Päätöksen jälkeinen päivä

Hei.

Olen uusi täällä. Olen täällä siksi, että haluaisin, että eilinen krapulani olisi viimeiseni.

Olen jo useamman vuoden ymmärtänyt, että juomiseni täyttää alkoholismin tunnusmerkit, ainakin jossain määrin. Silti olen haaveillut kohtuukäytöstä. Ja mitä enemmän olen siitä haaveillut, sitä kauemmaksi se näyttää lipuneen.

En ole koskaan juonut päivittäin enkä koskaan loivennellut. Siksi onkin ollut aika vaikea tajuta, että alkoholi on minulle silti aikamoinen ongelma. Huomaan, etten pystynyt tähänkään kirjoittamaan pelkästään että juomiseni täyttää alkoholismin tunnusmerkit, ilman että lisäsin perään sanat “jossain määrin”.

Olen viime viikot, ehkä myös viime kuukaudet, ehkä viime syksystä asti, enimmäkseen juonut yli riskirajan. Ja sitä ennen koko elämäni vaihtelevasti liikaa. Olen pienikokoinen, hissukseen ikääntyvä nainen, joten yhdestä kolmeen kertaan viikossa ihan itse juodulla humalalla päästään jo aika surullisiin lukemiin.

Viime viikkoina olen yrittänyt laittaa ne liiat humalat vaikean elämäntilanteen piikkiin. Elämäntilanne on kieltämättä vaikea, nyt on kuormitusta monellakin eri tavalla, mutta ehkä siitä ei sittenkään selviä menemällä humalaan salaa itseltään useamman kerran viikossa.

Kävin toissapäivänä taas yhdellä. Join sen yhden lasin viiniä, joka on aina yhden sijaan vain ensimmäinen, ilman että edelleenkään ymmärrän sitä itse. Ajoissa. Aamuviideltä olen onnistunut mönkimään takaisin kotiin omaan sänkyyni ilman että muistan, miten. Tästä on tullut aivan tavallista.

En enää halua elää näin. Minua on lohduttanut lukea teidän muiden juttuja täällä, tuntuu kuin en olisi yksin.

Ajatus juomisen lopettamisesta kokonaan on pelottava ja jotenkin jopa surullinen. Silti en enää usko, että minulla on kauheasti vaihtoehtoja. Se ainoa toinen vaihtoehto taitaa olla alkoholismi, joka vain pahenee. Ja kyllä se sittenkin kai on lopettamista surullisempi tapa elää.

Tältä sivustolta löytyvien testien mukaan alkoholiriippuvuuteni on vahva ja tämänhetkinen viikkokulutukseni huolestuttava. En ole enää useampaan kuukauteen käynyt alkossa, koska tiedän hyvin, että kaikki kotiin varastoitu viini hupenee kaapista hetkessä, mutta lähin ravintola on edelleen aivan turhan lähellä ja sinne on aivan turhan helppo mennä. Eikä asiaa yhtään auta se, että lähes kaikki siellä iltojaan istuneet ihmiset ovat alkaneet käydä minulle turhankin tutuiksi.

En tiedä olenko oikeasti mikään Lopettaja. Mutta sen tiedän, etten ainakaan ole mikään Vähentäjä - juomiseni kun ei ole vähentynyt yhtään siitä hetkestä kun joitain vuosia sitten aidosti tajusin juovani aivan liikaa. Päin vastoin.

Haluan silti yrittää. Tilasin eilen sähköpostiini Uusi alku -viestit seuraavaksi 30 päiväksi, ja kun laskuri nyt näyttää yhtä päivää, se tuntuu jotenkin hyvältä. Paljon paremmalta kuin eilen, kun lukema oli nolla. Kirjoitan päiväkirjaa, paljonkin, ja kun lueskelen niitä nyt viime vuosilta, oma huoleni omasta juomisestani on niiden kestoaihe niin että siitä kirjoittaminen itselleen jo kyllästyttää. Se kun ei näytä muuttavan yhtään mitään.

Siksi kirjoitan nyt tänne. Että hei: minäkin haluan lopettaa juomisen. Koska se ei enää pitkään aikaan ole oikeasti ollut yhtään kivaa. Enkä usko, että pystyn lopettamaan sitä ihan kokonaan yksin.

