilman, ne ensimmäiset 30 päivää kertyvät kuin itsestään ja siinä kohtaa on jo paljon parempi olo. Ehkä jopa aiemmin. Ja sitten voi miettiä kaikessa rauhassa, haluaako tosiaan palata vielä viinin pariin.

Itse olen nyt sen halun menettänyt. Eikä se tunnu nyt menetykseltä ensinkään, enemmänkin siltä kuin olisi saanut lahjan itseltään - ja muilta täällä.

Kiva kun olet täällä mukana. Monia meistä on auttanut oman ketjun aloittaminen ja matkan varrella syntyneiden ajatusten kirjaaminen ylös. Kun muut käyvät kommentoimassa ja tsemppaamassa, sitä todella tuntee, ettei ole yksin. Ja juomisen lopettaminen yksin voi olla tosi vaikeaa - minä ainakaan en siinä onnistunut, en edes vähentämisessä. Vaikka kovasti halusin.

Tietysti voit myös vain seurailla muiden ketjuja jos se tuntuu sinulle parhaalta tavalta saada tukea. Voimia ja mukavaa päivää!

5 tykkäystä

Vastauksesi toi tunteet pinnalle.Luin sen moneen kertaan.

Kiitos.Sait minut tajuamaan, kuinka paljon pitää olla halua ja tahdonvoimaa, että viinin juomisen pystyy lopettamaan edes muutamaksi viikoksi.

Alan nyt kirjata ylös uusi-alku kurssin päivittäiset tehtävät.odotan siitä löytyvän apua.Palaan kenties vielä tänne tekemään oman palstan.

Seuraan paljon muitten kirjoituksia.Vaikuttaa hyvältä päästä purkamaan omia onnistumisiian ja hairahduksiaan. Mukava, kun saan tulla mukaan omine vikoineni.

5 tykkäystä

Ajattelisin kyllä niin että se halu on se kaikista tärkein, ja lopettamisen aloittamiseen tarvitaan vain sitä.

Tahdonvoima auttaa joskus, ja paljon, ja monessa kohtaa, mutta silloin kun alkoholiin on ehtinyt kehittyä riippuvuus (niin kuin varmaankin kaikille meille täällä) se tahdonvoima ei vaan aina riitä vaikka olisi kuinka reipas.

Juuri silloin tarvitaan apua ja tukea ja ymmärrystä sellaisilta ihmisiltä, jotka tietävät, miltä riippuvuus tuntuu ja miten se omiin valintoihin vaikuttaa. Se riippuvuus kun monessa kohtaa pyrkii tekemään sen valinnan ihmisen itsensä puolesta.

Minulle ne 30 päivän Uusi alku -viestit olivat silloin alussa ihan tosi tärkeitä, tämän palstan lisäksi. Hienoa kun tilasit ne, toivottavasti ne toimivat sinullekin! Pidin asiallisen lempeästä ja ystävällisestä sävystä, jolla ne oli kirjoitettu, ja myös niistä lukemani asiatieto alkoholista ylipäätään oli silmiä avaavaa. Oli myös jotenkin turvallinen olo kun ne tupsahtivat postilaatikkoon ihan joka päivä - sitä jotenkin muisti aina joka päivä uudestaan että ai niin, mä haluan irti alkoholista. Viimeinen viesti oli jopa jollain lailla haikea - mutta silloin olikin tosi tärkeää että oli tämä ryhmä täällä, jossa sai jatkaa ajatustensa kirjaamista ylös, ja myös vaihtamista muiden kanssa.

Mukavaa kun tulit! Avaa ihmeessä oma ketju jos siltä tuntuu, mutta tässäkin ketjussa (ja varmasti muidenkin) saa kyllä ilomielin vierailla.

Ja vielä vioista: onkohan täällä ketään, joka olisi elellyt ilman… en minä ainakaan. Vikoja piisaa, alkoholismi ainakin on yksi minun suurimmista vioistani. En osaa käyttää alkoholia niin ettei siitä tulisi ongelmia.

