Veikkaisin, että se nostaisi kynnystä, jos tällä foorumilla sellaista kynnystä edes on. Eri asia, jos tälläisen ketjun perustaisi jonnekin keho.nettiin, niin voisi olla ujous ja häpeä isona kynnyksenä ketjuun vastaamiselle.
Jaa sitä on vaikea sanoa. Ehkäpä osasyynä voisi olla se, että alkoholisti on niin pitkä sana, ja kovin vierasperäinenkin. Itse käytän itsestäni termiä: “juoppo”. Se sopii hyvin suomalaiseen suuhun ja kuvaa hyvin itseäni. Juoppo on synonyymi alkoholistille. Juoppo on ihminen, joka juo liikaa, jolle juominen on ihan liikaa. Juoppo eroaa janoisesta siis tältä osin. Juo liikaa. Ei tyrehdytä vain janoaan.
Toinen syy alkoholisti-sanan käytämättäjättämiseen on se, että perinteisesti, kansan keskuudessa, sana alkoholisti kuvaa nimenomaan niitä marinolia litkiviä sillan alla asuvia toivottomia tapauksia. Meillä taas on vielä toivoa. Olemmehan me täällä, taistelemassa paremmasta huomisesta!
Monelle tavalliselle ihmiselle on vaikeaa tajuta, että alkoholisti voi olla muukin kui tuollainen rappioalkkis. Esimerkiksi töissäni jouduin kollegoille tätä asiaa paukuttaa, kun ei mennyt heillekään jakeluun, vaikka terveydenhuoltoalan ammattilaisia ovatkin. Eivät he näe, että minäkin olen alkoholisti, onhan minulla upea vakituinen työ, koulutan muita terveydenhuoltoalan ammattilaisia, on rivarinpätkää, ehjä perhe, ja kaikki muka niin hyvin. Meitä on todella paljon, meitä muka-kunnollisia ihmisiä, piilo-alkoholisteja. Alkoholiongelmamme ei näy ulospäin.
Juuri näin. Naisen alkoholismi on tabu. Vielä suurempi tabu ja häpeä on äidin alkoholismi. Onneksi kokemukset omasta lapsuudestani alkoholistiperheessä, alkoholistiäidin lapsena, on avannut silmäni näin varhain. Ennen kuin on liian myöhäistä. Minulle pahinta elämässä on ollut tajuta se, etten ole täydellinen äiti. Rakastan lapsiani enemmän kuin mitään muuta tässä maailmassa. Mutta, jotta lapseni voisivat nauttia äidistään pidempään, niin ehkä jossain vaiheessa olisi hyvä oppia rakastamaan myös itseäni. Lopettaa tämä itseni kidutus. Huomaan, että olen jopa alitajuisesti toivonut, että terveys menisi tässä juomisessa, sillä senhän minä olen ansainnutkin. Olen niin huono ihminen ja epätäydellinen olio, että ansaitsenkin kuolla hitaasti ja kärsien maksa höyryten.
Tuosta ajatusmallista koitan nyt tsempata ylös.