12 tykkäystä

Kuulostaa ihan minun tarinaltani.

Sama tilanne, kohtuukäyttö ei onnistu, pakko lopettaa kokonaan. Ajatus on harmittava, kun miettii vaikka kivoja kesäjuhlia tai kavereiden tapaamisia.

Toivottavasti pystymme tukemaan toinen toistamme hankalissa hetkissä!

5 tykkäystä

Niin tuttua tuo, vaikea ajatus tulevista ystävien tapaamisista ilman että kilistellään. Heidän kanssaan kun on harvoin muuta tehtykään.

Joo, tuetaan toisiamme. Jotenkin tuntuu kyllä että hankalia hetkiä on tulossa. Perjantaina viimeistään - minut tuntien varmasti jo keskiviikkona tai torstaina.

1 tykkäys

Tervetuloa. Täällä me kaikki muutkin painimme saman ongelman kanssa.

”Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen” ← Noin sanoi Paasikivi aikoinaan, ja erityisen hyvin tuo lause mielestäni sopii alkoholiongelmasta eroon pääsemiseen. Ensin pitää tunnustaa itselleen että kyllä vaan, minulla on ihan oikea ongelma. Eikä missään lainausmerkeissä, vaan isoilla kirjaimilla kirjoitettuna. Vasta sen jälkeen on mahdollista aloittaa varsinainen irtaantumisprosessi.

Suosittelen keskittymään ensisijaisesti vain tähän päivään ja tähän hetkeen. Voi olla että vaikeita päiviä tulee, mutta pikkuhiljaa aivot oppivat uudet toimintatavat ja juomisajatukset hitaasti mutta varmasti vähenevät.

Alkuvaiheessa on aika tyypillistä, että etukäteen suree tapaamisia ystävien kanssa, kesäjuhlia jne. Mutta niistäkin oppii aivan taatusti nauttimaan selvinpäin kunhan vaan antaa itselleen aikaa.

Ei niin, että ”minä en saa enää juoda”, vaan niin, että ”minun ei TARVITSE enää juoda”. Siinä on vissi ero.

Lisäksi voin omasta ja varmaan monen muunkin kokemuksesta sanoa, että kun tulee halu pistää korkki kiinni, niin siihen hetkeen pitää tarttua kaikin voimin ja kynsin ja hampain ja ottaa homma tosissaan. Koska voi mennä vuosia ennenkuin se halu tulee uudelleen.

1 tykkäys

Kyllä me kuule nyt tähän tällä kertaa pystytään! Syödään hyvää ruokaa juominkien tilalle niin ei mahaan muuta mahdu.

2 tykkäystä

Kiitos.

Nyt tuntuu oikealta ratkaisulta se, että tulin tälle sivulle muutenkin kun vain lukemaan toisten juttuja. Kiitos tervetulotoivotuksista. Alkaa tuntua että siitä lopettamisesta voi ihan hyvin olla nyt jotain toivoa.

3 tykkäystä

Niin ja nyt illalla (kun olen iloinen siitä että tuli tällainen päivä 1, josta laskeminen voi huomenna jatkua) mietin sitä, miksi on niin kauhean vaikea myöntää itselleen olevansa alkoholisti. Että miksi juuri sen sanan käyttäminen tuntuu niin vaikealta.

Ehkä se johtuu siitä, että alkoholismi on jotenkin niin häpeällinen, kivulias epäonnistuminen.

En haluaisi olla näin epäonnistunut. En vain haluaisi.

Hei @Räpistelijä ja tervetuloa palstalle!

On ihan sama, miten ongelmaa kutsuu. Mutta et varmasti kirjoittaisi täällä jos et kokisi, että alkoholi on sinulle ongelma. Ensimmäisinä päivinä ei kannata kovin laajasti miettiä, vaan mennä tämä hetki ja sitten tämä päivä selvänä. Ja toistaa se huomenna. Tänne voi jakaa ajatuksia, se auttaa.

