Päätöksen jälkeinen päivä

Hyvä on. Myönnän: tästä on tullut minulle niin tärkeä yhteisö, ettei täältä niin vaan liueta.

Parissa muussa ketjussa tänään vierailtuani haluan vielä jakaa tähän omaani oman kokemukseni tältä aamulta:

oma kuva kylpyhuoneen peilissä.

Ikäisensä nainen, vanheneva mutta iloinen.

Hän ei enää herätä minussa inhoa. Aamu ei ala pettymyksellä omaan itseen ja siihen, että tässä kaikessa kävi näin.

Missä kaikessa? No elämässä.

Tässä nyt on vaan sattunut ja tapahtunut. Kaikenlaista on tullut ja mennyt. Osa näkyy naamasta, osa enää niinkään ei.

Vanheneva nainen, iloinen.

Sellaiseksi minä oikeasti halusinkin.

Minä se siellä vaan, peilissä. Ja nyt kun hän on siellä ihan omana vanhana itsenään, vain entistä vähän vanhempana, voin keskittyä johonkin muuhunkin.

Olen saanut elämäni takaisin, ja oman itseni.

12 tykkäystä

Näin - matkalla sinne vielä, mutta matkalla - vahvasti!!!

2 tykkäystä

Joo älä mee :smiley: Jos vaan jaksat, niin uskon ja koen että sulla ja teillä muilla pahimman painin jo taakseen jättäneillä - ja jopa oikeasti uuteen elämänvaiheeseen astuneilla - on ihan valtavasti annettavaa meille alkuvaiheessa oleville. Semmoinen iso kiertohan se vertaistuki taitaa olla. On todella ihanaa ja merkityksellistä, että täällä on teitä, jotka voitte omasta kokemuksestanne oikeasti “todistaa”, että mahdollista se on ja että edessä todella voi olla jotakin paljon parempaa.

6 tykkäystä

No minähän olen itsekin aika alussa vielä, humalassa olen ollut vielä viime keväänä. Mutta jo kesällä oli ihan todella paljon parempi olo, monesti suorastaan ihana - mistä hämmästyin - ja kun syksyn pimeys ja arjen hankaluudet eivät sittenkään ole syösseet takaisin humalaan, tämä kyllä jo alkaa tuntua siltä että pahin paini ehkä on takana.

Yllättävän pian se sitten vaan on.

Jaksa @Hyvaan_oloon se ensimmäinen kuukausi, mene kohti helmikuuta muutama hetki kerrallaan. Sinä aikana aivot totuttelevat uuteen olotilaan, tunteita tulee ja menee, väsyttää, saattaa itkettää, saattaa olla vaikeita hetkiä. Mutta se uusi hyvä olo tulee sitten varkain ja kun se ensi keväänä iskee päälle oikein kunnolla - sitten sinäkin saat tuntea, kuinka alun kärvistely kannatti.

Jaksaa jaksaa. :heart:

6 tykkäystä

Joo, totta, sitä uutena lukee helposti sun ja vastaavaan vaiheeseen selvinneiden tekstejä ikäänkuin teillä homma olisi jo hoidettu ja takana ja elämä pelkkää auvoa ja kukkaistanssia :smiley: Unohtuu, että tavallaan se räpiköinti silti jatkuu, päätöksiä olla juomatta joutuu edelleen tekemään ja vastuksista pitää edelleen selvitä, ilman alkoholia, tiedostaen, että raittiina on parempi. Että vaikka akuutti, jokapäiväinen vääntö on jo helpottanut ja maaperä jalan alla on jo tukevampaa, niin kuitenkin sitä edelleen joutuu aina tavalla tai toisella kohtaamaan sen asian, miksi tänne on alkanut joskus kirjoittaa.
Tuen tarve on jo ehkä erilaista kuin sellaisella, joka kamppailee vasta kyetäkseen olemaan viikon juomatta, mutta kyllä sitä tukea voi silti edelleen kaivata, välillä enemmän, välillä vähemmän, vaikka kuinka olisi jo vahvemmilla kuin alussa.
Joten lähetän vaikka sunnuntaiaamun kahvikupin kilistelyä täältä ja lämpimän ajatuksen! :slight_smile:

4 tykkäystä

Kiitos @Hyvaan_oloon !

