Heippa kaikille!
Palasin tänne pitkästä aikaa ja vanhan käyttäjätunnukseni “konvertoiminen” ei onnistunut, joten loin uuden käyttäjätunnuksen. Oikeastaan ihan hyvä, viimeksi täällä tuli avauduttua vähän liikaakin ja piti käydä siivoamassa viestejäni jälkikäteen. Kun nolotti.
Nyt palasin taas tänne ja ilokseni löysin tälläisen ihanan ketjun, jossa on näin paljon “meikäläisiä”. Eli äitejä, jotka painivat perhe-elämän vaatimusten ja alkoholin kanssa.
Minun tarinani on aika rosoinen. Lapsuuteeni kuului vanhempieni alkoholismia, jäin ensimmäisen kerran yksin kotiin kuusivuotiaana, vanhempieni notkuessa baareissa. Yhdeksänvuotiaasta hoidin yksin kotona pikkusiskovauvaani, joka oli keskosena syntynyt äitimme alkoholinkäytön takia. Lapsuuteni meni "äitinä"pikkusiskolleni ja myöhemmin äitini sairastuttua psyykkisesti olin “äiti” myös äidilleni… kunnes pistin välit poikki äitiini, kun en enää jaksanut.
Lapsena päätin, etten ikinä tule äitini kaltaiseksi. Sitä vastaan tässä nyt taistelen. Helppoa ei ole. Mielestäni olen kuitenkin parempi äiti lapsilleni kun mitä oma äitini oli. Hemmottelen ehkä liikaakin lapsiani, he ovat minulle kaikki kaikessa. Nyt kun lapset ovat kasvaneet siihen ikään, etteivät enää syliin tule, niin hemmottelen koiriani. En halua käydä missään, baarissakin olen ollut viimeksi vuonna 2005. Parasta mitä tiedän, on istua sohvalla koirat sylissäni, lapset kainalossani, popcornia napostellen, leffoja katsellen. Rakastamme lasten kanssa hauskoja ja vähän pöhköjäkin leffoja, kuten Ace Venturat tai Men in Blackit. Ainoa mörkö tässä kaikessa on se, että juon viiniä. Juon aika paljon, kolme-kuusi annosta joka päivä. En humalaan, mutta sellaiseen pieneen pöhnään. Toleranssini on aika korkea, en tule vielä lasista parista minkäänmoiseen humalaan. Vasta kun juon kokonaisen pullollisen viiniä, voisin sanoa olevani humalassa. En kaatokännissä, mutta sellaisessa, että puhe jo sokeltaa. Juon joka päivä. Ruuan kanssa juon aina viiniä. Tavoitteenani olisikin, että viinit jäisivät vain aterioille ja iltaisin maksimissaan kaksi lasia tv:n äärellä. En halua absolutistiksi. Haluan juoda sivistyneesti. Monesti huomaan, että juon väkisin, vaikka viini ei edes maistuisikaan hyvältä. Sillä parin lasin jälkeen uni tulee paremmin. Ja koska viini lääkitsee synkkää mieltäni. Olen kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta jo pitkään, en vain ole halunnut aloittaa mitään lääkitystä - enhän halua olla yhtä hullu kuin äitini! Mutta nyt tänä keväänä tuntuu, että onko mitään järkeä käyttää viiniä lääkkeenä? Että kai tässä jotain lääkettä tähän päänuppiin on saatava. Olen erakoitunu, sillä häpeän itseäni. Minulla ei ole yhtään tosiystävää. Vain lapset ja koirani. Miehelleni en uskalla puhua näistä. Hänkin juo yhtä paljon kuin minä. Mutta minä koen, että tämä on minun ongelmani. Olen huono ihminen, kun en ole täydellinen ihminen. Katselen kateellisena muita naisia, joiden kodit kiiltävät ja jotka hoitavat uran, harrastukset ja kaikki ilman tarvetta viininlipittelyyn. Koitin hakea apua työterveyshuollosta, mutta minut määrättiin kaikkiin tyhmiin verikokeisiin. En siis saanut vielä mitään mielialalääkkeitä. Niinpä hoidan itseäni viinillä ainakin siihen saakka, kunnes jotain apua tulee.
Noh, nyt lopetan tämän itsesäälissä mässäilyn… ihme akka minäkin! 
Kiva lueskella, että meitä epätäydellisiä äitejä on muitakin täällä.