Suosittelen hakemaan apua myös muualta kuin Plinkistä. Päihdehuolto, työterveys, AA… Ihan mitä tahansa tai vaikka niitä kaikkia. Yksin on tosi vaikeaa lopettaa. Ja vaikka avun pyytäminen tuntuu vaikealta, voin sitä kokemuksesta suositella.

Silti mikään apu ei ole taikasauva, itse raittiutta on tahdottava ja juomat jätettävä juomatta. Yksi kerrallaan.

Tsemppiä ja raitista iltaa!

3 tykkäystä

Häpeää @Räpistelijä en ole täällä ajatellut juurikaan- siviilissä paljonkin.

Repsahdin viime viikonloppuna “hauskaan” juomiseen. Minulla se pysyi siinä, menin ihan hyvillä mielin nukkumaan. Kunnes puoliso tuli kotiin hiukan myöhemmin tuhannen kännissä ja itki pelkoaan, että tavalla tai toisella menettää minut. Sille viinalle. Juomiselle tai raitistumiselle.

En osannut sanoa siinä hetkessä mitään. Nyt ollaan puhuttu, mutta kaikki ei ole selvää.

Paitsi minä huomenna. Olen selvä.

4 tykkäystä

Päivä 2. Aurinko paistaa.

Olo on eilistä parempi, toissapäiväinen krapula alkaa olla ohi.

Heräsin hyvällä mielellä siitä, että olen mennyt tekemään tällaisen lopettamispäätöksen ja tullut tänne. En kai uskonut koskaan pystyväni tällaiseen, päätökseen. Tai vertaistuen hakemiseen.

Peiliin katsominen on kuitenkin vaikeaa. Sieltä katsoo takaisin ihminen, joka näyttää ikäistään vanhemmalta ja siltä, että lähipubi on käynyt tutuksi.

Juuri nyt se tuntuu kaikista vaikeimmalta. Että juominen on alkanut näkyä naamasta.

Ehkä pitää nyt vain tehdä jotain muuta kuin katsoa peiliin.

Olen pelännyt lopettamispäätöstä, koska en ole uskonut, että minusta olisi siihen. Vielä viikko sitten ajattelin että juu, mä lopetan sitten toukokuussa vaikka, kun tässä on ensin vappukin ja kaikkea.

Nyt ajatus jostain kuohuviinipullosta jossain humalaisessa seurassa - tai yksin - ei tunnu lainkaan hauskalta. Ei lainkaan. Se ei enää tunnu juhlalta.

Se tuntuu vain pahalta.

Nyt tuntuu siltä että haluan olla vain selvin päin. Kun on kohta vappukin ja kaikkea.

Tuntuu siltä että en oikeasti enää jaksa kaikkea sitä, mitä tässä elämäntilanteessa täytyisi nyt jaksaa, ellen ole selvin päin. En jaksa enää krapuloita, syyllisyyttä juomisesta, pelkoa siitä mitä ehkä olen jo tehnyt tällä terveydelleni. En jaksa morkkista siitä että jotain jää seuraavana päivänä tekemättä.

En kai ole ennen pitänyt kokonaan lopettamista minään oikeana vaihtoehtona, itselleni.

On tosi kummallista tajuta, että nyt taisi silti käydä niin. Että se alkoi äkkiä tuntua ainoalta vaihtoehdolta.

Olen tästä jotenkin kummallisella tavalla onnellinen. Ja aurinko paistaa.

Mukavaa päivää kaikille.

9 tykkäystä

Nyt kun on tullut sopiva mielentila lopettaa, se kannattaa käyttää hyödyksi ja käyttää kaikki keinot raitistumiseen.
Kirjoitan myöhemmin lisää mutta juomanaama kyllä freesiytyy, kun on juomatta. Minäkin näytin vanhemmalta ja aika räntsähtäneeltä viimeisinä juomavuosina… ja nyt liki 10v raittiina elämisen kälkeen jopa nuoremmalta kuin silloin vaikka ikää on se 10v enemmän.
Usein raittiina innostuu muihinkin muutoksiin, liikkuu, syö paremmin, ehkä lopettaa tupakoinnin ja tietenkin terveempi keho näyttää terveemmältä olipa ikä mikä hyvänsä.

