Päätöksen jälkeinen päivä

Voi miten tuttua!

Sama täällä.

Pettymyksen tunne, se on minullakin leimannut viime vuosia. Jokin pettymys on istunut harteilla.

Ei istu enää.

No tämä! Ihanaa kun kirjoitit sen tähän. Ihan sama tunne täällä.

Kunpa kaikki lopettelua yrittävät saisivat heti varman tiedon siitä, että elämä ei käy tylsäksi ilman alkoholia eikä sen myötä menetä mitään muuta kuin ikäviä asioita.

Tavallinen keskiviikkoilta. Ruoanlaittoa ja pikku puuhailua.

Päivät ovat nykyään puolet pidempiä kuin ennen. Enpä juomisen lopettamisesta haaveillessani tajunnut, että yksi suurimmista haaveistani toteutuisi:

aika on hidastunut.

4 tykkäystä

Illalla mietin kirjoittamaasi, tavallista keskiviikkoa… ja myös tuota ajan hidastumista… niihin ajatuksiin taisin nukahtaa

Ajattelin opetella arvostamaan enemmän tavallista arkea. Kuten eilen. Perus arkipäivä. Töissä, ruuan laittoa, lenkki, saunanlämmitystä, puuhailua ulkona jne. Ei mitään maininnan arvoista, mutta rauhallista ja mukavaa touhailua. Ei nk. mitään päivitettävää :blush:

Lukiessani oman ketjuni aiempia kirjoituksia, olen useammassa eri vaiheessa maininnut, että aika kuluu verkkaisesti. Näin se on edelleen. Välillä pohdin, että johtuuko se tästä “ensimmäisestä alkoholittomasta vuodesta”, kun tulee tarkkailtua ajan kulumista aiempaa enemmän. Taitaa se johtua myös alkoholilta vapautuneesta ajasta, sitä on vaan nyt enemmän käytössä ja “kaikessa ajassa on :100: läsnä”.

Sinä @Räpistelijä käänsit vain ajatukseni ‘ajan hidastumisesta’ positiiviseksi. Sitähän sitä tulee voivoteltua, kun aika kuluu nopeasti, kesä meni nopeasti, vuosi ja kymmenen meni nopeasti jne. Sinä sait minut hoksautettua, että tämähän on upeaa! Ja kun oikein tarkastelin, niin mennyt kesä esimerkiksi tuntui pitkältä (en tiedä oliko vieläkään tarpeeksi pitkä :joy: ). Ehdin monenlaista, kun aika ei kulunut alkoholille.

Kiitos ajatuksistasi :heart_exclamation:

3 tykkäystä

Ihanaa @Metsanpoika jos sanoistani oli iloa. :heart:

Tänä aamuna silmiä raottaessani huomasin auringon paistavan ja koko päivän ensimmäinen ajatus oli:

ihana päivä odottaa mua taas.

Jep jep. Olen siis höyrähtänyt. Nyt ymmärrän, miksi raitistuneet ihmiset ovat joskus olleet mielestäni vähän epäilyttäviä: höyrähtäneisyys kuultaa läpi heidän puheistaan.

Tätä se sitten on. Tällaista on varmaan tulla uskoon: ihminen saa iloa ja rauhan.

Ei sitten tarvinnut tulla uskoon, riitti että lopetti juomisen.

Olen hyvin onnellinen. Edelleen ihan kaikesta ihan tavallisesta.

On kuin olisin saanut mahdollisuuden nähdä sen kaiken. Ihan kunnolla.

Voimia kaikille tähän päivään, erityisesti jos se on jotenkin tahmea. Paremmat päivät ovat jo matkalla.

6 tykkäystä

Täytyy sanoa @Räpistelijä että kirjoituksiasi on ilo lukea. Joku voi pitää niitä vaaleanpunaisena höttönä, mutta mitä sitten - antaa pitää.