Täällä kuitenkin tajuaa, kuinka tuiki tavallista se on, ja kuinka monenlaiset ihmiset juuri tätä omaa ongelmaansa ihan samalla lailla häpeilevät ja surevat ja siitä lannistuvat ja kärsivät, vaikka meidän taustamme ja elämäntilanteemme voivat olla kovinkin erilaisia.

Onneksi se on asia, jolle todella voi tehdä jotain. Sitten kun on oikea aika.

Jo se askel että uskalsi tulla tänne on tärkeä. Se, että uskaltaa ensi kerran avata täällä suunsa (kynänsä) on urheaa myös, nimettömänäkin, mutta minun kokemukseni mukaan se kyllä todella kannattaa.

Täällä on paljon kilttiä ja kannustavaa asennetta toisia kohtaan, ja tänne saa tulla kertomaan omista haavoistaankin ilman että joku heti ryhtyy kiusaamaan. Ja onnistumisissa kannustaminen - se on minusta ehkä ollut ihan kaikista tärkeintä. Se vaan tuntuu niin hyvältä.

Hyvää alkavaa viikonloppua!

3 tykkäystä

Hahaa. Aika moni asia on täällä samoin. Vatsavaivat poissa ja näytän taas iloiselta itseltäni. Se maailman mustin alakulo ja itseinho ovat poissa. Samoin pohjaton epätoivo.

Voin allekirjoittaa myös nivelvaivat ja itsekin syön niihin luontaistuotetta joka helpottaa. Mahtaakohan olla sama C kirjaimella alkava? En muista saiko täällä mainostaa. :blush:

Kahvista en tiedä kun en ole koskaan sitä oikein juonut, mutta pavut allekirjoitan minäkin ja kaiken ihanan kasvisruoan.

Mutta ennen kaikkea ilo on tullut takaisin. Siitä kiitän raittiutta.

Onneksi olkoon siis. Hyvä me.

4 tykkäystä

Samoin. Upeinta oli kun alkoholin jätettyä mieliala nousi, ahdistus poistui pikkuhiljaa, itseinho väistyi ja itsetunto parani päivä päivältä. Epätoivo hiipui. Tilalle palasi elämänilo. Väkevämpänä kuin aikoihin. Sellainen lapsuuden ajan elämänilo. Ei tietenkään koko ajan, mutta pitkälti sellainen fiilis on päällä. Pidän itsestäni tällaisena raittiina ja reippaana huomattavasti enemmän, pystyn katsomaan peiliin ja hymyillä itselleni.

4 tykkäystä

Yksi rakkaimmista ihmisistäni katsoi minua eilen, hymyili ja sanoi:

toi raittius sopii sulle.

Hymyilin takaisin ja vastasin: niin sopii. Jos olisin tiennyt, miten hyvin, olisin lopettanut jo aiemmin.

Nyt on jokin suvantovaihe. Luulen että alan tottua.

Minä elän nyt näin ja tämä on parempi tapa kuin se aiempi.

Sunnuntai-ilta. Mökkiviikonloppu takana, puuhailua ja remonttia. Rakastan näitä puuhia.

Saunaseurani joi eilen pari saunakaljaa, minä siinä rinnalla yhden alkoholittoman siiderin. En kadehtinut niitä muita juomia.

Olen päässyt irti. Enää täytyy pysytellä irti.

Alan uskoa että se onnistuu. Ihan ilman mitään takaportteja. Kohtuukäytön kummitus on vaihtanut maisemaa.

Tähän minä viime huhtikuussa halusin tulla, juuri tähän. Halusin tulla tällaiseen elämään.

Olen kiitollinen siitä että pääsin.

Tätä on vapaus.

10 tykkäystä

Brittisarjojen suurkuluttajana alan nyt jo tottua siihen, että kaikissa katsomissani ohjelmissa kaikilla poliisiasemilla on viskipullo työpöydän laatikossa, töiden jälkeen mennään aina kaljalle ja kotona korkataan viinipullo. Tämän kaiken katsominen on onnistunut ihan hyvin lähes koko kesän - olen aina vaan ajatellut että juokaa te, minä en enää halua - mutta eilen yhden ruotsalaisen sarjan kohdalla huomasin pientä triggeröintiä.