Tsemppiä raittiuteen! Päivä kerrallaan keho ja mieli toipuu.

4 tykkäystä

Tuon yök-tunteen kun saisi pidettyä yllä! Alkuviikosta tuntuu tuolta ja sitten tulee viikonloppu… Yhtään jos alkaa tulla se tunne, että ei kai yksi haittaa niin tullaan tänne huutelee vertaistukea!

3 tykkäystä

@Riikinkukko jep. Tehdään niin.

Tulin juuri jumpasta. Teki yhtä hyvää kuin ennenkin. Olen onnistunut käymään koko talven, kahdesta neljään kertaan viikossa, ja siksi olen nyt ihmeen hyvässä kunnossa vaikka sielu on suht romuna.

Sitä en oikein ymmärrä, missä välissä olen sitten ehtinyt juoda ne kaikki tämän kevään humalani, mutta jostain sille vaan on löytynyt aikaa. (Tosiaan minullakin vain öisin, kun muu perhe nukkuu. En minäkään halua pitää perhettäni yleisönä sille humalalle.)

3 tykkäystä

@Räpistelijä Day 3, mikä boogie? Täällä viime yö oli vielä jotenkin ihan kaamea. Heräilyä, hikoilua, korkeaa sykettä… Mutta 9 tunnin yöunia olen alkuviikon vetänyt. Alkaa pikkuhiljaa olla mieli iloinen ja pahin morkkis selätetty.

3 tykkäystä

Hitto, että tuo kaikki on niin tuttua. Kiva kun jaksoit kirjoittaa. Alko on hallinnut minunkin elämää tosi pitkään. Olen juonut järven ja nuollut kivetkin… Mutta kun mikäli ei riitä. Itse ja elimistö tottunut tähän puuduttavaan tilaan. Olet nyt oikeassa paikassa, täällä ei kukaan vittuile. Tsemppiä :+1:

2 tykkäystä

Päivä 3 on ollut hyvä päivä. Olen viettänyt sen lähipiirin pikkuihmisten kanssa ja todennut, ettei iloiseen sekoiluun mitään viiniä tarvita. Höpöillä voi ilmankin. Itselläni tosin on ollut huomattavan paljon vähemmän sekoiluvoimia tänään kuin lähipiirin leikki-ikäisillä.

Nyt istun kantabaarini kantapaikalla juomassa vichyä. Tällä tuolilla olen sekä tehnyt paljon töitä että kiskonut paljon enemmän sitä viiniä kuin tässä elämässä välttämättä olisi tarvinnut.

Nyt ei tee mieli viiniä. Ei, vaikka sitä juodaan muissa pöydissä. Eilen teki, kotona viiden minuutin verran, kun sain illalla sähköpostin joka oli iso pettymys.

Sitä automaatiota oli kiinnostavaa havainnoida: että tuli-jokin-tunnetila, nyt-äkkiä-vähän-viiniä.

Onneksi sitä viiniä ei kotona ollut ja onneksi olin kertonut tällä palstalla, että haluan lopettaa koko homman. Muuten olisin hyvinkin voinut siirtyä autopilotilla tähän baariin ja tuttu iso lasi olisi tyrkätty eteeni ihan pyytämättä. Koska ainahan sitä yhden voi ottaa jos harmittaa. Kuten varmasti hyvin tiedätte.

Istun tässä nyt, koska en usko, että onnistun ikinä siirtämään koko elämääni vain selvin päin elävien ihmisten pariin. Siinä jäävät ihmiset sitten pääosin tapaamatta. En minä kaipaa sitä että ihan kaikki menee uusiksi, vain sitä ettei minun tarvitse juoda vaikka muut niin haluavat tehdä.

Tämä on siis siedätystä, johon päätin ryhtyä saman tien. Opetan itseäni istumaan tässä ilman että minun täytyy huijata itseäni kuvittelemalla, että voin hyvin ottaa tässä vain yhden.

Minä juon tässä pelkkää vichyä nyt, samalla kun teen hetken verran töitä, sillä sen vichyn voimin en todennäköisesti kömmi kotiini aamuviideltä ja menetä muistiani rappukäytävään, vaikka joisin sitä litratolkulla.