Kun itselläni on ollut nyt vähän vaikeampi jakso elämässä, niin täältä on ollut hyvä tankata sitä positiivista energiaa, jota sinun ja muutaman muunkin kirjoituksista on välittynyt.

3 tykkäystä

Ensimmäiset pettymyksen, turhautumisen ja lamaannuksen tunteet otettu vastaan ilman pakottavaa tarvetta tarttua lasiin.

Tajusin sen tänä aamuna: ikävän eilisillan ja huolien kanssa heräillyn yön jälkeen olen osannut antaa niiden tunteiden vain olla.

Nyt kun maanantai etenee, ne alkavat liueta.

Turruttavan nousuhumalan tarve turhautumisen tullen alkaa siis ilmeisesti olla jäämässä työkalupakista pois.

Olen tyytyväinen. Asiat eivät nyt kaikin puolin ole ihan mallillaan, mutta selvin päin oleminen on. Ja samoin sen tarve.

Asiat siis kumminkin ovat aika mallillaan.

Kyllä tämä tästä. Voimia kaikkien uuteen viikkoon.

6 tykkäystä

@Räpistelijä : samanlainen aamu täällä. Tekisi mieli riipaista kännit, mutta en ! tunteet tulevat ja menevät.

4 tykkäystä

Illalla kaikki on taas paremmin.

Lueskelen täällä muiden ketjuja hissukseen ja koen suurta kiitollisuutta siitä, kuinka ihmiset kertovat täällä omista elämistään ja haavoittuvuuksistaankin niin suoraan ja rohkeasti. Siinä on suuri lohtu, minulle, silloinkin kun en erityisesti ole lohdun tarpeessa.

Olen saanut tältä yhteisöltä täällä paljon. Tänään tuntuu kuin olisin saanut tämän uuden selvin päin kulkevan elämäni teiltä muilta.

Kiitos vain, tämä on elämäksi tosi hyvä.

Juomahaluja ei ole. Ei vaan kiinnosta. Tänään kävelin entisen kantabaarini ohi ja vilkaisin ikkunasta sisään:

miten ankeaa! Turvonneita kasvoja, väsyneitä katseita, laahustava tunnelma. Jokapäiväinen toisto: juomaa, lisää juomaa ja huomenna uudestaan. Mietin: miksi minä olen istunut tuolla? Mitä minä tuolta sain?

En enää muista.

Juomattomuus alkaa olla sen verran normaali tila nyt ja uusi arki, etten enää joka päivä kiittele itseäni siitä että pystyn tähän. Mutta tänään kiittelin itseäni sen sijaan siitä, että onnistuin kiipeämään kaiken turhautumisen ja hankalan olon yli ihan vain niitä havainnoiden.

Että nimesin ne oloni sen sijaan että olisin pyrkinyt dumppaamaan ne jollain. Vaikka sillä ankealla lähipubin laahustavuudella. Lähipubiin laahustaminen ei edes tullut mieleen kun tuli hankala olo.

Siitä ne sitten hiipuivat, kaiken maailman ikävät olot ja turhautus. Ei siihen tarvittu mitään tyhmää viiniä.

Tämä tuntuu välillä siltä kuin opettelisi kävelemään. Ja ne hetket, joina sitten vaan kävelee, tuntuvat siltä että mikäs tässä nyt niin kummallista on, tässähän sitä vaan vaaputaan kahdella jalalla.

Kirjoitin tässä jonain päivänä jonkun muun ketjuun, että ne tyhjästä välillä päähän pälkähtävät kohtuukäytön ajatukset tuntuvat jotenkin itsestä irrallisilta.

Ajatus näistä ei-minun ajatuksistani on jollain lailla lohdullinen. Seuraavan kerran kun kohtuukäytön kummitus taas istahtaa olkapäälleni ja alkaa syöttää minulle pajunköyttään, voin vain todeta: nuo eivät ole minun omia ajatuksiani.

Omani ovat parempia.

Tällä lohdulla mennään tänään ja huomenna sitten ehkä jollain muulla. Hyvää yötä hyvä yhteisö, nukkukaa kaikki hyvin.