Taas se punaviini.

Kun sitä kaadettiin ruudulla lasiin, huomasin kuinka kohtuukäytön kummitus äkkiä olikin lepattanut huoneeseen, istahtanut olkapäälleni ja siinä se kuiskasi: kyllä sinäkin sitten yhden lasin vielä joskus. Sitten vuosien päästä vaikka.

Ravistin sen heti pois ja pois se sitten myös lähti. Mutta pelästyin vähän: miten tämä aina tapahtuu tällä lailla? Aivan puskista?

Onneksi samassa sarjassa kuvattiin myös, kuinka kahdeksanvuotias lapsi nukahti. Katsoin ruudulla nukkuvaa lasta ja ajattelin: lapsi ei koskaan nukahda humalassa. Hän nukkuu lapsen unta, sellaista jota minäkin haluan nukkua, ja olenkin nukkunut lähes koko kesän. Sitä haluan jatkaa.

Siihen ajatukseen nukahdin sitten illalla.

Tuleehan näitä, lepatuksia. Kunhan vaan pysyvät noin lyhyinä häivähdyksinä, niin kaikki on varmaankin hyvin.

Silti sain taas muistutuksen siitä, että tarkkana pitää olla. Riippuvuus odottaa kaiketi koko ajan vain heikkoa hetkeä. Sitä ei tässä itsevarmuuspäissään varmaankaan saa unohtaa.

Mukavaa tiistaita kaikille!

6 tykkäystä

Tätä tv sarjoissa tapahtuvaa alkon kulutusta itsekin katson edelleen ihmetyksen kanssa.

Ei ne ihmiset todellakaan voisi kitata jatkuvasti viiniä, juoda jotain raakaa viskiä keskellä päivää, sekä istua iltaa baarissa kittaamassa kaljaa päivästä toiseen ja pysyä niin hoikan ja fressin näköisenä.

Varmaan tähänkin löytyy jostain joku selitys, että miksi lähes kaikkien hahmojen halutaan jatkuvasti juovan alkoholia, vaikka se ei ole millään tasolla realistista.

7 tykkäystä

No ainakin tosi-TV sarjoissa toivotaan, että sisältö senkun paranee kun ohjelmassa vedetään oikein kunnolla. Ja paraneehan se - tai pahenee ja sitä sitten kauhistellaan täällä ruudun toisella puolella. Mutta eipä juuri sellaista ohjelmaa ole - lastenohjelmat tai jotkut musiikkiohjelmat poissulkien ole, jossa ei alkoholia juotaisi. Koko ajan ja runsaasti. Kyllä itsellekin aina välillä tuo triggeröi - nykyään yhä vähemmän, mutta tiedostan kyllä jokaisen nostetun lasin ja kaadetun juoman.

4 tykkäystä

Illalla ajattelen sitä, kuinka mukavaa ihan tavallinen elämä on. Ja mikä etuoikeus.

Minun tunteilleni on tapahtunut jotain. Tai ehkä: minun suhteelleni omiin tunteisiini. Ihan kuin ei tarvitsisi koko ajan tavoitella jonkin tuntumista joltain, tai paeta sitä.

Kaikki vain on. Ihan hyvin.

Jospa tämä nyt sitten vain on aivokemiaa. Sellaista, jota ei ole sotkettu millään ylimääräisellä.

Tänä iltana, näinä päivinä, viime aikoina on tuntunut lähinnä siltä että aivokemiat ovat nyt aivan kohdillaan.

Minä olen ollut alakuloon taipuvainen ihminen - tai luullut olevani. Nyt en enää tiedä, mitä se alakulo lopulta oli: oliko se todella jokin minun taipumukseni, vai oliko se vain seuraus. Alkoholinkäytön seuraus.

