Laskuri nollattu.
Kävin eilen baarissa kohtuukäytön kummituksen kanssa. Join alkoholittomien siidereiden välissä yhden lasin viiniä, kivennäisvedellä jatketun.
Se oli mukavaa, mutta heti perään ajattelin että ehkä vähän turhaa.
Tästä pitäisi ehkä kertoa täällä häpeillen ja katuvaisena. En kuitenkaan jaksa häpeillä, katumuksenkin kanssa on vähän niin ja näin. Enemmänkin harmittaa, etten viikon päästä voi sanoa itselleni olleeni kolme kuukautta kokonaan juomatta.
Kohtuukäytön kummitus on nyt flirttaillut siihen malliin, että tajusin, että kokeiltava on. Että sen saa rauhoittumaan. Ja minä sitten kokeilin.
Sen yhden lasin jälkeen ei enää tehnyt mieli toista. En siis ottanut, palasin takaisin alkoholittomiin ja se tuntui oikein hyvältä. Taivas ei viinilasin myötä auennut, ei tapahtunut mitään ihmeellistä ja ihanaa, eikä kauheaa, viinihimon portit eivät räjähtäneet auki sen enempää enkä halunnut olla humalassa.
Oli mukava ilta. Nauroin paljon. Aamulla heräsin päänsärkyyn. Mietin, voiko sen saada vain yhdestä lasista viiniä,
miksei voisi. Kehollehan on tarjoiltu myrkkyä.
En mene lupaamaan miten tästä eteenpäin, mutta tekee mieli kyllä jättää nyt se myrkky taas väliin. Hyvä olo, jonka kahden ja puolen kuukauden täysraittiudella saavutin, on niin hyvä ja niin tarpeellinen, etten kyllä halua sen kummituksen sotkevan tätä kuviota ihan kokonaan.
Tiedostan hyvin, että ei siihen montaa tuollaista yhtä lasia tarvita kun kyseessä taas on tapa, ja ensimmäisen perään tarvitaan toinen. Ja niin edelleen. Ja sitä minä en edelleenkään halua.
Luulen että annoin (varmaankin ihan perusriippuvuuden lisäksi) kohtuukäytön kummitukselle pikkusormen ihan vain näyttääkseni itselleni, ettei se nyt niin ihmeellistä ole, viinin juominen. Eikä ihmiselle välttämätöntä.
Taidan suhtautua tähän koko hommaan nyt kuin olisin lapsi, jolta jokin on kielletty. Ja koska menin kieltämään itseltäni juomisen (erittäin hyvistä syistä), sitä piti nyt sitten vaan kokeilla.
Onneksi se ei ollut ihmeellistä. Nyt tiedän, millaista on juoda baarissa lasi viiniä hauskassa seurassa. Se on ihan suht samanlaista kuin juoda siellä jotain alkoholitonta. Molemmista tulee kevyt olo,
se kevyt olo tulee siitä naurusta.
Tällaisesta oikeastaan aika tahallaan itse järjestetystä retkahtamisesta ei tietenkään voi olla ylpeä, etenkään täällä Lopettajissa. Enkä olekaan. Mutta olen nyt silti ylpeä siitä, etten ottanut toista lasillista. Että tunnustelin sen ensimmäisen jälkeen, että onko nyt todella niin että tätä olisi hyvä jatkaa, ja totesin että ei ole.
Olen ehkä edelleen sillä tiellä jolla haluankin olla. Suhteeni alkoholiin ei ole terve eikä varmaan tule koskaan olemaankaan. Alkoholi on asia, jonka kanssa minun täytyy koko loppuelämäni olla erittäin tarkkana.
Tämän verran tänään ymmärrän. Ja tajuan, että parasta olisi kyllä siksi olla kokonaan ilman. Koska siitä tulee kaikista mukavin olo. Ei pelkästään seuraavana päivänä, vaan jo siellä baarissa.
Ehkä tämä pieni päänsärky auttaa taas eteenpäin. Ehkä se on hyvä muistutus siitä, mihin en takaisin halua.
Mukavaa viikkoa kaikille.