8 tykkäystä

Tavallinen keskiviikko.

Alkoholista luopuminen ei ole jättänyt elämääni mitään tyhjää aukkoa. Tai jos onkin, se on hissukseen täyttynyt tavallisella olemisella, joka tuntuu hyvältä.

Oikeastaan asian voisi ilmaista niin, että juomisesta luopuessani en joutunut luopumaan yhtään mistään, vaan sain luopua mustasta aukosta, jossa ei ollut yhtään hyvä olla.

Nyt ollaan sellaisessa vaiheessa, näemmä, että televisiossa lausuttu “I need a drink” johtaa mielessäni välittömästi seuraavaan ajatukseen: älä tee sitä! Etsä hei tajua että sulle tulee siitä vain väsynyt ja pöhnäinen olo?!

Hyvin ja sikeästi nukutut unet. Aamut, jotka eivät ole tahmeita. Alakulo, jota on paljon, paljon vähemmän kuin ennen, ehkä enää vain tilapäisinä häivähdyksinä.

Itsekunnioitus.

Miksi luopua näistä? En enää keksi mitään syytä.

Kävin eilen alkossa. Kävelin taas suoraan alkoholittomalle hyllylle - on hyvin ystävällistä merkitä se selvästi sillä vaaleanturkoosilla kyltillä, jonka löytää helposti uudestakin myymälästä.

Ostin kokeiltavaksi uuden alkoholittoman punaviinin. Alkoholittoman hyllyn edessä seisoessani tunsin voimakkaasti sellaisen lohdullisen ajatuksen että tämä on nyt minun oma hyllyni. Että minun ei enää tarvitse seistä noiden muiden hyllyjen edessä pohdiskelemassa muka-sivistyneesti sitä, mikä viini mahtaisi olla maittavin, vaikka oikeasti se olisi aivan sama. Kunhan siitä vain tulisi humalaan.

On niin valtavan helpottavaa kun ei vaan tarvitse.

Alkoholittoman viinin maksaminen alkon kassalla on myös hyvä tunne. Minä ajattelen niin tehdessäni joka kerta, että hitsi mä olen reipas. Olen alkoholisti joka ostaa johdonmukaisesti enää vain alkoholittomia juomia. Kassalla tekee mieli taputtaa itseään hyväksyvästi olalle - eiku ei, oikeasti tekee mieli huutaa: katsokaa tänne! Katsokaa, mä pystyin tähän! Tämä sujuu nyt, on hyvä olla, tämän pullon maksaminen ei hävetä! Tässä ei tarvitse luimistella häntä koipien välissä eikä esittää ymmärtävänsä viinien päälle, vaikkei ymmärrä, eikä edes halua ymmärtää,

nyt tässä saa seistä ymmärtämässä vain sen päälle ettei viini tee ihmiselle yhtään hyvää. Jos siinä nimittäin on niitä prosentteja. Että katsokaa, näin viisas minä nyt olen!

No, huudahdin sen nyt vain tänne. Sori.

Tavallinen keskiviikko, hitaalla käynnistymisellä tosin. Mutta eiköhän tämä tästä kohta käynnisty.

Lehdet, joita keväällä odotin puihin, ja joista silloin ajattelin: kun ne puhkeavat, minulla on parempi olla - no, ne lehdet alkavat nyt kellastua.

Katson niitä ja muistan taas: olen ylittänyt vuoren. Ja nyt kun olen, on kevyempi kulkea.

Lehdet putoavat, tulee loskaa. Tulee pimeää.

Siihen saa sytytellä kynttilöitä ja nauttia lasin, pari alkoholitonta punaviiniä. Ja ennen pitkää tulee taas kevät.

Onneksi olen nyt tässä. Hyvää viikon puoliväliä kaikille kanssakulkijoille.