Se on nimittäin poissa. Minun alakuloni, kaikki apeuteni. Tuttuakin tutumpi seuralaiseni kymmenien vuosien ajalta,

poissa.

En myöskään suutu niin kuin ennen. En kiihdy, enkä ärsyynny. En ole enää niin vihainen. Minä olen ollut todella usein todella vihainen, ja ärsytyskynnykseni on ollut varsin matala.

Enää ei vaan ärsytä.

En minä tietenkään voi tietää, mikä kaikki lopulta liittyy juomisen lopettamiseen ja mikä ei. Mutta onhan tämä kaikki aika kummallista sattumaa. Että lopettaa dokaamisen ja jokusen kuukauden kuluttua kaikki onkin näin.

En enää laske päiviä. Minun ei enää tarvitse. Se tuntuu turhalta. Tuntuu ehkä siltä kuin päivien laskeminen olisi jonkin tavoittelemista, jonkin tietyn lukeman. En enää tunne tarvitsevani mitään lukemia. Tavoite taitaa olla vain se, minkä kirjasin tämän ketjun alkuun päivänä numero yksi: että silloisen eilispäivän krapulani olisi viimeiseni.

Minä haluan vain lipua siitä kauemmas ja kauemmas, ja elää tätä aivan tavallista elämääni, joka tuntuu tänään aivan erityiseltä etuoikeudelta.

Hyvää yötä.

8 tykkäystä

Hyvältä kuulostaa ja ennen kaikkea se kiukusta eroon pääseminen on asia, jota itsekin haluaisin. Tunnistan kylläkin, että de johtuu pitkälti parisuhteen ongelmista. Mutta kyllähän se aikanaan kiukutti sekin, kun ei päässyt juomaan silloin, kun olisi huvittanut.

Mitä luulet, onko sinun kohdallasi myös ero auttanut tuon nykyisen mielentilan saavuttamisessa?

Totta kai ja ihan varmasti.

Se mitä en muuten ole tainnut täällä mainita, on että kesän puolesta välistä lähtien olemme olleet entisen puolisoni kanssa tosi hyvissä väleissä. Mökkeilleetkin yhdessä.

Jotain tapahtui: saimme puhuttua. Se oli aika lailla ennenkuulumatonta.

Sen kaiken puheen myötä olen ymmärtänyt, että meidän parisuhteessamme oli lopulta kolme osapuolta: minä, mies ja päihteet.

Nyt on helpompi puhua, kun se kolmas osapuoli puuttuu.

Niin että kyllä, ero varmasti on vaikuttanut mielentilaani. Mutta silti luulen, että suurin vaikutus on ollut juomisen lopettamisella. Vasta nyt alan hissukseen tajuta, kuinka montaa asiaa alkoholi on sotkenut.

Entinen mieheni katsoo minua nyt samalla lailla kun hän joskus aikanaan, vuosia sitten katsoi. Yhteisen elämämme viimeisinä aikoina hän katsoi aivan toisin: varoen, vältellen, ohi.

Tämä on ollut kivulias oivallus: minun juomiseni vaikutti parisuhteeseeni paljon, paljon enemmän kuin mitä juodessani tajusin.

Kivuliaisuudesta huolimatta - tai ehkä juuri sen vuoksi - annan nyt tässäkin asiassa itselleni armoa. En minä halunnut olla alkoholisti, en ollut sitä tahallani. Minusta vain tuli sellainen. Sellaiseksi päätyminen kun on tehty hyvin, hyvin helpoksi.

Sen huomaa nyt kun on juomatta. Juomatta oleminen on jotain kummallista, juominen kaikkialla yhtään ei. Ei nykyään kuulemma enää edes joogassa. Olen kuullut puhuttavan skumppajoogasta. Jos se on sitä mitä luulen sen olevan: että litkitään skumppaa ja ollaan siinä ohessa joogaavinaan, pakko kyllä sanoa että sehän on aika surullisen hölmö yhdistelmä. Joogalla kaiketi tavoitellaan hyvää oloa, rauhaa ja mielen ja kehon välistä yhteyttä, sillä skumpalla se sitten saadaan vain poikki.

