No tämäpä just.
Eilen illalla se alkoholiton kuohuviini maistui niin hyvältä ja tulin siitä niin onnelliseksi, että oli pakko käydä tarkistamassa etiketistä, onko siinä sittenkin jotkut pienet prosentit.
Ei ollut, 0,0% siinä luki.
Olin aivan ihmeissäni. Tuli mieleen, että voisiko tässä nyt olla käynyt niin, että kun aivoni ovat tottuneet saamaan sen dopamiiniryöpsähdyksen nimenomaan (ensimmäisestä) lasista viiniä muiden juomien sijaan, ne saavat sen edelleen, vaikka viinistä puuttuu se etanoli?
En siis tarkoita, ettenkö olisi räpistellyt nimenomaan sen etanolin tuomien dopamiinien perässä kaikki nämä vuodet, tietenkin olen, mutta ehkä tässä onkin nyt kyseessä jokin omien aivojeni ihana erehdys? Että kun olen ehdollistunut Pavlovin koiran tavoin ensimmäisen viinilasin tuomaan hetkelliseen hyvään oloon ja helpotuksen tunteeseen, joka alun perin on tietenkin johtunut viinin sisältämästä alkoholista, se tunne tulee edelleen vaikka viini olisi alkoholitonta?
Siltä tämä ainakin eilen vaikutti.
Jos näin on, tulevista ajoista voi kyllä tulla helpompia kuin olin etukäteen kuvitellut.
Olen pelännyt retkahtamista ja täältä lukemien muiden tarinoiden perusteella pitänyt sitä jokseenkin itsestäänselvänä. Että ennen pitkää minäkin varmaan.
Ja voihan olla niin, että ennen pitkää minäkin. Mutta ainakin on nyt niin, että ainakaan vielä en tunne sellaista tarvitsevani. Se pahin houkutus olisi pitää kädessä lasia hyvää viiniä ja nostaa se huulilleen yhdessä muiden kanssa (tai yksin). Jos sen saman kokemuksen kerran voi saada alkoholittomastakin, en nyt ihan äkkiseltään keksi, miksi täytyisi lipsua takaisin siihen vahvempaan versioon, jonka litkiminen sitten lähtee käsistä.
Jep. Minäkin tietenkin join koko pullon.
Siinä oli jotain huvittavaa. Että miksi ihmeessä pitää juoda koko pullo, vaikkei siitä tule humalaan?
Siksi varmaan kun on vaan aina ollut tapana. Että itseään ei vaan voi pysäyttää.
Jouduin myös useampaan otteeseen siinä sen viinin huvetessa muistuttamaan itseäni siitä, että ei, tästä ei tarvitse nyt huolestua, ja että ei, en ole kohta humalassa. Että tästä ei tarvitse potea kaiken yli käyvää syyllisyyttä.
Kiitos!
Kyllä tämä nimenomaan vapaudelta tuntuu. Vapaudelta olla rauhassa, vapaudelta olla juomatta, vapaudelta olla oma itsensä.
Tähän voisi tottua.
Mukavaa vappupäivää kaikille ja kiitos taas kerran siitä että saan jakaa näitä ajatuksia kanssanne.