Alkuvuoden havainto: kun juominen jäi, syöminen sai uuden merkityksen.
Eikä siinä mitään. Syön enimmäkseen terveellistä oikeaa ruokaa, mutta iltaisin…. no, iltaisin iskee hirveä makeanhimo.
Ainahan näin on talviaikaan ollut, taitaa olla jokin kaamosoire. Keväisin suklaan syöminen jää pois kuin itsestään, mutta nyt minua on alkanut häiritä tämä tarpeeni porsastella iltaisin, sillä kun ikää on mittarissa se mitä on, paino on taas lähtenyt nousuun. Eivätkä niveleni oikein siitä pidä.
Varsinaista virallista ylipainoa ei vielä ole, mutta nyt se kolkuttaa jo ovella. Nyt tälle ehtisi vielä tehdä jotain vähän helpommin kuin myöhemmin.
Kirjoitan tästä tänne siksi, että illan tullen suklaaseen liittyvät ajatukset ovat hyvin samankaltaisia kuin juomatoiveeni aiemmin. Mieleni alkaa selittää minulle, miksi lapset kannattaisi nyt saman tien lähettää kauppaan suklaata hakemaan - ja lapsethan lähtevät. Ja jos ei kotona ole mitään makeita herkkuja, siitä tulee jotenkin turvaton olo. Ja jos on - no. Ne tietenkin on syötävä pois. Ilman mitään tolkkua. Ja sitten harmittaa.
Nyt ajattelin taklata tämän hölmöilyn pois alta niin, että kevät voi tulla hieman kevyempänä. Ajattelin opetella sellaisen tavan olla, jossa omaa itseä ei ole pakko lohdutella syömällä liikaa sellaista mikä ei ole hyväksi sen enempää kuin juomallakaan.
En minä oikeasti usko kovin kurinalaiseen elämään enkä siihen, että se tekisi ihmiselle hirveän hyvää. Välillä on saatava herkutella ja jos ei keskitalvella, niin koskas sitten. Mutta suklaaseen liittyvät pakkoajatukseni eivät silti nyt ole yhtään hauskoja. Ne muistuttavat minua siitä, millaista on olla riippuvainen.
Sokerista voi vieroittautua muutamassa viikossa, tämä on nähty moneen kertaan. Ajattelin aloittaa sen tänään, kun ei se näköjään vuodenvaihteessa onnistunut vaikka piti. Jos ei viidestoista päivä niin koska sitten?
Jos joku haluaa olla mukana jättämässä herkut nyt vähemmälle (tai siis mieluiten kokonaan pois, mieluiten kevääseen asti), täältä sekä pesee vertaistukea siihenkin että oltaisiin nyt hieman sen tarpeessa.