On uusi aamu. Se piti vielä sanoa, että vaikka ero onkin vaikuttanut mielen tyyntymiseen, olen silti edelleen sitä mieltä että suurin vaikutus oli juomisen lopettamisella. Olen nimittäin ollut elämäni varrella jotenkin altis vihastumaan silloinkin kun muu elämä ja parisuhde on sujunut suht hyvin. Se vihaisuus on vain etsinyt aina jonkin kohteen jostain.

On uusi aamu. Ulkona on kaunista, kahvi hyvää. Nyt ei ole mistä vihastua.

Mukavaa päivää kaikille.

7 tykkäystä

Paljon samaa tunnen. Olen myös ollut viime vuosina ihan hirveän vihainen, katkera, pettynyt ja alakulonen. Yksin ja onneton. Nämä tunteet ovat väistämättä vaikuttaneet ihan kaikkeen mitä olen tehnyt. Kuitenkin koen, että en ole aina ollut tuollainen. Olen ollut iloinen ja positiivinen ihminen - toki tunneherkkä sillä tavoin, että aina olen tuntenut vahvasti myös surun ja harmitukset, mutta peruvire on ollut elämässä positiivinen. Se vain katosi jonnekin juomisen myötä. Olin vielä muutama kuukausi sitten todella surullinen ja onneton vaikka raittiuttakin oli jo takana useampi kuukausi. Pitää vain uskoa ja antaa itselleen aikaa. Omassakin parisuhteessa oli se kolmas osapuoli ja se oli kummallakin. Se on vaikuttanut todella musertavasti parisuhteeseen - niin, että lopulta tuli se ero. Onneksi mekin olemme nykyään hyvissä väleissä - toistemme ystäviä.

Mukavaa päivää myös sinne ja kiitos ajatuksistasi!

4 tykkäystä

@kaaosteoria66 , @Räpistelijä , @Riikinkukko en tiedä kenelle vastaisin :blush:

“kaaosteoria66:

Paljon samaa tunnen. Olen myös ollut viime vuosina ihan hirveän vihainen, katkera, pettynyt ja alakulonen. Yksin ja onneton. Nämä tunteet ovat väistämättä vaikuttaneet ihan kaikkeen mitä olen tehnyt. Kuitenkin koen, että en ole aina ollut tuollainen. Olen ollut iloinen ja positiivinen ihminen - toki tunneherkkä sillä tavoin, että aina olen tuntenut vahvasti myös surun ja harmitukset, mutta perusvire on ollut elämässä positiivinen. Se vain katosi jonnekin juomisen myötä.”

Aivan kuin kirjoittaisit minusta. Minua herätteli, kun huomasin muuttuneeni masentuneeksi, negatiiviseksi, väsyneeksi, vihaiseksi, katkeraksi, pettyneeksi ihmiseksi. Minne oli kadonnut positiivinen, reipas nainen.

Kun olen lopettanut juomisen, olen saanut itseni pikkuhiljaa takaisin. Toki negatiiviset tunteet edelleen joskus iskevät päälle, ei se mitään, mutta se on paljon harvinaisempaa, ei jokapäiväistä.

3 tykkäystä

Niin ja jatkoa vielä edelliseen. Elämässäni ei ole muuten asiat muuttuneet, juomisen olen jättänyt ja silti tuntuu, että juomattomuudesta johtuen, kaikki on muuttunut (hiukan liioitellen). Uskomaton vaikutus elämään. Enkä vielä ole tuntenut jääneeni mistään paitsi. Enkä ole tunnistanut, että juomattomuudesta olisi vielä ollut mitään harmia.

Toki kun on juomatta, aikaa ja energiaa vapautuu rutkasti muihin asioihin, joten elämään on tullut lisää niitä kivoja asioita, joita tykkään tehdä.

5 tykkäystä