Tänään pieni illanvietto, perinteisine viinitonkkineen.
Siinä ne sitten vaan lepäsivät, pöydällä. Ihan hiljaa ne siinä olivat, en kuullut mitään kutsua.
En mitään. Oikeasti. Toisten viinilasitkaan eivät herättäneet mitään kateutta, eivät edes pientä haikeutta.
Aivoilla on nyt uudet säädöt. Ne tottuivat tähän, koska ovat saaneet olla tarpeeksi kauan ilman.
Kotiin palatessani mietin: mitä on juhla?
Mitä on juhla nyt, kun ei se enää ole pelkkä humalan mahdollisuus, pelkkä mahdollisuus paeta arkea, omaa itseä, väsyneitä ajatuksia, vaikeita tunteita, hankalia olosuhteita?
Mitä on juhla nyt, kun se enää olekaan jokin pienen hetken muka-suloinen hiprakka, joka hyvin nopeasti taittuu pöhnän kautta typeräksi känniksi?
Hämmästyin itse vastausta, jonka itselleni kotimatkalla lopulta annoin. Tajusin:
juhla on läsnäoloa.
Juhla on nykyään sitä että keräännytään yhteen ja nauretaan. Joku puhuu jotain, itse ei tarvitse puhua päälle. Voi kuunnella. Ei tarvitse pälyillä seuraavaa lasillista.
Ei tarvitse hävetä sitä kuinka nopeasti itse juo, kun muut ehkä vain siemailevat.
Juhla on nyt sitä että illan pääosassa eivät enää ole minä ja minun tarpeeni pitää kaksin käsin kiinni omasta alkoholismistani toivoen, ettei kukaan muu sitä huomaisi. Juhla on nyt sitä että saan olla skarppina, ei tarvitse sammaltaa.
Juhla ei ole nyt tylsää. Se on helpotus, siitä että saa olla läsnä, jutella, nauraa, seurailla muiden touhuja, olla välillä hiljaa. Ja lähteä kotiin silloin kun oikeasti huvittaa, ei vasta sitten kun tonkat ovat tyhjiä.
Juhla on sitä ettei kotimatkalla tarvitse kaatuilla. Ja sitä, että muistaa miten pääsi kotiin.
Juhla on sitä että pesee hampaat ennen nukkumaanmenoa.
Lopuksi juhla on siellä peiton alla. Peitto on lämmin ja pehmeä, tuntuu hyvältä paljasta ihoa vasten.
Juhla on sitä että sen huomaa, joka ilta. Että tässä minä nyt, juuri tänään, juuri tämän peiton alla. Juuri tässä sängyssä, juuri tällaisena.
Juhla on sitä että illalla saa laittaa silmät kiinni ihan itse, tehdä illan viimeisen päätöksen: nyt minä nukun.
Juhla on sitä ettei tarvitse sammua. Ja sitä, että huomisaamu on hyvä paikka herätä.
Hyvää yötä.