Tiedostan hyvin että tämä tässä on nyt vaaran paikka. Mutta koska vaaranpaikat tulevat olemaan edessä joka tapauksessa, päätin että hoidetaan tämä ensimmäinen nyt sitten alta pois.

Se tulee ehkä sitten jonain toisena päivänä se kauhea kiusaus. En ihmettelisi vaikka tulisi jo huomenna.

Nyt sitä ei kuitenkaan ole.

Saattaa olla, että olen ihan oikeasti saanut tarpeekseni. Kyllä kai siihen juomiseen voi vaan ihan aidosti kyllästyä. Vaikka se olisi mennyt kuinka pahaksi automaatioksi hyvänsä.

2 tykkäystä

Istuin lopulta siellä baarissa tänään useamman tunnin, tein läppärilläni sen homman mitä pitikin ja join vaan sen yhden vichyn. En mitään muuta.

Oli jotenkin kevyt avata se baarin ulko-ovi kotiin lähtiessä vähän iltayhdeksän jälkeen. Ei tehnyt mieli jäädä.

Tänään tämä oli helppoa. Tulevina päivinä sitten varmaan vaikeampaa, mutta ehkä tänään saa olla iloinen siitä ettei mikään mennyt pieleen.

2 tykkäystä

Sinulla on nyt hyvä asenne päällä ja selkeästi olet tilanteen päällä! Pyhät edessä mutta tuolla asenteella ne kyllä hanskataan.

2 tykkäystä

Tunnut olevan harvinaisenitsetietoinen meidän addiltien joukossa. Me kun olemme ihan mestareita valehtelemaan itsellemme ja keksimään sinunkin antamia tekosyitä pihteidemme käytölle. Koska ahdistavat ja vaikeat asiat on ahdistavia käydä läpi selvinpäin. Paljon ahdisavampia kuin se käytön tuoma itseinho ja pettymys kyvyttömyyteenaä. Sitä kun on jo paettu sinne substanaseihin… ja rehelliseti sanottuna, onhan sielrä käytön tieltä myös hauskoja muistoja. Ainakin itselläni yhdet elämäni parhaista ja hauskimmista ajoista elin aineiden vaikutuksen alaisena. Jos se olis pelkkää paskaa niin tuskin kukaan sitä harrastaisi ainakaan pitkiä aikoja. Toki se käytto kun ei koskan tunnu loppuvan niihin hyviin ja hauskoihin aikoihin… aina sitä tunnutaan rysättettävän jollain tavalla pohjaan. Ainakin henkisesti loppuun, jos vaikka työ ja muut elämän kiintopesteet oliskin säilynyt. Omalta polultani opin sen että selviämisen edelllytys on brutaali rehellisyys itselleen. Syyt hemmettiin, maailmssa on ihmisiä jotka on kamalammissa tilanteissa eikä ne kaikki päädy addikteiksi. Se rehellinen myöntäminen itselleen on niin helvetin rankka polku! Miten kestää se itseinho, epäonnistuminen, itsensä henkinen ja fyysinen tuhoaminen, saati sitten jos läheisimmät on joutuneet kärsimään omasta käytöstä. Toinen asia joka on pakko myös oppia on itselleen anteeksiantaminen. Enkä tarkota sillä hyväksymistä tai sitä ettei itseensä saisi olla pettynyt tai vihainen. Tottakai saa ja pitääkin. Mutta tulevaisuuden tuhoaminen sillä että ruoskii loputtomasti itseään teoistaan estää toipumisen täysin. Vittu mokasin ja isosti! Fuck yeah. Ja samalla opin itsestäni paljonkin. Asioiden taakseen jättäminen on opittava. Menneisyys on ainakyllä siellä muistuttamassa sua itsestään, sen voin taata! Mutta muista aina että sulla on just nyt tämä hetki, ja mahdollisuus muuttaa kaikki. Älä anna menneen tuhotatulevaisuuta. Sitä on anteeksianto itselleen. Normaalisti en usko kovinkaan monen selviävän päihteistä, mutta rehellisesti voin sanoa että suhun uskon täysin!

3 tykkäystä