Kyllä. Mutta se koko ajan helpottuu. Aluksi kyse on kieltäytymisestä, on houkutus joka täytyy voittaa, mutta se muuttuu.

Minusta tuntuu jo nyt siltä, etten vain halua juoda ja baarissa kavereiden kanssa alkoholiton juoma ei enää ole mikään haikea menetys. Se on oma valintani jonka teen ihan vapaaehtoisesti, koska en vaan enää halua voida huonosti.

7 tykkäystä

Oikein hyvä päätös! :heart:

4 tykkäystä

Tänään on 9 kuukautta viimeisestä krapulastani. (Sen jälkeen join vielä yhden viinilasin kesällä.)

Muistan vielä, miltä se krapula tuntui.

En ole ajatellut unohtaa.

Kiitos teille kaikille tästäkin selvästä päivästä. :heart:

14 tykkäystä

Hyvä sinä, hienoa! :heart:

3 tykkäystä

Onnittelut!!! Nimenomaan - unohdetaan, mutta ei unohdeta kuitenkaan. Itselläkin tänään tuli vahvasti mieleen miten vastenmielinen olo on krapula. Brrr.

1 tykkäys

Mielettömän hienoa! :partying_face:

1 tykkäys

Paljon onnea @Räpistelijä - hienoa!

1 tykkäys

Hienoa @Räpistelijä :smiling_face::sparkles::rose:

1 tykkäys

Paljon onnea @Räpistelijä ! :sparkles::rose::heart:

1 tykkäys

Onnea pitkästä taipaleesta . :rose::four_leaf_clover::heart:Tulen oerässä vähitellen pienin askelin.

Kiitos kannustuksista. Yhdessä mennään.

1 tykkäys

Alkuvuoden havainto: kun juominen jäi, syöminen sai uuden merkityksen.

Eikä siinä mitään. Syön enimmäkseen terveellistä oikeaa ruokaa, mutta iltaisin…. no, iltaisin iskee hirveä makeanhimo.

Ainahan näin on talviaikaan ollut, taitaa olla jokin kaamosoire. Keväisin suklaan syöminen jää pois kuin itsestään, mutta nyt minua on alkanut häiritä tämä tarpeeni porsastella iltaisin, sillä kun ikää on mittarissa se mitä on, paino on taas lähtenyt nousuun. Eivätkä niveleni oikein siitä pidä.

Varsinaista virallista ylipainoa ei vielä ole, mutta nyt se kolkuttaa jo ovella. Nyt tälle ehtisi vielä tehdä jotain vähän helpommin kuin myöhemmin.

Kirjoitan tästä tänne siksi, että illan tullen suklaaseen liittyvät ajatukset ovat hyvin samankaltaisia kuin juomatoiveeni aiemmin. Mieleni alkaa selittää minulle, miksi lapset kannattaisi nyt saman tien lähettää kauppaan suklaata hakemaan - ja lapsethan lähtevät. Ja jos ei kotona ole mitään makeita herkkuja, siitä tulee jotenkin turvaton olo. Ja jos on - no. Ne tietenkin on syötävä pois. Ilman mitään tolkkua. Ja sitten harmittaa.

Nyt ajattelin taklata tämän hölmöilyn pois alta niin, että kevät voi tulla hieman kevyempänä. Ajattelin opetella sellaisen tavan olla, jossa omaa itseä ei ole pakko lohdutella syömällä liikaa sellaista mikä ei ole hyväksi sen enempää kuin juomallakaan.