8 tykkäystä

mä taidan tällä viikolla rikkoa mun Alko-mörön, ja käydä siellä turkoosilla hyllyllä valitsemassa jonkun uuden tuttavuuden itselleni. Voin sitten omalle kohtuu-kummitukselleni todeta, että nou hätä, mulla on jo pullo tälle viikonlopulle, relax! :smiley:

2 tykkäystä

Kiitos @Räpistelijä oikea hyvänmielen kirjoitus :smiley: sai hymyn huulille. Hyvä meininki Sulla siellä :sun::smiling_face_with_sunglasses:

1 tykkäys

@nollaaja Jos alko on mörkö niin ehkä sen kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen? Joillekin alkoholittomat viinit yms. voivat kuulemma toimia triggerinä siirtyä takaisin vahvempiin.

Itse olen huomannut kuuluvani heihin, joille näin ei näytä käyvän, mutta en silti halua kannustaa ketään sinne alkoon jos ei itse ole ihan varma vielä siitä, kuinka sen reissun kanssa käy. :heart:

3 tykkäystä

joo, olen varovainen. Haluan kuitenkin testata. Olen nyt muutamia alkoholittomia siidereitä juonut, eivätkä ne ole enää triggeröineet (niinkuin silloin ekalla kerralla). Tässä on syksyn aikana tiedossa tilaisuuksia, joissa olisi sitten helpompi mennä alkoholittomalla viinillä, kuin ottaa vastaan huomiota vesi/limulasin kanssa, ja tuntea itsensä taas ulkopuoliseksi.

2 tykkäystä

Tapahtui jotain tosi ikävää.

Jouduin tilanteeseen, jossa minua kohdeltiin todella inhottavasti. Yritin itse rauhoitella sitä tilannetta siinä onnistumatta.

Lopulta lähdin siitä pois, jouduin siksi ajamaan rapiat sata kilometriä autolla keskellä yötä.

Tämä jos mikä olisi voinut olla triggeri ajaa suoraan baariin.

En ajanut.

Menin kotiin, otin lasin alkoholitonta viiniä, pesin hampaat ja menin nukkumaan.

Vielä aamullakin on ollut ihan todella paha mieli, itkettää. Elämä ikään kuin meni vähän uusiksi. En jaksa avata sitä tähän sen enempää,

mutta en herännyt krapulassa.

En juonut alkoholia.

Olen todella ylpeä itsestäni nyt. Ihan todella.

12 tykkäystä

Halaus Sinulle @Räpistelijä :heart: voimia ikävien tunteiden keskelle. Olet sissi, kun et ‘mennyt helppoon’ ja sortunut juomaan :+1:t2:

Toivottavasti huomenna on edes rahtusen parempi mieli…

3 tykkäystä

Kiitos. :heart:

Onni, että olit ajokunnossa ja pääsit pois. Tuollaiset tapahtumat jäävät ikävästi mieleen pyörimään… Toivottavasti tänään jo parempi päivä siellä!

4 tykkäystä

Voit tosiaan olla ylpeä itsestäsi! Hienosti selvisit tuosta tilanteesta.

Tämä ei varmaan ihmeemmin lohduta, mutta minäkin olen joutunut lähtemään törkeän käytöksen takia niin äitini kuin entisen puolisoni luota. Äitini luota kävelin 10km, että pääsin bussiin. Itkin ja olin jo hakea viinakaupasta lohtua bussimatkalle, mutta sain vaivoin estettyä itseäni. Bussimatkan aikana itkin ja lopulta nousi kiukku, että etpä ämmä kyllä saa minua retkahtamaan, vaikka tekisit mitä.

Nämä on kipeitä kokemuksia ja sattuvat kauankin. Ole itsellesi nyt kiltti, ansaitset kauniita sanoja ja huolenpitoa. :heart_exclamation: ajan kanssa selviät tuostakin, ainakin kipu haalistuu.

7 tykkäystä

No olipas ikäviä tapahtumia. Voit tosiaan onnitella itseäsi, että tosiaan olit ajokunnossa ja pääsit tilanteesta pois etkä sortunut peittämään tunteitasi alkoholilla. Isot pisteet siitä. Olet syystä ylpeä itsestäsi.

