Päivä 5, aamukahvi.
Huomaan koko viikon aidosti hämmästelleeni sitä, ettei minulla näinä päivinä ole ollut krapulaa. Kun herää aamulla vähän väsyneenä, täytyy sanoa itselleen: tää ei kyllä johdu siitä että olisin eilen juonut jotain. Ja sitten se tuntuu aivan kummalliselta. Sitä joutuu ikään kuin vastaamaan itselleen: aijaha, niin joo, tosiaan, en olekaan.
Tämä kai ei kerro muusta kuin siitä kuinka viime viikkoina on ollut aivan tavallista olla krapulassa myös viikolla. Ja siitä, kuinka tavallinen tila siitä muutenkin on tullut.
Ei edelleenkään tee mieli juoda. Pääsiäinen selvin päin on oikein hyvä ajatus, vaikka siihen(kin) aina ennen on kuulunut viini. Mutta:
olen silti huomannut, että vaikka ensimmäistäkään lasia ei tee mieli ottaa ja ajatus humalasta, turruttamisesta tai jostain lähibaarissa sopertelusta tuntuu lähinnä kamalalta, ajatukseni askaroivat silti viinilasin parissa.
Ajattelen täyttä kuohuviinilasia pitkin päivää. Ajattelen sen roolia elämässäni. Ajattelen viinin makua ja väriä, sitä lohtua kun kylmä lasi on kädessä ja itsensä saa palkita: kaiken jaksamisesta, siitä ettei jaksa enää oikein mitään mutta pysyy edelleen hienosti hengissä, toisten auttamisesta, toisten ymmärtämisestä, toisten asemaan asettumisesta, toisten puolesta toimimisesta, toiveikkuudesta tulevaisuuden suhteen vaikkei aina hyvältä näytä, jopa siivoamisesta. Viini on ollut palkinto kaikesta, palkinto ja lohtu.
Olen pitkin viikkoa ajatellut että niin, tällaista se addiktio on. Minuun on ohjelmoitu viinilasi ja sen ohjelmoiminen pois päältä ei taida olla ihan niin yksinkertaista kuin toivoisin. Se on jotenkin aivoissani, ei pelkkä toimintamalli vaan suoranainen pakottava lohtu.
Kuinka ihminen ohjelmoi pois päältä näin syvään uurretun lohdun? Sehän täytyisi korvata jollain muulla.
Millä korvata lasi kylmää kuohuviiniä?
Olen kokeillut liikuntaa, koko talven. Ja paljon jo ennen sitä. Endorfiinit jumpan tai juoksun jälkeen ovat ihania, mutta eivät silti koskaan niin ihania kuin ensimmäinen kulaus.
On monia tapoja huolehtia siitä, että onnistuu huijaamaan itseään. Itse olen viime viikkoina vienyt tämän niin pitkälle, että olen selittänyt itselleni, ettei mulla ole mitään hätää koska pystyn käymään jumpassa kolme, neljä kertaa viikossa. Oikeasti olen kuitenkin jopa suunnitellut ne jumppa-aikatauluni niin, että pystyn juomaan sitä viiniä aina jumpan jälkeisenä iltana, pitämään välipäivän (lue: olemaan krapulassa) ja taas mennään, reippaasti seuraavana päivänä. Lukujärjestyksessä on siis ollut viikottain kolmesta neljään jumppaa ja kahdesta kolmeen humalaa.
Kuinka järjettömiä lukujärjestyksiä ihminen oikein voi laatia?
En lopulta tiedä, mikä minut sai silloin viisi päivää sitten ajattelemaan, että nyt voisi riittää.
Luulen kuitenkin, että huoli omasta terveydestä alkaa olla se, joka lopulta on pakottanut näillekin sivuille.
Tätä on vaikea kirjoittaa tähän, koska se huoli on niin suuri, mutta: minua on alkanut sattua aina kun olen juonut ne viinini.
Sattuu ylävatsaan, vasemmalle puolelle, ja sattuu selkään, sinne missä kuvittelen kantavani munuaisiani. Enimmäkseen vasemmalle puolelle. Näitä kun googlailee, vastaukseksi saa lähinnä pitkälle edenneen haima- tai munuaissyövän. Tai molemmat.
Lakkasin sitten lopulta googlaamasta ja tulin tänne. Nyt toivoisin, että kaikki käsistä lähtenyt viinin lipittäminen olisikin vain ollut pahaa unta.
Minua pelottaa, mitä olen itselleni tehnyt, vaikka olen niin monen ihmisen tärkeä turva ja tuki ja niitä hommia olisi edessä vielä vuosikaudet.
Minua oikeasti helpottaisi, jos voisin syyttää tästä kaikesta jotakuta muuta. Että voisin vihata vaikka jotain tiettyä ihmistä joka on minulle ne kaikki viinit lasiin kaatanut. Se olisi ihanaa, siinä voisi aikansa vihata, ihan täysillä, ja siirtyä sitten eteenpäin. Mutta kun.
Te täällä varmaan tiedätte, keneen se viha tai pettymys tai inho sitten lopulta kohdistuu. Ja sen ottaminen vastaan itseltään kaiken muun kuormituksen päälle on välillä vähän liikaa.
Toivon, ettei tämä pitkäperjantai menisi nyt ihan täydeksi jossitteluksi. Mitäpä tälle oikeasti mitään enää voi, muuta kuin tästä eteenpäin. Mutta silti:
olisinpa toiminut toisin. Jo kauan aikaa sitten.
Kuuluuko se jotenkin päivään 5, että juuri tätä täytyy surra juuri tänään?