En minä oikeasti usko kovin kurinalaiseen elämään enkä siihen, että se tekisi ihmiselle hirveän hyvää. Välillä on saatava herkutella ja jos ei keskitalvella, niin koskas sitten. Mutta suklaaseen liittyvät pakkoajatukseni eivät silti nyt ole yhtään hauskoja. Ne muistuttavat minua siitä, millaista on olla riippuvainen.

Sokerista voi vieroittautua muutamassa viikossa, tämä on nähty moneen kertaan. Ajattelin aloittaa sen tänään, kun ei se näköjään vuodenvaihteessa onnistunut vaikka piti. Jos ei viidestoista päivä niin koska sitten?

Jos joku haluaa olla mukana jättämässä herkut nyt vähemmälle (tai siis mieluiten kokonaan pois, mieluiten kevääseen asti), täältä sekä pesee vertaistukea siihenkin että oltaisiin nyt hieman sen tarpeessa.

5 tykkäystä

Joo tämä on hyvä päivä olla juomatta, mikä on tärkeintä.

Itellä meni viimeisen suklaarasian pohjakerros kerralla. Oli vielä entinen pala osin syömättä, kun ahmin seuraavaa. Se oli lahjarasia. En osta suklaita, kun tiedän ton ahmimisvimmani.

Yritän kans vähän saada painoa alaspäin ihan terveyssyistä. Pari vuotta mietin lähes ilmaisen liikuntahallin kuntosalin kulkuläpyskän hakemista (eläkeläisvuoroille) Eilen hain ja patistin miehenkin mukaan. Poikammr piti meille vähän puhuttelua : ) tuosta lihaskunnon ylläpidosta. Ostin taannoin kirjan Nopea aineenvaihdunta: Syö hyvin polta rasvaa. Harmitti silloin, kun ei saanut dieetillä juoda alkoholia. Nythän siltäosin helpompaa. Eka viikko menossa. Ei tarvii laskea kaloreitakaan. Ite tykkään.

Tsemppiä sullekki :+1::heart:

3 tykkäystä

Juurikin äsken tämän vuoden ensimmäisen suklaapatukan söin ja puolessa välin totesin, että tämän syöminen on turhaa, ei maistu hyvältä. Vähän sama ajattelutapa tosiaan kuin alkoholin kanssa!

3 tykkäystä

Jep @Riikinkukko , mulle kävi juuri eilen toi. Että hirveästi teki mieli sellaista pähkinäsuklaapatukkaa, joka sitten kuitenkin oli aivan liian makea enkä päässyt siitä lainkaan taivaalliseen olotilaan. Ja samalla kuitenkin harmitti ettei niitä ollut kaksi!

Tästä vois nyt kyllä räpistellä eroon. Sokerihan taitaa olla maksalle yhtä haitallista kuin alkoholi.

4 tykkäystä

Jep mukana ollaan. Olen todennut, että kun herkkuja ei ole kotona olen liian laiska jotta lähtisin niitä hakemaan. Mutta jos on tehnyt alkoa mieii on usein suklaa tms ollut sen korvaajana. Onko kyse siis lopulta myös sokerinhimosta?

Alkoa juodessa mulla meni myös sipsejä. Ne ovat nyt jääneet ja aikalailla suklaa myös. Minun heikko kohtani ovat leivokset ja pulla. Olen ajatellut, että yhtenä päivänä viikossa voisi olla herkkupäivä, mutta sitten mietin, että jos tuo on samankaltainen tottumus ja riippuvuus kuin alkoholi olisiko siinätapauksessa parempi olla kokonaan ilman? Sokeria on nyt joka tapauksessa ihan kaikkialla.

Hankin kuivattuja hedelmiä kaappiin ja ne on olleet aika hyviä makean himon taltuttajia. Kuivatut luumut ja mangot. Tosin niissäkin on sokeria…mutta joo en ihan usko täysin kaikesta kieltäytymiseen.

4 tykkäystä