Mitä tulee tuohon alkossa käymiseen ja alkoholittomien triggeröintiin. Täällä yksi jolle on niin käynyt. Nimenomaan viinien kanssa koska olen humaltuakseni juonut viiniä. Sama triggeröinti ei käy esim alkoholittoman oluen kanssa. Siksi olenkin pysyttäytynyt siinä, jos tulee tarve hieman juhlistaa tai kyllästyy veteen ja piimään. No voisin juoda myös alhoholitonta kuohuviiniä lasin, jostakin kumman syystä se ei herättele mitään mörköjä. Ja onneksi noita alkoholittomia saa myös ihan normikaupasta. Väkevän himoon otin alkuaikoina inkiväärishotteja ja se todellakin tepsi.

Kovasti tsemppiä sinne!!

3 tykkäystä

Uusia päiviä, parempia kuin se josta viimeksi kirjoitin.

Anteeksi pyydetty, anteeksi annettu. Elämä jatkuu. Ei ole enää paha mieli.

Nyt tämä minun touhuni näyttää vakiintuneen jo monen päivän ajaksi siihen, että sekä nukkumaan mennessäni että ensimmäisenä herätessäni kiitän maailmankaikkeutta siitä, että olen edelleen selvin päin. Ja että saan olla sitä jatkossakin.

Minun ei tarvitse enää juoda.

Olen vaan niin kiitollinen siitä, että jonkinlainen taistelu on nyt ohi. Tai ainakin tuntuu olevan.

Ainakin jokin erä on.

Kohtuukäytön ajatuksia ei enää ole. En kaipaa elämääni mitään prosentteja.

Olen tästä vähän hämmästynyt - mutta ei se mitään.

Näin on hyvä.

Olen nyt lukenut vanhoja päiväkirjojani - tai eiväthän ne edes ole vanhoja. Kahlaan läpi surullisten krapulakuvausten ja itse itselleni suuntaamieni vakuutteluiden, turhan puheen uusista aluista.

Ei niitä yksin tullut.

Uusi alku tuli täällä, tässä seurassa.

Kiitos tästä seurasta. :heart:

Tällä viikolla olen palannut jumppaan. Salin peilistä katsoo hieman solakampi ja paljon iloisempi ihminen kuin vielä viime keväänä.

Hän on nyt jotenkin kevyt, ja jaksavaisempi.

Steppilaudan päällä tänään hypellessäni en pystynyt käsittämään, kuinka olen pystynyt hyppelemään sillä sellaisessa elämässä, jossa ollaan humalassa harva se päivä. Voi miten väkinäistä se hyppely silloin oli, miten väsynyttä,

voi miten paljon kevyempää nyt. Vähän kaikki.

10 tykkäystä

Hyvä sunnuntai. Ei mitään hätää. Silti:

eilen kävin ison riidan. Hermostuin itse vähän turhan paljon, suomeksi sanottuna ylireagoin.

Olen joskus tehnyt sitä enemmänkin. Mutta tämä oli ensimmäinen kerta sen jälkeen kun lopetin juomisen.

Riidan jälkeen istuin bussissa matkalla kotiin ja sieltähän se tuli, kuin tyhjästä, ajatus: mä menen tästä bussista suoraan baariin, juon viiniä.

Onneksi matka oli sen verran pitkä, että koko huono ajatus ehti mennä ohi. Ja nopeasti se menikin. Mutta siellä se näköjään koko ajan väijyy, olkapäällä ja takaraivossa, nopea ratkaisu voimakkaaseen vitutukseen.

Se on automatisoitu.

Tämä oli hyvä muistutus. Se oli mieliteko, joka ei tuntunut mieliteolta vaan ratkaisumallilta. Ikiaikaiselta.

Hyvä muistutus siitä, ettei tässä suinkaan olla kuivilla, vain selvin päin.

Hitto.

7 tykkäystä