Ihan ymmärrettävää, että ne ajatukset tuntuvat hävettäviltä, onhan stigma niin vahva. Varsinkaan me noviisit ei ehkä olla vielä valmiita asiaa (omaa päihderiippuvuutta) täysin sisäistämään, vaikka se onkin “ääneen” sanottu edes täällä anonyymillä palstalla.
Niin tosiaan. Anonyymillä palstalla, jossa kaikki ovat samasta syystä: päihdeongelma, vaikea riippuvuus, alkoholismi, alkoholin ongelmallinen käyttö, miten sen nyt kukakin haluaa sanoittaa. Jos ei täällä, missä ihan joka ikinen painii tai on paininut samojen tunteiden kanssa, hävettää kertoa niistä vaikeista ja “vääristä” ajatuksistaan niin missäs niistä sitten kertoisi?
Oon tosiaan lukenut läpi paljon myös vuosien takaisia ketjuja. Niistä on helpompi hahmottaa se kaari, miten homma useimmiten etenee. Osa ketjuista päättyy upeasti, osa kurjasti, osa vain katkeaa ja hetkeksi jää miettimään, kuinkahan tuonkin ihmisen lopulta kävi. Tieto lisää tuskaa, mutta ainakin minulla myös helpottaa suunnattomasti kun on jonkinlainen käsitys, mitä omallakin kohdalla todennäköisesti odotettavissa on.
Olen hävyttömästi varastanut @Setämies taktiikan ja etsinyt päivittäin käsiini kaikkea mahdollista tietoa ja vertaiskokemuksia aiheeseen liittyen. Mitä enemmän tietoa saan, sitä rauhallisemmin osaan suhtautua. En minäkään ole tässäkään asiassa mikään uniikki erityisperhonen, jolla sairaus maagisesti etenisi eri latua kuin ihan kaikilla muilla.
Toivon, että tuo tieto auttaa tosipaikan tullen suhtautumaan niihin omiin “tiloihin”, tunnistamaan ne ja hyvällä onnella muistamaan, että kyse on tosiaan vain tunteista, jotka menevät ohi. Hankala hommahan on toki se, että niiden tunteiden pitää antaa tulla ja kohdata ne. Vaikea rasti ihmiselle, joka vuosikaudet on turruttanut lähes koko tunne-elämänsä alkoholilla.
@RiAV Minulle oli alkuun iso hämmästyksen aihe, että juurikin onnellisuus ja hyvä olo tuntuu niin monelle olevan niin vaarallinen tunne ja iso triggeri. En usko, että olisin yhtään osannut moiseen varautua ilman tätä tiedonkeruutani. Väitän, että 99% varmasti olisin kompastunut tuossa vielä edessä siintävien rajapyykkien kohdalla juurikin siihen. Nyt on kuitenkin edes jotenkin valmistautunut tuohonkin skenaarioon ja on pikkuisen paremmat mahdollisuudet tarpoa siitä läpi ratkeamatta.
Edit: Aamukahvi ei ole vielä tehnyt tehtäväänsä, parit typot korjattu